Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

Undrar om inte det är ett hyfsat nytt fenomen? Jag har inget minne av att gemene man förr "la in mycket av sig själv" vid möblering av vardagsrummet. Visst, alla ville ha snyggt och valde kanske med omsorg men inte på samma sätt som nu. Idag däremot tycks det många gånger vara otänkbart att bara flytta in utan att renovera osv. (Säger jag som precis flyttat in i mitt hus och låtit byta golv i hela huset och måla/tapetsera flera rum ;))

Nej, jag tror inte det är nytt alls... På farmors och mormors tid låg inte bara deras identitet utan väldigt mycket av deras värde i hemmets utseende. Då var de ju hemmafruar, och det handlade även om hur hemmet var skött, men absolut fanns en stolthet och en personlig identitet som var sårbar för andras kritik i just inredning och utseende. Något så litet som en tillfällig blombukett kan vara en stor sak i sammanhanget, om den valts med omsorg och inneburit en investering av sig själv...

Nej, jag tror inte det är nytt alls... På farmors och mormors tid låg inte bara deras identitet utan väldigt mycket av deras värde i hemmets utseende. Då var de ju hemmafruar, och det handlade även om hur hemmet var skött, men absolut fanns en stolthet och en personlig identitet som var sårbar för andras kritik i just inredning och utseende. Något så litet som en tillfällig blombukett kan vara en stor sak i sammanhanget, om den valts med omsorg och inneburit en investering av sig själv...
Känner igen det där när du säger det, men vad är det som ändrats då? För det är inte på samma sätt som förut, tycker jag. Är det att det ska köpas nytt efter ett tag, göras om, renoveras? Farföräldrarna köpte saker för att de skulle hålla om möjligt hela livet.

Känner igen det där när du säger det, men vad är det som ändrats då? För det är inte på samma sätt som förut, tycker jag. Är det att det ska köpas nytt efter ett tag, göras om, renoveras? Farföräldrarna köpte saker för att de skulle hålla om möjligt hela livet.

Hela samhället har ändrats. Då var det "den som spar han har". Idag handlar allt om att aldrig vara nöjd, människor ska konsumera mera, det driver hela samhället. Slutar vi konsumera kollapsar allt.

Hemmets särställning i den svenska kulturen är gammal. Det vittnar ju ordspråk om; "mitt hem är min borg", "hem ljuva hem" samt "borta bra men hemma bäst". Finns den typen av ordspråk i många andra språk? Jag tror inte det.

Vi möter inredning precis hela tiden i olika tidningar, bloggar, forum, tv-program, osv. Det är nästan omöjligt att inte påverkas. Sen är ju inte grejerna tillverkade för hållbarhet numera och vi vill oftast inte betala för den kvalitet och det hantverk som krävs eftersom vi hellre byter efter ett tag.

På den tiden var det deras yrke, hemmet speglade deras personliga insats, hur hårt de jobbade såväl som hur begåvade de var. Numera arbetar vi, och använder i sin tur pengarna från det arbetet på inredningen. Det förskjuter värdet till att ligga i det köpta istället för i hantverket tror jag.

På den tiden var det deras yrke, hemmet speglade deras personliga insats, hur hårt de jobbade såväl som hur begåvade de var. Numera arbetar vi, och använder i sin tur pengarna från det arbetet på inredningen. Det förskjuter värdet till att ligga i det köpta istället för i hantverket tror jag.
Fast vad man köper och hur man kombinerar och sätter ihop det man köpt är ju fortfarande ett hantverk. Att köpa ett gäng färgtuber och en målarduk gör ingen tavla. ;)

Fast vad man köper och hur man kombinerar och sätter ihop det man köpt är ju fortfarande ett hantverk. Att köpa ett gäng färgtuber och en målarduk gör ingen tavla. ;)

Nej, men jag tror det finns en uppskattning nu för att man gjort något, alltså det finns ett värde i att man förändrat inredningen. Det är gärningen som är minst lika viktig som resultatet ibland tror jag... Idag kan ju du få uppskattning om du anställt någon annan som planerat (inredare) och utfört (hantverkare) renovering hemma, det är ditt hem som är vackert (eller påkostat), att det är dina pengar som jobbat och inte du är inte så viktigt.

• Gilla
Reactions: Sar
Nej, men jag tror det finns en uppskattning nu för att man gjort något, alltså det finns ett värde i att man förändrat inredningen. Det är gärningen som är minst lika viktig som resultatet ibland tror jag... Idag kan ju du få uppskattning om du anställt någon annan som planerat (inredare) och utfört (hantverkare) renovering hemma, det är ditt hem som är vackert (eller påkostat), att det är dina pengar som jobbat och inte du är inte så viktigt.
Fast det är väl väldigt ovanligt att man överlåter allt åt någon annan? Både arkitekter, inredare och hantverkare brukar arbeta enligt beställarens önskemål. Man samarbetar och det är kundens stil, smak och person som står i fokus.

Fast det är väl väldigt ovanligt att man överlåter allt åt någon annan? Både arkitekter, inredare och hantverkare brukar arbeta enligt beställarens önskemål. Man samarbetar och det är kundens stil, smak och person som står i fokus.

Visst är man delaktig i viss grad ändå, men det är ändå en väldigt stor värdeförskjutning mot hur det fungerade för ett par generationer sen tror jag?

Intressant att folk inte fattar alls varför jag startade tråden, men varsågoda att spekulera vidare ni som inte är läskunniga, då jag ett flertal gånger förklarat varför.
Uppenbarligen är det en tolkningsfråga, ni som väljer att tolka mina inlägg som påhopp, får väl lägga er energi på det om ni känner att det är värt det. Jag har även skrivit att jag inte bryr mig om hur folk inreder sina hem (dvs jag klankar inte ner på de som har vitt, bara de låter mig göra som jag vill, capische? Jag känner inte heller för att behöva upprepa mig mer här om ni undrar varför tråden startades och vart jag står i förhållande till hur andra inreder sina hem, så läs den igen. Gör om gör rätt!

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30