VoH och andra färskfoder

Sphynxes

Trådstartare
Tänkte byta över mina hundar från torrfoder till färskfoder och vill gärna höra vad ni ger era och vilka erfarenheter ni har av det. Jag kikar framförallt på Vom og Hundemat men är långt ifrån någon foderexpert, det kanske finns något bättre rent närings- och kvalitetsmässigt? Huvudsyftet med foderbytet är att jag vill få min hane att lägga på sig lite mer hull.

Sv: VoH och andra färskfoder

Jag har ganska nyligen gått över till VoH från att ha fodrat med Fodax i flera år.

Hundarna är betydligt blankare, flera av dem har fått "helt ny" päls och blivit väldigt lena. Bita som var lite smågrov i pälsen (men blank) är som en valp att klappa nu!

Mina väldigt aktiva unghundar äter ungefär 5% av sin kroppsvikt/dag av VoH m. lax, uppdelat på två mål. Men då är avsikten att få upp dem lite i både hull och muskelmassa så jag räknar med att kunna dra ner till 3-4% när de är klara i kroppen.

Skulle inte välja något av fodren som innehåller spannmål eller melass. Högt kilopris för fyllnadsmassa...

Låter toppen! Min BC-hane äter i dagsläget ett valpfoder från Pro Plan. Han är alltså vuxen men han får valpfoder för viktens skull. Han är oerhört petig med maten, detta foder är det han gillat bäst av de vi provat. Men färskfoder måste ju vara oändligt mycket mer smakrikt/aptitligt än ett torrt foder? Brukar det fungera bra för känsliga magar också?

Det finns massor och åter massor av färskfodertrådar här på forumet.

Men ja, jag har aldrig haft så bra magar på hundarna som när de äter färskfoder.

Jag ger också VoH med lax. Hon får ca 2% av kroppsvikten just nu eftersom hon inte är fullt igång. Hon har också blivit superfin i pälsen, mycket mindre avföring och mindre känslig i magen :) Suveränt foder, tycker jag!

Har du räknat nåt på priset med VoH jämfört med Fodax? Funderar också på att testa nåt annat när jag får långt till leveransplats nu...

Jag ger VoH till min valp. Gillar att det inte är spannmål i.
Vuxna hunden äter bravo, då det är det enda han tål.

Märker stor skillnad på färskfoder jämfört med torrfoder!

Byter man tvärt från torrfoder till VoH? Funderar också på att prova den senare till sommaren. Har hunden diarré i början när den gått över till VoH eller funkar magen bra från start? Min hund har väldigt känslig mage.

Det brukar inte vara några som helst problem att byta till färskfoder ganska tvärt. Men är man orolig är det ju bara att fasa över.

Kl
Är det ngn sort ni upplever som godare än andra?
Ruben äter Nordic light o älskar det. Nya hunden tyckte inte alls att det var gott, han vill bara ha Frolic.

Jag har gått över till vom och hundemat efter ha kört nordic i flera år. Var inget fel på nordic, men han gick upp en del i vikt. Så om du vill få upp din hund i vikt skulle jag köra på nordic ett tag och sen gå över.

Frolic? Som foder:crazy:

Mina hundar föredrar helt klart VoH framför Fodax. Men de är inte så kinkiga...

Har du räknat nåt på priset med VoH jämfört med Fodax? Funderar också på att testa nåt annat när jag får långt till leveransplats nu...

VoH kostar väl iaf minst dubbla kgpriset jämfört med Fodax.
Funderar på att gå över till Fodax från VoH just för prisskillnaden.

Tror jag betalar 20-22 kr för 500 g VoH. Det ger ju ett kg pris på 40-44 kr, Fodax kostar väl ca 17 kr kg om man köper den minsta mängden.

Fast butikspris om man köper korvarna på 5 kg är ju inte så högt. Köper man dessutom lite fler (tror det är 50 kg) så kommer jag ner på 27 kr/kg från min lokala åf.
Jag köper helpall hundfoder eftersom vi har så många hundar, och då skiljer sig inte priserna åt så mycket mellan de olika fodren.

Ja, han är väldans kinkig.
Han drog ut maten på golvet o rullade sig i den.
Ruben tittade på honom som om han inte var riktigt klok.

Svält honom nån dag så ska det där nog gå över;)

(Min äldsta hane var väldigt kräsen som unghund. Om han inte åt när maten serverades så plockade jag helt sonika bort den igen och så fick han inget för än dagen efter. Med en fastedag i månaden så har han kanonfin aptit)

Jag har provat i stort sett alla märket som finns under de senaste 12-14 åren och VoH är absolut det bästa för mina hundar. Har gett mycket av Nordic och Bravo tidigare, men tycker kvalitén blivit sämre - eller så tycker jag bara att innehållet i VoH är bättre - och det fungerar mycket bättre:)

Ja, han är väldans kinkig.
Han drog ut maten på golvet o rullade sig i den.
Ruben tittade på honom som om han inte var riktigt klok.

Haha :rofl: tack för dagens skratt! Här begravde min hund sista biten kött i sin filt. Han var mätt och ville spara till senare ;) Vissa hundar gilar bättre om man värmer maten lite, typ 30 sekunder. Det kanske du skulle prova?

För att återgå till ämnet ... Jag kör också VoH och det funkar bra. Har dessutom börjat barfa på halvtid.

Min hund åt standardt vild några veckor (efter några månader på hydroliserat allergifoder) innan jag gick över på detta. Magen var lite svajig hela tiden och tillslut fick han en riktigt hemsk diarre som höll i sig några dagar. Ris och fisk-diet och sedan över på VoH kyckling och ris ett par dagar och sedan plockade jag bort riset.

Så ja, jag tycker färskfoder är snällare mot magarna! Min förre hund var till och från dålig i magen han också, men det gick helt över när jag började ge färskt (nordic).

Senast ändrad:

Fast butikspris om man köper korvarna på 5 kg är ju inte så högt. Köper man dessutom lite fler (tror det är 50 kg) så kommer jag ner på 27 kr/kg från min lokala åf.
Jag köper helpall hundfoder eftersom vi har så många hundar, och då skiljer sig inte priserna åt så mycket mellan de olika fodren.

Jo det är sant. Men jag har bara tre hundar, och inte så stora, går inte åt ett kg mat om dagen ens, så 5 kg korvarna blir ju väldigt bökiga för mig. Men har man många går det ju.
Är ju väldigt nöjd, och eftersom det inte går åt massvis så kanske man ska hålla fast vid det då. Men har hört mycket bra om Fodax också :)

Om man lägger korvarna i rumstemperatur ett par timmar så kan man dela dem med en brödkniv utan problem. Smidigt att frysa om bitarna, som fortfarande är fasta och håller formen.

Jag delar korvarna i enkilosbitar.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 641
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: Lilla-S
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III