Det är verkligen en skitrolig liten ras. Superenkel att ha i vardagen med andra djur, människor, miljöer osv.
Första gången vi åkte tåg så var min löwchen unghund. Vuxit upp på hästgård och knappt sett annat. Kommer inte ihåg exakt hur länge vi åkte men 2-4 h. Jag la henne på min väska och där låg hon tills vi var framme trots att det gick förbi hundar och människor precis framför hennes näsa.
Eller jo, en gång innan det. När jag hämtade henne som valp
då hämtade jag henne från Uppsala till sthlm och åkte både buss och tunnelbana. Hunden somnade i min väska och var helt kavat och positiv till stadsliv.
Det är framåt, glada och positiva små skitar. Har ganska mycket krut i sig utan att vara krävande. Min var lika nöjd av att ligga och mysa i soffan, hänga med till vänner som att hänga med till brukshundklubben eller en längre cykeltur (där hon gärna drog som en galning när hon var kopplad) på 1-2 mil.
Min var helt skottfast, trygg i alla miljöer, folk av olika slag. Höll sig till familjen när vi var ute och kunde gå lös lite överallt. De har absolut en viss nyfikenhet. Men den är ganska lätt att styra genom att vara rolig upplever jag.
De vill rent allmänt vara med men är inte krävande på så vis att de plockar på uppmärksamhet (generellt då) utan lägger sig nära en. De är ganska bra på att vara med utan att märkas sas om man har med den hem till folk eller olika platser.
Jag höll min nedklippt. Klippte väl varannan/var tredje månad som tog ca 40-60 min och gjorde ingen pälsvård däremellan.
Långt blev det och skulle kunna skriva ännu mer
Visa bifogad fil 63627