Weimaraner, erfarenheter?

Sv: Weimaraner, erfarenheter?

Nu är detta något jag bara hört..
Men jag har hört att dom avlar W åt 2 håll... Ena är jakt o det andra är med för familj o utställning.
W ska tydligen vara väldigt lika Ridgebackarna.. o träffat på flera RB o känner en som är inne på sin andra o dom är superduper sen vet ja en annan tik som e underbar på går kalas.
Ja menar ju att alla hundar behöver sin aktivering. ja vet hundar som är rent avlade för jakt o köpta för jakt som inte jagar...som hellre ligger brevid matte eller hussse ute i skogen än att ta upp spår.
Man får ju aldrig glömma att vi formar våra hundar från valpstadiet..o ja tror lite man kan lugna dom instinkterna men aldrig någonsin ta bort dom... men alla hundar har instinkter vissa mer vissa mindre inom alla raser. rätta mig om ja har fel!

W är inte lik RR, mer än storlek och hårlag, tycker jag iaf.
Stående fågelhundar tycker jag överlag är ett helt eget släkte med tanke på hur de ska fungera i jaktsituation.

Självklart tycker du om dina hundar för de individer de är. Man anpassar sig ganska lätt till sin hund. Jag är precis likadan! :laugh:

Men det är ändå inte ett lotteri;) Jag hade kunnat sätta mig in mer i rasen än vad jag gjorde, trots att jag nog läste på mer än det stora flertalet.

Weimaranern verkar pa beskrivningarna här vara en helt hemsk ras. Är det nagon som har en weimaraner och tycker den funkar bra? Rent av skulle köpa en igen? Pa beskrivningarna later det som att den maste fa jaga för att ma bra, men samtidigt är den sa dalig jakthund att man inte kan använda den till det heller.

Kontentan blir en hund som är sa dalig i temparamentet att den aldrig kan fungera bra, och dessutom sjuklig.:crazy:

Nejdå, weimaranern är inte på något sätt en hemsk ras. Om man passar för den rasen vill säga.

Mina har funkat alldeles ypperligt och hade jag haft den orken och tiden dom behöver hade jag gärna haft fler. Dom är helt enkelt krävande på ett sätt som gör att det kan bli väldigt jobbigt om man inte har ordentligt med tid.

Jag tycker att det är bättre att upplysa om verkligheten som den är, än att beskriva rasen i ett rosenrött sken. Så att folk förstår vad det är dom ger sig in på när dom vill ha en weimaraner.

Jag sa redan från början att jag visst tror att en weimaraner kan få ett bra liv även om dom inte får jaga. Det finns andra sätt att aktiveras på. Man får prova sig fram så ser man när det funkar, as simple as that.

Nej, dom är inte dåliga jakthundar på något sätt, det handlar om att dom inte är accepterade på samma sätt som t.ex en vorsteh i jaktvärlden.

Dålig i temperamentet... Nej, inte så att det är rasbetingat direkt, men precis som inom andra raser finns det bättre individer och sämre individer. Likadant är det med sjukdomarna.

Till alla...

Tack för att ni gett så många bra svar i min tråd=)

Nu har jag iaf ett antal kandidater att fundera på fram till våren/sommaren. Just nu känns Dalmatiner mest lämplig, men jag ska också kolla vidare på RHodesian. Weimaraner blir det troligen inte iaf...

Ha det!

Jag är uppvuxen med Dalmatiner. Älskade min hund såklart, men det är ganska skarpa och egensinniga. Enmanshundar är de också. Vaktiga utan att vara alltför skälliga. Så länge man inte tror att de är som i filmen de 101 dalmatinerna, de är de inte...

schweizisk sennerhund är en väldigt fin ras liksom ridgebacken. Ridgebacken är en himla trevlig ras. Min nästa blir nog dock en weimaraner :banana::banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
16
· Visningar
1 107
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 715
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka