VM i holland!

Sv: VM i holland!

Det ær inte sð att i VMlaget sð ingðr æven de som bara rider avelsvisningarna?? Fær det finns ju nðgra som inte ær med och tævlar i sjælva landslaget men som ær med och visar hæst i avelsklasserna :) Har dock inte sð stor koll pð vilka som visar hæst frðn Sverige i ðr.

Nðgon som har en annan teori??
//Petroo

Jo, Kraftur ær nðgot i en egen klass :) Inte fær att Hvinur ær dðlig eller sð men det ær inte mðnga hæstar som har lyckats færtrolla mig som Kraftur, sen Islandsmót ær jag fast ;)

Hoppas ni som ær pð VM har sjukt roligt, sjælv sitter man pð ett regnigt Island och har semester frðn hæstarna i en hel vecka (klarar dock det inte helt, sð en del av dom fðr motionera en dð..)

Och sæger bara Hejja Sverige och Áfram Ísland!!!

//Petrooo

varförvarförvarför är Magnus diskad:eek::crazy:

Nu till Kvällens rapport.
Efter Magnus Lindqvist lopp meddelades i högtalaren att han fått gult kort för grov ridning. Jag misstänker att det var i samband med nedtagningen (den gode Tor gillar ju som bekant att springa fort och länge, nedtagningen fortsate nästan in i stallarna..) som den sista dommaren såg något h*n inte gillade. Efter tävlingens slut kallades Magnus till domarna för "samtal" (eller om han själv begärt det vet jag inte) jag "råkade" stå i närheten och hörde en stundtals ganska irriterad och lite högljudd diskusition. Om han blev diskad eller inte vet jag inte just nu, men både ML + fru och landslagsledaren var där och diskuterade...

Glädjande nog ligger Emelie och Mjölnir tvåa i P1 och har förutom YR-guldet stor chans till medalj i seniorklassen:bow:. Mjölnir gick som ett skott, lite sen ur boxen i andra löpet, men följer han sina vana att bli bättre för varje tävlingsdag under stora mästerskap är det han som till stor del räddar Sveriges ära i detta VM. Mjölnir och Emelie ställer ju även upp i speedpassen på söndag.
Där hittar vi även passfenomenet Lúta frá Dalbae med Anna Skulason i sadeln. Anna och Lúta kom 7:a i stilpassen med BRA tider. Spännande.:)
I morgon hoppas vi på Eva-Karin Bengtson i B-finalen i T2. Den har hon stor chans att ta hem.:)

I fyrgången visade tyvärr Alexandra en alldeles för laddad Bragi som inte klarade den korta tölten som troligtvis skulle vara inledning på programmet, det började istället med ett försök till flott ökad tölt men tyvärr fungerade det inte idag, men hon gjorde det som vanligt med ett stort leende.
I fyrgången såg vi annars en massa fina prestationer, Stian och Jarl, Johan och Hvinur, Biga Wild med Hákon von Wiesenhof var alla kanonekipage väl värda att dregla över.

Slut för nu, återkommer

Senast ändrad av en moderator:

aha okej för att på feifs hemsida står det att han är diskad men inte på sifs hemsida..jaa det är ju rolig för emmelie:D Hon är duktig..Lúta såg jag på strokkurs vårtävling riktigt fin:D
Hejja på Eva-Karin lite från mig;) jaja men Alex hamnde ju i A-final iallafall;)

Givetvis skall vi glädja oss åt Alexandra ioch Bragi i A-finalen i T1.
Vad jag ser på Feif:s hemsida så är ML tyvärr diskad.

Nattinatti

Magnus står nu som trea på feifs hemsida, så de har väl ändrats. Riktigt kul!! :bump:

Eva-Karin Bengtsson vann precis t2 b-final och rider a-final imorgon!! Tjoohooo!!

Jag måste bara säga det att jag är riktigt imponerad av Helena och Seth!!! Vann b-finalen i T1 idag och rider a-finalen i fyrgång imorgon. Inte dåligt!!!

Helena och Seth är lätt det coolaste och vackraste ekipage jag någonsin stött på:love:! Håller tummarna för dom. Tror hon har bra chanser i V1-A final till medalj!

Senast ändrad:

Vad jag förstår är Magnus INTE diskad längre!!!!!!!!:angel::bow:
Han blev diskad för att han "Drev" Hästen efter mållinjen, men de han gjorde va att flyttade hästen för skänklen för att den skulle sakta av, eftersom man inte få ta för mkt i tyglarna! Överklagats och han är med igen:) slutade 5:a!!!:D

KL

Vad hände med passen för Johan Häggberg och Oddur på Femgångens b-final?

Nu är det dags för en sen uppdtering igen..
ML:s diskning är upphävd av domarna. Gula kortet för grov ridning kvarstod vad jag förstod.
Ännu en besvikelse på domarna. Kan dom inte hämta in adekvat information innan dom diskar så är det ynkligt. Varför låta någon sväva i ovisshet om en diskning? Antingen diskar man på goda grunder eller så låter man bli. Man ändrar inte ett domslut bara så där. Detta är min åsikt och observera att jag inte diskuterar det specifika fallet utan domarnas agerande.
Hursomhelst blev det en bra och spännande P1-omgång även idag.

angående Häggbergs uteblivna pass så var han inte ensam om detta.. det var definitivt något som spökade för flera ryttare. Efter ett tag var det en ryttare (inga namn) som lade pass från fel galopp, men fick till passen och fick poäng för detta med avdrag för fel galopp, men bättre poäng än de flesta :angel:
Alltså jag skojjar inte men bitvis var det klubbtävlingsnivå på spektaklet.
Visst det är mycket nerver inblandade men lite kan man väl kräva i en B-final på ett VM..?

Jag hoppas på bättre status i A-finalerna.

Under B-finalen satt det ett par svenska pladrande tjejjer på läktaren som tagit på sej rollen som huvuddomare. Dom antecknade allt, kommenterade allt och alla, hela tiden. Varför tror man att man är ensam i världen och kan sitta och bladdra under en tävling??Dessutom kunde dom inte se skillnad på fyrtaktig pass (ökad tölt:angel:) och ren pass. När dom lämnade läktaren var där fullt med flaskor, burkar och muggar.. DÅLIG reklam för svenskar i Holland. Läser ni detta: Skärpning! :devil:
Vädret idag har varit härligt och i morgon lovar dom 25 grader och sol!
I morgon ser vi fram mot en rafflande speedpass, töltfinal samt T2 final!

Nu är det dags att sova några timmar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är bäst i världen i tölt med lös tygel. Máni Hilmarsson knep guldet på Islandshäst-VM i Holland, där Sverige visade framfötterna i...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrlandslagets förbundskapten Bo Jenå tackar för sig. Efter 16 år – fyra OS, fyra VM och åtta EM – lämnar 68-åringen uppdraget för...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka