Milosari

Trådstartare
en kompis till mig går i hundköpartankar och har fått nys om en whippetvalp som verkar intressant. hur är de som förstahundar? hur mycket kräver de, i motion och tankeverksamhet? kompisen är helnybörjare men är villig att lära sig och ska anmäla till kurser och så. de har redan löst problemet med att den inte ska vara ensam, när de (hon och hennes pojkvän) går i skolan ska hunden vara hemma hos hennes föräldrar. vad tror ni?

ps. har avrått henne från att skaffa en allt för energisk och bossig hund då hon själv är mycket mjuk och mild, men jag har fått intrycket av att whippets är väldigt mjuka i sättet. stämmer det?

Sv: whippet

De få Whippetar jag har träffat har varit lugna hundar, men ganska envisa, inte så att de ställer till en massa besvär, men passar det inte så blir de liksom frysta och helt nollställda och bara total ignorerar... Man kan få fniss anfall att titta på men det är nog inte så roligt som matte/husse... ;)
De kräver en hel del aktivering men kan även koppla av fullständigt. Hur de är som första gångshundar vet jag inte riktigt men det är väl bara att prata med lite olika kennlar och se vad de säger.

http://home.swipnet.se/whippetklubben
Lite mer allmän information

http://welcome.to/dragonfly
En whippet ägare berättar om sina hundar.

min bästa vän har en whippet som är kanske fyra år nu.
och jag tycker att dessa är utmärkta förstahundar. (denna var även min bästa väns första hund)
det enda Maja (ja, så heter hunden...) måste få göra MINST EN GÅNG OM DAGEN är att springa av sig. Och attans vad hon springer!
De whippetar jag mött har varit vänliga, lekfulla och intelligenta.

En jättesöt ras och hund för övrigt.
och som det sägs där uppe kan de vara envisa, men inte alla är det. :]

Hej!

Jag har tre whippets och kan rekommendera rasen som första hund, det var min i alla fall! Hon har ju en kunnig vän i dig att fråga om råd dessutom! :)

Det är ganska lättskötta och lättlärda hundar, individuellt såklart men de flesta gillar verkligen att lära - sen om de lyder kommandona de lärt sig när det finns annat.. ja du. Vinthundar är väldigt självständiga när det gäller, men whippets tillhör de raser som inte har den riktigt utpräglade vinthundskaraktären som tex saluki.

Ett bra vinthundsforum hittar du HÄR!

Mvh Ishtar

tack så mycket! har skrivit lite på ett forum och de menade också att whippets var bra förstahundar. ska ringa henne ikväll och säga att hon har min tillåtelse! :D

Förlåt, postade samma meddelande 2 gånger...

Senast ändrad av en moderator:

Visst är whippets underbara hundar MEN var beredd på en allt annat än lugn hund som valp! De är små krokodiler, vilda,busiga,påhittiga och min var "ganska" destruktiv... :D Tänk dig ett litet yrväder som flyger runt i ditt hus i 190 km/h med ett enda uppdrag, FÖRSTÖRA!!!
Intelligenta, JA! Lilla Sylles uppfinningsrikhet slår alla rekord, han hittade ständigt på bus men aldrig samma bus 2 gånger. Sylle är en riktig liten lydnadsstjärna, när det passar honom och om han tjänar något på det (GODIS!!!). Överlag kan man nog säga att whippets är milda i temperamentet, det är de flesta vinthundarna. Det är bara det att Sylle aldrig har hört talas om det... I hans ögon är han en stor tuff skräckinjagande hanhund som kan skrämma bort allt farligt :angel: . Han har alltid varit väldigt kaxig och tuff men han har lugnat ner sig .
En whippet är säkert en bra första hund, bara man är på det klara med att det är en VILD valp man får hem!!!

whipsy skrev:
Visst är whippets underbara hundar MEN var beredd på en allt annat än lugn hund som valp! De är små krokodiler, vilda,busiga,påhittiga och min var "ganska" destruktiv... :D Tänk dig ett litet yrväder som flyger runt i ditt hus i 190 km/h med ett enda uppdrag, FÖRSTÖRA!!!
Intelligenta, JA! Lilla Sylles uppfinningsrikhet slår alla rekord, han hittade ständigt på bus men aldrig samma bus 2 gånger. Sylle är en riktig liten lydnadsstjärna, när det passar honom och om han tjänar något på det (GODIS!!!). Överlag kan man nog säga att whippets är milda i temperamentet, det är de flesta vinthundarna. Det är bara det att Sylle aldrig har hört talas om det... I hans ögon är han en stor tuff skräckinjagande hanhund som kan skrämma bort allt farligt :angel: . Han har alltid varit väldigt kaxig och tuff men han har lugnat ner sig .
En whippet är säkert en bra första hund, bara man är på det klara med att det är en VILD valp man får hem!!!

Håller fullständigt med, har för mig att många vintisar är sådana? Saluki är också rätt så odrägliga som valpar för att sedan utvecklas till snorkiga aristokrater :angel:

hon tycker det är charmigt med min 40 kg gummiboll... det finns väl ingen valp som föds med värdighet?

Jo, de är nog rätt galna alla vintisarna.
Jag hörde av en uppfödare som har både whippets och greyhounds att de är vilda men en whippet slår det mesta med hästlängder!!! Men konstigt nog glömmer man bort allt det där som blev förstört och alla gånger man varit ängslig att få gråa hår pga av den lilla whippeten och skaffar gladeligen en till... Det kommer jag göra!!!
Det finns så mycket gos och pussar i en whippet som de med stor glädje delar med sig av i stora lass!

Senast ändrad av en moderator:

är också intresserad av whippet... och då blir ju detta min första valp, det blir nog en whippet efter att jag läst detta :P

whipsy skrev:
Jo, de är nog rätt galna alla vintisarna.
Jag hörde av en uppfödare som har både whippets och greyhounds att de är vilda men en whippet slår det mesta med hästlängder!!!

Haha.. men den som har haft en italiensk vinthund att jämföra med vet att en italienare slår både whippet och greyts med hästlängder när det kommer till vildheten... ;)

Känguruapa med vingar och jetmotor :angel:

Starka nerver är ett måste.

Åååå, jag blir grön av avund. En whippet är det enda jag önskar mig just nu, och det går bara inte. Vad gör man :confused:

Se till att få umgås med whippar i alla fall? Har du inga bekantas bekanta som vill ha promenadsällskap? Jag skulle aldrig tacka nej till lite hjälp/sällskap på promenad, det är ju så trist att vara själv jämt. Har en kompis med italienare som brukar haka på, men det går ju inte jämt ihop tidsmässigt. Men jag bor långt från Örebro :smirk:

Å här vart jag bor finns det en som går med sin Whippet lös mitt i stan. Efter vägar också... Har sällan sett sån lydig hund, direkt den får tillåtelse att skutta runt i en park så gör den det gärna.

Tippan skrev:
Å här vart jag bor finns det en som går med sin Whippet lös mitt i stan. Efter vägar också... Har sällan sett sån lydig hund, direkt den får tillåtelse att skutta runt i en park så gör den det gärna.

Här där jag bor är det också en whippettik som alltid är lös, går bredvid barnvagnen. Jag har mött ekipaget med mina tre stollar, hon skäller lite blygsamt och glatt tillbaka när mina blir tokglada av att se en rasfrände. Men hon viker inte från mattes sida, hon behöver inte säga till henne ens! Men det är nog lite lättare då man bara har en hund, går jag med min yngsta eller näst yngsta ensam är de rätt lugna och lydiga de med...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar