Western clinic

H

HelenaK

Tänkte vara med på en western clinic över en helg 2 lektioner om dan Har en fjording som knappt haft på sig western sadel har nån några förslag på vad vi borde träna på innan vi går på kursen

Sv: Western clinic

Kul att du ska vara med! Jag tycker inte att du ska börja träna på nåt särskilt på egen hand nu. Du är ju med på clinicen just för att lära dig. Det du ska tänka på är att hästen är riden innan, alltså normal kondis, normal böjlighet, normal lydnad å sånt där. (Om det inte är en ung häst som är i början av sin utbildning för då är ju läget annorlunda). Och att han inte har en massa överskottsenergi. Det är åxå bra om du har westerntyglar. Sen är det bara att komma tror jag!

Hur lång tid är det till du ska vara med på clinicen? Vissa tränare vill ha hästarna åtminstone så pass grundridna att dom går undan för skänkeln och att alla gångarter sitter. Kondition är ett måste!

Det kan kännas tråkigt att komma med en för färsk häst som inte har grunderna än. Då är det inte så mycket "westernridning" i de fallen utan mer grundridning. Det är alltså bra att ha lagt en bra grund innan man rider för inriktat. Själva grunden är a och o i all ridning oavsett inriktning. :cool:

Var med och ta det därifrån var ni två är nu! svårt att träna in något hemma, speciellt om det är första kursen man ska på. nä, åk dit och hör vad tränaren har att säga! Visst är det bra om hästen är böjd och flyttar för skänklar, lydig m.m men ibland kan det ju vara just det som man behöver hjälp med. Lycka till!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA