Westernryttare på tv!

Sv: Westernryttare på tv!

Mm. Men jag tänker lite tvärtom - hade ryttarna en någorlunda stabil bas att stå på så hade många av de här problemen aldrig uppstått.

Bego hade inte haft en sådan sadel om ägaren hade lite koll på hur en sadel ska sitta, exempelvis. Som situationen är idag kan jag mycket väl förstå att många av barnen rider spänt - de är ju rädda att ramla av hela tiden.

Jag upplever inte att det är något direkt fel på ponnysarna... men småsaker har blivit större och större för att barnen (och tydligen alla vuxna runt om?) inte haft kunskap nog att reagera tidigare.

Man behöver inte träna på att rida problemhästar - du har förhoppningsvis känsla nog för att reagera om hästen ex går orent, och du kollar upp det, istället för att pressa fram den tills den börjar kämpa emot och bråka. Samma med att klara att följa med i rörelsen och inte sitta och tjafsa i munnen på den tills den blir förbannad och säger ifrån, eller vad det nu gäller...

Ren korrigeringsridning är en annan sak, men det beror ju på att folk inte kan rida till att börja med.

Mjo, du har en viss poäng. Dock är nog bra ridskolor sällsynta om man lyssnar till andras erfarenheter. När hästen inte gjort som jag velat på ridskola har man fått höra "på med spö!", just detta slutade jag med när jag fick egen häst och skulle använda samma sätt med svaret att hästen slog bakut framför ögonen på pappa som berättade vid matbordet att jag slog min stackars ponny så hårt att hon sparkade. Då förstod jag vad de egentligen hade lärt mig på ridskolan. När en häst mått uppenbart dåligt (exempelvis en med illasittande sadel) var det sista jag hörde "**** har INTE ont i ryggen, **** har en specialbeställd sadel!". Jo tjena, kläm hästen lite över ryggen och hästen kryper ihop och surar nåt fruktansvärt. Han hade inte ont i ryggen nej :grin:

Hade kraven varit lite högre på ridskolorna hade det känts lättare att hänvisa till ridskolorna. Däremot borde alla barn som får en ponny även ha en tränare eller åtminstone riktigt hästkunniga runt sig. Det är svårt som barn att ha en häst man inte rår på *been there*.

Det finns säkert dåliga ridskolor, som inte sköts korrekt, och där man lär ut en massa dumheter... En ridskola godkänd av SvR ska anmälas om hästarna inte sköts och/eller instruktörerna inte har adekvat utbildning. Så där finns ju en stark möjlighet att påverka iaf.

Förhoppningsvis är de dåliga klubbarna inte lika många som man kan gissa av buke-trådarna dock. Jag tänker ibland att man kanske väntar sig att bli matad med väldigt mycket kunskaper. Som jag skrev - kommer en elev en gång per vecka och rider en lektion a 45 minuter... och det är enda tiden du spenderar i stallet, tja - nej, då lär du dig inte så mycket såklart.

Hästen är den bästa läraren :). Så länge man har en tränare och kunniga människor runt om så ska det inte eskalera på det sätt som skett med några av ponnysarna på PA.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
3 029
Senast: _FiA_
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix