western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

jag håller tyvärr med sidekick.

visst finns det travare som kan göra ditten och datten.

skulle dressyrfolket göra en dressyruppvisning med en travhäst som gör piaff mm (är det en mkt duktig häst), men det är ändå inte det som speglas i den absoluta toppen, som tex briar, även om de "tekniskt" gör samma sak.

många andra raser som f ö är väldigt duktiga i western så har de ofta en kropp emot sig om man jämför med tex ett halvblod i reining. efter att ha provat en "riktig" westernras så förstår jag att de som har tex quarter värderar den rasen lite högre.

och att mäta allt i svenska mått.. varför kommer då "utlänningar" till sverige och gör romersk post, tex lorenzo? jag tror inte vi skulle bli lika impade av en "svensk lorenzo"

Ja??? Och??? Vad är det för fel på de raserna???
Har sett både varmblod och halvblod+en hel massa kallblod somÄr superbra westernhästar med svenska mått mätt!!!
tror INTE att dessa räknas som westernraser...

Men vad är det för fel?
Jag har inte sagt att det är något fel på desaa RASER!
Måste jag citera igen??
Ja det kan så vara, klart att det finns duktiga icke westernraser.
JAG MENAR INGET dumt med det, utan menar på de raser som inte förknippas med western av folk öht t.ex travare, halvblod och ponnyer.
Säger du travare till en engelskridande människa är inte western de första den tänker på.

Jag har också sätt mängder med duktiga, jätteduktiga hästar som inte är quarter/paint/appaloosa. Men aldrig någon som kan mäta sig med en quarter när det kommer till vissa manövrar! En travare kan aldrig få till ett lika bra stopp som t.ex en liten reininghäst kan. Och det är inte det minsta fördomsfullt utan det är fakta! Precis som en quarter inte skulle kunna springa travlöp lika bra som en travare.

Vad är det du inte förstår?

Senast ändrad:

Jag menar bara att det kanske är bra att visa den westernridning som vi har i Sverige idag. Åtminstone här uppe så är det få quarterhästar på tävlingarna, övriga raser dominerar fortfarande.
Tror att vi är ute efter olika saker...
Jag menar att lanseringen av western som folksport i syfte att få fler utövare är det elementära i sammanhanget, medans jag tror att du vill visa upp den främsta av de främsta.....
Jag är dessutom inte inne på just reining eller pleasure eftersom det är grenar jag inte sysslat med, anser att det finns så många andra grenar som kanske också borde visas upp.
Tror att vi helt enkelt ser på western på HELT olika sätt och ur helt olika synvinkel:crazy:

western vore roligt att titta på konstigt att dom inte har det, har det inte på Göteborgs horse show heller :(

dom har la haft freestyle reining nån gång i GBG men annars tycker jag det är värdelöst!!!!

MER WESTERN I GLOBEN & SCANDINAVIUM!

WORDS! :bow:

Sidekick: Jag hade gärna ställt upp för att showa i globen men min häst har nog inte nerver för en pleasureklass där.
Och någon annan w-gren som passar tror jag inte heller. Sist vi skulle rida en wr på d-nivå stannade han tre meter innan bommen och stegrade sig otaliga gånger för han skulle bara inte gå över bommen... Slutade med att domaren kom fram och ledde över oss, då gick det plötsligt hur lätt somhelst för pållen :smirk::devil::rofl:

Skulle vara reining i så fall men där har vi några små små detaljer kvar att öva på, typ byten, spinns och slidestopp :angel:

Tycker det är konstigt då att jag inte träffat på denna rädsla för att förlora medlemmar.

Fördommar finns och kommer alltid finnas och även i denna tråd har väldigt onödiga och tråkiga fördomar visats. Fördommar är dock inte alltid sanningen.

Vilken tidning är det du inte längre får hem?

Det Sidekick och Charmy skriver i inlägg 11-14 tolkar jag som att det är åsikter baserade på egna erfarenheter och det är INTE samma sak som fördomar. En fördom är när man bildar sig en uppfattning om något man inte vet något om. Har man erfarenhet i frågan är det inte längre en fördom utan man dömer istället. Att döma är inte fel så länge det görs utifrån sina egna erfarenheter. Att döma utan erfarenheter är bara dumt.

Men jag kan ju ha tolkat dem fel. Jag tycker det är tråkigt när folk hela tiden säger att det är fördomar hit och dit. Faktum är att vldigt många av oss i hästvärlden har erfarenheter av många olika människor inom många olika grenar. Jag håller med Charmy och Sidekick i det de skriver, jag har själv erfarit samma saker. Dock har jag även träffat enstaka "engelska" ryttare som skiljer sig från mängden på ett mycket postivt sätt. Tyvärr är de underrepresenterade i de kretsar jag rört mig. Sen har jag också träffat en del med tråkig attityd inom western men de är åtminstone underrepresenterade och inte tvärtom ;)

Jag menar bara att det kanske är bra att visa den westernridning som vi har i Sverige idag. Åtminstone här uppe så är det få quarterhästar på tävlingarna, övriga raser dominerar fortfarande.
Tror att vi är ute efter olika saker...
Jag menar att lanseringen av western som folksport i syfte att få fler utövare är det elementära i sammanhanget, medans jag tror att du vill visa upp den främsta av de främsta.....
Jag är dessutom inte inne på just reining eller pleasure eftersom det är grenar jag inte sysslat med, anser att det finns så många andra grenar som kanske också borde visas upp.
Tror att vi helt enkelt ser på western på HELT olika sätt och ur helt olika synvinkel:crazy:

Här handlade väl tråden om uppvisning i Globen Stockholm?!
Vi har även inom westernridningen i Sverige en elit 'främsta av de främsta' med 'bättre' material tävlingsmässigt och vi har 'skogsmulleryttarna' samt inte att förglömma alla där emellan ute på WRAS klubbtävlingar ;).
Det ena förtar inte det andra.
Men för en uppvisning bland den svenska engelskridande eliten gäller det självklart att anpassa nivån på westernridningen. De ekipage som är i Globen är ju knappast representiva för engelskridningens Sverige.
Vi behöver alla inspiration och att se något riktigt bra på hög nivå gör att man själv vill utvecklas och får fler att vilja prova... Och det utesluter ju inte fler insatser även på lägre nivåer med olika raser.
Tyvärr är inte ridsporten 'rättvis' tävlingsmässigt, alla har inte råd att köpa en välstammad quarter eller ett välstammat halvblod. Det är inget fel på övriga raser, de har bara inte samma förutsättningar på den nivån. Och de flesta av oss har inte den ambitionen heller, eller hur? Man skaffar väl inte ett varmblod för att tävla på högsta nivå inom westerns olika grenar, lika lite som för att tävla i den högsta nivån i dressyr eller hoppning? Är det hästens/rasens fel att den inte klarar nivån? Nej självklart inte, utan ryttarens som inte har klart för sig vad hästens förutsättningar/avel är!
Lägg ribban lite högre i diskussioner och backa upp dem som vill satsa högre eller åtminstone lyckönska! Hugg inte på dem (över detta faktum att övriga raser inte håller måttet på den nivån då de inte är avlade för det) när de vill försöka komma längre och i alla fall skaffar bättre förutsättningar för det.

Men tur för oss alla att de finns, så de kan inspirera oss :D

Här handlade väl tråden om uppvisning i Globen Stockholm?!
Vi har även inom westernridningen i Sverige en elit 'främsta av de främsta' med 'bättre' material tävlingsmässigt och vi har 'skogsmulleryttarna' samt inte att förglömma alla där emellan ute på WRAS klubbtävlingar ;).
Det ena förtar inte det andra.
Men för en uppvisning bland den svenska engelskridande eliten gäller det självklart att anpassa nivån på westernridningen. De ekipage som är i Globen är ju knappast representiva för engelskridningens Sverige.
Vi behöver alla inspiration och att se något riktigt bra på hög nivå gör att man själv vill utvecklas och får fler att vilja prova... Och det utesluter ju inte fler insatser även på lägre nivåer med olika raser.
Tyvärr är inte ridsporten 'rättvis' tävlingsmässigt, alla har inte råd att köpa en välstammad quarter eller ett välstammat halvblod. Det är inget fel på övriga raser, de har bara inte samma förutsättningar på den nivån. Och de flesta av oss har inte den ambitionen heller, eller hur? Man skaffar väl inte ett varmblod för att tävla på högsta nivå inom westerns olika grenar, lika lite som för att tävla i den högsta nivån i dressyr eller hoppning? Är det hästens/rasens fel att den inte klarar nivån? Nej självklart inte, utan ryttarens som inte har klart för sig vad hästens förutsättningar/avel är!
Lägg ribban lite högre i diskussioner och backa upp dem som vill satsa högre eller åtminstone lyckönska! Hugg inte på dem (över detta faktum att övriga raser inte håller måttet på den nivån då de inte är avlade för det) när de vill försöka komma längre och i alla fall skaffar bättre förutsättningar för det.

Men tur för oss alla att de finns, så de kan inspirera oss :D

:bow::bow:

Min avsikt har aldrig varit att hugga på någon, min enda tanke är att visa westernridningen för den stora allmänheten och förhoppningsvis locka nya ryttare. Att då år efter år visa reining när det finns så mycket mer anser jag är helt fel....
För övrigt så består Globen inte bara av "högsta eliten", det är en blandning av tävling (på hög nivå) till shower på varierande nivåer.
Tror inte att nån som sett en kul show med islänningar för den del tror att de är mindre seriösa, tvärtom har jag hört fler engelskryttare som börjar sukta efter islänning, eftersom dom är så tuffa och häftiga.
Men vill vi bara visa upp quarter i WP och reining, ja då tror jag inte att vi lockar den stora massan!
Men som jag tidigare skrev så har vi nog helt enkelt helt olika syn på westernridning, men då kanske bägge sorterna kunde ta plats på Globen????

Det är ingen som har sagt att vi ska bara visa reining och wp?? Vi har pratat om trail, w. riding, hunter mm.
Och jag håller fast vid att ska man visa western ska man göra det med de ekipage som har bäst resultat och förutsättningar.

Och det innebär inte nödvändigtvis att det är en häst av "westernras"......
Tycker att det vore kul att visa bredden, och att alla faktiskt kan rida western.....
Alla siktar inte mot den högsta toppen och jag tror att majoriteten av åskådarna har ridningen som hobby. Kan ju vara avskräckande om man tror att det nödvändigtvis måste vara en "westernras" för att tävla western, de fördomarna finns redan, är väl onödigt att spä på dem?

Fördomarna om att western bara är fart och fläkt är nog större och fler.

Dessutom, nödvändigtvis så ja, det innebär nog att man måste ha en westernras, om man ska vara toppklass och ha bäst förutsättningar.

Skulle jag arrangera en show i globen så skulle det nog bara vara quarter/paint/appaloosa eller riktigt duktiga "andra raser".

Fördomarna om att western bara är fart och fläkt är nog större och fler.

Dessutom, nödvändigtvis så ja, det innebär nog att man måste ha en westernras, om man ska vara toppklass och ha bäst förutsättningar.

Skulle jag arrangera en show i globen så skulle det nog bara vara quarter/paint/appaloosa eller riktigt duktiga "andra raser".

Får lov att instämma, sen att det finns en del hästar av "icke westernras" som är bra är ju en bonus. Men om man varit ute och sett både WRAS-tävlingar på hög nivå och rasshower så är westernraserna överlägsna i vissa klasser och ska dessa visas så är det quarter mm som bör visa dem....

Tycker att det vore kul att visa bredden, och att alla faktiskt kan rida western.....
Alla siktar inte mot den högsta toppen och jag tror att majoriteten av åskådarna har ridningen som hobby. Kan ju vara avskräckande om man tror att det nödvändigtvis måste vara en "westernras" för att tävla western, de fördomarna finns redan, är väl onödigt att spä på dem?

det känns som om någon här har hakat upp sig lite på att "visa bredden". det tycker jag man kan göra efter att man etablerat "riktig westernridning" (ursäkta ordvalet, ha inte ihjäl mig för det, ni förstår nog vad jag menar).

Det är lite som "jag har en ardenner som faktiskt kan hoppa, varför får inte vi visa upp oss i globen?"

Kanske visa mångsidigheten, typ dalakadriljen i fjol, men ok, jag lägger ner!!!!
Ta ni och se till att få era quartrar till Globen då, så kan vi med "vanliga" hästar lulla runt ute i skogen.... *suck* varför är jag så j-vla dum och tro att jag någonsin ska bli accepterad i westernsverige utan att ÄLSKA quarterhästar....:crazy:
Varför bara inte acceptera att jag tycker annorlunda?????

Jag upplever att den största fördomen mot western är att man kan lägga på en westernsadel på vilken kuse som helst (utan att träna)och säga att man rider western.
Jag vill gärna visa att det finns raser speciellt till western och att det ligger mycket jobb att träna en westernhäst(lika mycket som tex. dressyr) och inte bara en westernsadel.

Ingen vill ta i från dig kärleken till din häst!

Kanske visa mångsidigheten, typ dalakadriljen i fjol, men ok, jag lägger ner!!!!
Ta ni och se till att få era quartrar till Globen då, så kan vi med "vanliga" hästar lulla runt ute i skogen.... *suck* varför är jag så j-vla dum och tro att jag någonsin ska bli accepterad i westernsverige utan att ÄLSKA quarterhästar....:crazy:
Varför bara inte acceptera att jag tycker annorlunda?????

Vi har aldrig hackat på dig för att du tycker annorlunda, men du måste inse att den ras som har bäst förutsättningar och bäst resultat är quartern och mångsidigare hästras får du leta efter.
Jag håller med seabaz, man måste etablera den ursprungliga westernridningen bland engelskfolk innan man visar bredgraden och användandet av alla raser.
Du är visst accepterad i westernsverige, men det betyder inte att din häst är lika bra som en quarter, för det kan jag säga nästan säkert att den inte är.
Och det är inget elakt alls, det är fakta! Precis som att någon skulle säga att en fjording hoppar lika bra som Flippan och att man inte ska döma den för att den är en fjording. Men det är ingen som dömer, utan vi går efter fakta, resultat och förusättningar.

Så menar alltså att vi som inte har quarter inte tränar????

Snacka om fördomar....

Så menar alltså att vi som inte har quarter inte tränar????

Snacka om fördomar....

Du förvränger allting!
Det luxus menar (tror jag) är att det finns super många som köper en w.sadel på h*öks och slänger upp den på sin häst och voíla så rider dom western, och sen så är de bara ute och rejsar i skogen. Det skapar MÄNGDER med fördomar hos människor.

Ja det är sant, men det är också ett hån mot oss som lägger pengar på BRA utrustning och lägger massor av tid på träning....

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur