western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

Ja, men det är de ja menar, alltid så jäkla tråkiga teman och ideér. Islänningar har varit med varenda år och det suger, och det är jag inte den enda som tycker.
In med nytt, säger jag. Att dissa något fräscht som t.ex trailfinalen och en annorlunda typ av ridning, som många inte har så stor koll på, och säkert skulle tycka vara intressant, för att klämma in några minuters extra töltande och passande hit och dit till ett coolt scenljus är bara.. aa.

Sen även om det är kända och duktiga islandsryttare, så tror jag att många endå har tröttnat på islänningar, eftersom dom har varit med sen urminnes.

jag tror ju dock islandsfolket är väldigt glada och uppskattar detta starkt.
MEN som du säger, då kan man väl ta bort något av deras "vanliga" föreställningar dom har?
Dessutom är väl islänningarna alla tre dagar normalt också, ta bort dom en dag och släng in lite western?

Inget är omöjligt.

Jag hoppas det kommer bli westerntema snart, men då blir det väl som vanligt en j-a överdrift med kaktus-hinder och cowboyhattar på alla funktionärer eller nåt....
Som sagt, det blir nog aldrig ett rent westerntema.. I så fall "vilda västern" som så många engelskryttare med tunnelseende ser på saken...

Ursäkta mina fördomar.

Jag håller med dig, det kommer nog aldrig någonsin bli ett sådant westerntema som visar vad vi verkligen håller på med, knappast att dom kommer ha en pleasureklass med bara topp tio ryttarna här i sverige t.ex. och inte heller någon som förklarar vad det går ut på. Samma med hunter eller t.ex w.riding.

Det som skulle bli skulle ju bli vilda western, med bovar och sheriffer, en jäkla massa reining och säkert barrel race, kosseklasser och fart och fläkt.
Och då är det ju inte ens värt att kämpa för att släcka engelskryttarnas fördomseldar.
Western är så mycket mera.

Ja, nu tycker jag inte att vi ska kriga mera. Men jag håller fortfarande med om vad som sagts att western borde få mer plats, fast jag tycker också att man kunde försöka få ihop andra shower inom western som någon sa.. ;) kul sätt att "marknadsföra" sig själva på liksom, även fast sporten växer hela tin av sig självt :)

Eftersom att globen eller skandinavium (som jag främst varit på eftersom att jag bor i göteborg) inte kommer att ordna så mycket. Många nya kommer väl till tex. high chaparall, hjo och sånt och kollar, och det är ju jätte roligt.
Det är ju kul med en sån show/uppvisning ni skulle ordna också hos er, sidekick :)

Även om det inte är samma sak så är det ju kul att visa upp för bla. engelskryttarna en liten annan sida av western än vad de kanske ser, lite mer seriös kankse man ska säga..

Det bästa vore väl om quarter folket som anordnar de stor tävlingarna går ihop och hjälps åt och ordnar en uppvisning el typ SM till Globen. Så de hänger i igentligen bara på att vi måste planera och komma med nått bra som vi kan trycka på med så de är svårt för dom att motstå.
Sen att de blitt reining som visats är väl för att den är den populäraste grenen.

Det bästa vore väl om quarter folket som anordnar de stor tävlingarna går ihop och hjälps åt och ordnar en uppvisning el typ SM till Globen. Så de hänger i igentligen bara på att vi måste planera och komma med nått bra som vi kan trycka på med så de är svårt för dom att motstå.
Sen att de blitt reining som visats är väl för att den är den populäraste grenen.

Ja men det finns knappast underlag för att fylla globen med publik för endast ett sm t.ex.. Därför tyckte vi att det skulle vara en bra grej att smyga in på ett hörn på horse show.
Risken är att man går back, väldigt mycket back. Och ingen vill satsa.

Ja men nu sjunker populariteten inom reining igen, det är mer gångartshästar nu och t.ex w.riding pch trail växer kopiöst (kolla bara på hur stor w.riding klass vi hade på quarter sm) , så det är det som måste visas! De flesta engelskryttare tror att western endast består av reining, tyvärr.

Det som stör mig är att när western väl visas så är det bara fart och fläkt grenarna och ingen speaker som förklarar va de går ut på, på ett vettigt sätt. Klart att folk får fördomar, inte ens hälften av engelskryttarna vet om att western inte går ut på att springa fort på långa tyglar.

:bow::bow:
Just det där är ju grejen. Western i Globen har alltid presenterats som en galen gren utan minsta som helst kontroll, bara snabb galopp, galna spins, livsfarliga stops och ingen form alls. Då får ju alla engelskt ridande sina 'fördomar' om western besannade!!!
Varför kan dom inte ha ett enda pleasure-program, eller i alla fall lite mera... lugnt tempo, noggranna rörelser.. så alla får se och förstå?

OnT så tycker jag att det är fruktansvärt att western i princip har försvunnit från programmet. Förmodligen kommer det några styckna westernhästar i nån av showerna, men man vill ju se riktiga, fina, muskulösa quarters!! :cry:

Men jag menade inte att man skulle ordna SM bara utan lägga in en större tävling samtidigt som de dagar de är hopptävlingar.
Och jag menade inte reining heller utan typ trail el nått annat kul. Jag gillar pleasure men när man sitter där högt upp i globen så är de svårt att se de fina i pleasure. Jag tror att folk som inte är insatta dom ser bara fina hästar med fina ryttare i cowboy hatt sakta trava runt och så börjar dom vända och vrida på sig. Därför måste de vara nått mer som dom tar deras uppmärksamhet.
De bästa är att skriva önske mål.

Hunter vore kanske nått.
Kanske kan ta både quarter, paint, appaloosa och även visa några avelshingstar. Sen kanske Man kunde sälja lotter så man kunde vinna en helg på en av våra westernrancher( vågar inte skriva några namn.)

ni får ursäkta men hunter är väl kanske inte det första man vill visa upp om man vill visa upp westernridning.

missförstå mig rätt, ni fattar säkert hur jag tänker....

andra år har det ju varit massa hund "grejjer" typ agility osv (vet ej om det är i år) hundar har väl inget med hästar att göra :confused:

eller varför inte lägga in trailen under "pausen" eller något för de som vill sitta kvar osv. trailen behöver ju inte 511personal och spånkrattare samtidigt som tex hoppningen och inte massa specialljus som tex showerna

*KL*

jag skulle velat se en show där en dressyrryttare och pleasureryttare utför ett mönster tillsammans som typ skulle dressyrhästen gå i samlad trav nästan piaff så kan väl w-ryttaren visa jog, skulle det va galopppiruett får vi göra en spin och så vidare. Kan kalla uppvisningen för "western vs engelskt" hehehehe

kanske även ta en westernhäst som går genom grindar, drar bildäck, pressening över huvudet eller ännu bättre, ni w-ryttare som kan rida utan träns och ändå få hästen till stop och spin, visa detta, hur många dressyrhästar klarar det tro?

Får hålla med de mesta att jag börjar tröttna på att det är samma som visas varje år, vill se lite av varje ridstil finns ju även barock som jag tycker är fint att se på.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle vara jättekul!! Kanske det finns några här som skulle kunna tänka sig att träna in ett nummer och söka till nästa år?
Kanske många skulle passa på att träna in nummer och skicka in som förslag? Vi måset nog marknadsföra oss lite bättre och inte bara vänta på att "någon" ska komma på att vi ska vara med

Hunter vore kanske nått.
Kanske kan ta både quarter, paint, appaloosa och även visa några avelshingstar. Sen kanske Man kunde sälja lotter så man kunde vinna en helg på en av våra westernrancher( vågar inte skriva några namn.)

Men sedan när består westernridning enbart av quarter, paint och appaloosa? Det är ju som att spä på fördomarna om att du MÅSTE ha en häst av någon av dessa raser för att lyckas på westernbanan.

Nej, själv tror jag man skulle få bättre respons om man visade upp hur bra man kan lyckas med det man har i stallet idag. Visa vad några araber, ponnies eller varför inte några duktiga varmblod kan göra på en trailbana el i w.r. Då kan alla känna att detta kan ju jag oxå syssla med. Man behöver inte köpa ny häst och införskaffa snordyr utrustning för att börja med westernridning. En bra westernhäst behöver inte kosta 80 papp!!!

Skulle vara jättekul!! Kanske det finns några här som skulle kunna tänka sig att träna in ett nummer och söka till nästa år?
Kanske många skulle passa på att träna in nummer och skicka in som förslag? Vi måset nog marknadsföra oss lite bättre och inte bara vänta på att "någon" ska komma på att vi ska vara med

Mycket bra sagt!
Framför det här till era westernklubbar för att få ihop folk att träna in något med! Jättebra!

Jag förstår din tanke och halva mig håller med dig.
Andra halvan säger att vill man visa upp western tävlingsgrenar från dess bästa sida så bör man ta med de bästa ekipagen, och dessa består idag av främst ryttare som rider quarter och paint! Möjligtvis araben också.....

Men sedan när består westernridning enbart av quarter, paint och appaloosa? Det är ju som att spä på fördomarna om att du MÅSTE ha en häst av någon av dessa raser för att lyckas på westernbanan.

Nej, själv tror jag man skulle få bättre respons om man visade upp hur bra man kan lyckas med det man har i stallet idag. Visa vad några araber, ponnies eller varför inte några duktiga varmblod kan göra på en trailbana el i w.r. Då kan alla känna att detta kan ju jag oxå syssla med. Man behöver inte köpa ny häst och införskaffa snordyr utrustning för att börja med westernridning. En bra westernhäst behöver inte kosta 80 papp!!!

Ja fast ska man visa western i globen inför 15.000 (mer??) fördomsfulla dressyr och hoppentusiaster så ska man nog inte släppa in en travare eller liten ponny. DET är som att spä på fördomarna att det bara är avdankade travare, halvdanna halvblod och knubbiga ponnyer som kliver över bommar och rejsar runt i skogen. 90% av engelskryttarna vet inte ens att det är en såpass seriös diciplin som det är, och därför ska man visa det av riktiga proffs med det ursprungliga raserna. Du kan aldrig jämnföra känslan av att se en quarter/paint/appaloosa gå ett klockrent w riding mönster med en travare.

Det här vill vi visa:
http://www.youtube.com/watch?v=i90uitCdq54
http://www.youtube.com/watch?v=KqepiRHk6cI

Senast ändrad:

*kl*

fast vi är ju ganska fördomsfulla i den här tråden också mot icke-westernridare.... vi har fördomar om att dom har fördomar om oss...

vi är nog lika mycket fördomsfulla vi... ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur