F
Fredrik_
Sv: Yttertygel.
Nu har ju inte jag uppfunnit något - utan de flesta vill ju att en förhållning går igenom hästen och får den att sätta sig - samla sig.
det kräver ju rätt inverkan av _hela ryttaren_ där handen bara är en liten del, men en del
så utifrån din text;
På vilken tygel gör du halvhalten ?
Hur kontrollerar du att hästen verkligen länger sin utisda och inte bara roterar ryggraden? = Tippar
Din signal är att yttertygeln bestämmer hur mycket vikt som skall sättas på yttre bak, men det GÅR att använda andra signaler/metoder. Sin egen sits och tyngdpunkt framförallt. Och att man korrigerar med halvhalt - viktförändring/sitsförändring om man behöver förtydliga på en lite ojämn häst.
Det går garanterat att använda olika metoder och att "rida hästen till yttertygeln" verkar de flesta vara överens om (förutom att vissa föredrar att ta kontakt med yttertygeln istället) men man behöver inte (alltid) fysiskt ta i yttertygeln för att få viktfördelningen. Personligen undviker jag yttertygeln i början av träningen för att verkligen uppmuntra till längning av yttersidan. När grovjobbet är gjort få yttertygeln vara med i leken men den används inte lika mycket som sitsen. Hästen måste vara väldigt accepterande av bettet och "lös i munnen" för att inte spänna emot och få viss felböjning i ryggen när man tar ett tag i yttertygeln på böjt spår. Blir lite som när man backar en bil, tar jag i yttertygeln (och hästen inte slappnar av fullt ut med bettet) så går bakdelen åt tygelns håll om än så lite så märks det i ryggen
Sen är det ju tyvärr så att inte alla hästar klarar att gå med perfekt viktfördelning och ryggrörelse. Av fysiska skäl. Skulle gissa att antalet ändå är relativt stort.
Nu har ju inte jag uppfunnit något - utan de flesta vill ju att en förhållning går igenom hästen och får den att sätta sig - samla sig.
det kräver ju rätt inverkan av _hela ryttaren_ där handen bara är en liten del, men en del
så utifrån din text;
På vilken tygel gör du halvhalten ?
Hur kontrollerar du att hästen verkligen länger sin utisda och inte bara roterar ryggraden? = Tippar