VM i holland!

Sv: VM i holland!

Enl Islandshesten: Jarl og Stian ble overraskende stående som vinnere av tøltfinalen. Hvinur mistet en sko og bootsen da Joi fortsatte å ri.

... vilket antiklimax. Men de hade väl problem med nån sko och lagning av hov tidigare under WM också?!
Sorgligt.

... fast det vete katten, de var ju egentligen inte bättre nån av de som kom före - det var bara det att omständigheter gav dem medaljer etc.

Jaja det skulle vart kul om Johann vann sitt fjärde vm guld i tölt i rad..Men men sånt som händer..tyvärr...

... fast det vete katten, de var ju egentligen inte bättre nån av de som kom före - det var bara det att omständigheter gav dem medaljer etc.

Nej kanske inte, men med den extrema skoningen som många har idag är det inte konstig att det blir problem med hovarna.
Och att man få lov att rida med lagade hovar (oftast med plast), är inte ok tycker jag. Man få ju inte tävla en häst som inte är frisk och till det hör väll igentligen även hovarna.

Ja, det är mycket tråkigt när sådant händer. Måste ju ändå förta glädjen lite med medaljerna. Får hoppas att Hvinur inte fick hoven söndertrasad.

Skulle tro att fyrgångsguldet känns betydligt mer glädjande än töltguldet för vinnaren.

Tycker det är synd, har hört att Hvinur har problem med hovarna och jag vet hur det är.. Min ena har en tendens att slå av sina skor i den ökade tölten också.
Men visst, Stian och Jarl är det definitivt inget fel på! Alex och Bragi har legat ganska "lågt" också under detta VM.

Ja, troligen. Men samtidigt måste Stian och Jarl gjort en otrolig sista presentation, 9,5....

Bragi känns inte som han är på topp...Det känns som om han gick mycket bättre på SM...Stians poäng är ju inte dåliga..faktiskt;)
Sen tyckte jag att Helena gjorde en bra prestation med:D

Tycker det är synd, har hört att Hvinur har problem med hovarna och jag vet hur det är.. Min ena har en tendens att slå av sina skor i den ökade tölten också.
Men visst, Stian och Jarl är det definitivt inget fel på! Alex och Bragi har legat ganska "lågt" också under detta VM.

Ju emma men du har inte de extrema hovar som Hvinur har, vi har ju set de från nera håll och Atgeir som var skodd av Johan var inte rolig med sina hovar när han komm.
I år har det till och med varid diskningar på grund av för långa hovar.

Vist är hvinur bäst i tölten, men varför skulle inte stian vara glad över guldet? Allt kan ju hända i en final. Och den som vinner är värd guldet. Det gäller att klara hela finalen. Och Johan tog en risk att rida hästen, även om han viste att hovarna inte var i bästa skick.

från http://www.islandshesten.com

Hvinur slo opp en gammel hovskade under trening tirsdag, slik som vi meldte her på nettsiden. Johann beroliget imidlertid med at skaden var reparert og at alt sto vel til. Vi jobber nå med å finne ut om det var samme hov og dermed samme skade. Hvinur skal ha mistet en stor del av hoven i uhellet.

JAg tittade stians ökadetölt poäng nu han har ju 9.5:or och en tia så dom är ju inte dåliga..skulle nog blitt jämt mellan han och Hvinur..

Han är säkert glad över sitt guld, men säkert ännu gladare över fyrgångsguldet, eftersom det där inte blir en massa spekulationer "om hur det skulle varit om..."

Jag skulle vart glad om jag kom till vm ens en gång:angel:

Jo jag tror säkert han är glad för båda och jag tycker han ska vara stolt över det med! Han vann inte genom fusk eller något han vann ärligt även om Hvinur tappade en sko men det är ju inte Stians fel..

Det kommer intervjuer både med Joi och Stian på www.islandshesten.com senare i eftermiddag/ kväll.

Läser man dock Magnús Skulassons bok och avsnittet om hovar, så påstår Siggi Saem att man börjar frångå för häftiga viktningar och siktar på stötdämpning (grovt sammandraget). Och han är väl de facto ägare och hovslagare (?) åt just Hvinur?

Det kommer intervjuer både med Joi och Stian på www.islandshesten.com senare i eftermiddag/ kväll.

Läser man dock Magnús Skulassons bok och avsnittet om hovar, så påstår Siggi Saem att man börjar frångå för häftiga viktningar och siktar på stötdämpning (grovt sammandraget). Och han är väl de facto ägare och hovslagare (?) åt just Hvinur?

Just det med hovar tycker jag är intressant. Är det någon som gentligen vet avd som hänt med Hvinurs hovar? Medfödd dåliga hovar el pga skoningen?

valvis - du har sett sådant med egna ögon - vad är det som du reagerar mest på?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
353
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är bäst i världen i tölt med lös tygel. Máni Hilmarsson knep guldet på Islandshäst-VM i Holland, där Sverige visade framfötterna i...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrlandslagets förbundskapten Bo Jenå tackar för sig. Efter 16 år – fyra OS, fyra VM och åtta EM – lämnar 68-åringen uppdraget för...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix