Sv: Vitt hem

Det är just den där blandningen; gammalt och rustikt och sen de turkosa detaljerna med moderna former. Och gardinen med mönstret (den som antagligen går att fälla ner?) :love:

För mig är charmen större när det inte är totalvitt.

I barndomshemmet har vi mycket vita möbler men även en hel del furu. Ljusa golv eller trägolv, och ljusa tapeter om än inte vita.

I min nya lägenhet har jag ... terracotta :crazy: i hela vardagsrummet och hallen, blåfläckigt (någon variant på "svampmålat" gissar jag att det ska vara, samma sak i v-rum och hall) i sovrummet och sen vitt i köket.

V-rummet ska jag få omtapetserat och har valt denna. Får jag sovrummet omtapetserat vill jag ha den här, och hallen, som jag troligtvis kommer att få tapetsera själv, ska få den här tapeten. Det syns inte så tydligt på bilderna, men de två första är i bruten vit med en svag nyans av ljus grå/ljung i mönstret, och hallens tapet är ljust grå.

(Borosan är tydligen inte världens bästa kvalitet, men den är billig och det är en hyresrätt, så det var de jag hade att välja på ;))

Kan lägga in före- och efterbilder när det är klart. Dock kommer jag inte att ha vita eller alltför ljusa/ofärgade möbler. Jag tycker att det är skönt att ha en ljus och neutral bakgrund, men vill inte ha allt i vitt/för ljust.

Det roliga med det turkosa var att det är arvegods efter min farmor, (köpta på 50-talet men ser hypermoderna ut idag) ingen annan vill ha det så jag lyckades norpa åt mig dem!:bump:

... och det är därför det inte blir helt vitt hemma hos oss heller. För vad gör man med alla vackra (och eventuellt ärvda) ting som inte är vita i det fallet?

Det måste ju också vara ett hem, inte bara inrett efter en stil.

Här jobbas det för fullt, väggar och tak i storarummet är snart klart, möbler ska målas och jag har grävt i alla mina ärvda saker :love: tur man är ekorre även om jag försökt sluta vara det :angel:

Jag håller på att måla våra "nya" köksmöbler. Det blir vitt och jag hoppas de blir fina!

Håller även på att fixa en lampa.

Har förut målat ett vitrinskåp och en hylla vita, jag blev supernöjd!

... och jag skall handla färg till i första hand byrå + lavoar på fredag. :bump:

... sen finns en liten hall + tvättstuga i tur tror jag ...

Spännande!

Mitt nästa projekt blir nog en gammal soffa som ska göras om till säng. Men jag vill inte ha den avlutad, utan vit.

Vi har mycket vitt. Och mycket svart!

DSC_0059liten.jpg

DSC_0057liten.jpg

DSC_0045liten-1.jpg

DSC_0043liten.jpg

DSC_0037liten.jpg

DSC_0066liten.jpg

jag tycker mainstream är helt ok om man väljer det för att man tycker om det. Värre är när man måste bryta sig ur ledet bara för att man ska.:)

jag tycker mainstream är helt ok om man väljer det för att man tycker om det. Värre är när man måste bryta sig ur ledet bara för att man ska.:)
Det har du rätt i. Att bryta sig ut bara för att man ska kan lätt se fel och utstuderat ut om det inte stämmer med hur personen är osv.

Åh, du vet möjligtvis inte vad den svarta tapeten ni har heter? Eller vad den tillhör för kollektion eller något? Den var snygg!

Tack! :laugh: Och ja, jag gillade den verkligen! Ni hade det väldigt fint i övrigt också, tycker jag. :)

Fast alla som följer trender säger att dom gör det för dom gillar det. Ingen skulle väl erkänna att de ogillar vitt men målar det ändå för att det är modernt just nu? Lättpåverkade av glättiga inrednings/modetidningar?

Fast de flesta är väl "följare" och gör som några få starka individer bestämt? Inget fel i det men att säga att man är mainstream för att man gillar just vitt i det här fallet, är lite väl enkelt.

Fast alla som följer trender säger att dom gör det för dom gillar det. Ingen skulle väl erkänna att de ogillar vitt men målar det ändå för att det är modernt just nu? Lättpåverkade av glättiga inrednings/modetidningar?

Fast de flesta är väl "följare" och gör som några få starka individer bestämt? Inget fel i det men att säga att man är mainstream för att man gillar just vitt i det här fallet, är lite väl enkelt.

Jag kan bara svara för mig själv men jag är ju till att börja med uppväxt i ett vitt hem (jag är 40 år), min mormor & morfar hade också en sorts vitt hem så för mig handlar det nog mest om att jag hittat hem och att alla mina ärvda prylar numera stämmer bättre in i miljön så att säga.

Så långt som en del går det passar inte mig, att ha ett helt vitt hem med gamla broderade lakan hängande över skåpsdörrar...är inte min grej.

Däremot så är basen i de vita hem som finns i inredningstidningar något som passar mig ypperligt.

Precis som Sar så vill jag också ta tillvara ärvda saker.

Anledningen till att jag förvandlar mitt hus med vita väggar, vitt tak, till större delen vita möbler är att jag då kan anpassa alla möjliga & omöjliga färger.

En sak till... mitt hem känns piggare nu när det bara finns mörka detaljer.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 781
Senast: Imna
·
Hemmet Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 517
Senast: SusieQ
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka