Sv: Yttertygel.
se kommentarer ovan. förklara gärna om jag missuppfattat ngt! skulle gärna vilja att du läser mitt tidigare inlägg också då min frågeställning där är kopplat till detta i högsta grad.
Man kan ha minimal kontakt för att ge en ram, men inte kontakt på samma sätt som på tränsbett att man känner hästen i handen.
Utveckla detta är du snäll - på en häst som är igenom och lösgjord har man inget i mkt lite i handen på ett vanligt tränsbett och anger endast ramen där också, som du säger.
När man som ursprungsläge har kontakt med hästmunnen är det lättare för hästen att spänna emot (från minimalt till att hänga sig i handen) än om man som ursprungsläge inte hade kontakt och tar ett snabbt tygeltag. Det kan ju behövas ett snabbt tygeltag om man vill få effet på ett visst ben eller en vis kroppsdel, men då gäller det ju att hästen inte hinner/vill spänna emot för gör den det så får man inte önskad effekt vid rätt tillfälle. Sen vill jag själv som ryttare inte behöva spänna mig när jag tar en förhållning vilket är väldigt lätt hänt OM man behöver ta en tydligare förhållning, det är lätt att låsa armbågar och handleder.
Med stång är det visserligen skarpare, men det betyder ju att man kan ta en minimal tygelhjälp och ändå få stor effekt, att den blir "förstorad" till hästens mun. Då är det inte lika stor risk att jag som ryttare spänner mig, och jag kan få en väldigt snabb reaktion även om hästen är på väg att hamna ur balans eller av annat skäl inte KAN lyssna på en pyttehjälp. Ibland är det ju mycket timing för att allt inte bara ska kollapsa, att man behöver ta en lite större signal snabbt för att rädda upp situationen så att säga.
en igenom häst, som är ÄRLIGT igenom i ryggen, spänner inte emot i handen/munnen. vad är allt detta prat om handen och bettet? Det jag håller med dig om är SPÄNNINGAR - ja - om ryttaren spänner till så orsakar du spänningar hos hästen japp - absolut. Men då menar du att med stången så kan du komma förbi att du som ryttare spänner dig och alltså inte inverkar rätt, för effekten med stången blir ändå att hästen reagerar "som den ska"?
Det går att få till timingen på vanligt tränsbett också, men den fördel jag kan se med stång är som sagt att risken för att hästen ska börja spänna emot är mindre OM man tar snabba tygeltag och är noga med eftergiften. På ett tränsbett fungerar det inte på samma sätt att förstärka med ett lite tydligare (fortfarande snabbt) tygeltag eftersom det inte går att variera effekten lika mycket och ofta börjar hästarna snarare ignorera om man tar snabba tygelta så man måste hålla kvar detoch öka för att få effekt. Och som sagt, så snart man måste segdra eller öht hålla kvar tygeltaget en stund så riskerar man att hästen spänner emot eller spänner rygglinjen.
Vad får du detta ifrån? det är ju helt ryttarens ridning - inte tränsbettet detta handlar om! dvs att du får en effekt av den skarpare stången, även om du som ryttare är o-timad och drar och inte är avvägd - än du får med tränsbettet om du gör likaledes.
Större variationsmöjligheter i signalen skulle man kunna sammanfatta det med. MEN det tycker jag även bettlösa träns har om de inte är för snälla i förhållande till hur känslig hästen är för där vågar man rycka till en gång om hästen är olydig eller i obalans och signalen behöver förstärkas eftersom det inte alls är lika skarpt.
Mycket av detta kan man ju också göra med sitsen, men det finns alltid tillfällen då man behöver förstärka med tyglarna, annars skulle man ju rida utan huvudlag!
Håller inte med ett enda dugg här. Men jag kan se varför du tycker att stången är ett bra redskap. Du beskriver behov av att rida med tygeln/bettet som inte bör finnas där. På stång rider man en välriden, rätt riden häst, och är en välridande, avvägd ryttare med framför allt oberoende hand. De scenarios du beskriver är ryttare som INTE är oberoende i sina hjälper över huvud taget - inga andra har behov av det du beskriver, att rycka till eller få sådana spänningar i hästen att de skall korrigeras med handen.....
se kommentarer ovan. förklara gärna om jag missuppfattat ngt! skulle gärna vilja att du läser mitt tidigare inlägg också då min frågeställning där är kopplat till detta i högsta grad.
Senast ändrad: