Weimaraner, erfarenheter?

Sv: Weimaraner, erfarenheter?

Och vem säger att jag alltid har bott i Götet? ;)

Jag kommer från norrland ursprungligen och har bott flera år i Luleå, duger det ? :)

Jag vidhåller fortfarande vid att man visst kan bo i norrland med en hund utan underull utan att för den skull behöva investera i en garderob..

Dvs ett bra regntäcke och ett bra vintertäcke är vad som behövs.

Senast ändrad:

Men det är ju inte en vakthund i den bemärkelsen ni vill ha utan ett "alarm", dvs de flesta terriers är ju sådana som varnar ;)

Hoh, terriers har typ 0 vaktinstinkt;) Men sen finns det många ouppfostrade & understimulerade, o eftersom de har lätt till skall eftersom de arbetar med det så kan det tyvärr bli sådana små skällande varelser. Urkpurk:D

Gilly

Senast ändrad av en moderator:

Dalmatiner, hur frusen kan den vara tro?

Ganska så frusna. Olika individer är såklart olika så det finns de som inte vill gå ut när det är kallt och så finns det sådana som min som fryser lätt när hon står stilla (vilket hon helst inte gör :angel:) men samtidigt älskar att vara ute i alla sorters väder (gärna snöstorm). Jag upplever dock inte det som något direkt problem, ska hon vara stilla mycket så får hon väl ha på sig ett täcke. Men så bor jag inte norrut heller.
Annars skulle jag kika mer på rhodesian ridgeback som någon skrev också, tycker den verkar passa in ganska bra på din beskrivning också. RR har väl mer jakt i sig än dalmatiner men dalmatiner är flamsigare i sättet (positivt eller negativt beroende på vad man föredrar såklart ;)).

Hoh, terriers har typ 0 vaktinstinkt;)

Gilly

Har jag inte påstått heller om du läser, men terrier överlag brukar vara duktig på att larma ( dvs skälla ):)

Iaf dom terrierraserna jag umgåtts med.

Jäklar du hade lagt till i ditt svar ;)

Dom terriers jag träffat på har alla varit välstimulerade men ändå sagt till/larmat..

Ja, vi är alla olika. Jag vill inte hålla på och ha täcken och sådant till mina hundar så länge de inte är gamla eller sjuka. Jag bor på gård med hästar och vill att mina hundar ska kunna ligga utomhus även i minusgrader utan täcke när jag håller på i stallet, för jag tycker det är praktiskt. TS kanske vill pyssla med täcken och då kan man välja en hund som är lite känsligare för regn och kyla. Jag tycker ändå att man ska ha sådana saker i åtanke när man skaffar en hund. Visst anpassar man sig till hunden i mångt och mycket men när TS nu ska skaffa en ny så kanske det inte gör något att h*n tar med det i beräkningarna. Rätt / fel det får TS avgöra.

Precis det är något TS måste avgöra, jag skrev bara en annan sida av det här med att täcka hunden.

För mig är det inga problem att dra på min hund ett täcke om jag ser att det är sådant väder, men tycker man att sådan är drygt/jobbigt får man kolla efter en annan ras.

Men utbudet krymper ju lite och för mig spelar pälsen mindre roll, det viktigaste för mig är att rasen rent aktivitetmässigt passar mig :)

Well, jag har 2 weimaraner en korthårig (på avataren) och en långhårig, 2 tikar.

För det första kan jag dementera att det är en frisk ras, så är inte fallet. Förvisso har de inte den sämsta hälsostatusen på något sätt och en sund kroppsbild, MEN HD-fel är inte jätteovanligt och saker som allergier och sköldkörtelproblem ökar.

Och jag tycker faktiskt inte att du ska skaffa en weimaraner. Jag kommer säkert låta väldigt barsk, men Sweik jobbar väldigt hårt för att weimaraner ska få ett gott rykte inom jaktvärlden och att alla weimaraner ska jaktmeriteras, något de inte har i dag och många av dem har aldrig varit i en jaktsituation. Detta gör att det finns många W som mår väldigt dåligt ute i stugorna, för folk tror det är en aktiv sällskapshund, det är det inte.

Just mina 2 är nog de 2 sämsta jaktexemplaren i Sverige:p Min korthåriga köpte jag för att jag ville jaga, allt möjligt från stående till vattenapportering till kortdrivande. Förvisso går hon helt okej på fält, men hon tröttnar ganska snabbt och saknar motor. Drivande tycker hon är roligare, men hon är alldeles för snabb så det får vara ganska tuff terräng innan jag släpper henne. Vatten avskyr hon och trots alla möjliga metoder får jag henne inte att vattenapportera, iofs är hon en ganska värdelös apportör överlag.
Dock är hon en spårhjärna och älskar att spåra, SVCH är hon, men det är väl också den enda jaktmerit hon kommer att få.

Den andra är en omplacering, en riktig liten vekling och fegis:D Hon äääääälskar sin matte och går aldrig i från mig.... Aldrig, inte ens när vi är och jagar... Ibland kan jag skicka henne på nån skadeskjuten anka, men då får den inte vara längre än 30 meter ifrån mig. Hjortar kan hon springa efter en 50 meter, men sen saknar hon mig och kommer igen. Dock beror detta till väldigt stor del på att hon har varit allvarligt sjuk och aldrig återhämtat sig från det.

Men mina är långt från rastypiska och det betyder inte att de inte behöver aktiveras för det.

En annan aspekt är att weimaraner är en enmanshund, oftast väldigt tydligt. Och många av dem går inte att lämna ensamma. Jag känner några weimaranerägare som måste köra bil till kvartersaffären eftersom hunden inte kan lämnas själv hemma och då får sitta i bilen... Min ena hund går absolut inte att lämna själv, likaså med hennes syskon.

Dessutom har de väldigt lite vakt i sig. Mina skäller inte ens när dte ringer på dörren och de flesta W är väldigt osociala mot främlingar, även objudna gästen...

Och jag svarar alla igen, om det går bra:)

Här är en bild på min hund idag.
stalldala

Tyvärr är han inte nyrakad utan nu är det väl 1/2-1 cm långt, men när han är nyklippt ser man nästan skinnet genom pälsen. Då ser han ut som en liten dalmatiner tycker jag, även om han är väldigt stor för sin ras.

De förslag jag fått på annan ras tilltalar mig inte än så länge. Rottisar är kanonfina, även bullmastiff, men inte riktigt min smak. Vill ha något sportigare om ni förstår. Rhodesian ridgeback vet jag knappt hur dom ser ut IRL, har mest bara sett på bild. Får kolla på SKK:s sida om de har bilder så jag får fräscha upp minnet.
Olika slag av terriers känner jag väl si och så för. Har väl varit i för många stall med jobbiga, skällande jack russels som har satt sina spår.

Och jag tror, precis som Calazyria skrev att jag inte bör fästa mig för mkt på pälsen, för min Sammy har inte varit märkvärdigt frusen när han varit nedklippt, och jag är sällan bara ute i stallet med en hund som ligger på en filt, oftast gör vi ju något och rör på oss.

Fråga gärna mera o kom med förslag. Vill veta mer om Dalmatiner oxå om ni har nåt att berätta. Jag har träffat några o de verkar faktiskt flamsiga som nån påtalade. Annars väldigt fina.

Bra att få mer perspektiv på det. Jag har nog insett att det inte är en ras för mig. Tyvärr. Att dom är lite av enmanshund har jag dock förstått sen innan och att dom kräver sällskap tycker jag är helt ok. Vår nuvarande hund går att lämna själv, men vår förra kunde inte vara ensam, därför köpte vi Sammy som vi har nu...

Trodde iaf att W hade lite vaktinstikt, jag skulle gärna se att det är en hund som är lite vaksam mot helt främmande människor som kommer in i stall o hus, inte på ngt vis aggressiv, men vaktande. Kanske svårt att förstå hur jag menar.

Men, men det blir nog ingen sån iaf. Tyvärr.

Har du ngt förslag på bra ras?

Här kanske bilden kommer, svårt det här.
th_IMGA0165.jpg

Hade gått in på gårdshundar och faktiskt tittat lite extra på dalmatiner och RR som du fick som förslag innan. Curly coated retriver skulle nog också kunna passa dig. Bara några som poppade upp.

Något sportigare med kort päls? Hmm, Labrador? Kanske inte så mycket vakt, kanske. Om du kan tänka dig mer päls så kan jag rekommendera Hovawart! En sportig, vaktande gårdshund som inte har jakt i sig. Men då får du göra som med cockern; raka (hhuuu!) Din var jättesöt klippt men jag har svårt att tänka mig en klippt hoffe!! :eek: Men varför inte en schäfer då? Sportiga, vaktande, ofta mycket trevliga gårdshundar.

Hade jag bara kunnat acceptera päls hade jag direkt köpt en berner sennen för att dom är så fina. Men har lite emot hundar som drägglar, och det gör väl dom.

Schäfer tycker jag inte om, kanske sett för många, vet inte. Labbe känns lite "ljummen" eller hur ska jag uttrycka det?

Jag har grym beslutsångest, och då är jag ändå bara i "eventuellt köpa-stadiet". Blir sån när jag inte köpt nya hästar på ett tag...

Känner du till mkt om RR? Kollade blocket lite snabbt och det fanns inte många renrasiga till salu:confused:. Tror det fanns 1 kull i hela sverige...
Men oerhört massa blandisar, många amstaffkorsningar. Varför är RR en ras man väljer att blanda med undrar jag då spontant? Tänker särskilt på amstaff+RRkombon. Jag gillar inte amstaff och tänkte direkt att det kanske var nåt kampbeteende man ville få fram även ur RR:n. Eller tagga ner ur amstaff. Eller ingetdera.
Förlåt mina fördomar, finns säkert jättemånga bra amstaff korsn och även andra bra korsningar men jag tänkte att ni kanske visste. Fördomarna kommer av att jag jobbar med hundförsäkringar och man kopplar snabbt ihop vissa raser med vissa typer av människor även om det är fel såklart. Det har ännu inte varit några barnfamiljer direkt som försäkrat amstaffar...

Hur som helst fanns nästan inga RR till salu, och mkt lite bilder också.

Dalmatiner fanns massor.

Curly coated känns sådär faktiskt. Varken bra el dålig liksom.

Du ska inte leta på blocket. Ta reda på rasklubbens hemsida och där har de oftast både valphänvisning och tel.nr och hemsidor till olika uppfödare. Sen går du den vägen. Du hade antagligen inte hittat nån weimaraner på blocket heller.

Ang blandraser så är de sällan seriösa, vi är många som undrar hur de tänker som avlar fram dem.

Okej, blocket är kanske ingen hit.

Jag har levt med min mors uppfödningar hela mitt liv, och det är en sån jag har nu också. Jag har aldrig köpt hund av ngn annan.
Mamma har präglat mig att också vara "allergisk" mot blandraser, vilket jag blivit. Framförallt är det tråkigt att så många köper hundar som de tror är renrasiga? För mkt pengar dessutom. Sedan kan de inte regga den i SKK och är arga. Ofta betalar dom inte heller så mkt mindre än vad en renrasig kostar.

Men, jag hittade faktiskt 2 kullar weimaraner på blocket, det var där intresset väcktes igen:)

Jag ska kolla lite rassidor. Men, jag skulle också vilja ha fler förslag.
Vad som helst, även lite mer annorlunda, udda raser som man inte tänker på själv.

Jag tror att temperaturen skiljer sig ganska mycket mellan Göteborg och 10 mil norr om Sundsvall.

Ja. En korthårig hund fryser mindre i Sundsvall.;) Det finns ingen vidrigare och mer benisande kyla än göteborg i regn och +2 grader i november. Stod vi stilla i väntan på bussen så frös hon så hon skallrade tänder. Norska fjällen med - 20 grader var en lätt match i jämförelse.

Snabb fråga bara. Vad menas med "ridge"? Stod på en hemsida att en hund hade kort ridge och en hade sned ridge. Lät inte som något positivt men vad menas???

Tack för tipset med hemsidorna, nu fanns ju ett betydligt större urval av RIKTIGA hundar!

Ok, och den ska alltså vara rak och inte för kort, eller? Dum fråga kanske men det här var nåt jag aldrig hört talas om :)

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 107
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 715
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Mens
  • Störiga saker vi stör oss på, del 38