Weimaraner, erfarenheter?

Sv: Weimaraner, erfarenheter?

Har fortfarande inte sagt att dom har vaktinstinkt, utan att dom säger till när dom hör något = vilket i min värld inte behöver betyda att dom vaktar .

Fast så är det inte riktigt, det finns olika linjer. Loka har både jakt och "utställningslinjer" och hennes syskon är skitbra jakthundar, det bara blev så att jag tog den där lugna som satt och I valpbaren och åt och mest sov, så det kan man ju räkna ut med lilltån att nån extremhund kom hon aldrig att bli.
Fortune är importerad från Australien, mycket för sitt hårlag och där är de inte lika intresserade av jakt som vi. Hon har dock flera valpar som är skitbra jakthundar eftersom hon parades med en jakthane.

Så det är inget lotteri, jag tänker inte ta den hunden som är lugnast nästa gång, men kör gärna på en kombo jakt/utställningslinjer igen eftersom jaktlinjerna oftast ser för jävliga ut. Kan ju tillägga att det inte alls är så uppdelat som tex inom retriverna, men de australiensiska och amerikanska linjerna har inte lika mycket jakt som de tyska och engelska linjerna. Så en kombo av dessa ger hundar med rätt utseende och jaktlust.

Med det som skrivits i den här tråden så verkar det som om det är två olika raser som jämförs. Weimaranern är en jakthund och köper man en sådan så förutsätter man att den vill jaga. Du skriver ju själv att dina är långt ifrån rastypiska. Då har du ju fått något som du egentligen inte ville ha. Jag jämför det med att det blir ett lotteri för du kan likväl förlora när du väljer valp som du tror ska vara en vinst.

Visst har du rätt, men det jag menar är att om man är vaksam så är det inte ett lotteri. Jag visste mycket om Hundar när jag köpte min första W, men inte så mycket om weimaranerlinjer, det har jag lärt mig sen.

Så jag fick något jag egentligen inte ville ha, samtidigt är jag glad för min hund och får utnyttja hennes goda sidor, trots att det kanske inte är just de egenskaperna jag primärt ville ha.

När det gäller min andra hund så fick jag henne, gratis. Jag visste ungefär vad jag fick och ville gärna ha henne, trots att jag kanske visste att hon inte var någon jaktmaskin just för att min andra hund behövde en kompis.

Nästa W kommer jag att välja med väldigt stor omsorg.

Självklart tycker du om dina hundar för de individer de är. Man anpassar sig ganska lätt till sin hund. Jag är precis likadan! :laugh:

Ja jag håller inte heller med i att det skulle vara ett lotteri, vissa raser är ju mer lotteri än andra.

Vidhåller dock att om man är noggran när man väljer uppfödare så är chansen att det ska gå åt helt fel håll ganska liten ...
( även om den förekommer )

När du säger lotteri så känns det som om du tror att risken är ganska stor?

till TS

Om du gillar berner sennen kanske nån av de korthåriga sennen raserna kan passa dig? Dom liknar ju varandra till utseendet om det är det man gillar. Jag tycker dom andra sennen raserna är mer intressanta än bernen. Men någon kunskap har jag inte direkt

Ok, där ser man. Måste jag ta hänsyn kanske till det också.

Dalmatiner, hur frusen kan den vara tro?

Nu brukar inte min hund vara stilla alls i stallet iofs, så det kanske underlättar för honom så att han inte fryser.
Och jag kan lova att han är riktigt korthårig när han är rakad, ca 1 mm päls gissar jag.

Usch vad ni gör det svårt för mig att välja ras;)

Jag tycker nog att boxer vore ett bra val. Min erfarenhet är inte alls attt de skulle vara sa lättfrusna. visst, blir det nedat 15-20 minusgrader fryser hunden om den star still, men den dagen kanske man ända inte har lust att sta stilla utomhus i flera timmar själv heller. Det är annars en glad och aktiv hund, utan att behöva timmar av mental stimulans varje dag, och har en del vakt i sig. Dessutom ser en varnande boxer rätt otrevlig ut, sa jag skulle säga att den funkar som avskräckare. Ett annat alternativ är storpudel, de fäller inte nämnvärt. Inte lika avskräckande som vakthundar kanske, men helt klart effektivare än en cocker spaniel.

Weimaranern verkar pa beskrivningarna här vara en helt hemsk ras. Är det nagon som har en weimaraner och tycker den funkar bra? Rent av skulle köpa en igen? Pa beskrivningarna later det som att den maste fa jaga för att ma bra, men samtidigt är den sa dalig jakthund att man inte kan använda den till det heller.

Kontentan blir en hund som är sa dalig i temparamentet att den aldrig kan fungera bra, och dessutom sjuklig.:crazy:

Senast ändrad:

Ja jag håller inte heller med i att det skulle vara ett lotteri, vissa raser är ju mer lotteri än andra.

Vidhåller dock att om man är noggran när man väljer uppfödare så är chansen att det ska gå åt helt fel håll ganska liten ...
( även om den förekommer )

När du säger lotteri så känns det som om du tror att risken är ganska stor?

Det beror på vad du håller på med för aktivitet. Har du en kapplöpningsgreyhound så är chansen ganska liten att du får fram en vinnare trots noggrann avel. Likaså är det med försvarsmaktsschäfrar. Ganska många slås ut redan i första testet och sedan ett gäng till som inte duger till att användas för det de skulle utbildas till. Så visst är det ett lotteri! Ju högre krav du har ju svårare blir det. Har du låga krav så kanske vad som helst duger. Och då har du ju vunnit i lotteriet.

Som jag skrev ( vissa raser är ju mer lotteri än andra )

Men nu utgår jag ifrån tråden och vad TS vill ha och inte hur svårt det är att få en kapplöpningshund eller en hund som passar för försvarsmakten.

Det är ju därför raser finns eller hur, det kommer vi inte ifrån.

Ot:
Om jag vill tävla och komma långt inom tävlingslydnad så väljer jag ju ras utefter det och om man är noga med uppfödare/ras osv så är ju chansen stor att jag också lyckas ta mig högt i lydnaden. ( därmed inte sagt att jag ska lyckas till 100%, eftersom det krävs en heldel från både hund och förare )

Precis. Bara för att du köper det du tror är det bästa av de finaste linjerna så kan det vara så att du inte får den tävlingshunden som du önskade. Du har bara optimerat chanserna. Vad gällande trådskaparen så skulle lady_vips Weimaraner troligen passa henne utmärkt.

Men alltså jag kanske missförstår dina inlägg nu, men jag tolkar att du är irriterad och försöker skriva en på näsan ?

Jag har aldrig sagt att det är 100%:ig garanti, men raser finns av en orsak och bra avel främjar ju att du ska få vad du vill ha och har betalt för.

På dig låter det som att du kan köpa vad som helst för du blir iaf inte garanterad att få det du vill ha och jag håller inte med i det resonemanget alls.

Boxer, hmmm. Jag tycker tyvärr inte att de är alls fina att se på. Hoppas jag inte trampar på någons tår nu, men smaken är ju olika. I lynnet är dom fina dock:)

Sedan det ni andra skriver ang köpa hund=lotteri. Jag tycker absolut att det är så. Det gäller ju även hästar, även om man avlar för att få fram en viss egenskap kan man ju aldrig veta vad resultatet blir. Skillnaden på hästar o hundar är ju att man oftare köper vuxna hästar än vuxna hundar och därigenom kan få en mer riktig bild av vad man kan förvänta sig av individen.
Hundvalpar är ju väldigt formbara men man kan ju aldrig veta säkert vad man får.

Jag har t ex 2 hanar, helbröder ur samma kull som var som natt och dag. Den vi har kvar idag har ett temperament av guld, den andra var mkt ostabil.
De var också väldigt olika i utseende, storlek mm. Så jag skriver under på att det är ett lotteri, men vinstchanserna kan ju variera såklart!

Glömde...

Självklart är det ju oxå så att ju högre krav man har desto svårare att hitta den perfekta individen till syftet. MEN antagligen är det så att om man har höga, specifika krav på vissa egenskaper kanske man också besitter kunskapen att kunna urskilja dessa egenskaper mer än ex jag skulle.

Pudel förresten som du också nämnde går bort, jag vill ha en hund med mkt lite pälsvård. Då är nog pudel fel för mig.

Hittade en annan ras igår som var så fantastiskt fin, men verkade ovanlig och även den en jakthund, ungersk vizsla. Verkligen fin. Men antar att även den är väldigt lik Weimaraner i temp och vad den kräver.

Jag inriktar mig på helt fel raser tror jag, antagligen går jag för mkt på utseendet...

Weimaranern verkar pa beskrivningarna här vara en helt hemsk ras. Är det nagon som har en weimaraner och tycker den funkar bra? Rent av skulle köpa en igen? Pa beskrivningarna later det som att den maste fa jaga för att ma bra, men samtidigt är den sa dalig jakthund att man inte kan använda den till det heller.

Kontentan blir en hund som är sa dalig i temparamentet att den aldrig kan fungera bra, och dessutom sjuklig.:crazy:

Nu är detta något jag bara hört..
Men jag har hört att dom avlar W åt 2 håll... Ena är jakt o det andra är med för familj o utställning.
W ska tydligen vara väldigt lika Ridgebackarna.. o träffat på flera RB o känner en som är inne på sin andra o dom är superduper sen vet ja en annan tik som e underbar på går kalas.
Ja menar ju att alla hundar behöver sin aktivering. ja vet hundar som är rent avlade för jakt o köpta för jakt som inte jagar...som hellre ligger brevid matte eller hussse ute i skogen än att ta upp spår.
Man får ju aldrig glömma att vi formar våra hundar från valpstadiet..o ja tror lite man kan lugna dom instinkterna men aldrig någonsin ta bort dom... men alla hundar har instinkter vissa mer vissa mindre inom alla raser. rätta mig om ja har fel!

Men alltså jag kanske missförstår dina inlägg nu, men jag tolkar att du är irriterad och försöker skriva en på näsan ?

Jag har aldrig sagt att det är 100%:ig garanti, men raser finns av en orsak och bra avel främjar ju att du ska få vad du vill ha och har betalt för.

På dig låter det som att du kan köpa vad som helst för du blir iaf inte garanterad att få det du vill ha och jag håller inte med i det resonemanget alls.

Jag är absolut inte irriterad! Jag bara talar om mina tankar och tycker kanske att valpköpare "höjer uppfödarna till skyarna". Jag tar det lite för vad det är. Hundar (djur) är inga maskiner som man kan lämna garantier på. (Tänk om det vore så enkelt). Det finns inte någon uppfödare som lämnar någon garanti på någon hund. Man köper en hund och det enda du har som garanti är ett veterinärintyg att hunden var frisk och välskapt när besiktningen skedde sen finns det en försäkring som ger dig pengarna tillbaka om det finns dolda fel i tre år. Jag har heller aldig blivit lurad av någon uppfödare och fått en "dålig" avkomma. Det är inte så att jag är bitter. Jag är bara realist. :)

Nu tänker jag lämna det här spåret så att inte tråden blir förstörd! Ber om ursäkt!

Jag ska också kliva av diskussionen snart, ville bara svara först :)

Jag höjer verkligen inte uppfödare till skyarna, däremot så vidhåller jag att om man väljer en viss ras som har de egenskaper man är ute efter och sedan är noga med att välja uppfödare så har man ganska hög procentuell chans att få den hund man vill ha.

Mot för om man väljer en ras man tycker är snygg och väljer första bästa uppfödare som annonserar på blocket ( utan att göra någon närmare undersökning i uppfödningen ).

Förstår du hur jag menar ?

Visst är det ett lotteri, men chansen att kamma hem vinsten är ju mycket större om man är noga när man väljer både ras och uppfödare än om man gör som exemplet ovan.

Det är ingen hemsk ras bara för att man inte beskriver dem med lull lull och rosa rosor. Det är en vacker ras, det gör att många inte förstår hur de är och då krävs det att man inte förskönar något eftersom de redan är så förskönade i folks huvud.

Jag har gärna W resten av mitt liv, men jag kommer att välja bättre nästa gång. Gärna från samma uppfödare, men kanske lite andra linjer. Det finns riktigt bra weimaraner inom jakt, inte alls så ovanligt, dock finns få av dem hos aktiva jägare, många är hos folk som kanske går jaktprov då och då och sedan gör annat.

Och sjukdomarna kommer ifrån alla utländska linjer, speciellt de amerikanske och australiensiska, de är inte så noga med såna grejer där. De röntgar och lyser ögon ibland, men om en hund kliar sig eller tappar päls så medicinerar dem och sen fortsätter de avla... Min uppfödare har själv tagit in 2 tikar och fått omplacera båda två eftersom de bar på sjukdomar.

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 107
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 715
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros