western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

...och du spär på fördomen att vi med andra raser inte rider på detta sätt:cool:...vad ger dig rätten att döma mig och mina hästar? Tur att de domare jag blir bedömd av inte har din syn på westernridning...

...och du spär på fördomen att vi med andra raser inte rider på detta sätt:cool:...vad ger dig rätten att döma mig och mina hästar? Tur att de domare jag blir bedömd av inte har din syn på westernridning...

Det jag skrev skrev jag ur en engelskryttares perspektiv. Klart att det finns mängder med andra raser som går hur bra som helst, men ska man visa westernridning så tycker jag att man ska visa det med de ursprungliga raserna, för de flesta engelskryttare vet inte ens skillnaden mellan quarter och paint, eller vad jogg är, eller har sett en sådan häst som Inpassable på filmen jag skickade. Då tycker jag att man ska ta fram det bästa för att inspirera folk att kunna göra likadant med sina hästar.
Sen kanske man kan plocka fram någon "icke westernras" som går 110% , klockrent, för att visa att det funkar med alla raser, men jag tycker endå att man ska ta fram eliten för att visa att "vi" är minst likabra som dressyreliten eller hoppeliten.
Man får ju tänka på vad man ska mäta sig med i globen, det är inte direkt en L:c tävling där.

Och jag har aldrig sagt att ni inte rider på detta sätt, men däremot att andra hästar inte har samma förutsättningar till att gå såhär, och jag tvivlar på att det är speciellt många som gör det. Men visa mig en annan ras som gör det, förutom arab då. Och det säger jag inte för att jag är fördomsfull, utan för att jag själv har börjat western med en annan ras, och har sett många andra raser samt har mycket vetskap om detta.

Senast ändrad:

dock tror jag inte att globen publiken är redo för pleasure i toppklass, blir nog bara värre(dom är ju så markbundna :D)

Westernriding videon du visade skulle vara en succé med dessa fina byten med knappt märkbara hjälper:love:

Jag är f.d. dressyrryttare och kräver samma klass av alla hästar jag rider. Detta har jag tagit med mig in i westernridningen och kräver den form och klass som TR kräver för bäst poäng. Jag har, som jag sagt tidigare, fått pluspoäng på jog när jag tävlade en varmblodstravare. Den hästen fixade dessutom att gå dressyr i högre form. Det var också på den hästen jag gjorde uppvisningen som resulterade i en klar medlemsökning i westernklubben...:cool:

Ja det kan så vara, klart att det finns duktiga icke westernraser, men jag håller fast vid att ska man visa western ska man göra det på en hög nivå.

dock tror jag inte att globen publiken är redo för pleasure i toppklass, blir nog bara värre(dom är ju så markbundna :D)

Westernriding videon du visade skulle vara en succé med dessa fina byten med knappt märkbara hjälper:love:

Nähä, vad ska man visa då? Man får ju förklara samtidigt VARFÖR de rör sig så etc.
Och vad ska man annars visa? Medelmåttig pleasure? Hästen är lika markbunden iallafall.

Det jag skulle vilja se är samma t.ex tre hästar utföra pleasure hunter w.riding och kanske trail.

Skulle även va häfigt att ha med cutting eller liknande, samtidigt som man har en speaker som förklarar allt ryttarna gör steg för steg.

Nähä, vad ska man visa då? Man får ju förklara samtidigt VARFÖR de rör sig så etc.
Och vad ska man annars visa? Medelmåttig pleasure? Hästen är lika markbunden iallafall.

Det jag skulle vilja se är samma t.ex tre hästar utföra pleasure hunter w.riding och kanske trail.

Skulle även va häfigt att ha med cutting eller liknande, samtidigt som man har en speaker som förklarar allt ryttarna gör steg för steg.

Visa inte World show pleasure i globen! det är inte det minsta publikfriande. jag VET att du gillar pleasure men du kanske kan tänka på vad som kan roa publiken. det finns vell en anledning till att det inte finns "tid" till western ridningen i globen.

Skulle självklart vara jättehäftigt med cutting men du kanke inte har arrangerat någon tävling. det tar timmar att få i ordning allt innan dom kan börja tävlingen.

Jag tycker det skulle vara kul att se någon skicklig visa ett bra versatile horse mönster, med stor varation. Det tror jag hade vart intressant för folk att se både för dom som kan western ridning lite mer och för dom som inte har någon susning. Det är så mycket man visar i ett sådant mönster. Cutting hade oxå vart riktigt grymt att kunna visa i globen. Vi western ryttare får väl helt enkelt träna ihop något bra show nr som globen bara inte kan motstå att ta med :)

Visa inte World show pleasure i globen! det är inte det minsta publikfriande. jag VET att du gillar pleasure men du kanske kan tänka på vad som kan roa publiken. det finns vell en anledning till att det inte finns "tid" till western ridningen i globen.

Skulle självklart vara jättehäftigt med cutting men du kanke inte har arrangerat någon tävling. det tar timmar att få i ordning allt innan dom kan börja tävlingen.

Jag har inte sagt worldshow pleasure heller. Men jag tycker man sak visa lite av varje, vad som finns mer än reining(Det är det enda som visats). Man kan göra något bra showigt som inte tråkar ut, blandat med pleasure, trail, w.riding hunter mm. Ska man bara ROA en publik, kan man ju rusa runt som banditer och sheriffer under någon galen musik och stoppa och vända på en femöring, utan att någon i publiken fattar varför.
Sjävlklart vet jag att det tar tid innan man kan starta cutting, men det går! Börja förberedelserna i en paus, eller vad som helst. Allt går bara man vill.
Och självklart ska man ha en speaker som presenterar varje typ och förklarar varför (inte allt för lång tid)

Det finns inte tid för western för att folk inte vet vad det är fullt ut.

Senast ändrad:

Reining funkar ju dessutom inte bra i globen pga. underlaget så visst ska det vara något annat, deffinitivt någon slags kombination av flera olika grenar (det finns ju så många, inte bara reining)som publiken kanske inte har någon aning om:)

Hade man inte ungdoms trail i ett tidigt skede?

Jag tycker abslut att man kan visa WP. Låt många WP ekipage hålla ytterspår och ha nåt annat i mitten ur ren uppvisningssynpunkt. Arenan är ju rätt stor så man kan samköra flera grenar.

Tänker hur man visade islänningarnas gångarter i år...både show, stil och flash.;)

Jag är inte för någon "Vilda västern"-uppvisning utan kontrollerat och snyggt ska det vara.

Jag funderar på att skissa ihop en ev. show. Har även hjälp av en kompis som är urduktig på musik.
Men jag har ännu inte kommit fram till hur många ekipage förutom mig själv som skulle vara med. Om man spinner vidare på Pirajas idé med att ha pleasure i ytterspår, så måste man ju ha ett antal pleasure ryttare.

Vilka av er alla här är på på något sådant? Kan vara bra att kolla intresse innan man börjar sätta ihop något. Har även en del "tävlingskompisar" som jag tror skulle vara intresserade.
Kom ihåg att om man ska genomföra detta måste det vara med ryttare från stockholms området, så att man kan samträna t.ex hos oss i vårt ridhus.

Senast ändrad:

Du är driftig;). Hoppas det kan bli nåt av detta. Bra reklam är aldrig fel!

Ja, klart jag är:D
Måste bara få med mig lite folk så att det blir av också.. :bump:

Men kära du, westernridning är INTE detsamma som quarterhästar!!! Inte i Sverige iallafall!!!
OM westernridningen ska växa så MÅSTE det finnas utrymme för fler raser, ledsen vännen, men så är det!
Sverige är inte så stort att det finns utrymme för bara en ras, om vi vill ha en bredd så MÅSTE det släppas in fler....
Däremot kan ni quarterryttare gärna få bevisa att ni är bäst, på tävlingsbanan, OM ni förtjänar det!!!
Quartern kanske har bäst förutsättningar för western men det tycker jag då att resultaten ska visa, inte debatter på diskussionssidor!

Men kära du, westernridning är INTE detsamma som quarterhästar!!! Inte i Sverige iallafall!!!
OM westernridningen ska växa så MÅSTE det finnas utrymme för fler raser, ledsen vännen, men så är det!
Sverige är inte så stort att det finns utrymme för bara en ras, om vi vill ha en bredd så MÅSTE det släppas in fler....
Däremot kan ni quarterryttare gärna få bevisa att ni är bäst, på tävlingsbanan, OM ni förtjänar det!!!
Quartern kanske har bäst förutsättningar för western men det tycker jag då att resultaten ska visa, inte debatter på diskussionssidor!

Jag har heller inte sagt att quartern är den enda westernrasen:confused: Haru ens läst alla mina inlägg??
Men förövrigt talar väl rätt många resultat för quartens fördel?... ca miljontals.

Ja det kan så vara, klart att det finns duktiga icke westernraser, men jag håller fast vid att ska man visa western ska man göra det på en hög nivå.
Med det menar jag ju såklart raser som folk inte förknippar med western.

Klart att det finns mängder med andra raser som går hur bra som helst, men ska man visa westernridning så tycker jag att man ska visa det med de ursprungliga raserna, för de flesta engelskryttare vet inte ens skillnaden mellan quarter och paint, eller vad jogg är, eller har sett en sådan häst som Inpassable på filmen jag skickade
Det jag menar är att få icke insatta människor har sett western på hög nivå och då ska man väl endå visa det. Jag är inte fördomsfull, jag vill bara visa western med den ras som är mest populär, används mest och har bäst(oftast) förusättningar.. Herregud!

Du får det att låta som om det vore en synd eller ett brott att rida quarter.

Senast ändrad:

Jodå, men om jag formulerar om det då, de ICKE-WESTERN raser som du anspelar på.... Jag tror nog att vi inte kan vara så ras-älskande här i lilla Svedala, om vi vill att western som sport ska växa!
Det går inte att tro att vi ska kunna ha samma bredd som t ex USA, gäller nog att inse att vi är ett litet land....
De som vill rastävla enbart får nog söka sig ut i Europa...
Just nu anser jag att det viktigaste är att sprida western som folksport, tillräckligt stora kan vi säkert skilja saker åt, men just nu är det en orimlig tanke.
Om alla som vill rida western måste skaffa sig en "westernras" ja då kommer nog westernridningen tyvärr inte att växa i den takt som vi väl alla eftersträvar????

Har jag sagt det? Med icke westernraser menar jag de raser som engelskfolk eller westernfolk öht INTE FÖRKNIPPAR MED WESTERN.

Ja??? Och??? Vad är det för fel på de raserna???
Har sett både varmblod och halvblod+en hel massa kallblod somÄr superbra westernhästar med svenska mått mätt!!!
tror INTE att dessa räknas som westernraser...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur