Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har fortfarande inte sagt att dom har vaktinstinkt, utan att dom säger till när dom hör något = vilket i min värld inte behöver betyda att dom vaktar .
Fast så är det inte riktigt, det finns olika linjer. Loka har både jakt och "utställningslinjer" och hennes syskon är skitbra jakthundar, det bara blev så att jag tog den där lugna som satt och I valpbaren och åt och mest sov, så det kan man ju räkna ut med lilltån att nån extremhund kom hon aldrig att bli.
Fortune är importerad från Australien, mycket för sitt hårlag och där är de inte lika intresserade av jakt som vi. Hon har dock flera valpar som är skitbra jakthundar eftersom hon parades med en jakthane.
Så det är inget lotteri, jag tänker inte ta den hunden som är lugnast nästa gång, men kör gärna på en kombo jakt/utställningslinjer igen eftersom jaktlinjerna oftast ser för jävliga ut. Kan ju tillägga att det inte alls är så uppdelat som tex inom retriverna, men de australiensiska och amerikanska linjerna har inte lika mycket jakt som de tyska och engelska linjerna. Så en kombo av dessa ger hundar med rätt utseende och jaktlust.
Ok, där ser man. Måste jag ta hänsyn kanske till det också.
Dalmatiner, hur frusen kan den vara tro?
Nu brukar inte min hund vara stilla alls i stallet iofs, så det kanske underlättar för honom så att han inte fryser.
Och jag kan lova att han är riktigt korthårig när han är rakad, ca 1 mm päls gissar jag.
Usch vad ni gör det svårt för mig att välja ras![]()
Ja jag håller inte heller med i att det skulle vara ett lotteri, vissa raser är ju mer lotteri än andra.
Vidhåller dock att om man är noggran när man väljer uppfödare så är chansen att det ska gå åt helt fel håll ganska liten ...
( även om den förekommer )
När du säger lotteri så känns det som om du tror att risken är ganska stor?
Weimaranern verkar pa beskrivningarna här vara en helt hemsk ras. Är det nagon som har en weimaraner och tycker den funkar bra? Rent av skulle köpa en igen? Pa beskrivningarna later det som att den maste fa jaga för att ma bra, men samtidigt är den sa dalig jakthund att man inte kan använda den till det heller.
Kontentan blir en hund som är sa dalig i temparamentet att den aldrig kan fungera bra, och dessutom sjuklig.![]()
Men alltså jag kanske missförstår dina inlägg nu, men jag tolkar att du är irriterad och försöker skriva en på näsan ?
Jag har aldrig sagt att det är 100%:ig garanti, men raser finns av en orsak och bra avel främjar ju att du ska få vad du vill ha och har betalt för.
På dig låter det som att du kan köpa vad som helst för du blir iaf inte garanterad att få det du vill ha och jag håller inte med i det resonemanget alls.
Weimaranern verkar pa beskrivningarna här vara en helt hemsk ras. Är det nagon som har en weimaraner och tycker den funkar bra? Rent av skulle köpa en igen? Pa beskrivningarna later det som att den maste fa jaga för att ma bra, men samtidigt är den sa dalig jakthund att man inte kan använda den till det heller.
Kontentan blir en hund som är sa dalig i temparamentet att den aldrig kan fungera bra, och dessutom sjuklig.![]()