Yttertygel.

Sv: Yttertygel.

Din signal är att yttertygeln bestämmer hur mycket vikt som skall sättas på yttre bak, men det GÅR att använda andra signaler/metoder. Sin egen sits och tyngdpunkt framförallt. Och att man korrigerar med halvhalt - viktförändring/sitsförändring om man behöver förtydliga på en lite ojämn häst.
Det går garanterat att använda olika metoder och att "rida hästen till yttertygeln" verkar de flesta vara överens om (förutom att vissa föredrar att ta kontakt med yttertygeln istället) men man behöver inte (alltid) fysiskt ta i yttertygeln för att få viktfördelningen. Personligen undviker jag yttertygeln i början av träningen för att verkligen uppmuntra till längning av yttersidan. När grovjobbet är gjort få yttertygeln vara med i leken men den används inte lika mycket som sitsen. Hästen måste vara väldigt accepterande av bettet och "lös i munnen" för att inte spänna emot och få viss felböjning i ryggen när man tar ett tag i yttertygeln på böjt spår. Blir lite som när man backar en bil, tar jag i yttertygeln (och hästen inte slappnar av fullt ut med bettet) så går bakdelen åt tygelns håll om än så lite så märks det i ryggen :p

Sen är det ju tyvärr så att inte alla hästar klarar att gå med perfekt viktfördelning och ryggrörelse. Av fysiska skäl. Skulle gissa att antalet ändå är relativt stort.

Nu har ju inte jag uppfunnit något - utan de flesta vill ju att en förhållning går igenom hästen och får den att sätta sig - samla sig.

det kräver ju rätt inverkan av _hela ryttaren_ där handen bara är en liten del, men en del

så utifrån din text;

På vilken tygel gör du halvhalten ?

Hur kontrollerar du att hästen verkligen länger sin utisda och inte bara roterar ryggraden? = Tippar

Hästen kan inte böja hela sin ryggrad. Den är ytterst marginell.

Sen vill iallafall flera av de svenska landslagsryttarna helst bara rida på tränsbett, vilket de gör till vardags.

det är många som rider på bara bridongen o låter stångtygeln hänga lite.

Kan och kan. Klart den inte kan om den är blockerad, men är den inte det kan den böja hela sin ryggLINJE. Sen visst, ryggraden har ingen jättestor rörlighet så någon extrem böjning i ryggen blir det inte, men likväl kan den böja.

Jag vill helst bara rida på bettlöst. Som variation tränsbett. För tränare blir det med stång + kapson helt enkelt för att det är svårare att följa deras instruktioner om man rider med tränsbett, men använder nästan uteslutande kapsonen.
Självklart går det att rida riktigt bra på tränsbett, det som diskuterats är väl mest att när man kommit riktigt långt inom samling är det lätt att blockera hästens samling när man tar ett tygeltag i tränsbett, inte lika lätt med stång. Å andra sidan finns det ju dom som knappt behöver ta ett tygeltag.

Men ett tygeltag sker snabbt o med eftergift- då påverkas samlingen bara positivt.

Men om man hänger kvar- ja då tappar man samlingen som man hade innan- en destruktiv hjålp.

Nu har ju inte jag uppfunnit något - utan de flesta vill ju att en förhållning går igenom hästen och får den att sätta sig - samla sig.

det kräver ju rätt inverkan av _hela ryttaren_ där handen bara är en liten del, men en del

så utifrån din text;

På vilken tygel gör du halvhalten ?

Hur kontrollerar du att hästen verkligen länger sin utisda och inte bara roterar ryggraden? = Tippar

På vilken tygel kan variera lite utifrån situation och vilken typ av bett. Gör jag det på stång så blir det ju inte på en enskild tygel, gör jag det på kapson så blir det på innertygeln. Men för mig kan en halvhalt även vara att be om avslappning, dvs ingen inbromsning utan be hästen slappna av i överlinjen. Det gör jag i den tygel varifrån jag känner att spänningen kommer, eller båda.
Hur jag kontrollerar att hästen verkligen länger? Tja, från början är det ju inte säkert att man får till det alls, om hästen är ojämn. När man får till det så känner man att insidan kortas och hästen känns jämnt böjd både fram och bak (höfterna ska ju också vinklas in, på hästar som är ojämna eller stela i höfterna brukar det vara ett ganska bra kvitto när man känner att höfterna är vinklade efter voltspåret utan att framdelen har trillat in eller ut).
Svårt att beskriva en känsla. Men att hästen roterar känner man väldigt tydligt tycker jag, att hästen "lutar" framtill ser man ju t o m vilket ofta blir en effekt av att hästen som du säger har roterat ryggen. Alternativt att bakbensstegen känns ojämna, ena bakbenet mer stötigt ex.

Men sen så kan det ju vara så att man *måste* låta hästen fuska för att den inte ska bli för mentalt pressad. Är hästen lite ofräsch (sneda höfter t ex) kommer man inte få ut mer av träningen för att man forcerar den till riktigt bra böjning och avslappning eftersom man ändå inte kommer åt grundproblemet. I ett sånt fall försöker jag lirka till en bit i taget tills hästen känner sig bekväm med den pusselbiten, med avslappning i överlinjen som högsta prioritering.

Men ett tygeltag sker snabbt o med eftergift- då påverkas samlingen bara positivt.

Men om man hänger kvar- ja då tappar man samlingen som man hade innan- en destruktiv hjålp.

Ja så är det ju också. Snabba tygeltag påverkar inte negativt på samma sätt.

Ett tygeltag med tränsbett ger inverkan bakåt. Det gör ju stång också men påverkar över överlinjen av halsen att längas ut. Båda är helt fel inverkan egentligen eftersom man vill ha hästen FRAMÅT/nedåt. När det ska kombineras med framåt/nedåt/uppåt (dvs hästen ska tänka framåt/nedåt men höja sin form) blir det lättare att ge fel inverkan (blockera överlinjen) med ett bett som inverkar uppåt/bakåt. Därav inte sagt att det inte går att rida lika bra med tränsbett, det kräver bara lite annan teknik.

Det går ju liksom inte att förneka att olika verktyg har olika inverkan och olika tekniker. Vissa verktyg är lättare att använda till vissa saker/på vissa hästar, därmed inte sagt att de inte går att använda till annat.

Jo, med tränsbettet får man lära sig att rida hästen till en ärlig eftergift genom att inverka så korrekt man kan med sin sits. :smirk:

Jag föredrar också tränsbett att jobba på när jag dressyrar OM jag ska använda bett. Använder helst bettlöst (kapson/sidepull/grimma) men man kommer åt på ett helt annat sätt med bettet, man får lite annan känsla i handen. Det upplever jag inte att man får på stång på samma sätt som med tränsbett.

Däremot att inverka korrekt med sin sits tycker jag stången kan vara lite av ett kvitto på om man klarar eller inte. Har man inte lärt sig att rida med sitsen brukar det ju skita sig ganska rejält när man börjar rida med stång.
Och med bettlöst behöver man garanterat rida med sitsen :p
För egen del har jag lättast att bli tygelryttare på tränsbett men också lättast att utnyttja det bra när jag väl skärper mig.

Ja så heter det med din teori.

men i min Teori så skall hästen först söka sig fram till handen... Det går inte på stång.

Så ävenom stången lindar övre delen av s -kurvan runt (fulcrum - vad heter det på svenska då - momentpunkten ? ) och länger den övre delen av överlinjen helt enkelt för att den kortar den övre delen av underlinjen ( detta har AnnA_ som är fysiker förklarat en miljon gånger snart.....)

Så får stången halsen som helhet att gå bakåt.

Stången får inte hästen att räta ut den nedre delen av S kurva

Det gör inte tränsbettet heller - men det gör bra inverkan, och tränsbettet är tillräckligt milt för att uppmuntra det...

Men detta är ju bara biomekanik - och vad är det mot en bal på slottet :devil:

Haha jag föredrar nog biomekaniken faktiskt! :D

Men som sagt, jag är ingen förespråkare för stång. Man har ju ingen nytta av att rida på blank stång förrän man kommit en bra bit och då tror jag det känns mer naturligt eftersom man ändå rider med sitsen, inte handen. Som sagt, när hästen höjer huvudet (ökar samlingen) upplever jag att det är lättare att behålla välvningen i bakre delen av halsen på stång än på tränsbett (när man behöver ta tygeltag, kanske för att tygeltagen i stången kan vara såpass snabba och lätta men ändå bli tydliga). Sen är det mycket annat som blir svårare. Sätter man på stången för tidigt eller använder den för frekvent tigger man om spänningar, ja. Och med spänningar får man ingen välvd överlinje.

I mitt huvud är inte ett tränsbett "milt". Jämför man med stång är det mildare, jämför man med inget bett i munnen alls är det mycket skarpt. Har man ett bett i munnen på hästen bör man lära sig hantera det, oavsett vilket bett det gäller.

Det är ju mkt lättare att hästen knäpper av med en stång.

Om du gör en förhållning på tränsbett, så vågar ju hästen fjädra tillbaka så mkt som man vill- utan att dra ner huvudet.

att hästens överlinje skulle kortas mer mer t. ex. bridong. stämmer inte.
Längningen av överlinjen börjar ju bakifrån o huvudets placering kommer sig av det.
vill du då ta ner huvudet där?

Fredriks beskrivning av vad som händer med halsen där, är ju riktig.

en samlad häst är oerhört svårt att få i en låg form o ansträngande stretching.

Längningen av överlinjen börjar ju bakifrån o huvudets placering kommer sig av det.
:bow:

Att med stång placera huvudet i den vinkel man önskar känns ungefär lika rätt/fel som att göra det med gramantygel eller annan extrautrustning, tycker jag.

Det är ju mkt lättare att hästen knäpper av med en stång.

Om du gör en förhållning på tränsbett, så vågar ju hästen fjädra tillbaka så mkt som man vill- utan att dra ner huvudet.

att hästens överlinje skulle kortas mer mer t. ex. bridong. stämmer inte.

Vet inte om jag var otydlig eller om det är "åsikt mot åsikt". Min åsikt är att självklart kan man länga hästen lika bra och bättre med ett tränsbett än stång, själv ogillar jag att försöka "länga" en häst med stång, då ger den knasig inverkan. Ska jag rida på stång kombinerar ajg med något lättare att ställa och länga med men de som rider på blank stång förutsätter jag redan har framåt/nedåtsökningen bra i grunden.

Däremot när jag tittar på ekipage som kommit längre är det skillnad på stångridna och de som håller fast vid det vanliga tränsbettet. Inte alltid till det positiva men just bakre delen av halsen brukar vara med mer jämfört med på tränsbett. Det är inget jag har "vetenskapliga belägg för" utan enbart en observation eftersom jag tycker det är intressant att studera hästars form och försöka se vad som orsakar kvalitetsförsämring i formen (mao så har man tänkt på vilken typ av utrustning hästen har, ryttarens sits och annat som kan påverka formen).

en samlad häst är oerhört svårt att få i en låg form o ansträngande stretching.

Precis, men rider man på blank stång bör man ha tränat hästen att länga för sitsen och andra hjälper snarare än handen.

Känns som att det blev en knasig diskussion för min del eftersom jag INTE gillar att rida på stång. Men av andra anledningar än en del andra verkar det som. Och jag gör det ju ibland, dock aldrig blank stång mer än de 2-3 gånger på 6 år jag testat det.

En riktigt duktig ryttare kan i regel rida med många olika verktyg, just för att man inte ska vara så låst till de verktyg man använder utan kunna rida mycket med de verktyg man alltid har (sits, vikt). För mig är det en mycket högre prestation att rida bra på blank stång än på vanligt tränsbett eftersom alla brister blottas, likaså en prestation att rida bra på bettlöst eller helt utan huvudlag.
Har däremot själv inga ambitioner att rida med blank stång eller utan huvudlag.

Senast ändrad:

Jag håller nog inte riktigt med dig här. Det är oerhört lätt att "fuska" sig till en falsk eftergift på stång. Det är lättare att få en ärlig eftergift med tränsbett genom att inverka med sitsen. Om man inte inverkar rätt med sitsen under användande av tränsbett så får man en "tung" häst som inte arbetar riktigt bakifrån och fram till bettet. En mindre erfaren ryttare kan då falla för frestelsen att hänga på en stång och voilá, hästen går med "eftergift" trots att ryttaren egentligen inte kommit till rätta med sin sits och inverkan. Att rida hästen fram till bettet lär man sig på tränsbett, och när man klarar det är man mogen för ett mer avancerat bett. OBS! Det är min åsikt.

Mer funderingar så här efter midsommar: du skriver att tygeltagen blir snabbar på stång. Men då tänker jag som så att om tygeltaget blir segt på tränsbett så blir det knappast snabbare bara för att tränsbettet byts mot stång, däremot blir tygeltaget starkare på stången än på tränsbettet. Det här med svag tajming är väl något de flesta av oss "dödliga" får arbeta som gnuer med...:crazy:

Du skriver att stångridna hästar har snyggare välvning av hela halsen än hästar som mestadels rids på tränsbett. Då undrar jag om du anser att elithästarna ser felridna ut? Dessa rids i de flesta fall på tränsbett till vardags. Vill bara förstå hur du menar. :smirk:

KL
Håller med om allt det Solis skriver och vill återvända till min "fråga" tidigare, ang. att resonera som så att "stången åstadkommer en fin överlinje" på en häst som inte annars går med denna överlinje. Kommenterade då att det är samma tänk som att smälla på en hjälptygel, som tex graman, dvs man forcerar och simulerar då en form som hästen endera ej är kapabel till utan forceringen, alternativt ryttaren är ej kapabel att rida den till denna formen.

Varför är det då så accepterat att använda stång i det resonemanget? I tävlingskretsar är man mycket försiktig med stångridandet och introducerar inte detta förrän man tagit ett etablerat och stadigt kliv upp i LA med väl befäst form. Men en stor samling hobbyhemma ryttare rider glatt om kring på sina stänger och tycker att de gör underverk. Totola - kan du förklara för mig tex hur det kan vara logiskt att rida en halvriden häst på en stång över huvud taget? Du varken tävlar och vad jag vet har du ridtravare eller har jag fel? vad är syftet att rida en sådan på stångbett? (OBS! Jag vet att du markerar att du INTE gör detta tradtionellt, men varför skulle man ens göra det EN gång eller då och då?)
Om ngn blir irriterad över min raka fråga så är den inte menad som provocerande eller ett finger till ngn, - men jag skulle ärligt vilja veta logiken bakom, och inte minst skillnaden i logiken resonemang att det är "ok" att skapa en "snygg överinje" på stångbett som man inte annars åstadkommer, men jävlar om ngn smäller på en hjälptygel :eek:

Jag håller nog inte riktigt med dig här. Det är oerhört lätt att "fuska" sig till en falsk eftergift på stång. Det är lättare att få en ärlig eftergift med tränsbett genom att inverka med sitsen. Om man inte inverkar rätt med sitsen under användande av tränsbett så får man en "tung" häst som inte arbetar riktigt bakifrån och fram till bettet. En mindre erfaren ryttare kan då falla för frestelsen att hänga på en stång och voilá, hästen går med "eftergift" trots att ryttaren egentligen inte kommit till rätta med sin sits och inverkan. Att rida hästen fram till bettet lär man sig på tränsbett, och när man klarar det är man mogen för ett mer avancerat bett. OBS! Det är min åsikt.

Förstår inte riktigt hur du inte håller med för det var väl precis det jag skrev? ;) Det är en prestation att rida bra på blank stång eftersom det är betydligt svårare, och som du säger - lätt att få oärlig form och spänningar. Stång för mig är som ett halvt ouppnåeligt mål, inte en träningsmetod, eftersom det kräver så mycket av mig som ryttare. Däremot kan jag som sagt använda det som komplement till kapson, men då är det kapsonen jag rider med och stången sköter bara halvhalterna när de behöver vara väldigt precisa (sen har tränaren jag brukat rida för en annan metod, men detvar ju en annan femma :p )
En häst kan bli tung på vad man än rider med, men som du säger så brukar tränsbett vara det lättaste att jobba med. Men precis som alla andra bett man stoppar i munnen på hästen är det ganska skarpt så man behöver fortfarande se till att lära sig rida bra på det för hästens skull :p Har jag en häst som jag inte vill komma åt lika mycket (pga att den inte orkar/inte har balans/vid inlärning av ett nytt moment) så rider jag bettlöst. Eftersom man kommer åt ganska mycket med ett tränsbett, just därför är det lätt att få hästen "tung" om man inte rider bra med det.

Det är en prestation att rida bra på blank stång eftersom det är betydligt svårare,

men det är sånt här jag undrar över.

Här på buke är vi så gott som alla glada amatörer på olika nivåer.

Jag tror säkert att en mästare kan rida en redan utbildad häst på blank stång, men utbildningen dit sker på annat sätt.

Vad får en hoper glada amatörer att tro att de är lika skickliga eller tom mer skickliga än en mästare - eftersom de slänger på stången så snabbt på icke utbildade hästar?

Jag tycker inte att det är okey att gå på personer på ett personligt plan, men många stångförespråkare har här visat vilken nivå de är på både i skrift och bild och film....

Och vi är alla barn i början - men med mer erfarenhet kommer också insikt... hur stort ansvar ryttaren har.

Missade visst att svara på det här :p

Mer funderingar så här efter midsommar: du skriver att tygeltagen blir snabbar på stång. Men då tänker jag som så att om tygeltaget blir segt på tränsbett så blir det knappast snabbare bara för att tränsbettet byts mot stång, däremot blir tygeltaget starkare på stången än på tränsbettet. Det här med svag tajming är väl något de flesta av oss "dödliga" får arbeta som gnuer med...:crazy:

Ja, jag vet inte hur jag ska förklara faktiskt. Det är mer känslan i handen än förnuftet som talar tror jag:smirk: Ett försök; när jag använder stång (kombinerat med kapson som sagt) så har jag aldrig för avsikt att ha kontakt med munnen på hästen mer än om jag får det "av misstag" eller när man ska göra en förhållning. Mest för att det är skarpt, men även för att jag inte tycker det ger något. Man kan ha minimal kontakt för att ge en ram, men inte kontakt på samma sätt som på tränsbett att man känner hästen i handen.
När man som ursprungsläge har kontakt med hästmunnen är det lättare för hästen att spänna emot (från minimalt till att hänga sig i handen) än om man som ursprungsläge inte hade kontakt och tar ett snabbt tygeltag. Det kan ju behövas ett snabbt tygeltag om man vill få effet på ett visst ben eller en vis kroppsdel, men då gäller det ju att hästen inte hinner/vill spänna emot för gör den det så får man inte önskad effekt vid rätt tillfälle. Sen vill jag själv som ryttare inte behöva spänna mig när jag tar en förhållning vilket är väldigt lätt hänt OM man behöver ta en tydligare förhållning, det är lätt att låsa armbågar och handleder.
Med stång är det visserligen skarpare, men det betyder ju att man kan ta en minimal tygelhjälp och ändå få stor effekt, att den blir "förstorad" till hästens mun. Då är det inte lika stor risk att jag som ryttare spänner mig, och jag kan få en väldigt snabb reaktion även om hästen är på väg att hamna ur balans eller av annat skäl inte KAN lyssna på en pyttehjälp. Ibland är det ju mycket timing för att allt inte bara ska kollapsa, att man behöver ta en lite större signal snabbt för att rädda upp situationen så att säga.
Det går att få till timingen på vanligt tränsbett också, men den fördel jag kan se med stång är som sagt att risken för att hästen ska börja spänna emot är mindre OM man tar snabba tygeltag och är noga med eftergiften. På ett tränsbett fungerar det inte på samma sätt att förstärka med ett lite tydligare (fortfarande snabbt) tygeltag eftersom det inte går att variera effekten lika mycket och ofta börjar hästarna snarare ignorera om man tar snabba tygelta så man måste hålla kvar detoch öka för att få effekt. Och som sagt, så snart man måste segdra eller öht hålla kvar tygeltaget en stund så riskerar man att hästen spänner emot eller spänner rygglinjen.
Större variationsmöjligheter i signalen skulle man kunna sammanfatta det med. MEN det tycker jag även bettlösa träns har om de inte är för snälla i förhållande till hur känslig hästen är för där vågar man rycka till en gång om hästen är olydig eller i obalans och signalen behöver förstärkas eftersom det inte alls är lika skarpt.
Mycket av detta kan man ju också göra med sitsen, men det finns alltid tillfällen då man behöver förstärka med tyglarna, annars skulle man ju rida utan huvudlag! ;)

Du skriver att stångridna hästar har snyggare välvning av hela halsen än hästar som mestadels rids på tränsbett. Då undrar jag om du anser att elithästarna ser felridna ut? Dessa rids i de flesta fall på tränsbett till vardags. Vill bara förstå hur du menar. :smirk:

För att förtydliga: absolut inte ALLA stångridna hästar ser bättre ut i halsen, i regel bara de som är välutbildade och har ryttare som både är skickliga och kan hantera stången. Det är just den specifika delen framför manken, och är andra delar spända så blir helhetsformen fortfarande dålig.
Visst finns det elithästar som ser felridna ut enligt mina prioriteringar men i det här fallet tycker jag felriden är fel ord. En häst kan vara välriden utan att ryttaren kommer åt den fullt ut, eller att det hade kunnat bli ännu lite bättre om en till pusselbit klaffat bättre. Det är när man börjar komma till riktigt samlade rörelser jag tycker att skillnaden märks, men som sagt stång är inte alls någon garanti för att det blir bättre utan i många fall också det som stjälper. På en häst som redan rids bra/är riktigt välriden kan det vara lite som pricken över i-et som gör att det ser ännu lite bättre ut. Då gäller det dock att det var just den delen av ryggen och halsen som felade från början och att hästen accepterar bettet/ryttaren kan rida med det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter – Ridskolan Strömsholm har en strategisk plan för verksamheten och i denna ligger att verksamheten ska vara ett nav för ridkonst...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
859
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama