Sv: western inte med i globen i år?
*kl*
Ok, nu har jag läst heeeela tråden och tänker ge mig in i denna diskussion, halshuggen eller inte, det återstår att se.
För det första vill jag säga att anledningen till att jag började med westernridning var just för att den "godtog" alla raser.
Min första westernridningsupplevelse var på Chappen för 2 år sedan och jag ska säga att det var inte pga. quartrarna jag såg utan alla andra raser som deltog.
En show på Globen eller Skandinavium med western borde innehålla BÅDE westernraser och icke westernraser, om jag fick välja, för att få upp westernridning för "vanliga" människor, vilket det trots allt är som sitter på läktarna.
Enbart "westernraser" tror jag inte kommer locka mer folk än om det vore blandat.
En ren qh/paint/appalosa visning vore säkert jättefint och bra på många sätt men frågan är om de som sitter på läktaren förstår/inser att dom faktiskt kan skola om sina hästar med enbart en sådan uppvisning.
Om min första tävling jag såg enbart innehöll "westenraser" så vet jag inte om jag "förstått" att det faktiskt går att använda vilken häst som helst till detta...och för att öka omfånget på western Sverige så får man nog se lite längre.
Ska man bara visa upp westenraser som representanter så tar det ju längre tid att få folk förstå att det är öppet för alla.
Sverige är Sverige och vi har inte kommit så långt inom westernhistorien att det räcker att bara visa "westernraser", och speciellt inte med dagens priser på qh hästar.
Om en vanlig "Svensson" ryttare fastnar för westenridning genom en show på globen tex. med qh hästar och vill sedan köpa sig en egen så backar de nog när de själva försöker köpa sig en.
Får dom däremot reda på att det går bra med det dom har så tror jag att "vi" kommer växa fortare och mera.
Visst, det kommer finnas de som köper en billig sadel och flänger i skogen och tror att de rider western , men det antalet tror jag är i minioritet i jämförelse med dom som ger sig in i det mer seriöst.
Nu är jag säkert fördomsfull så det skiter om det men jag är glad att jag inte är i "quartersvängen" utan i "Wrassvängen" för det är här det "riktiga western Sverige" finns. Här är alla "down to earth" utan större krussiduller.
Jag gillar quarterhästar och de andra "westernraserna" och visst om jag ville satsa stort på EM osv. så hade jag säkert varit tvungen att skaffa mig en QH eller annan "westernras" men det vanliga folket, som den större befolkningen består av, måste ju börja någonstans och då är det i "allbreed" vanligtvis.
Efter mitt "fördomsfulla" utlägg
så vill jag till sist säga att jag vill också se mer westernridning på Globen och Skandinavium, hemskt hemskt gärna, men blandat.