Westernryttare på tv!

Sv: Westernryttare på tv!

Nu har jag tittat på klippet där han är med! Tycker han hade skön inställning, han erkände ju helt utan omsvep att han tappade balansen. Det är det inte alla ryttare som skulle göra. Hoppas man får se mer av hans träning i kommande avsnitt.

Lite trist att de beskriver honom som cowboy (tycker det låter lite nedsättande när det sägs på det sättet, kanske bara jag som överreagerar) och att de har "Lucky Luke" musik i bakgrunden. Förstår att det är för bättre tv, men tycker ändå inte om det. Det känns som om det bara spär på "vi och dem"-attityden. Vi är inte alla ryttare, utan det är ryttare och cowboys..

Hur som haver tycker jag att det är roligt att de väljer lite "alternativa" människor, alltså inte bara hopp och dressyrfolk, till problemen. Tycker att jag har sett en westernryttare i ponnyakuten någon av de tidigare säsongerna som sa lite bra saker om kroppsspråk. En gotlänning tror jag det var.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig på bägge punkter.

Det har vart två olika westerntränare med förut i ponnyakuten.

Den jag tänker på är en man, tror jag :o Kom dit med en hingst och informerade om att man inte ska klappa dominanta hästar på mulen bland annat. Faktiskt ny information för mig också vilket jag tackade gott för :)

Peter Ljungberg var nog med i andra säsongen. Tredje säsongen var de nog ingen westerntränare med.

Ja när Peter var där lät han två av barnen sitta upp på hans hingst och testa göra en spin. Lät som att dom uppskattade det väldigt mycket, och att dom var imponerade av att en hingst kunde vara så chill och lätthanterlig

Och en av barnen som var med i första säsongen håller väl på med br och pb nu om jag inte minns fel

Uppenbarligen känner du inte Moréno och vet vad han kan och inte kan... Otroligt duktig och jordnära kille som jag med största förtroende skulle lämna min unghäst till! Tyvärr håller han till i Skåne - vilket inte jag gör..

Ridskola? Och vad lär man sig där?? Åka runt på fyrkantspåret...... :grin:

Sluta för helvete vara så otrevlig och översittare jämt! Tänk att trådar alltid får en otrevlig ton när du börjar skriva....

Har aldrig varit imponerad av dessa wanna-bee western trainers, inget personlig mot Moreno, men jag har sett Too Many av dessa Self Made Western Trainers egenom åren och det som jag har markt är att dom göra mer skada än nyttja!

Ridskola? där ska ridlära vara Strömsholm uttbilded och häster sopas trygg och uttbilded att elev inte hamna på backen. Visst är det fyrkantspåret, samma som med dessa western wanna-bees, skillnad är att ridskol elev uttveckla sig i english ridning, korrekt sitts, skänkel och tygel tag.
I det andra har jag igen anning vad dom hålla på med, varken english eller western, och jag se att elever vet inte själv.

Och gilla du inte mina inlägg Segel......well buhu :cry: get over it.

Har aldrig varit imponerad av dessa wanna-bee western trainers, inget personlig mot Moreno, men jag har sett Too Many av dessa Self Made Western Trainers egenom åren och det som jag har markt är att dom göra mer skada än nyttja!
.

Alltså visst, jag håller med, det finns en uppsjö av såna inom alla dicipliner, men att du alltid BÖRJAR med att döma ut folk är ju bara vansinnigt tjatigt. Du har alltid en negativ inställning och bara för att DU inte tycker om någon som tränare betyder det ju inte att andra tycker likadant.

Snälla Leafhillranch, tänk efter nu.

Det finns väldigt FÅ bra westerntränare i Sverige, om jag får säga min personliga åsikt. Hur dessa kvalicifierar sig som vettiga tränare är svårare att bedömma än vad det är inom SvRf. Det finns ingen diplomering eller "allmän utbildning". Som hopp-/dressyrtränare kan du välja att gå utbildning för olika nivåer och efter godkända prov bli registrerad inom SvRf. Detta gör att "vem som helst" har mycket lättare att kalla sig själv för westerntränare, även om det faktiskt förekommer inom ALLA discipliner. Sen är inte alla diplomerade tränare bra tränare, bara för att de har genomgått en viss nivå av utbildning.

Det finns än idag många ridskolor som inte kan erbjuda hästar som är 100% trygga och välutbildade. Och hela Sverige kan inte lära sig att rida på Strömsholm och Flyinge. Alla ridskolor har inte råd att hålla samma nivå som dessa vad gäller hästarnas utbildning och trygghet.

Oj, den frågan väntade jag mig inte. Det var ju väldigt länge sedan jag såg det där... Kan det ha varit så att det är ett beteende unghästar har att de tuggar sådär nära mulen och det på något vis blir en koppling däremellan?

Jag är rätt säker på att avsnittet går att hitta på svtplay där hans förklaring fanns :)

Tack, jag ska forska... Frågar för att jag har ett sto som älskar när hon får stå med mulen i min hand. Min hand ska vara formad som en skål... Hon så gott som somnar då. Fast det är ju ett sto förståss... Men jag tänkte om det kunde vara provocerande på nåt sätt, fast det är det i alla fall inte på henne. Enbart lugnande... Off topic, ber om ursäkt...

Jag tyckte bara han skyllde på att det inte var en riktig sadel eller ett riktigt träns. Sedan föll han av.

:rofl: Det var en sammanfattning ja.

Allmän reflektion

Tycker också det är intressant och viktigt att man tar in folk från olika discipliner. Moreno känner jag inte till - men så är jag ju inte westernryttare heller. Hoppas att det blir vettig träning med honom o Brego ikväll, inte rodeo.

Jag håller med dig... tror ryttarna hade mått bra av att komma tillbaka till ridskolan och få en adekvat ridutbildning med kunniga tränare, på justa förlåtande hästar.

Vet inte varför man är på negativt till ridskolor i tråden? De jag ridit på, och haft kontakt med, har hållit god kvalité - både tränarmässigt, hästmässigt, teorimässigt, och säkerhetsmässigt. Min gamla klubb har lektionshästar som tävlar msv, inom dressyr och hopp, de anordnar clinics och tävlingar varje månad - och jag skulle säga att ridskoleryttarna får en mycket vettig och bred bas att stå på. Sedan blir man (givetvis) inte stjärnryttare av att bara traska in och rida sin lektion i veckan... lite mer engagemang förväntas. ;)

Nej - föräldrar som inte kan något och köper lite känsligare ponnysar till sin barn som inte heller kan så mycket... det är liksom designat för att bli problem. Är man inte mer rädd om sina barn än så?

Senast ändrad:

Tyvärr kommer man ju sällan i kontakt med några direkta problem på ridskolorna. Du lär dig hur du rider men inte hur hästen fungerar. I mitt fall fick jag även lära om när jag väl fick egen häst för den typen av ridning jag fick lära mig var inte särskilt sjysst att använda på ett levande djur.

I den här säsongen av ponnyakuten är det både en och flera ryttare som rider riktigt dåligt och hade behövt en del tränarhjälp så då är kanske inte ridskola så dumt i just de här fallen för att öva sits, balans osv men jag tror inte att det är en lösning på problemen vissa av ryttarna har med sina hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: _FiA_
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17