Vuxen ryttare på ponny på träningstävling?

S

sialina

Jag köpte en ponny till min lilla dotter för att jag egentligen behövde en sällskapshäst till mitt halvblod. Ponnyn är jättefin och hoppar bra när han vill. Min dotter är för liten för att hoppa honom än så jag har två tjejer 6 och 10 år som rider honom. De vill gärna träna och tävla hoppning med honom och träningarna går ju bra men när det är tävling hittar han bara på en massa bus!:banana: Så nu funderar jag på om jag skulle hoppa en jättelåg klass med honom så att han inte får alltför mycket dumheter för sig. Men får jag lov till det? Jag är liten, 158 cm och väger 55 kg. jag inser att jag egentligen är alldeles för stor för honom och det är ingen långsiktig lösning, bara en tanke. Var går gränsen vid träningstävlingar och vem bestämmer om jag är för stor eller inte?

Sv: Vuxen ryttare på ponny på träningstävling?

Hur stor är ponnyn? Om det är en c lär det inte vara några problem, vet personer på över 165 som tävlar den storleken! Om det gäller en B-ponny är det väl gränsfall, jag vet inte hur hårda de är på träningstävlingar.

Var funktionär på en lokal tävling då en flicka på en b-ponny startade avd. B. Hon var alldeles för lång för ponnyn men såg inte ut att väga så mycket alls, det var då ok. Hoppas det löser sig, för tanken är god :)

Han är en B-ponny (117) korsning shetland welsh...så jag är för stor, men frågan är om jag är på tok för stor eller om jag skulle få starta låt säga 20 cm? Jag red honom i går och han e jätte mysig o har inga problem att kånka runt på mig i en kvart. Någon som vet??

Jag är då 165 och väger ca 60kg har då hoppat C-ponny på klubbtävlingar nu i år upp till 70.. känner mig väl lite stor för några högre höjder men att bara hoppa smått är nog ingen fara..

Jag är 172 och rider både C och D ponnys. Har hoppat dem också, men aldrig tävlat. :) Brukar funka bra då jag inte rider dem så ofta.. Annars kanske man får vara lite mer försiktig med ryggen på hästen?

Jag skjuter till en fråga här!
Jag hjälper till me en ponny o funkar d bra ska jag starta några CR med henne, hon är en C-ponny o jag är 16år, min fråga är: Får jag starta klubbtävlingar med henne sen??! Skulle juh vara kul om man kan vinna lite me=P

Du får väl starta klubbtävlingar tills du är 18 år? På vissa klubbar kan man få starta fast man är över 18. Men det är jätte olika.
Men CR är inga problem, oavsett ålder. Bara hästen klarar det och inte du är för stor och sådär :)

Tycker du verkligen att det är lämpligt att du hoppar en bana (om än låg) på en så liten ponny? Vad är det du vill uppnå? Ponnyn kommer ändå inte att uppföra sig likadant med dig på ryggen som med en av småtjejerna.

Kan tillägga att jag är 19 år och har kvar min ponny, är ute på CR och sådär ändå. Jag kan inte slita mig från henne så... Och jag är väldigt kort så jag ser bara mesig ut på en större, tycker jag :P

Då han är så pass liten tror jag det skulle se alltför oproportioneligt ut...

Jättesvårt att säga i fall du skulle se alltför stor ut på ponnyn eller inte, då det beror lite på hur långa ben i förhållande till hur långt överliv du har.

Själv har jag hoppat upp på en ponny som var 124 cm och jag är 163/54kg och hoppat ett par hinder då ponnyn busade med sin lilla ryttare.

Släng ut en bild så är det lättare att avgöra, eller så kanske du känner någon tuff yngre ryttare som skulle kunna rida istället för dig?

Men helt ärligt så tror jag nog att det skulle funka om du går in och "hoppar" 20 cm en gång, så vida du inte ridit fram jättelänge osv.

Tycker du verkligen att det är lämpligt att du hoppar en bana (om än låg) på en så liten ponny? Vad är det du vill uppnå? Ponnyn kommer ändå inte att uppföra sig likadant med dig på ryggen som med en av småtjejerna.

Ponnyn kanske uppför sig bättre efteråt och då är det väl värt det?
Det brukar de gör iaf...

Jag tror säkert du kan hoppa en träningsklass med honom i uppfostringssyfte! Om du inte känner dig för tung eller för lång så att han tappar balansen är det nog inga problem.

Det är just i uppfostringssyfte som jag skulle hoppa honom o inte det minsta för mitt höga nöjes skull. Och min erfarenhet av min ponny är att han är fostringsbar just genom att jag "rider till honom". Men visst är jag för stor, det råder det inget tvivel om men min balans är bra och jag stjälper inte honom när jag hoppar. Jag försöker hitta en annan mindre duktig ryttare men annars kör jag nog i väg en kväll själv och hoppar banan med honom....alldeles i min ensamhet! Tack för era svar!

Det bästa du kan göra är att ringa din klubb och fråga, berätta hur det ligger till så låter de dig nog vara med på nån klubbtävling. Lycka till!

måste de vara en träningstävling då?
kan du inte själv lägga upp en 20 cm bana ..räcker ju med lite bommar o några sockerbitar.

rid fram som ni gör till en tävling o hoppa banan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka