Vlken hundras är det jag söker?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 105
A

attsy

Vilken ras tycker ni att jag ska skaffa? Vi har redan en hund, en lancashire heeler som vi än så länge är nöjda med.
Vi vill ha:
*en liten/mellanstor hund (storlek med heelern ev. ngt större, iaf inte jättestor)
*ingen/ytterst lite jaktinstinkt, dvs lätt att ha lös
*hyfstat följsam
*lättskött päls
*inte lång päls
*inte håra extremt mkt
*trevlig, men behöver inte vara extremt glad i "utomstående".
*klara av t.ex. agility
*inte en hyperaktiv ras, men samtidigt kunna vara med i stallet, ev. följa med på ridtur.

Än så länge stämmer heelern in på allt, men så är han bara 6 månader också. ;) Skulle gärna ha en annan ras när vi skaffar en till, men om det inte finns någon som passar oss lika bra så är det självklara valet en heeler!

Sv: Vlken hundras är det jag söker?

Va? En annan ras? Hur är det möjligt att vilja ha en annan ras efter att man skaffat en heeler? :mad:

;)

Va? En annan ras? Hur är det möjligt att vilja ha en annan ras efter att man skaffat en heeler? :mad:

;)
ja men precis!
resten av familjen lutar åt heeler, men jag ville kolla "marknaden" lite innan. ;) alltid roligt med en ny ras

En nerrakad mellanpudel kunde nog vara ett bra alternativ!

golden! vi har en golden tik på 4mån hon lyder jätte bra,har alltid ögonkontakt ,när vi är i stallet så går hon max 2meter ifrån mej. när jag mockar sitter hon utenför boxen hela tiden å tittar på mej. mkt duktig på lydnad(utan att vi direkt har lagt ng tid på det). följer alltid efter en,aldrig sprungit iväg inte ens när stallkatten var där! otroligt lättlärd!! jag ska köpa en till inom 9månader ,älskar denna ras!. är min första golden.

En nerrakad mellanpudel kunde nog vara ett bra alternativ!
Har faktiskt funderat på pudel, men är inte helt säker på att bror min är lika intresserad. men ett alternativ är det iaf :)

golden! vi har en golden tik på 4mån hon lyder jätte bra,har alltid ögonkontakt ,när vi är i stallet så går hon max 2meter ifrån mej. när jag mockar sitter hon utenför boxen hela tiden å tittar på mej. mkt duktig på lydnad(utan att vi direkt har lagt ng tid på det). följer alltid efter en,aldrig sprungit iväg inte ens när stallkatten var där! otroligt lättlärd!! jag ska köpa en till inom 9månader ,älskar denna ras!. är min första golden.
men golden hårar ju extremt! annars trevliga, men lite väl stora..

kan ju tillägga att det skulle vara roligt med en mer ovanlig ras, iaf inte en av de vanligaste. men självklart om det är den absolut vanligaste rasen som skulle visa passa oss bäst blir det ju den.

:bow::bow::bow:
Det var det första jag tänkte på oxå:laugh:

Letade oxå efter en ras med dom egenskaperna när vi skulle köpa hund och nu har vi en mellanpudel här hemma kunde inte fått bättre:love:

Pudel är absolut inte en tanthund som många tror

Italiensk vinthund stämmer in på allt du beskriver. Jag kör agility med min. Det tycker vi är jättekul. Hon hårar inte, luktar inte, skäller inte och jagar absoulut inte. Hon är still utan problem när vi inte har möjighet till mycket aktivitet men hänger gärna med på en heldag i skogen också. Tycker man italienaren är för liten är whippeten nästan likadan, kanske något mer egensinnig och har något mer jaktlust tror jag.

Passar en italienare att följa med till stallet en kall vinterdag och gå där på kallt cementgolv kanske i flera timmar?

Inget negativt nu till just dig. Men varför rekomenderar alla oftast sin egen ras, fast det kanske ibland inte alltid stämmer vad ts vill ha.?
Jag har iallfall svårt att se en av din ras följa med till stallet utan att behöva frysa. Täcke hjälper ju inte långt om hunden bara är med och man sköter om sin häst.

Men varför rekomenderar alla oftast sin egen ras, fast det kanske ibland inte alltid stämmer vad ts vill ha.?
Jag rekommenderar min egen ras endast när jag tycker att den stämmer in på de önskemål som finns, eller kvalificerad majoritet av dessa. Och anledningen till att jag rekommenderar just min egen ras är ju naturligtvis för att jag tycker att det är den bästa rasen som finns.

Är inte det en extremt skällig ras? eller har jag bara träffat på dåliga exemplar?

Det är inget jag märkt av. Jga upplever dem dock ganska vaktiga, kan skälla när det kommer någon eller om dom hör något/något utanflr dörren. Men inte skälliga i allmänt.

Nu har jag ingen egen pinscher, utan har bara erfarenhet av mina vänners pinschrar. Så jag vet inte till 100% hur det är att leva med dem 24/7. Varje sommar bor jag med två pinschrar i två veckor, och vad jag upplevt så är de helt underbara hundar som är väldigt roliga att umgås med, dom gillar att aktiveras och är med på det mesta.

Jag känner ju min egen ras bäst utöver de andra två raser jag haft därför tipsar jag som nu om italienare när jag tror att det skulle kunna vara en kandidat. Jag vill inte pracka på någon något den inte vill ha.

Som svar på frysfrågan: Min hund gillar inte regn och blåst. Kyla är inget hon bryr sig om om det inte blåser samtidigt. När vi är på vinterpromenader har hon sällan kläder, bara om jag tror att vi kanske stannar upp någonstans. Och jag tror inte att italienare fryser mer om tassarna underifrån än andra hundar. Jag har inte sett några hundar med päls på trampdynan. Där jag bor är det nästan aldrig vinter heller.

Men varför rekomenderar alla oftast sin egen ras, fast det kanske ibland inte alltid stämmer vad ts vill ha.?

Jag brukar inte bara rekomendera "min" ras (bullterrier), utan någon av de raser jag har erfarenheter av (antingen som f.d. ägare till rasen eller någon annan ras jag haft nära kontakt med)

Oftast blir det västgöten som rekomenderas, eftersom jag tycker att det är en alldeles underbar ras, och oerhört lättsam/mångsidig. ;) (kan inte minnas något tillfälle jag rekomenderat en bulle.... *tänker så det knakar*)

Jag känner ju min egen ras bäst utöver de andra två raser jag haft därför tipsar jag som nu om italienare när jag tror att det skulle kunna vara en kandidat. Jag vill inte pracka på någon något den inte vill ha.

Som svar på frysfrågan: Min hund gillar inte regn och blåst. Kyla är inget hon bryr sig om om det inte blåser samtidigt. När vi är på vinterpromenader har hon sällan kläder, bara om jag tror att vi kanske stannar upp någonstans. Och jag tror inte att italienare fryser mer om tassarna underifrån än andra hundar. Jag har inte sett några hundar med päls på trampdynan. Där jag bor är det nästan aldrig vinter heller.

Nä jag har heller inte sett någon hund med päls på trampdynorna. Varför den attityden:mad:
Men jag har sett folk som tar med sina hundar till stallet och hundarna går bara och fryser. För ingenting händer eftersom de bara är med och matte/husse sköter om hästen. De står oftast bara där på ett kallt golv. Och jo, jag tror en frusen hund känner att golvet är kallt än en mindre frusen hund gör.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Mina föräldrar vill gärna skaffa hund och jag ska eventuellt flytta upp till dom och då skaffar vi hunden tillsammans. Vi hade en...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 240
Senast: Narcissa
·
R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 358
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 209
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka