western inte med i globen i år?

Sv: western inte med i globen i år?

Men nu får du nog läsa vad jag skriver en gång till, Sidekick.
Ja skriver oxå att i pleasure, hunter har du quarter/paint som vinnare. Det här med gemensamt SM har ju oxå diskuterats hundra gånger och du vet att WRAS_SM i verkligheten inte är något gemensamt SM eftersom de bästa quarter-å painthästarna sällan kommer och närde kommer dit, vinner de oftast. Med ett gemensamt SM menar jag förstås ett SM som alla raser ställer sig bakom - på riktigt, men jag tror aldrig det kommer att bli verkligeht. Det ser manju bara på den här diskussionen som urartat och handlar om vilken ras som är bäst. Men beträffande Globen, tror jag fortfarande trail och reining är de riktigt bra grenarna att visa upp, med kval kommer de bästa till final - oavsett ras.
Pleasure eller ännu värre hunter, skulle få halvblodsfolkett att riktigt UNDRA vad vi håller på med. Tyvärr, men trail å reining kan imponera, skapa intresse så man senare kan förklara vad pleasure egentligen går ut på.Jo, jag gillar pleasure, men trail på en hand, är lätt att se att det kräver en del. Pleasure kräver en bra gångartshäst och vet man inte vad vi vill, så ser det märkligt ut. Tro mig. Jag står i ett stall med enbart halvblodsfolk, fast jag har inte riktigt mött den fientlighet du pratar om.
Texaz, nu är du lite fånig. I en diskusion får man mothugg. Alla tycker inte som du, so what? Att sätta sig i ett hörn och sura för inte saker framåt. Stå på dig.
Jag tror på trail å reining i Globen och jag tror attd et måste gå igenom en organisation som NSBA å/eller SRHA, jag tror inte Globenfolket släpper in dig sidekick, bara för att du säger att ni r bra.
Jackpot

Hej alla,

Jag tycker det hela är ganska enkel matematik! Åk på en klubbhoppning på den lokala ridklubben, där hittar du halvblod, araber, nordsvenskar, varmblod, fjordingar osv... och det går alldeles utmärkt. Kanske var det nordsvensken som vann sin klass.

Åk sen till Globen och titta på en hoppklass där. Du hittar aldrig någonsin nordsvensken där! Han har visserligen presterat bra på sina tävlingar, men har helt enkelt inga förutsättningar att ta sig upp i de högre klasserna.

Arabhästen som med sin unga ryttare preseterat bra på klubbdressyren kommer aldrig att tävla mot Jan Brink i Globen.

Till Globen kommer eliten! Självklart ska vi visa de allra bästa ekipagen vi också. Och då är det Quarter och Paint.

Vi tävlar på olika nivåer, vi har olika ambitioner och vi har defintivt olika förutsättningar vad gäller att köpa en bra tävlingshäst!
Araben kan vara nog så bra i reiningklasserna på en Wras C/D-tävling, men han kommer aldrig att ha en chans i en SRHA-reining mot hästar i 3-miljoners klassen! Det bara är så! Det är verkligheten.

På samma sätt som man inte kan jämföra en motocross hoj med en dragracinghoj. De är byggda för helt olika saker. Visst kan man köra i skogen med dragracinghojen, men det kommer inte att gå särskilt bra...

Huvudsaken är att vi älskar våra hästar och har roligt! Oavsett nivå.
Så heja allihopa!

Jag tror på trail å reining i Globen och jag tror attd et måste gå igenom en organisation som NSBA å/eller SRHA, jag tror inte Globenfolket släpper in dig sidekick, bara för att du säger att ni r bra.
Jackpot

Jag är inte dum, SJÄLVKLART skulle ett ev. globen nummer gå genom den förening eller orginisation som är intresserade av att ställa upp.

Ang din åsikt att bara visa trail och reining tänker jag inte kommentera.

Jag tror på trail å reining i Globen och jag tror attd et måste gå igenom en organisation som NSBA å/eller SRHA

Håller med. Tror att trail och reining är bra att börja med. (får ju inte gå för fort fram för de stackars engelskryttarna. Bara det att vi rider utan nosgrimma är ju chockerade nog i vissa fall) Och föreningar som NSBA (och även SRHA?) är ju öppna för alla raser.

Jupp, SRHA är öppet för alla raser.

Till alla: Men hur är det med underlaget i Globen då? Funkar det med reining på det?

Sidekick; jag gillar pleasure, men jag är realist. Du kan inte komma in på en pleasurehäst och få halvblodsfolket sugna på western. Icke. Tro mig, hur vackra å trevliga vi än tycker våra pållar är. Du har ju själv fått kommentaren att de tror din häst är halt eller hur du uttryckte det. Pleasure i all ära, men det är ingen publikfriande gren. Trail är väl kanske inte jättespännande heller om man inte vet vad som förväntas, men med en bra speaker så kan det funka. Westernridning vore cool,men kräver också nån som är bra att förklara.
Sidekick, Du är lika envis som Texaz å sin sida. Envishet är bra, men ibland kan det vara bra att lyssna oxå. Det är härligt med folk som brinner för vår sport, absolut, men ni båda pucklar på och lämnar inte så stort utrymme till andras åsikter än era egna. Det blir lite trist då. Har man kval så blir det ju det bästa ekipaget. Borde ialalfal bli.
Sedan om jag inte läste helt fel, hade du planer på att dra ihop folk, det var därför jag skrev det här med NSBA och SRHA: Nej, jag tror inte underlaget är speciellt bra för reining, en hoppphäst ska ju absolut inte halka eller glida så det blir väl inte idealiskt. Synd. Å frågan är då om man ska avstp när man ine kan visa reiningen när den är som bäst? Vet inte. Jag tror inte på pleasure, absolut inte hunter, gärna trail, gärna reining. Cuttiing går inte, för då förstör man nog underlaget för hoppryttarna dessutom tror jag vi får vara glada om vi får tio-15 minuter där inne.
Jackpot

Sidekick; jag gillar pleasure, men jag är realist. Du kan inte komma in på en pleasurehäst och få halvblodsfolket sugna på western. Icke. Tro mig, hur vackra å trevliga vi än tycker våra pållar är. Du har ju själv fått kommentaren att de tror din häst är halt eller hur du uttryckte det. Pleasure i all ära, men det är ingen publikfriande gren. Trail är väl kanske inte jättespännande heller om man inte vet vad som förväntas, men med en bra speaker så kan det funka. Westernridning vore cool,men kräver också nån som är bra att förklara.
Sidekick, Du är lika envis som Texaz å sin sida. Envishet är bra, men ibland kan det vara bra att lyssna oxå. Det är härligt med folk som brinner för vår sport, absolut, men ni båda pucklar på och lämnar inte så stort utrymme till andras åsikter än era egna. Det blir lite trist då. Har man kval så blir det ju det bästa ekipaget. Borde ialalfal bli.
Sedan om jag inte läste helt fel, hade du planer på att dra ihop folk, det var därför jag skrev det här med NSBA och SRHA: Nej, jag tror inte underlaget är speciellt bra för reining, en hoppphäst ska ju absolut inte halka eller glida så det blir väl inte idealiskt. Synd. Å frågan är då om man ska avstp när man ine kan visa reiningen när den är som bäst? Vet inte. Jag tror inte på pleasure, absolut inte hunter, gärna trail, gärna reining. Cuttiing går inte, för då förstör man nog underlaget för hoppryttarna dessutom tror jag vi får vara glada om vi får tio-15 minuter där inne.
Jackpot

Jag har aldrig pucklat på, jag har försökt få ovan nämnd att förstå vad jag menar utan missförstånd.
Dessutom, man kan göra en rätt häftig show med trail, pleasure, w.riding och hunter. (Hunter är nog mest publikvänligt inför en engelskridande publik).

Tänk dig:
Först kommer trailryttaren in till sin del av banan och speakern berättar om grenen, sen kommer w.riding ryttaren in i mitten av banan och speakern berättar om grenen, sen kommer hunter ryttaren in o speakern berättar om grenen och sist men inte minst kommer det en pleasure ryttare in och rider fyrkantsspåret och speakern berättar om det.

Med rätt musik, speaker och ljus kan det bli häftigt.
Eller att alla kommer in och lever vilda western och sen ba "nä så här ska det inte vara" och sen visar man... Det finns MÄNGDER med grejjer..

*kl*

Det finns mycket man skulle kunna göra för att visa westernridningens bästa sidor.

Att låta quarter, paint och appalosa få visa upp sig först kan ju vara en bra idè, en tävling för sig själva, och efter dom så har man en klass för "allbreed" så får de andra raserna också en chans att visa upp sig.

jag tror att en versitile (stavas?) skulle vara bäst och mest på 10-15 min att visa i globen, sveriges topp-3 rankade i den klassen....

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Seabaz
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 134
Senast: Otherside
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
224
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023