Tror du behöver hitta en tränare till ditt barn där de fokuseras på bra ridning helt enkelt, i kombination med att ha lite kul med hästen.
Ställ upp bommar även vid dressyr/markarbete om hästen nu gillar det, smyg in lite dressyr (när barnet och hästen ridit ihop sig mer och kan använda finare hjälper).
Ut i skogen och rid dressyr, naturligare bjudning oftast och mycket kan även göras där.
Se över hästens hull och kondition osv i allmänhet.
Longera barnet nån gång i veckan där ni fokuseras på sits, balans osv, hjälpgivning.
Passa på att träna upp sitsen med barbackaridning när hästen ändå ska vila/skrittas i skogen.
Analysera igenom ekipaget och se över hjälperna barnet ger (eller inte ger?), Sits, hållning osv.
Mina barns b-ponny är känslig och med rätt ryttare och ridning (dvs med mina barn eller liknande ridning de har fått lära sig) går ponnyn fantastiskt bra. Pigg, känslig, framåt, arbetsvillig, både hoppar och går dressyr med glädje. Jag har verkligen tränat upp barnens balans, sist, hjälpgivning, verkligen fokuserat på grunder. Alltså bra ridning redan från start.
Stilla hand, Still skänkel, egen balans, allting sånt som är grunder.
Men med fd medryttaren, en liten vuxen, med mycket tävling i bagaget och på pappret en bra ryttare (som red med mycket ben, drev i varje steg ungefär, visserligen mjuk hand men ingen stilla hand) så blev ponnyn "lat", smet undan hindren, var ovillig, osv, allt du beskriver, även var han så hos en fodervärd vi hade. Försökte "ridas ihop" osv.
Hem igen till oss, och samma fina, känsliga, arbetsvilliga ponny.
Han blev helt enkelt trög, omotiverad, lat osv av den ridningen, pickande skänkel, inte helt stilla hand, sämre balans, det här "ihopridandet". Ingen dålig ryttare på något sätt egentligen, men lite dålig grund helt enkelt.
Hur har ponnyn gått/sett ut hos tidigare ägare? Samma problematik där med dålig bjudning och sur?