Weimaraner, erfarenheter?

S

sydney

Jag har haft några små funderingar på att skaffa en till hund. Har alltid gillat weimaraner och ville höra om era erfarenheter av denna ras. Jag kommer isåfall att köpa en tikvalp.

Jag vill alltså ha en hund som kan vara med mig i stallet, skogen, på ridturer och vara en bra familjemedlem. Gärna lite större hund som kan fungera som vakthund. Den ska vara kort, släthårig och lyhörd.

Jag jagar alltså inte, undrar om det inte funkar med denna hundras då?

Har också en son på 1,5 år som är van hundar (eftersom vi ju har en hund sedan tidigare) men undrar om detta kanske är en olämplig ras om man har småbarn?

I övrigt verkar det vara en ganska frisk ras antar jag, eftersom en försäkring på dom var otroligt billig nu när jag kollade.

Tar gärna emot tips och vill höra om vad ni tycker om dessa underbart, vackra hundar.
Kanske har ni andra alternativ som kan passa?

Linda

Sv: Weimaraner, erfarenheter?

Ska börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet av just Weimaraner,men däremot vosther som ofta jämställs med denna hund.

Vi(sambon o jag) har just en vosther och det är hans hund från början(vi träffades senare).Sambon har också haft en vosther innan och hans bror har en nu.

Jag upplever vosthern som en väldigt krävande hund,den är överaktiv,behöver otroligt mycket i både motion och huvudträning och har svårt att koppla av.Inte att den är nervös,men så aktiv att den är på alerten hela tiden.Efter en motionsrunda på tre timmar är den lugn en timme och vill ut igen.........

Den är otroligt sällskaplig,på gränsen till jobbig och följer dig som ett plåster hela tiden.....

Jaktinstinkten är otrolig,oavsett om det är hare,katt,fågel eller en råtta,den jagar.....

Jag anser att med en sådanhär hund behövs mycket jakt och jaktintresse för att få en harmonisk hund i slutändan,men återigen,jag vet inget om weimaranen utan går på min erfarenhet om vosthern här........

Det är annars en frisk och glad hund,som inte är sönderavlad på något sätt och får man tag i ett bra exemplar så ger den nog stor glädje och den är vacker att titta på

Jag jagar alltså inte, undrar om det inte funkar med denna hundras då?

Nej det fungerar inte med en Weimaraner om man inte ska nyttja den i jakt och med den ringa motion du nämner skulle jag råda dig att helt fokusera på en ras ur sällskapsgruppen.

Även om du köper en sällskapshund så behöver även den mental träning också..

Varför vill du ha en vakthund?

:)

Med den mediokra aktiveringen tycker jag absolut inte att du ska fundera på en Weimaraner! Det är en hund med högt aktiveringsbehov, både mentalt och fysiskt, och den kommer inte att bli nöjd med sån vardaglig aktivering. Du kommer att få en högst olycklig hund då.

Säger som Calazirya, varför inte kolla på hundar ur sällskapsgruppen :)?

Svarar alla...

Jag anade nästan att ni skulle avråda från det, just pga att jag ej vill jaga.

Jag har haft mkt kontakt med denna rasen innan men aldrig ägt någon själv. Min erfarenhet är att den funkat bra som aktiv (mkt aktiv) sällskapshund bara den får tillräckligt mycket motion.

Motionsbiten och mental träning som lydnadsträning osv skulle jag mycket gärna vilja lägga ner tid på, men som sagt är jag ej intresserad av att jaga. Har redan en fågelhund idag men den har inte alls så utpräglat jaktsinne så den kräver bara motion o stimulans. Gillar dock just gruppen fågelhundar, av de flesta slag...

Jag vill alltså gärna ha en hund som kan fungera som vakthund också, utan att vara för mkt vakt/revirtänk. Varför? Bor på stor gård, ett gäng hästar, ligger lite ensligt, vill ha hunden med mig ut och vill ha en hund som varnar när när något händer på området helt enkelt. Vill också att det ska kunna vara med mig överallt, på olika tävlingar, träningar.

Vad ska jag kolla på för ras tycker ni? Finns det ingen hund som liknar weimaraner med de bra egenskaperna men inte så utpräglad jaktinstikt. /Linda

Men det är ju inte en vakthund i den bemärkelsen ni vill ha utan ett "alarm", dvs de flesta terriers är ju sådana som varnar ;)

Att uppfostra och äga en vakthund är inget som en vanlig svensson ska ge sig in på. ( anser jag )

Och jag skriver det igen, en utpräglad jakthund ( som weimaranen är ) mår bäst när den även får jaga, detsamma gäller ex Border Collien som mår bäst av att också få valla.

Om du kan tänka dig att träna lydnad, spåra m.m så är det lite flera raser som är tillgängliga.

Är det en stor hund du vill ha, med kort päls ?

ska man ha en superaktiv hund (är weimaranern bara hälften så aktiv som en vorsteh så klassas den som det) så måste man vara medveten om att de behöver MASSOR med tid! de nöjer sig inte med att bara följa med på andras aktiviter, utan de kräver en hel del egen tid. att följa med på hästträningar ger inte särskilt mycket för hunden, utan den kommer i bästa fall att ligga och samla på sig en massa energi som den vill göra av med, samtidigt som du gör av med din energi på hästen. i sämsta fall låter den bli att ligga och vänta, och ser till att göra av med energin på egen hand.

vad är det för fågelhund du har idag? setterraserna har tyvärr blivit väldigt hårt utställningsavlade, speciellt den irländska. jag tror inte att det har gått så långt för weimaranern, så de är inte jämförbara.

att lära hunden att skälla på främlingar är ingen svår sak. de flesta hundar har det ganska naturligt i sig, de varnar. men jag tror inte att du vill ha en hund som vaktar. en vaktande hund vidtar åtgärder när det sker intrång på deras revir, och det kan snabbt utvecklas till en mycket otrevlig situation.

vad är det för egenskaper du vill åt, mer precist? korthårig och vacker? har du tittar närmare på dalmatinern?

Inte släthårig men tål väder och vind och livet utomhus: Schäfer! brukar vara bra gårdshundar.

Säger som de andra redan gjort, att köpa en jakthund utan att jaga är inte att rekomendera. Det finns så många andra raser som uppfyller dina krav betydligt bättre.

En bekant till familjen har en som de inte jagar med men de är pga att just den hunden helt enkelt inte passar för det (de jagar med sina andra två hundar). Däremot kräver hon fortfarande MKT motion och tankeövningar. Hon blir lätt stissig om hon inte får göra av med sin energi eller tänka mkt.

Nu får folk rätta mig om jag har fel men min erfarenhet av Rhodesian Ridgeback är väl ungefär det du nämner att du vill ha.

Bara man aktiverar dem på ett bra sätt osv.

Svarar alla (igen)

Jag vill ha en hund som helt enkelt orkar med ett lite högre tempo och kan vara ute med mig 4timmar+ om dagen med långa motionsturer i skogen när jag rider eller när jag tränar på banan. Ska också kunna motionera med min sambo som tränar några timmar per dag med cykling/löpning/skidor. Alltså en hund som klarar och uppskattar mycket motion.

Ska vara korthårig (helst riktigt korthårig alltså ej semikort eller vad det kallas). Idag har vi en liten am cocker hane (som ju eg inte var nån fågelhund utan apporterande inser jag nu:o) som hänger med på det mesta, men som i princip inte kräver/behöver någon träning alls, och som vakthund är han rätt så värdelös. Jag vill ha en hund som åtminstone låter lite farlig (läs stor) om någon obehörig traskar runt på tomten.

Ser gärna att den är snygg så klart, men det är väl egentligen mindre viktigt.

Har även kollat på dalmatiner som någon nämnde och gillar även den rasen.

I framtiden vill jag kunna ställa den och ev ta någon/några kullar. Vår hund idag har använts i avel, men det vore såklart roligare med egna kullar på egen tik.

Vikigt för mig är ju att hunden är mentalt stabil, men tyvärr garanterar ju inte rasen sånt, oavsett vad man väljer.
Kom med förslag, öppen för alla ideer.

Glömde också säga att precis som calazirya säger vill jag inte ha en vakthund utan mera ett "alarm". Gärna lite större än den jag har idag=)

Eftersom du ska ha en hund som ska tåla att vara ute så pass mycket bör du ha en hund som tål väder och vind. Alltså en hund med underull. Annars blir det till att skaffa en garderob till jycken också. Tycker synd om alla hundar som står och skakar av köld när deras mattar/hussar är i stallet och sköter sin häst och hunden står klädd i täcken som inte räcker till.

Men är inte det väldigt få hundar som är så frusna? Vår cocker är helt nerklippt (rakad) och haan har inga täcken när vi är ute, herregud han rör ju på sig=)

Men är inte det väldigt få hundar som är så frusna? Vår cocker är helt nerklippt (rakad) och haan har inga täcken när vi är ute, herregud han rör ju på sig=)

Har en boxer som är i stallet som skakar så fort det är mindre än +10 grader och i stallet får hunden ofta vänta och blir stillastående (liggande) när hästarna ska skötas och boxar skottas. Weimaranen är det likadant med. En som gick på lydnaskurs samtidigt med mig var tvungen att sluta för att hunden frys så förbaskat. Det blev inte tillräckligt med arbete för att värmen kunde hållas för den hunden. En cocker har bra med päls i jämförelse med dessa två raser.

Senast ändrad:

Ok, där ser man. Måste jag ta hänsyn kanske till det också.

Dalmatiner, hur frusen kan den vara tro?

Nu brukar inte min hund vara stilla alls i stallet iofs, så det kanske underlättar för honom så att han inte fryser.
Och jag kan lova att han är riktigt korthårig när han är rakad, ca 1 mm päls gissar jag.

Usch vad ni gör det svårt för mig att välja ras;)

Ok, där ser man. Måste jag ta hänsyn kanske till det också.

Dalmatiner, hur frusen kan den vara tro?

Nu brukar inte min hund vara stilla alls i stallet iofs, så det kanske underlättar för honom så att han inte fryser.
Och jag kan lova att han är riktigt korthårig när han är rakad, ca 1 mm päls gissar jag.

Usch vad ni gör det svårt för mig att välja ras;)

Dalmatinern har nog också en päls som kräver kläder när det är riktigt regnigt eller kallt. Jag blir så nyfiken. Kan du inte sätta ut en bild på din cocker? Skulle vilja se hur en sådan ser ut när den är så nedrakad! :)

En rottweiler då? Den har underull.

Om hunden är i gång ( vilket jag förutsätter när man är ute och går eller rider ) så behöver man inte täcka hunden överdrivet om överhuvudtaget.

Jag täckar bara Zaga ( som är av den päls jag tror TS vill ha ) när hon ska vara mycket still ute, efter träningen eller om det är riktigt skitväder/svinkallt.

Och att ha ett lagomtjockt täcke på hunden under stalltiden är väl kanske inte så jobbigt, iaf tycker inte jag att det är det :)

Jag tycker det är viktigare att TS hittar en hund som passar henne än att pälsen måste ha underull .

TS:

Lås inte fast dig vid pälsen, om du inte tycker att det är jätte jätte jobbigt att dra på hunden ett täcke om det skulle behövas.
Man behöver verkligen inte en garderob.

Till min hund har jag ett regntäcke och ett vintertäcke, thats it.
24863934.jpg

Senast ändrad:

Eller en bullmastiff?

Min lekkompis när jag var liten hade en sådan. Den var toksnäll men skvätte dreggel omkring sig. Stooor och när han gav till ett skall (sällan, får jag säga) ramlade man nästan baklänges av vinddraget.

I övrigt vet jag verkligen ingenting om denna ras, men när jag läser om den i den rasbok vi har står det att den idag hålls som sällskapshund, men att de kan fungera som mycket vaksamma vakthundar (vilket är deras historiska användning). Det finns "ingen" jakt i dem, enligt rasboken. (De skulle vakta skogarna mot tjuvskyttar, inte jaga harar.)

Vet däremot inte om den är frusen eller så? Vet inte något om aktivitetsnivån heller. Det tänkte man ju inte på när man var nio år.

Som sagt, jag vet väldigt lite om rasen, bara ger förslag på en hund som låter (och är!) stor, är en sällskapshund idag och som jag åtminstone har en positiv erfarenhet av som barn.

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att temperaturen skiljer sig ganska mycket mellan Göteborg och 10 mil norr om Sundsvall.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 107
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 715
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros