Welsh Cob - vilken typ önskas?

WelshCob

Trådstartare
Den mer traditionella (grövre) typen av Welsh Cob verkar vara på väg att minska i popularitet i hemlandet. Vilken typ går bäst här hemma i Sverige? Vill vi ha en Welsh Cob som ser ut som en korsning mellan NSV och Ardenner, en som ser ut som ett snyggt halvblod eller en "medelhäst"?? Tänker både på ridning/körning och utställning.

Är t.ex. den här hingsten för grov/grovbenad?

Marshall2-1.jpg

Marshall_2.jpg

Marshall_3.jpg

Sv: Welsh Cob - vilken typ önskas?

Den mer traditionella (grövre) typen av Welsh Cob verkar vara på väg att minska i popularitet i hemlandet. Vilken typ går bäst här hemma i Sverige? Vill vi ha en Welsh Cob som ser ut som en korsning mellan NSV och Ardenner, en som ser ut som ett snyggt halvblod eller en "medelhäst"?? Tänker både på ridning/körning och utställning.

Är t.ex. den här hingsten för grov/grovbenad?

Jag tycker inte han är FÖR grov. Hellre den typen av cob än en som ser ut som en spinkig fullblodskorsning utan någon somhelst rastyp.....Fast mitt ideal är nog en liten liten aning lättare.

Jag tycker denna är ganska nära mitt cobideal:

Abercippyn Victor's Last

victor.jpg

/KT

Senast ändrad:

Du minns kanske sen tidigare trådar att jag är för en mer långbent
Cob med massa. Tänker då på Coben som dressyrhäst. De ska ha rejäla ben, men inte dasslock till hovar. En lång välansatt hals, liggande bog. Gärna knälyft, men ska gå att korta och länga.Inte för lång eller för kort rygg. Manke är väll för mycket att önska, men lite i alla fall så sadeln blir där den ska.
Jag kan nog inte tycka att den ska se ut som ett halvblod, den ska ha massa och ponnykaraktär kvar, men vara elegant och ha utstrålning.

Jag gillar viktbärande cobbar men denna tycker jag faktiskt är både överviktig och FÖR grov. Möjligen passande för körning men ingen tilltalande exteriör för ridning.

Jag uttalar mig bara utifrån vad jag tycker om det jag ser och omjag jämför med de flesta cobbar jag sett eller varit i kontakt med. Är relativt nybliven welsh cob ägare.

Jag gillar viktbärande cobbar men denna tycker jag faktiskt är FÖR grov. Möjligen passande för körning men ingen tilltalande exteriör för ridning.

Japp det är ett ganska tungt ex....känns lite som min nordsvenska hingst faktiskt är lättare i typen än den brune ts beskriver....

Den "brune":

Marshall_2.jpg

Min nordis Victor (Tor)146 cm:

0002.jpg

Jämför med Abercippyn Victor's Last:

victor.jpg

Förlåt om jag "mixar" in nordsvensk i tråden :), men TS nämner rasen i sitt inlägg så jag tycker det är lite kul med en jämförelse.

Det är också intressant att det inom både Welsh Cob och Nordsvensk Bruks finns en stor variation INOM rasen! Tycker ni inte det?
/KT

Senast ändrad:

Tycker framförallt att den bruna hingsten är groteskt fet. Lika fet var Tyreos Storm Buster när han visades i Sverige och han fick faktiskt en del ris för det vid det muntliga omdömet. Tycker inte man som ägare ska sätta heder i att göda upp sin häst då det definitivt leder till "vällevnadssjukdomar" i slutändan.
Den mörke AVL var en klart bättre representant för sin ras.

ja det tycker jag. den har inget welshpräg öht, ser ut som en dåligt byggd nordsvensk...

jag tycker det ska synas att det är just en welsh cob, inte vilken som helst cob! och welshen ska ha en viss utstrålning och ynda, även cobbarna.....

Rätt kul att se likheterna...och skillnaderna! Jag tycker ju att nordsvenskarna är fantastiskt vackra hästar också!

Sen kanske det i o f sig inte är fel att det finns variation inom welsh coben - kanske bara är bra att det finns en "körcob" och en lite sportigare cob? Så länge man ändå behåller rasens karaktär och standard någorlunda. Sen hoppas jag att man verkligen månar om att avla på individer med gott temperament som ger hästar med hög ridbarhet och trevligt lynne. Skräckexemplet är ju hur det svenska halvblodet utvecklats, åtminstone sett ur en lekmans synvinkel; från en ridbar och allround ras till sk "sporthästar", högställda och vackrare förvisso, men klart försämrad ridbarhet och allt mindre allround:(

Nästan alla man pratar med om welsh cob och som har träffat på någon, de poängterar hur trevliga de är i hantering och arbete. DET är väl viktigt att bevara om något:)

Nähä, ridhäst :angel: Jag tycker den var mycket fin! Inte så Welsh-typisk som man hade väntat sig av en Welsh om man kan säga så, men som sagt mycket fin :d

Det ser faktiskt lite ut som en mix mellan Nordsvensk eller kallblodstravare och Welsh. När jag tänker mig en Welsh ser jag mer en sådan häst som KungTulle visade.

Skräckexemplet är ju hur det svenska halvblodet utvecklats, åtminstone sett ur en lekmans synvinkel; från en ridbar och allround ras till sk "sporthästar", högställda och vackrare förvisso, men klart försämrad ridbarhet och allt mindre allround:(
(min fetstilsmarkering)

Lite OT, men hur menar du då? Ridbarheten har ju snarare blivit allt bättre, dagens halvblod har ju om inte annat mycket lättare för sig, både exteriört och kapacitetsmässigt än de gamla. Mindre allround vet jag inte heller, de allra flesta är ju hyfsat allroundbegåvade ändå.

Som sagt, utifrån min lekmannasynvinkel, så tycker jag mig märka en klar försämring på halvblodssidan. Jag kan ju bara jämföra mina halvblod i början på 80-talet, på 90-talet och fram till nu år 2006 - mina "tidiga" halvblod hade bättre huvuden=större ridbarhet, mindre hjärnspöken, större hållbarhet och mera allround.

Men det är förstås bara en åsikt och hur jag upplevt det - ingen absolut fakta byggd på ngn forskning eller så!

Jag har hur som -bytt ras och stormtrivs:love:

Tyvärr så finns det många framgångsrika (i ringen ) cobbar i hemlandet som ser så ut i ryggen. Inget att sträva efter om man vill kunna rida dem. Många cobbar tenderar att vara höga bak och då blir ryggarna lite sänkta men inte som den svarte på bilden. Finns ett skräckexempel bland WM hingstar i Sverige:crazy:

Jag tycker nästan att din nordsvensk är mer av welsh-typ än den Welsh Cob visade.
Jag tycker att det som någon skrev så måste en welsh cob se ut som en welsh (huvud, hals, öron, rörelser etc) oavsett om den är grov eller lätt, tunn eller fet.

... och som ändå lyckas bli BIR på utställningar (kanske tom någon BIS-titel?) och DET är skrämmande att se den svenska domarkåren döma så :crazy:

... och som ändå lyckas bli BIR på utställningar (kanske tom någon BIS-titel?) och DET är skrämmande att se den svenska domarkåren döma så :crazy:
HUA vem kan vilja ha en sådan rygg på sin uppfödning? :confused:
Men tack o lov så har jag inte sett speciellt många sänkta ryggar i Sverige.

det var ju skönt att höra, coben höll på att snabbt som ögat strykas från listan av potensiella raser, kul att rida en sån liksom :crazy: (den för tankarna till pikaljären(?) som rider lätt i ferdinand på julafton)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 959
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31