western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

Ja det är sant, men det är också ett hån mot oss som lägger pengar på BRA utrustning och lägger massor av tid på träning....

Ja, men det är inte vi som hånar er, utan det är dem som köper billig skitutrustning och bara rejsar i skogen etc. Dom skapar fördomar som äver sprids på alla er som inte har westernras (framförallt travare och nordis).

Så du menar att alla som har quarter är seriösa??? Och genom att INTE visa de som verkligen kan rida sin icke-westernras i western så kommer fördomarna att försvinna???
Håller inte med dig, men det var ju inte särskilt oväntat:crazy:

Så du menar att alla som har quarter är seriösa??? Och genom att INTE visa de som verkligen kan rida sin icke-westernras i western så kommer fördomarna att försvinna???
Håller inte med dig, men det var ju inte särskilt oväntat:crazy:

Men nu får du faktiskt ta och ge dig. ALLA VET ATT DET FINNS IDIOTER INOM ALLA DICIPLINER, klart att quarterägare kan vara lika oseriösa men det är långt ifrån lika många.
Nej, men vi måste etablera den ursprungliga westernridningen FÖRST, så att fördomarna om att western BARA är fart och fläkt försvinner, och visa att det finns en ras för western, och hur det går till på en rasshow (som de flesta inte har en aning om att de ens finns) och att det är en väldigt seriös sport. Sen kan man visa allbreed klasserna.

Oj, allvarligt, sa jag det?

Tack sidekick att du orkar svara i stället för mig!:bow:

Nej det sa du inte:smirk:

haha, ingen fara.. Känner att jag inte kan lämna den här diskutionen än.. Fast de skulle va skönt med lite flera åsikter!

Med ditt tänkande så kommer det nog att dröja väääldigt länge innan westernridningen blir särskilt stor i Sverige... Så var vill du göra av oss utan quarter tills dess??
Ute i skogen??
Nej tacka vet jag WRAS som inbjuder till att alla får vara med, ju fler quartermänniskor jag "träffar" desto mindre inbjudande blir det att skaffa en quarter.....:crazy:

Nej det sa du inte:smirk:

haha, ingen fara.. Känner att jag inte kan lämna den här diskutionen än.. Fast de skulle va skönt med lite flera åsikter!

Tack, började allvarligt fundera på att läsa en kurs i svenska språket...:angel:

Gjorde ett försök men tror inte att jag orkar ödsla energi med att "slå huvudet i väggen" hela tiden:confused:

*KL*

Jag själv rider engelskt, och har verkligen inte en susning när det gäller western. Men jag tycker det vore jättekul att se det i Globen/Skandinavium så jag fick en chans att se hur det hela går till.

Men jag måste faktiskt säga att jag är lite enig med Texaz, jag hade nog tyckt det vore roligt att se flera raser i en show än bara dom typiska westernhästarna. Showen kan ju vara i flera delar, en med ”vanliga” hästar och en med ”westernraser”. Så visar ni att det finns plats och utrymme för alla i eran sport.
Och showen måste vara varierad för att folk ska vara intresserade och ville kolla. Tittade på dom två filmarna, och för att vara helt ärlig tyckte jag det såg ganska tråkigt ut. 15-20 minuter med bara det där och jag hade gått och shoppad istället... Klart det är imponerande med en häst som man behöver så lite hjälper på, men i längden – snaaark. :o Sorry sorry, absolut inte meningen att trampa någon på torna, men här snackar ni om ett inslag som ska locka folk och få dom att ändra uppfattning, och jag tror inte den svenska publiken är mogen för et inslag med bara den delen av westernridningen. Tyvärr. Men visar man både det och nån gren med fart och fläkt får ju publiken se vilken stor variation det finns inom western!

Bara lite tankar från en utanförstående, hoppas ingen tar illa upp då jag bara ville försöka förmedla lite av vad JAG som är totalt grön på western skulle vilja se.

Lycka till, hoppas jag får se er nån gång! :):bump:

*KL*

Jag själv rider engelskt, och har verkligen inte en susning när det gäller western. Men jag tycker det vore jättekul att se det i Globen/Skandinavium så jag fick en chans att se hur det hela går till.

Men jag måste faktiskt säga att jag är lite enig med Texaz, jag hade nog tyckt det vore roligt att se flera raser i en show än bara dom typiska westernhästarna. Showen kan ju vara i flera delar, en med ”vanliga” hästar och en med ”westernraser”. Så visar ni att det finns plats och utrymme för alla i eran sport.
Och showen måste vara varierad för att folk ska vara intresserade och ville kolla. Tittade på dom två filmarna, och för att vara helt ärlig tyckte jag det såg ganska tråkigt ut. 15-20 minuter med bara det där och jag hade gått och shoppad istället... Klart det är imponerande med en häst som man behöver så lite hjälper på, men i längden – snaaark. :o Sorry sorry, absolut inte meningen att trampa någon på torna, men här snackar ni om ett inslag som ska locka folk och få dom att ändra uppfattning, och jag tror inte den svenska publiken är mogen för et inslag med bara den delen av westernridningen. Tyvärr. Men visar man både det och nån gren med fart och fläkt får ju publiken se vilken stor variation det finns inom western!

Bara lite tankar från en utanförstående, hoppas ingen tar illa upp då jag bara ville försöka förmedla lite av vad JAG som är totalt grön på western skulle vilja se.

Lycka till, hoppas jag får se er nån gång! :):bump:

Jag menar såklart inte en gren av western ridningen (t.ex de du såg på filmen) utan en blanding av flera. Och läser du tråden så ser du det.

Med ditt tänkande så kommer det nog att dröja väääldigt länge innan westernridningen blir särskilt stor i Sverige... Så var vill du göra av oss utan quarter tills dess??
Ute i skogen??
Nej tacka vet jag WRAS som inbjuder till att alla får vara med, ju fler quartermänniskor jag "träffar" desto mindre inbjudande blir det att skaffa en quarter.....:crazy:

Tja, vart har ni hållit hus hittills?

*kl*
Nu lämnar jag diskussionen tills fler engagerar sig i den, för den leder ingenstans då folk inte verkar läsa eller tycks förstå.

Tycker det är konstigt då att jag inte träffat på denna rädsla för att förlora medlemmar.

Fördommar finns och kommer alltid finnas och även i denna tråd har väldigt onödiga och tråkiga fördomar visats. Fördommar är dock inte alltid sanningen.

Vilken tidning är det du inte längre får hem?
Det Sidekick och Charmy skriver i inlägg 11-14 tolkar jag som att det är åsikter baserade på egna erfarenheter och det är INTE samma sak som fördomar. En fördom är när man bildar sig en uppfattning om något man inte vet något om. Har man erfarenhet i frågan är det inte längre en fördom utan man dömer istället. Att döma är inte fel så länge det görs utifrån sina egna erfarenheter. Att döma utan erfarenheter är bara dumt.

Men jag kan ju ha tolkat dem fel. Jag tycker det är tråkigt när folk hela tiden säger att det är fördomar hit och dit. Faktum är att vldigt många av oss i hästvärlden har erfarenheter av många olika människor inom många olika grenar. Jag håller med Charmy och Sidekick i det de skriver, jag har själv erfarit samma saker. Dock har jag även träffat enstaka "engelska" ryttare som skiljer sig från mängden på ett mycket postivt sätt. Tyvärr är de underrepresenterade i de kretsar jag rört mig. Sen har jag också träffat en del med tråkig attityd inom western men de är åtminstone underrepresenterade och inte tvärtom ;)

Vad du upplever och vad jag upplever behöver inte alltid vara samma sak. Vad som är rätt och vad som är fel ang vilka attityder och fördomar som finns kan varken du eller jag svara på och få rätt till 100% eftersom vi inte kan träffa ALLA.
Jag tänker inte ens ge mig in på vilken "sida" som har bäst attityd. Jag håller mig till på båda sidorna och trivs lika bra på båda sidorna och tänker inte "välja sida" för att öka på de fördomar som faktiskt finns hos båda inriktningarna eller för att anse att den är ena är bättre än den andra.

Håller med dig om att det är dumt att döma nån/nåt utan erfarenheter och vill även påminna att det är dumt att döma alla efter en del.

Fördommar förekommer i denna tråd. Sen vad som är bara fördomar och vad som är grundat på taskiga erfarenheter tänker jag inte spekulera i.

*kl*

Ok, nu har jag läst heeeela tråden och tänker ge mig in i denna diskussion, halshuggen eller inte, det återstår att se.

För det första vill jag säga att anledningen till att jag började med westernridning var just för att den "godtog" alla raser.
Min första westernridningsupplevelse var på Chappen för 2 år sedan och jag ska säga att det var inte pga. quartrarna jag såg utan alla andra raser som deltog.

En show på Globen eller Skandinavium med western borde innehålla BÅDE westernraser och icke westernraser, om jag fick välja, för att få upp westernridning för "vanliga" människor, vilket det trots allt är som sitter på läktarna.
Enbart "westernraser" tror jag inte kommer locka mer folk än om det vore blandat.
En ren qh/paint/appalosa visning vore säkert jättefint och bra på många sätt men frågan är om de som sitter på läktaren förstår/inser att dom faktiskt kan skola om sina hästar med enbart en sådan uppvisning.
Om min första tävling jag såg enbart innehöll "westenraser" så vet jag inte om jag "förstått" att det faktiskt går att använda vilken häst som helst till detta...och för att öka omfånget på western Sverige så får man nog se lite längre.

Ska man bara visa upp westenraser som representanter så tar det ju längre tid att få folk förstå att det är öppet för alla.
Sverige är Sverige och vi har inte kommit så långt inom westernhistorien att det räcker att bara visa "westernraser", och speciellt inte med dagens priser på qh hästar.
Om en vanlig "Svensson" ryttare fastnar för westenridning genom en show på globen tex. med qh hästar och vill sedan köpa sig en egen så backar de nog när de själva försöker köpa sig en.
Får dom däremot reda på att det går bra med det dom har så tror jag att "vi" kommer växa fortare och mera.

Visst, det kommer finnas de som köper en billig sadel och flänger i skogen och tror att de rider western , men det antalet tror jag är i minioritet i jämförelse med dom som ger sig in i det mer seriöst.

Nu är jag säkert fördomsfull så det skiter om det men jag är glad att jag inte är i "quartersvängen" utan i "Wrassvängen" för det är här det "riktiga western Sverige" finns. Här är alla "down to earth" utan större krussiduller.

Jag gillar quarterhästar och de andra "westernraserna" och visst om jag ville satsa stort på EM osv. så hade jag säkert varit tvungen att skaffa mig en QH eller annan "westernras" men det vanliga folket, som den större befolkningen består av, måste ju börja någonstans och då är det i "allbreed" vanligtvis.

Efter mitt "fördomsfulla" utlägg :p så vill jag till sist säga att jag vill också se mer westernridning på Globen och Skandinavium, hemskt hemskt gärna, men blandat.

Kanske visa mångsidigheten, typ dalakadriljen i fjol, men ok, jag lägger ner!!!!
Ta ni och se till att få era quartrar till Globen då, så kan vi med "vanliga" hästar lulla runt ute i skogen.... *suck* varför är jag så j-vla dum och tro att jag någonsin ska bli accepterad i westernsverige utan att ÄLSKA quarterhästar....:crazy:
Varför bara inte acceptera att jag tycker annorlunda?????

Nu tycker jag faktiskt att du har fördomar mot folk som äger "riktiga" westernraser.......:crazy:

Är det så du tycker..... :( Nu blev jag faktiskt besviken på dig...

Senast ändrad:

Jag menar såklart inte en gren av western ridningen (t.ex de du såg på filmen) utan en blanding av flera. Och läser du tråden så ser du det.

Jag HAR läst hela tråden och fattade att tanken är att ha flera grenar, jag ville bara försöka få fram hur viktigt det är att det faktiskt blir så också. Mycket av det ni tänker nu kan ju faktiskt ändras när ni väl börjar planera ”på riktigt”, det var därför jag skrev att jag tycker det är viktigt att ni gör det varierat.

Det är ju oss ”vanliga svenssonryttare” ni vill attrahera och intressera med detta, mitt inlägg var bara ett försök på att förmedla hur en svenssonryttare som mig tänker. Det kanske var dumt av mig.

Oavsett om man gör en show, en uppvisning av westerngrenarna eller en ren tävling så bör man bjuda in de topprankade ryttarna i respektive gren.

Vilken ras dom har är mindre viktigt, men vilka tror du själv ligger i toppen?
Om det nu ligger en och annan "icke westernras" i toppen så är ju det jättebra, då blir alla nöjda! Men visa mig den då?

Och nej, jag har ingen quarter själv, jag har inte ens en westernras, utan en ponnyras och som knappt pallar trycket av en D-tävling, det säger väl allt :smirk:

Av egen erfarenhet vill jag tillägga något som jag tycker är tråkigt....
Jag har varit och tittat på westerntävlingar där hästar har gått pissedåligt (både westernras och icke).

Då har det stått folk i publiken där jag själv stått och avgudat dessa hästar pga att dom haft en häftig färg eller lång man! Detta gör mig väldigt ledsen....

Westernridning är INTE westernridning bara för att man har lagt på en westernsadel på sin häst... Det är så lätt att dra alla över en kam bara för sadelns skull, även om den är köpt på buttriks liksom..

Oavsett om man gör en show, en uppvisning av westerngrenarna eller en ren tävling så bör man bjuda in de topprankade ryttarna i respektive gren.

Vilken ras dom har är mindre viktigt, men vilka tror du själv ligger i toppen?
Om det nu ligger en och annan "icke westernras" i toppen så är ju det jättebra, då blir alla nöjda!
Håller med....

Håller med dig,Sidekick och Luxus, det handlar egentligen inte så mycket om ras, utan om att visa riktig och bra western ridning på hög nivå. Alltså vill man ha dom ekipage som visar bäst resultat och det är oftast Quartern. Åker jag till globen så vill ialla fall jag se dicipliner ridas på en ganska hög nivå, inte vill jag se en ryttare komma in och säg visa reining och inte kunna stoppa eller spinna. Lika lite som jag vill se någon komma in i dressyr och inte kunna genomföra dessa moment korrekt. Alltså jag vill se de ekipage som har något att vissa show mäsigt eller ur tävlings form. Handlar egentligen inte om ras, men vissa raser har bättre förutsättningar än andra i dom olika diciplinerna så är det bara. Jag hade tyckt vart skit kul att se någon visa ett bra ihopknåprat Versatile Horse mönster, där dom visar allt från reining, trail, western ridning mm. Då hade man fått sätt mångsidigheten på western ridningen. Fart växlingar, små rörelser mm. Sen om man även kunde få in cutting eller reined cowhorse så hade det bara vart för häftigt.

*kl*

Vilken sandlåda! Inte undra på att det finns en god portion fördomar om Westernridning.
Så fort ras kommer på tal blir det ett pajkastande utan like.

Är det viktigt att visa upp Westernridning på dom stora hästshowerna och i så fall varför?
Om det är det, är det rasen som visas eller kvalitén på framförandet som är det viktigaste?

Jag tycker inte Westernridning hör hämma på Globen/Scandinavium/Falsterbo mm…
Westernridningen finner sina egna vägar och växer stadigt. 2008 har det aviserats så många tävlingar att arrangörerna (oavsett ras-, klass- eller intresseorganisation) nu har fullt upp att stuva om i programmen och hitta helger som inte krockar.

Texas: Det bekymrar mig att du som WRAS-representant så starkt tar ställning mot Quartern och dess ägare. Av alla hästraser som är registrerade i WRAS, står Quartern för 27%. Tillsammans med Painten och Appaloosan står dom för över 40%. Hör dom inte hämma där?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023