Vilken diskmaskin?? (Vill inte handdiska längre...)

Fick tips av diskmaskinsreparatör om att köpa Bosch eller Siemens (är ju typ samma). Köpte Bosch och är supernöjd. Man skulle köpa de något dyrare som är tillverkade i Tyskland, inte de billiga Bosch som var tillverkade nån annanstans.

Avråder från Asko... Både från mina egna erfarenheter och reparatörens. Ser fina ut, men det är bara "smink".

Jag bor ihop med en ASKO som vi är jättenöjda med. Den har tuffat på i många år nu. Den efterträdde den ElektroHelius från 1990-talet som svärfar lämnade efter sig som bara klarade några få år med oss.

På min gård så finns det en Cylinda 60cm av dyrare model som fortfarande fungerar fantastiskt efter mer än 10 år och en 45cm Siemens som är inne på sin 4de hyresgäst nu utan några problem.
Det finns även en Cylinda inköpt begagnad för 12 år sedan, men det är oklart om den fortfarande fungerar. Hyresgästen har kopplat bort den.

Jag tror att man blir nöjd om man köper de litet bättre modellerna oavsett märke. Jag har gått på att jag vill ha 5 års garanti. Hyresgäster sliter hårdare på saker än vad man gör själv.

Jag vill ha en som SKÖLJER ordentligt, inget vattensparande; våra tidigare maskiner verkar skölja med smutsvatten, som sen ligger kvar på maskinens golv.
Ni behöver kanske kontrollera avloppsrör och anslutning till avloppet.
Alla diskmaskiner gör så när filter, slang eller utlopp blir igensatta.
Ingen diskmaskin som jag någonsin har haft har sköljt dåligt när pumpen har varit hel, silen ren och avloppet väl fungerande och korrekt installerat.

Jag har levt med diskmaskin sedan 1988.

Diskmaskinerna under min barndom var en annan historia än dagens, även om tekniken till stor del är samma. Men mekaniska programverk gav helt andra problem än dagens elektroniska. Och de rostade också eftersom att de var av plåt klädd med plast som gick sönder.
De sköljde dock bra när de fungerade.

Hade en Bosch i min gamla lägenhet som var toppen. Fungerade finfint i mer än 12 år. Flyttade till en lägenhet med en Ikea-variant. Helt värdelös. Den åkte ut ganska snabbt och då köpte vi en ny Bosch. Diskar bra, sköljer väl, automatisk lucköppning mm. Vi köpte en något dyrare modell för att få delar av insidan i metall vilket kändes mer hållbart och hygieniskt än plast. Kopplingen till appen är rätt värdelös (varför ska allt vara kopplat till en app?!) men det är mest hjälpsamt i början med inställningar av salt osv. När man fått till det är det lite skitsamma om appen funkar eller inte.

Vi har en vän som köpte den billigare modellen och även hen är nöjd med sin maskin.

Ni behöver kanske kontrollera avloppsrör och anslutning till avloppet.
Alla diskmaskiner gör så när filter, slang eller utlopp blir igensatta.
Ingen diskmaskin som jag någonsin har haft har sköljt dåligt när pumpen har varit hel, silen ren och avloppet väl fungerande och korrekt installerat.

Jag har levt med diskmaskin sedan 1988.

Diskmaskinerna under min barndom var en annan historia än dagens, även om tekniken till stor del är samma. Men mekaniska programverk gav helt andra problem än dagens elektroniska. Och de rostade också eftersom att de var av plåt klädd med plast som gick sönder.
De sköljde dock bra när de fungerade.
Ja, jag har också funderat över om det kan vara så. Att avloppsröret inte lutar tillräckligt så vattnet blir liggande i rör och maskin? Eller nåt sånt. Men hur kollar man, i övrigt? Blir att ta hem en rörmokare antar jag?

Ja, jag har också funderat över om det kan vara så. Att avloppsröret inte lutar tillräckligt så vattnet blir liggande i rör och maskin? Eller nåt sånt. Men hur kollar man, i övrigt? Blir att ta hem en rörmokare antar jag?
Be om hjälp från en rörmokare så blir det nog bra oavsett vilken diskmaskin som ni väljer.
Och var sedan noga med att hålla silen i botten ren.

Fick tips av diskmaskinsreparatör om att köpa Bosch eller Siemens (är ju typ samma). Köpte Bosch och är supernöjd. Man skulle köpa de något dyrare som är tillverkade i Tyskland, inte de billiga Bosch som var tillverkade nån annanstans.

Avråder från Asko... Både från mina egna erfarenheter och reparatörens. Ser fina ut, men det är bara "smink".
Älskar vår Asko!! Den bästa diskmaskinen jag haft. Genomtänkt och supertyst :love:
Haft noll problem med den.
Vår förra, en Bosch, brann upp bara 4 år gammal.

Älskar vår Asko!! Den bästa diskmaskinen jag haft. Genomtänkt och supertyst :love:
Haft noll problem med den.
Vår förra, en Bosch, brann upp bara 4 år gammal.
Ja, det finns såklart maskiner från dem också som går bra. Men tänker att en som jobbar med reparationer har bra koll på hur det generellt är. Efter att jag haft två Asko, en för 16 000 och en för 17 000 så inga billiga, och båda gått sönder valde jag att lita på de två olika reparatörer som varnade för dessa.

Ja, det finns såklart maskiner från dem också som går bra. Men tänker att en som jobbar med reparationer har bra koll på hur det generellt är. Efter att jag haft två Asko, en för 16 000 och en för 17 000 så inga billiga, och båda gått sönder valde jag att lita på de två olika reparatörer som varnade för dessa.
Jag tycker att i de övre prisklasserna bland de vanligaste märkerna verkar kvalite på vitvaror överlag vara ganska samma. Många görs tom på samma fabriker.
Sambon gjorde noggrann koll innan denna eftersom vi verkligen inte ville ha en brand till och den rekomenderades på många ställen :)
Sen finns tur och otur.

Jag tycker att i de övre prisklasserna bland de vanligaste märkerna verkar kvalite på vitvaror överlag vara ganska samma. Många görs tom på samma fabriker.
Sambon gjorde noggrann koll innan denna eftersom vi verkligen inte ville ha en brand till och den rekomenderades på många ställen :)
Sen finns tur och otur.
Nej, alltså det var det som var stor skillnad enligt reparatörerna när det gällde Asko. Det är bara "skräp under sminket". Det är ju bra att du är nöjd med din, men jag hade önskat att jag visste att Asko var ökänt bland reparatörer innan jag köpte mina 😅.

Nej, alltså det var det som var stor skillnad enligt reparatörerna när det gällde Asko. Det är bara "skräp under sminket". Det är ju bra att du är nöjd med din, men jag hade önskat att jag visste att Asko var ökänt bland reparatörer innan jag köpte mina 😅.
Men du kanske hade maskiner före 2020 när de ägdes av nått skumt Italienskt företag?
Gorenje har väl varit förknippat med kvalitet länge?
Märkligt att reparatörer tycker så olika. Vi blev ist rekommenderade Asko.

Men du kanske hade maskiner före 2020 när de ägdes av nått skumt Italienskt företag?
Gorenje har väl varit förknippat med kvalitet länge?
Märkligt att reparatörer tycker så olika. Vi blev ist rekommenderade Asko.
Inköpta -22. Dessa två jobbade på olika firmor och hade samma uppfattning. Den ena verkade ha stenkoll och pratade om massa olika delar som var dåliga och var dessa tillverkades, det var han som tipsade om Bosch men välja en som var tillverkad i Tyskland vilket inte de billigaste är.

Inköpta -22. Dessa två jobbade på olika firmor och hade samma uppfattning. Den ena verkade ha stenkoll och pratade om massa olika delar som var dåliga och var dessa tillverkades, det var han som tipsade om Bosch men välja en som var tillverkad i Tyskland vilket inte de billigaste är.
Då gälller ju garantin. Hur kom det sig att du inte fick dem lagade eller inbytta till nya?

Det fick jag givetvis men det är ju ändå inte så himla kul att ha trasig diskmaskin, behöva ringa massa samtal, få hit reparatör, nya samtal, få maskinen utbytt osv.
Hade jag lagt 33 papp på två år hade jag lätt ringt några samtal eller fått dem bytta. De har trots allt 10 års garanti mot de flesta andra som bara har 3-5 år.
Vilken jätteotur du har haft :(

Jag har en relativt ny Siemens, nöjd med den! Enkel att använda, har bestickhylla, jag tycker det är bra! Den låter inte så mycket :)

Hade jag lagt 33 papp på två år hade jag lätt ringt några samtal eller fått dem bytta. De har trots allt 10 års garanti mot de flesta andra som bara har 3-5 år.
Vilken jätteotur du har haft :(
Va? Jag skrev att det inte var så kul, inte att jag inte gjorde det... Och de höll inte två år.

De har 5 års garanti (förutom på motorn som har 10).

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 138
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka