WE-tråden

Läser på lite mer i TR/hinderbilaga. Och paralellslalom, hur mycket måste man vända runt första och sista stolpen?

Står såhär i TR "Hindret avslutas då man passerat förbi sista hinderdelen i tillexempel slalom."

På banskissen från i helgen ser det ut såhär (såg nu att jag visst red från fel håll, oops).

1745830605950.webp

Streckade linjen börjar och slutar mitt i bågen, jag antar att detta betyder att man inte behöver vända 180 grader runt första och sista? Men man måste vända minst 90 grader?

Jag förenklade den ändå något, det var egentligen byggt som att ta lansen - hoppa hindret - fånga ringen men det kändes alldeles för tight för oss :p , så jag lade in hindret på andra hållet innan bordet istället, det var svårt nog.

Jag vet inte, det känns bara mest naturligt, det blir liksom för mycket i min hjärna att hålla både tygel och rep/lans etc i samma hand. Plus att jag känner att jag kan hålla repet mer ifrån mig och hästen då. Jag gjorde grinden på andra hållet också som avslutning ett par gånger och det var svårare på en hand så där tog jag två men repet fastnade lite i min fot då 😅. Men jag tänkte ev ha som projekt nu idag och imorgon att fixa en repgrind att träna med här hemma så får kanske prova lite både och vad som känns bäst.
Det låter som en bra plan, jobba och hitta tekniken. Det är helt sant att man kan hålla repet mer ifrån sig på en hand, men samtidigt tvingas man att rida tightare/bättre när man inte kan sträcka ut armen. Jag upplever inte heller att domarna premierar enhandsridning i grind i klasser där man får ha två händer - snarare att de då förväntar sig att väljer man en högre svårighetsgrad så måste man göra det perfekt. Men att sitta och testa i lugn och ro hemma är förstås det bästa.
Lite synd att de väljer att bygga en såpass svår bana, det finns ju många bra banor i banbanken, om man kollar på tävlingar eller frågar en banbyggare. De (få) som rider på den nivån kan ofta tillräckligt mycket för att försvåra själva om de vill.

Fint! Han ser väldigt stark och stabil ut i galoppen redan (förutom när det bli lite spänning då).
Ja precis, han har verkligen bra grundgalopp, och till skillnad från min andra bygger han inte upp mer och mer spänning för varje hinder på banan utan är ridbar rakt igenom. Han är ju väldigt ung och har absolut ingen rutin i WE alls och vi har inte varit ett ekipage särskilt länge - så jag är verkligen mer än nöjd så här långt.

Läser på lite mer i TR/hinderbilaga. Och paralellslalom, hur mycket måste man vända runt första och sista stolpen?

Står såhär i TR "Hindret avslutas då man passerat förbi sista hinderdelen i tillexempel slalom."

På banskissen från i helgen ser det ut såhär (såg nu att jag visst red från fel håll, oops).

Visa bifogad fil 166585

Streckade linjen börjar och slutar mitt i bågen, jag antar att detta betyder att man inte behöver vända 180 grader runt första och sista? Men man måste vända minst 90 grader?
Du behöver passera första stolpen. Internationellt finns det för det mesta hinderområdesmarkering som visar var hindret börjar och slutar, men tyvärr är det inte alltid lika tydligt i Sverige. Men jag menar att man måste göra en "böj" för att fullfölja hindret, om du fortsätter rakt ut efter stolpe 4 har du inte ridit klart hindret. Jag antar att det är det du menar med 90 grader, att man på den här ritningen passerar stolpen rakt nedåt och inte fortsätter rakt ut åt vänster. Hade man kunnat göra det hade man ju eg inte behövt byta galopp på sista bågen heller, eftersom man inte gör den sista bågen. På samma sätt måste man passera första stolpen, man kan inte gå rakt in på linjen mellan stolpe 1 och 2 (vilket är ett mer hypotetiskt resonemang, eftersom du behöver komma in i rätt galopp i hindret och då blir det ju naturligt därifrån man kommer.
Så för att svara kortfattat på frågan - ja, du behöver svänga 90 grader men inte 180.

Ja det där var verkligen ingen lätt bana! Fint jobbat! Finns det något särskilt skäl till att du rider grinden med en hand? Du får ju lov att använda båda tyglarna upp till och med Msv B. Du löser det ju på ett bra sätt även med en hand, men det brukar bli lite stabilare på två.
Vet du (el nån annan) om det finns filmklipp när man rider grinden med två händer?

Två gamla parasoll fötter med kvastskaft och stång från tvättställning fick bli en repgrind. Såg dock efter att vi skruvat fast kroken att hinderbilagan jag hade laddat ner i telefonen var den gamla med annan höjd 😅

20250428_122354.webp

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 626
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 458
Senast: Mirtai
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 855
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025