western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

Jag håller med i stort och det är lite tragiskt att det blir pajkastning bland oss som rider western beroende på vilken ras man har. Vi vill ju alla att westernridningen ska växa och bli stor.

Dock tror jag att man skulle kunna visa bra westernridning på de stora hästshowerna men inte som rent "showinslag". Där håller jag med Sidekick m.fl. Det ska vara god westernridning med kontroll.

För att få intresset att växa bland de som rider engelskt anser jag att man måste visa goda ekipage av alla raser. Det finns! Många är dom som redan har häst av icke amerikansk typ och det skulle peppa dessa att våga prova med sina egna om de fick se god westernridning med andra raser. Tänker speciellt på ett visst pleasureekipage från RHC...;)...som ett exempel.

I USA finns rasshower, liksom här...MEN, också andra tävlingar där det är "All breed" som gäller. Läste t.ex. om mulor som var mycket duktiga inom flera grenar. Har själv bekant som använder sin ardenner i roping och körning...i USA.

I en förlängning skulle även intresset för de amerikanska raserna sen väckas (f*n, jag själv spanar ju åt det hållet:o ) och marknaden öka för dessa...

Det är dags att vi samarbetar och inte kastar sk*t på varandra. Jag rider idag på en Welsh Cob (och har en ekonomipaint på tillväxt) men är minst lika seriös i min satsning som de som rider amerikanskt.

*kl*
Förövrigt så sa jag från början att man skulle kunna ha med en kanonduktig icke "westernras" men sen började fördomarna mot oss quarterryttare regna in så då var jag inte så sugen på det längre.

Citerar mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:

Skulle jag arrangera en show i globen så skulle det nog bara vara quarter/paint/appaloosa eller riktigt duktiga "andra raser".

*kl*

Vilken sandlåda! Inte undra på att det finns en god portion fördomar om Westernridning.
Så fort ras kommer på tal blir det ett pajkastande utan like.

Är det viktigt att visa upp Westernridning på dom stora hästshowerna och i så fall varför?
Om det är det, är det rasen som visas eller kvalitén på framförandet som är det viktigaste?

Jag tycker inte Westernridning hör hämma på Globen/Scandinavium/Falsterbo mm…
Westernridningen finner sina egna vägar och växer stadigt. 2008 har det aviserats så många tävlingar att arrangörerna (oavsett ras-, klass- eller intresseorganisation) nu har fullt upp att stuva om i programmen och hitta helger som inte krockar.

Jag tycker det, att man ska visa framfötterna och visa iallafall en del av vad vi gör. Jag är trött på att bli nekad stallplatser på stall för att jag rider western (trots att man förklarar att jag tävlar mycket, framgångsrikt och väldigt seriöst) , eller att folk frågar om jag är medveten om att min häst är halt när han bara går i sin vanliga jogg.. Och ska man visa kvalité är det till stor del quarter/paint/appaloosa man ska visa, eftersom de tre raserna ligger i toppen när det gäller westenrridning och kvalité på framförande (resultat)

Förövrigt tycker jag att 2008 tävlingskalender verkar kanon, mycket fler shower än vanligt och det är roligt att det har blivit så. Hoppas bara att det finns underlag för att ha såpass mycket tävlingar redan, att någon arrangör inte går back.. Det är jag lite orolig över.

Och ang ras så är det de som inte har quarter som kastar pajjer, för ingen av oss quarter ryttare har sagt på något sätt att det är fel att ha en "icke westernras" , men att man oftast inte har lika bra förutsättningar. Det är fakta och inte fördom.

Senast ändrad:

Känner mig faktiskt aningen beklämd över dessa fördomar mot westernrasägare....:crazy:
Speciellt med tanke på att man själv både ridit och tävlat alla tänkbara raser innan quartern inköptes. :( Och även efter....

En liten fundering jag har är att de som är mest för att man ska visa alla tänkbara raser på en uppvisning inte har hållit på så många år med western och därför inte sett engelskryttarnas fördomar på sitt allra värsta.
Själv har jag ridit western i 17 år nu och har sett hur westernridningen förändrats och förbättrets, även hur engelsketablissemanget har ändrat sin inställning till western till det bättre.
Min åsikt är för att den inställningen inte ska försämras igen så måste vi visa det absolut bästa som finns i sverige i westernridning. Om detta innebär enbart ekipage med westernrashäsrat so be it.
Fast ingen skulle vara gladare än jag om även en del mycket duktiga ekipage med hästar av andra raser kunde vara med... :D

Senast ändrad:

Texaz Sv: western inte med i globen i år?

--------------------------------------------------------------------------------
Med ditt tänkande så kommer det nog att dröja väääldigt länge innan westernridningen blir särskilt stor i Sverige... Så var vill du göra av oss utan quarter tills dess??
Ute i skogen??
Nej tacka vet jag WRAS som inbjuder till att alla får vara med, ju fler quartermänniskor jag "träffar" desto mindre inbjudande blir det att skaffa en quarter.....
Hoppas verkligen inte att du är representativ för WRAS?!
Du får nog börja tänka över ditt eget missnöje eftersom du slår över och medvetet? vinklar andras åsikter till att vara emot något de inte är. Det leder definitivt inte till att öka intresset för westernridningen!
Verka gärna för alla raser inom westernridningen (vilket alla som diskuterat här är för!) och respektera allas områden även de utanför 'WRAS-världen' ;). Mindre inskränkta yttranden, tack! De skapar bara onödiga motsättningar och gynnar aldrig för åsikten man har över vad som skulle visas, vad man än tycker.

(det här svaret är inte riktat till enbart dig, det är ju så många som har sagt sin åsikt här, så jag vet inte riktigt vem jag ska svara :))

Red inte Ebba Lange på en superduktig ponny (Ebba är ju oxå superduktig) för något år sedan, de blev väl 3:a i NRHA EM om jag inte minns fel, kan vara totalt ute och cyklar, men jag tror inte att det var en quarter, den var duktig på en hel del andra grenar oxå, inte bara reining, nån annan som vet mer kanske. En sådan häst vore ju fantastisk att ha med i globen.
Skulle gärna vara med själv, men bor inte i Stockholm och kommer inte rida in min häst förrän till sommarn nästa år :).

Ebba kom 4:a i EM-klassen på sin welshponny. F ö enda hästen på hela tävlingen som inte var quarter eller paint.

Jag tror inte att det är någon som vill smutskasta quarter/paint-ägare utan de vill nog bara försöka visa hur westernridningen ser ut i Sverige idag och att det finns sådan mångsidighet:). Man behöver inte dra sig från att börja med western även om man inte har quarter/paint/appaloosa. Det är nog bara det som folk försöker få fram i tråden fast på mer och midre smidiga sätt:angel:.

För övrigt så måste jag bara få uttrycka mig lite eftersom fördomsdiskussionen har varit uppe redan.

Jag måste tyvärr säga att jag upplever westernvärlden som minst lika fördomsfull som engelskridningens värld. Samtidigt som engelskryttarna pratar om flängande hästar utan form så snackar westernryttarna om dressyrhästar som krullas ihop och allt möjligt annat. Mycket tråkigt att det finns så mycket fördomar och kategoriseringar.

Jag själv har ett förflutet inom båda världar och står nu på lite egna ben:) får se hur det går

Jag tror inte att det är någon som vill smutskasta quarter/paint-ägare utan de vill nog bara försöka visa hur westernridningen ser ut i Sverige idag och att det finns sådan mångsidighet:). Man behöver inte dra sig från att börja med western även om man inte har quarter/paint/appaloosa. Det är nog bara det som folk försöker få fram i tråden fast på mer och midre smidiga sätt:angel:.

För övrigt så måste jag bara få uttrycka mig lite eftersom fördomsdiskussionen har varit uppe redan.

Jag måste tyvärr säga att jag upplever westernvärlden som minst lika fördomsfull som engelskridningens värld. Samtidigt som engelskryttarna pratar om flängande hästar utan form så snackar westernryttarna om dressyrhästar som krullas ihop och allt möjligt annat. Mycket tråkigt att det finns så mycket fördomar och kategoriseringar.

Jag själv har ett förflutet inom båda världar och står nu på lite egna ben:) får se hur det går

Det är klart att det finns fördomar från båda sidorna, men det är bra mycket vanligare att en westernryttares stämmer än än dressyr/hoppryttares. (Säger jag som ex tävlingsryttare inim dressyr, hopp och ft)
För det är vanligare att en westernryttare vet mer om dressyr än vad en dressyrryttare vet om western.

Och jag har redan förstått att de har velat få fram att det är en mångsidig sport för flera hästraser, men det är inte de diskussionen handlar om heller, utan vilka typer av hästar man skulle visa i globen och vilka som har bäst förutsättningar.
Men här har det smutskastats på oss quarterägare, tyvärr.

Klart att western ska vara med på de stora ställena !!!
Att sporten växer hörs jämnt å ständigt, men det finns inga siffror som visar på det. Bara snack. Många tävlingar är bra, synd att de krockar så bara.
Men till Globen(Göteborgosv, ska vi dit, ska det vara det bästa som visas upp om man är med på de störa showerna. Väljer man att ha trail finns det dessutom möjlighet att ha med både ponnier, paintar (yes) och quarter och vad du vill. NSBA hade ju ett kval, synd det inte blev nån final i Globen, för där har ju även pnier, travare och vem som helst möjlighet att kvala. Med kvalet hade de bästa varit på plats och då behöver man ju inte jiddra vilken ras som ska vara med. Bästa ekipagen punkt slut.
Trail är en bra gren ur den synvinkeln för det ska inte skilja mycket mellan domsluten, slår man i en bom så gör man och då spelar det ingen roll om det är en quarter eller en travare. Bäste häst komer till start.
Trail i lagom dos tycker nog även de som inte gillar western kan vara intressant, ( med en bra speaker) men det får inte vara för många ekipage för då tröttnar folk Sedan skulle man kunna visa en vass reiningryttare och några bra pleasureekipage. Bara för att göra reklam.
Det här tjabblet är så djäkla dumt. Ett gemensamt SM så löser sig allt. Är ganska säker på att i western riding, trail och en pch annan kossegren kan man få se vinnare som ingen hade trott, men i reining, pleasure, hunter SKA en quarter eller paint vinna.
Jackpot

*kl* Sista inlägget från mig.....

Det har visst inte framgått vad jag egentligen menat och inte heller hur ledsen jag blivit av att inte bli accepterad av vad vi tydligen benämnt som westernrasägare, men men, det är nog ingen idé att jag försöker förklara mig, skulle nog bara leda till ytterligare missförstånd....:crazy:

Kan bara säga att jag hoppas att westernridningen som jag sett den, fortfarande ska vara öppen för ALLA raser och att ALLA människor ska accepteras, vilken ras man än väljer att träna/tävla med...

Har ingenting quartern som sådan, tvärtom tror jag att det är en underbar ras och har tänkt betäcka mitt fbl-sto med en sådan, DÄREMOT tror jag tyvärr inte att jag skulle känna mig bekväm på ras-showerna, DET har ingenting med människorna där att göra direkt, men jag tror att vi tänker lite för olika!

Angående mitt WRAS-engagemang så är det inget permanent, och som situationen utvecklats så inser jag att det bästa nog är att hoppa av det, vill ju absolut INTE skada westernridningens anseende:cry:, tvärtom var min vilja att bidra till att FLER skulle upptäcka westernridningen....

Ja så fel kan det bli ibland och jag hoppas att ni godtar min ursäkt och så tackar jag för mig, kommer fortsättningsvis inte att tycka, utan tassar runt här och kikar vad ni andra tycker....
Förhoppningsvis möts vi på tävlingsbanorna i framtiden då j-klar ska jag försöka överbevisa er;), må bäste man/kvinna vinna!!!:D

Kramar till er alla från en ledsen Texaz, var inte meningen att vara dum....

*kryper ner under en sten i skogen*

*kl* Sista inlägget från mig.....

Det har visst inte framgått vad jag egentligen menat och inte heller hur ledsen jag blivit av att inte bli accepterad av vad vi tydligen benämnt som westernrasägare

ÅTERIGEN- Det är aldrig någon som inte accepterat dej eller ditt val av hästras.

Klart att western ska vara med på de stora ställena !!!
Att sporten växer hörs jämnt å ständigt, men det finns inga siffror som visar på det. Bara snack. Många tävlingar är bra, synd att de krockar så bara.
Men till Globen(Göteborgosv, ska vi dit, ska det vara det bästa som visas upp om man är med på de störa showerna. Väljer man att ha trail finns det dessutom möjlighet att ha med både ponnier, paintar (yes) och quarter och vad du vill. NSBA hade ju ett kval, synd det inte blev nån final i Globen, för där har ju även pnier, travare och vem som helst möjlighet att kvala. Med kvalet hade de bästa varit på plats och då behöver man ju inte jiddra vilken ras som ska vara med. Bästa ekipagen punkt slut.
Trail är en bra gren ur den synvinkeln för det ska inte skilja mycket mellan domsluten, slår man i en bom så gör man och då spelar det ingen roll om det är en quarter eller en travare. Bäste häst komer till start.
Trail i lagom dos tycker nog även de som inte gillar western kan vara intressant, ( med en bra speaker) men det får inte vara för många ekipage för då tröttnar folk Sedan skulle man kunna visa en vass reiningryttare och några bra pleasureekipage. Bara för att göra reklam.
Det här tjabblet är så djäkla dumt. Ett gemensamt SM så löser sig allt. Är ganska säker på att i western riding, trail och en pch annan kossegren kan man få se vinnare som ingen hade trott, men i reining, pleasure, hunter SKA en quarter eller paint vinna.
Jackpot

Ett gemensamt SM finns redan, WRAS sm. Ett quarter och paint SM tycker jag däremot alltid ska få finnas kvar utan andra raser.
Och det är INTE för att jag är på något sätt "rasistisk" mot andra raser, men jag tycker att man ska behålla en viss standard, sådan som är på rasshower där man tävlar mot jämnlika.
Jag skulle inte känna mig lika stolt över min vinst i en pleasure klass om jag vunnit mot en fjording och en travare. Och det är INGEN fördom!! Utan mera bara att jag som tävlingsmänniska vill ha motstånd, jag vill inte veta redan innan klassen att jag kommer vinna. (nu låter jag dryg men jag hoppas att ni förstår vad jag menar)

Och skulle man bara ha gemensamma SM så kommer de som rider icke westernras aldrig ha någon chans att ta sig till toppen (tänker främst på hunter och pleasure.) . Ledsen, men vi har för mycket fina pleasure och hunter quartrar i sverige för att en annan hästras skulle komme bra till, framförallt inte för en amerikansk eller tysk domare som är präglade på bara quarters och paintar.

Senast ändrad:

Kom igen Texaz!!! Det är ofrånkomligt att det ibland inte framgår exakt vad man menar när man skriver en text. Vi har alla lite olika sätt att uttrycka oss... Jag högg ju på Sidekick men känner inte att det råder några "hard feelings" oss emellan efter att båda fått förklara sig. I grund och botten vill vi ju båda westernridningens bästa, liksom du vill. ...och så här, efter några inlägg, så är det ju "flängwestern" som vi inte vill ska anses som seriös westernridning. Där är vi ju alla överens;)

Tycker fortfarande att det är självklart att du ska fortsätta verka för westernridningen och den delen du brinner för! Westernridningen behöver alla förespråkare, även rivjärn ;) som du! :bow:

Låt bara alla tycka olika, finns inte rätt eller fel eller att man måste vara 'motståndare' för det. Det är genom diskussioner man får reda på hur olika åsikterna är och får nya infallsvinklar. Ingen är ju sämre än att man t o m kan ändra åsikt efter bra argument. Ska man verka inom en förening eller förbund är det extra viktigt att kunna ta till sig medlemmars åsikter utan att känna sig påhoppad.

Vi håller ju alla på med western, men på olika sätt OCH med olika syn!
:banana:Det ska vara OK!:banana:

*kl*

Vilken sandlåda! Inte undra på att det finns en god portion fördomar om Westernridning.
Så fort ras kommer på tal blir det ett pajkastande utan like.

Är det viktigt att visa upp Westernridning på dom stora hästshowerna och i så fall varför?
Om det är det, är det rasen som visas eller kvalitén på framförandet som är det viktigaste?

Jag tycker inte Westernridning hör hämma på Globen/Scandinavium/Falsterbo mm…
Westernridningen finner sina egna vägar och växer stadigt. 2008 har det aviserats så många tävlingar att arrangörerna (oavsett ras-, klass- eller intresseorganisation) nu har fullt upp att stuva om i programmen och hitta helger som inte krockar.

Texas: Det bekymrar mig att du som WRAS-representant så starkt tar ställning mot Quartern och dess ägare. Av alla hästraser som är registrerade i WRAS, står Quartern för 27%. Tillsammans med Painten och Appaloosan står dom för över 40%. Hör dom inte hämma där?

vi menar ju samma sak... vi vill visa de bästa ekipagen, rasen är mindre viktig men det är de amerikanska raserna som dominerar...

I år fick ju ponnydressyr vara med i globen, det betyder ju inte att dom tar in vem somhelst med en ponny, utan dom har haft kval i år och globen var finalen med dom tre bästa :bow:

Ett gemensamt SM finns redan, WRAS sm. Ett quarter och paint SM tycker jag däremot alltid ska få finnas kvar utan andra raser.
Och det är INTE för att jag är på något sätt "rasistisk" mot andra raser, men jag tycker att man ska behålla en viss standard, sådan som är på rasshower där man tävlar mot jämnlika.
Jag skulle inte känna mig lika stolt över min vinst i en pleasure klass om jag vunnit mot en fjording och en travare. Och det är INGEN fördom!! Utan mera bara att jag som tävlingsmänniska vill ha motstånd, jag vill inte veta redan innan klassen att jag kommer vinna. (nu låter jag dryg men jag hoppas att ni förstår vad jag menar)

Och skulle man bara ha gemensamma SM så kommer de som rider icke westernras aldrig ha någon chans att ta sig till toppen (tänker främst på hunter och pleasure.) . Ledsen, men vi har för mycket fina pleasure och hunter quartrar i sverige för att en annan hästras skulle komme bra till, framförallt inte för en amerikansk eller tysk domare som är präglade på bara quarters och paintar.

Alla raser har ju specialshower för sin ras... även min ponnyras har det och andra ponnyraser/hästraser

alltifrån shettisar till ardennarar har rasspecialer så det är klart quartern och painten också ska få ha det! :bow:

// bara ett kort inlägg från lilla islandshästryttaren mig som gärna skulle se en show med western - oavsett vilka raser, men gärna med paint/qh/apaloosa, eftersom det ändå är de "ursprungliga" raserna för grenen!

tycker det ät oerhört synd att inte westernridningen fanns med i globen - så det finns icke westernryttare som gärna vill se er och även lära sig mer om denna gren!

//ville bara hälsa er det
:bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka