Sv: Welsh corgi cardigan
De enda dåliga egenskaperna jag har sett hos min corgi såhär långt är nafsandet, skällandet och klättrandet : ) Det är väldigt svårt att hålla munnen stängd, och ju gladare och mer uppspelt han blir, ju mer häftapparat blir han. Corgidile ; ) Mycket mycket tuggande på allt och alla. Skällandet är inte så farligt, han har ett lågt morrande gläfs som han använder för att markera när någon är på 'hans revir', exempelvis i trapphuset eller när vi möter någon nära huset. Annars är han ganska pratglad, mycket pip och skumma ljud som jag aldrig hört hos andra hundraser : D Klättrandet vet jag inte om det är hans sak, något från familjen eller allmän corgi-sak, men man kan hitta hundkräket på alla möbler, inklusive köksbord
Det är smarta hundar och lär sig snabbt, både bra och dåliga saker : ) min corgi är 7-8 månader nu men kunde sitt, ligg och inkallning efter 1 månad. Nu sätter han sig innan jag ens hunnit säga åt honom : D Han är oerhört följsam, även om han sover och jag går in i ett annat rum så ska han med. Väldigt tacksamt att koppelträna och att ha honom lös eftersom han aldrig går iväg på egna äventyr utan trivs bäst inärheten.
Funkar jättebra ihop med barn, hundar och katter. Ju mer varelser, desto lyckligare är han : ) för då har han sin egna 'flock' att ta hand om, och det trivs han med! Går man iväg kommer han och hämtar tillbaka en, nafsar hälsenan och drar i skorna tills man gör som han säger
Lite vallningsegenskaper finns ju i rasen.
Tycker han är väldigt allsidig, han bör hem saker från affärn, lätt att lära trick, duktig på spår, lite vakt och är alltid taggad på allt ; ) Stabil och följsam, mycket humor och uppfinningsrikedom, gör allting med en corgi-tvist, vaken och alert, stor knähund : D Aldrig ångrat en minut ihop med honom