Vräka någon?

Sv: Vräka någon?

Tack alla, för alla svar. Jag ska kika på kontraktet för att se vad som står, ordentligt. Sen har vi faktiskt tillgång till en jurist som kanske kan ge oss råd.
Men om det är nån mer som har ideér eller tips så tar jag tacksamt emot det!

Jaha, vad säger du om de specifika frågor jag tog upp ovan, riktade till Masse i o f sig men om du vill svara så är det också intressant.

Jag har noll och intet förtroende för de färdigskrivna avtalen kan jag säga. Efter en låång tur kring ett hästköp, med färdigskrivet, "vattentätt" avtal, slutade alltihop med att vi förlorade tvisten (som enligt advokaten var "solklart till vår fördel" då han tog sig an det hela ), vi betalade ett hela rättshjälpsbeloppet + motpartens kostnader + köpesumman på hästen + en sisådär 25.000kr till som advokaten skulle ha UTÖVER det vår försäkring täckte.

Man ska vara mkt försiktig med att ha någon övertro på färdigskrivna avtal eller tro att lagar har ngt med rättvisa att göra.
Egentligen skulle jag tro att det bästa skydd man kan ha är att antingen inte hyra ut alls eller genom att mycket noggrant handplocka sina hyresgäster för att minimera riskerna.

Jag har noll och intet förtroende för de färdigskrivna avtalen kan jag säga. Efter en låång tur kring ett hästköp, med färdigskrivet, "vattentätt" avtal, slutade alltihop med att vi förlorade tvisten (som enligt advokaten var "solklart till vår fördel" då han tog sig an det hela ), vi betalade ett hela rättshjälpsbeloppet + motpartens kostnader + köpesumman på hästen + en sisådär 25.000kr till som advokaten skulle ha UTÖVER det vår försäkring täckte.

Man ska vara mkt försiktig med att ha någon övertro på färdigskrivna avtal eller tro att lagar har ngt med rättvisa att göra.
Egentligen skulle jag tro att det bästa skydd man kan ha är att antingen inte hyra ut alls eller genom att mycket noggrant handplocka sina hyresgäster för att minimera riskerna.

Det finns ju både bra och dåliga färdigskrina avtal. De måste givetvis anpassas efter just dina förhållanden.

Givetvis tar ju inte avtalen bort vikten av att försöka få in rätt hyresgäster. Det är ju det viktigast.

Sen finns det ju advokater som vill driva fall och tutar i klienten att det är solklart fast det inte är det.

M a o menar du att ingen kan egentligen skriva ett avtal där man avtalar bort det du säger. Jag har t ex skrivit in att om personen kvarstannar efter uppsägningstidens slut debiterar jag 1000kr/dag och box. Detta är då inte heller giltigt eller?
Eller om att det är omedelbar uppsägning om man bryter mot gällande stallregler alt begår brottslig handling, t ex stjäl saker från sadelkammaren m m - inte heller giltigt? Inte betalar hyran? Inte heller giltigt?

Lite märkligt låter det - vi har ju ingått avtal privatperson/privatperson, dvs jag bedriver inget företag som hyr ut boxar utan det är ren hobbyverksamhet som tas upp som sådan. Är du säker på att samma skulle gälla här?

Tycker inte att man ska krångla till det alltför mycket eller skrämma upp folk i onödan. Det finns en lagstiftning, lagar men sen hur de tillämpas kan väl variera och att notera är väl att ALLA ger sig inte in i en rättslig tvist i första taget heller.

Detta är inte samma sak som t ex vid köp och försäljning där det spelar roll om man är näringsidkare eller privatperson. Vi rör oss nu i en helt anna lagstiftning. Den är tillför att skydda den som hyr oavsett status på hyresvärden. En stallplats som hamnar inom ramen för hyreslagstiftningen ger hyresgästen väldiga fördelar. Det är inte heller för att skrämma upp folk som jag skriver om det utan istället för att göra folkmedvetna om vad som gäller rent juridiskt.
FÖr att veta exakt vad som gäller för just er så måste man har mer fakta och även läsa i lagtexten.

Om istället för att hyra en speciell box hyr ut en uppstallningsplats där atall ägaren har rätt att byta box vid behov. Då hamnar man inte i hyreslagstiftingen. Men blir istället medansvarig för hästen välbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen. Om t ex en hästägare du struntar i sin häst blir man skyldig som stallägare att se till så att hästen ändå får den vård den behöver.

Så bägge formerna har både för och nackdelar. Men man ska vara medvetan om vilka lagar och regler som gäller när man tar emot andras häster för uppstallning.
Sedan jag fick klart för mig lagstiftning så har jag helt upphört med att ta emot andras hästar annat än på bete. Tycker nackdelarna och riskerna med bägger formern är för stora.

När det gäller tillägg som 1000 kronor per dag så är frågan om avtalet hamnar under hyreslastiftningen eller avtalslagstiftningen för aman ska kunna säga om gäller eller inte.

Som stallägare har man rätt att förbjuda andra att vara på dess ägor. Så visst kan stallägaren göra sig av med en person utan grunder eg.

Men självklart tycker jag ju att man ska vara ärlig och komma med en förklaring till personen som ska sägas upp. Och uppsägningstid tycker jag att man ska ha om man skrivit det i kontraktet, oavsätt om man måste det enl lag eller ej.

Stallägaren kan ju säga att det länge kommit mycket klagomål från de installade och att h*n inte heller känner att det fungerar bra med personen.

Jag skulle inte ljuga men jag skulle vilja ha en vettig förklaring att ge till personen. Man ska stå för vad man gör och varför tycker jag, och personen i fråga förtjänar att ni är ärliga.

Har ni pratat med vederbörande? Satt er ner och förklarat att det inte fungerar, att ni vill att vederbörande söker sig annan stallplats? Ibland kan faktiskt den enklaste lösningen vara den bästa.

Jag vet inte om det skiljer sig mycket mellan t ex storstadsstall/landsortsstall eller mellan stora stall och små stall, vad det gäller hur folk beter sig men själv har jag aldrig haft problem med att säga upp någon. Oftast har det berott på att de inhyrda inte respekterat stallreglerna eller att vi helt enkelt stått för långt ifrån varandra i åsikter om hur hästhållning ska bedrivas och då har det liksom blivit helt naturligt med en uppsägning.

Jag har alltid följt den uppsägningstid vi skrivit och det har även hyresgästerna gjort TROTS att vi inte varit de bästa vänner p g a omständigheterna.

Det är svårt att "bita" sig kvar i ett litet stall där resterande inklusive stallägaren inte vill ha en där. I ett större stall där relationerna inte är så nära kan jag tänka mig att det skulle vara lättare att ignorera att man är oönskad i stallet.

Hur som, tack för att du tog dig tid att svara på frågor.

Som stallägare har man rätt att förbjuda andra att vara på dess ägor. Så visst kan stallägaren göra sig av med en person utan grunder eg.

Jag är inte jurist men ditt påstående är inte korrekt. Har du genom avtal upplåtit exempelvis en boxplats så har hyresgästen fri rätt att utnyttja den (om man i övrigt inte brutit sin del av avtalet). Som andra har sagt i denna tråd - läs innantill på den mycket vettiga sammanställningen från LRF. Att "inte gilla" någon kan noga aldrig anses vara acceptabelt skäl för att vräka en hyresgäst. Om man vill ha den möjligheten så måste man nog ha ett avtal där man uppstallningen innebär en mer serviceinriktad tjänst.

http://www.lrf.se/data/internal/data/03/01/1092405523002/Info_hastversamhet.pdf

Stallägare är tyvärr väldigt naiva när de tecknar hyresavtal, jämför med en vanlig hyresvärd som både gör kreditkontroll och begär in referenser innan man ingår avtal!

Senast ändrad:

Hur gör man en kreditkontroll som privatperson???

Referenser brukar också vara rätt hopplösa att få fram, de brukar bestå av vänner o familj mest:angel:

www.upplysning.se.

Du berättar att du tänker göra en kreditkontroll innan kontraktskrivning, och frågar om det finns något som kan uppkomma där. Ofta berättar vederbörande redan här om det finns några hakar.

Sedan går du in och skapar en användare, sätter in lite pengar på kontot där och tar en kreditupplysning. Den omfrågade får en kopia.

Aha, där ser man, trodde det var omöjligt för en privatperson att kolla sånt!

Referenser brukar också vara rätt hopplösa att få fram, de brukar bestå av vänner o familj mest:angel:
Du kansjälv bestämma vilken typ av referenser och hur många som krävs. Exempelvis kan man ange att det ska vara tidigare hyresvärd, ridtränare eller liknande.

Jo det är klart, men så begränsas kanske antalet ev hyrestagare om man är för "besvärlig". Jag har nog upplevts som rätt besvärlig ibland med alla mina regler på pränt, att jag ö h t kräver kontrakt plus att jag bett om referenser från de jag inte känt sedan tidigare.

Jag upplever att man tar det lite grann som en kränkning, att man på något sätt misstror dem mer än andra.

Jag har som sagt hyresgäster nu men om det skulle bli så någon gång att de flyttar, eller att jag säger upp dem av någon anledning, så kommer jag inte att ta in några hyresgäster. Det är inte värt pengarna med allt besvär och slitage plus att det är slitsamt att hela tiden vara den som kommer med tråkiga pekpinnar. Jag ville också ha in hyresgäster i stallet för att ha lite sällskap, både i stallet och på rid/körturer men det är oftast så att alla har olika tider så man ser inte röken av varandra!

I mitt stallkontrakt står det:

Båda parter äger rätt att avbryta avtalet utan att särskilda skäl föreligger. Uppsägning skall ske en kalendermånad före avflyttning.

Då borde det vara ok att säga upp från båda håll utan anledning.
Kanske något att lägga till i kontraktet, om det saknas, till nästa inackordering?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar