VM i holland!

Sv: VM i holland!

Just det med hovar tycker jag är intressant. Är det någon som gentligen vet avd som hänt med Hvinurs hovar? Medfödd dåliga hovar el pga skoningen?

valvis - du har sett sådant med egna ögon - vad är det som du reagerar mest på?

De verka hovarna bara lite och de blir väldigt stora, det stämmer att man inte andra viklarna så extrem längra. Nu är det i ställer att hela hoven blir stor. Det är oftast bara hovvägen som växer, sulan hinner inte med. Vi mätte 11 cm på en tävling.
Därför blir skadorna så stora när de tappar skon.
sen laga man skadorna med plast och så få man tävla med plastlagningen.

Och sen går de nästan konstant med sula som är maxat i tjocklek och oftast med viktselikon under.

Det kommer intervjuer både med Joi och Stian på www.islandshesten.com senare i eftermiddag/ kväll.

Läser man dock Magnús Skulassons bok och avsnittet om hovar, så påstår Siggi Saem att man börjar frångå för häftiga viktningar och siktar på stötdämpning (grovt sammandraget). Och han är väl de facto ägare och hovslagare (?) åt just Hvinur?

Istället så har man 6 mm djocka sulor och viktselikon under, vet inte om det är så mycket bättre. Eller de nya tränden att har ringsula med 10 mm sko.

De verka hovarna bara lite och de blir väldigt stora, det stämmer att man inte andra viklarna så extrem längra. Nu är det i ställer att hela hoven blir stor. Det är oftast bara hovvägen som växer, sulan hinner inte med. Vi mätte 11 cm på en tävling.
Därför blir skadorna så stora när de tappar skon.
sen laga man skadorna med plast och så få man tävla med plastlagningen.

Och sen går de nästan konstant med sula som är maxat i tjocklek och oftast med viktselikon under.

Teknisk manipulation. Och jag som läst noga hur viktigt det är att sko rätt av Siggi Saem. Jag tänket inte liksom i DE där tankarna ovan.....

Jag läste att tyskarna är duktiga på att sko, vikta mm för att få fram rätt gångarter, takt hela saken.... Visst är det viktigt att man hjälper hästar som går fel att rätta till sej. Dock låter det tråkigt vinna tävlingar pga det här när "omanipularade" hästar hamnar långt bak. Om det jag läst nu stämmer.

Teknisk manipulation. Och jag som läst noga hur viktigt det är att sko rätt av Siggi Saem. Jag tänket inte liksom i DE där tankarna ovan.....

Jag läste att tyskarna är duktiga på att sko, vikta mm för att få fram rätt gångarter, takt hela saken.... Visst är det viktigt att man hjälper hästar som går fel att rätta till sej. Dock låter det tråkigt vinna tävlingar pga det här när "omanipularade" hästar hamnar långt bak. Om det jag läst nu stämmer.

Tyvär stämmer det, hos många, därför blir det idag alltid sådana stora problem när hästarna tappa skona i tex en final.

Vi köpte en hingst från Johan i våras och hans fötter var inte roliga. Han var skodd av johan. Vinklarna var rätta men vilken längd på hoven.

Johan frågade mig vilka klasser jag skulle tävla och då sa jag femgång, då det var en femgångare vi hade köpt. Då sa han att jag någ måste sko om honom då för nu var han tölt/fyrgångsskodd.

"Stora" hovarf ram, sula och selikon och så 6 mm sko bak.

Hästem kunde inte går i pass, han bara la sig i ökat tölt.

Nu är han normal skodd och nu fungera bådde tölten och passen.

På denna hästen hade de allså lyckats att sko så att hästen inte gick i pass.

Jag har en elev som skodde häst hos en känd tränar familj, häst blev skodd med djock ringsula och 10 mm sko, bak hade den 6 mm sko.
Hästen klarade två skoningar, sedan gick hoven sönder, precis innan SM.

Vår finna sto Dád kom med ringsula-10 mm sko och 6 mm bak.
Hon är köpt hos den andra skullason

Jag tycket att Johan och Magnus och många fler är supper duktiga med sina hästar, men det med skoningen tycker jag börja går för långt.
Men det kommer väll förhoppningsvis nya regler om hovlängden och hårdare kontroller på tävlingarna.
Hästarnar är så bra och framförallt bra tränade, så de borde går bra även med mer normal skoning.

Ja det tänkte jag oxå...Johann o Hvinur va ju bäst...egentligen...*hmm*

Fast det skall man inte vara för säker på. :) Det fanns många potentiella vinnare. Kraftur fra Bringu tex. Bara tre veckor tidigare vann han T1 på Isländska mästerskapen som jag tidigare skrev. Med totalpoängen 8.61 i T1!!!! Inte illa pinkat för en femgångare, som dessutom numer är regerande världsmästare i Femgång. Han är helt fantastisk i mina ögon. Stian& Jarl är verkligen super de med, så jag tycker inte att Hvinur var en solklar "rättmätig" segrare. Äh, det fanns många potentiella vinnare. Alex& Bragi kan aldrig räknas bort heller, och Birga Wild.. osv. :)

Åter till min favorit Kraftur apropå höga poäng: Kolla in delsiffrorna i femgången. Där fick Kraftur 9.17 på töltmomentet. Hade han inte haft sånt trassel med skritten och fått vettiga poäng där så hade hans total varit helt sjukt hög. Nu vart det dock 7.79 (i F1) vilket ju inte är så illa pinkat med tanke på att skrittpoängen bara blev 5.17.

Nåja, jag håller med om att Stian är väl värd sin seger. Även om Hvinur är en fantastisk häst han med så var det ju Stians häst som faktiskt HÖLL hela vägen fram till guldet. :bow:

Nej, jag bara skrev vad jag tyckte! ;)
Fast Jarl är absolut en värd segrare, för som du skrev, han höll hela finalen. Kraftur är oxå en riktig läckerbit! :d Fast eftersom jag inte sett honom IRL än så slår Hvinur honom...än så länge, för mig då. :D

Men det kommer väll förhoppningsvis nya regler om hovlängden och hårdare kontroller på tävlingarna.

Ja, hoppas att det gör det. Men det behövs nog inte bara nya regler om hovlängden. Det behövs nog också en genomgång av bedömningsregler. Ska de där få centimetrarnas aktion göra så mycket för domarpoäng så att tävlingsekipage börjar dra upp mot den övre gränsen på hur mycket hästarnas hovar klarar av?

Jag har också sett exempel på extrem gångartskoning på nära håll. Det tog över ett år med noggrann skötsel innan sprödhet och deformation i hovarna var borta.

Den hästen gick, innan den kom hem, igenom en kontroll vid ett islandshästarrangemang utan att få anmärkning av varken domare eller veterinär.

..................

Angående den andra diskussionen här i tråden. Jag anser inte att Stian och Jarl inte skulle ha förtjänat guldet. Däremot tycker jag det blir en bättre känsla om det inte är någon häst som tappar skor eller skadar sig vid en tävling. Att allt flyter på och alla ekipage får göra sitt bästa utan störningar.

Senast ändrad:

Lite vad jag hört när det gäller Hvinurs hovar är ju att han har ganska trist benställning och dålig hovkvalité. Talade med en som varit mycket på Holtsmula och han vet att Sprettur har samma problem med både hovar, stort undertramp och benställning. Han förklarade hur de försökt att jobba upp Hvinurs hovar, så jag tror iofs att en del av hans hovproblem inte bara är skoning. Viss del, absolut kan det vara det, men kanske inte allt.

Ja, nu var ju inte mitt inlägg om extrem gångartskoning riktad mot Hvinur och hans skoning. Jag har inte sett den så jag kan inte uttala mig om att det skulle vara pga av extrem skoning som hoven gick sönder. Jag kan tänka mig att det är en stor påfrestning på hoven i sig med en sådan aktion och tempo som det är frågan om.
Den extrema skoning jag åsyftade var gjord av en annan person som inte figurerat på det här VMet.

Däremot tycker jag att det inte låter bra om det nu blir en tendens mot allt längre hovar och smyguppbyggnad. Bästa sättet att stoppa det är en kombination av nya regler och också en eftertanke om vad som ska strävas efter vid tävling. Vad som ska ge extrapoängen.

Ja, nu var ju inte mitt inlägg om extrem gångartskoning riktad mot Hvinur och hans skoning. Jag har inte sett den så jag kan inte uttala mig om att det skulle vara pga av extrem skoning som hoven gick sönder. Jag kan tänka mig att det är en stor påfrestning på hoven i sig med en sådan aktion och tempo som det är frågan om.
Den extrema skoning jag åsyftade var gjord av en annan person som inte figurerat på det här VMet.

Däremot tycker jag att det inte låter bra om det nu blir en tendens mot allt längre hovar och smyguppbyggnad. Bästa sättet att stoppa det är en kombination av nya regler och också en eftertanke om vad som ska strävas efter vid tävling. Vad som ska ge extrapoängen.

Håller totalt med dig! Har också sett extremskoning av andra hästar, även vissa som var med på VM. Hovslagaren själv skor "på gränsen" som han själv kallar det..
Som Juliane skrev tidigare var det en av våra vänner som fick en sån skoning och hästen klarade inte av det och på SM gick det inte för hästen längre.. Det är jättesynd..

Vad det gäller uppbyggnad av hovar, kan jag tycka att det är bra i viss fall om hästen har dåliga hovar, att man faktiskt kan hjälpa hästen genom att bygga upp en normal hov. Jag har en del problem som sagt med min ena häst, och det är guldvärt att veta att man kan göra det. Även om jag vore superduper glad om jag slapp ha dessa problem.

Håller totalt med dig! Har också sett extremskoning av andra hästar, även vissa som var med på VM. Hovslagaren själv skor "på gränsen" som han själv kallar det..
Som Juliane skrev tidigare var det en av våra vänner som fick en sån skoning och hästen klarade inte av det och på SM gick det inte för hästen längre.. Det är jättesynd..

Vad det gäller uppbyggnad av hovar, kan jag tycka att det är bra i viss fall om hästen har dåliga hovar, att man faktiskt kan hjälpa hästen genom att bygga upp en normal hov. Jag har en del problem som sagt med min ena häst, och det är guldvärt att veta att man kan göra det. Även om jag vore superduper glad om jag slapp ha dessa problem.

Vi hade också en plastat hov på en av vara hästar, men jag tycker inte det är ok att tävla med det. vi tävlade inte den hästen när hennes hovar var lagade. Även hoven hör ju till hästen och enlig reglerna få man bara tävla med friska hästar.

Vi hade också en plastat hov på en av vara hästar, men jag tycker inte det är ok att tävla med det. vi tävlade inte den hästen när hennes hovar var lagade. Även hoven hör ju till hästen och enlig reglerna få man bara tävla med friska hästar.

Låter sunt i mina öron. Efter allt snack om silikon och tunga skor hit o dit så är det dags för en översyn av reglerna.

Fast det skall man inte vara för säker på. :) Det fanns många potentiella vinnare. Kraftur fra Bringu tex. Bara tre veckor tidigare vann han T1 på Isländska mästerskapen som jag tidigare skrev. Med totalpoängen 8.61 i T1!!!! Inte illa pinkat för en femgångare, som dessutom numer är regerande världsmästare i Femgång. Han är helt fantastisk i mina ögon.

.....Åter till min favorit Kraftur apropå höga poäng: Kolla in delsiffrorna i femgången. Där fick Kraftur 9.17 på töltmomentet. Hade han inte haft sånt trassel med skritten och fått vettiga poäng där så hade hans total varit helt sjukt hög. Nu vart det dock 7.79 (i F1) vilket ju inte är så illa pinkat med tanke på att skrittpoängen bara blev 5.17.

Läste på icelandichorse.se att Kraftur är såld till Sverige. :) Någon som vet vem som ska tävla honom?

Läste på icelandichorse.se att Kraftur är såld till Sverige. :) Någon som vet vem som ska tävla honom?

Har bara hört att ägarna (fam. Bonnevier i Ulricehamn) ska fortsätta att sammarbeta med Toti Eymundarsson. Så det kanske blir honom i fortsättningen också fast att någon annan håller igång honom. Vi får väl se:D.
Kul att han kommer hit i alla fall. Fast jag är lite osäker på hans förvärvning, tycker nog att han borde ha fler bedömda avkommor i förhållande till sin ålder. Någon som har sett Kraftur avkommor på Island?

Det enda jag inte kan förstå är varför det svenska laget inte fraktade ned sina hästar tidigare. Det påverkade säkerligen prestationerna negativt. Hästarna hade uppenbarligen behövt mer tid på sig att återhämta sig och förberedas för uppgiften.

Har bara hört att ägarna (fam. Bonnevier i Ulricehamn) ska fortsätta att sammarbeta med Toti Eymundarsson. Så det kanske blir honom i fortsättningen också fast att någon annan håller igång honom. Vi får väl se:D.
Kul att han kommer hit i alla fall. Fast jag är lite osäker på hans förvärvning, tycker nog att han borde ha fler bedömda avkommor i förhållande till sin ålder. Någon som har sett Kraftur avkommor på Island?

Det enda jag inte kan förstå är varför det svenska laget inte fraktade ned sina hästar tidigare. Det påverkade säkerligen prestationerna negativt. Hästarna hade uppenbarligen behövt mer tid på sig att återhämta sig och förberedas för uppgiften.

Heimir skall har honom.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
353
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är bäst i världen i tölt med lös tygel. Máni Hilmarsson knep guldet på Islandshäst-VM i Holland, där Sverige visade framfötterna i...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrlandslagets förbundskapten Bo Jenå tackar för sig. Efter 16 år – fyra OS, fyra VM och åtta EM – lämnar 68-åringen uppdraget för...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg