Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

M
Jag håller inte alls med. Ett tomt vitt rum kan givetvis bli fel, om det inte passar personen eller huset/lägenheten. Det är heller inte ett safe val, annat än när det är trend och det finns massor med förlagor att kopiera. Ett antal år framåt eller bakåt vore det att sticka ut att måla allt vitt.

Ja här är vi verkligen inte överrens. Eller snarare, jag menar att det är ett safe choice oavsett rådande trender för det kan helt enkelt inte skära sig mot nåt.

I kontrast till om det är trend med lilarandigt: det är ändå inte ett safe choice, det kan bli vidrigt fult om det inte görs på rätt sätt (och alla har inte öga för det estetiska).

Men jag anser att vitt kan aldrig bli fult. Varken i Skånelänga, Norrbottensgård eller funkisvilla. Det kan bli för mycket tomt ark/för sterilt/för tråkigt, men inte fult. Tycker jag :). Enda undantaget är skabb-chick som gått överstyr! Men då är det allt det vita pyntet och vitmålade möblerna i kombination som är fula, inte väggarna.

Min mening med tråden har jag ju redan (vid ett flertal tillfällen) nämnt i tråden och det var inte att reta upp eller trycka ned någon eller någons smak, utan helt enkelt en fråga, som det står i trådrubriken, Måste allt vara vitt? Och frågan kom sig av att när vi sa att vi skulle måla terrakotta, blev vi överösta med kommentarer att "väggar skall vara vita" och "man bör ju måla vitt för att det ska bli snyggt", inget annat, plus att jag givetvis undrade hur andra kände i förhållande till vita vs färgade väggar, för en diskussion då, annars ingen mening med en tråd. Jag själv har inte bott med vitt på väggar särskilt mkt (hade jag vetat att detta var ett så känsligt ämne och att folk skulle bli så pass otrevliga, hade jag kanske låtit bli). Men om du tycker att det är roligare att tjafsa och skriva som du gjorde i inlägget jag citerat så får du det, men gör det gärna någon annanstans.

Jag vill inte tjafsa, jag ville visa på varför diskussionen blev känslig. Jag uppfattade det som att du inte riktigt hängde med varför det blev känsligt.

Jag har förstått syftet med tråden, men syftet och det som sades gick kanske inte helt hand i hand.

Är nog en svår utgångspunkt, om man inte vill trampa någon på tårna, eftersom diskussionen om stil och smak lätt utmynnar i "folk får göra hur de vill, men jag tycker det är jättefult". Sen är det igång...

M

Ja här är vi verkligen inte överrens. Eller snarare, jag menar att det är ett safe choice oavsett rådande trender för det kan helt enkelt inte skära sig mot nåt.

I kontrast till om det är trend med lilarandigt: det är ändå inte ett safe choice, det kan bli vidrigt fult om det inte görs på rätt sätt (och alla har inte öga för det estetiska).

Men jag anser att vitt kan aldrig bli fult. Varken i Skånelänga, Norrbottensgård eller funkisvilla. Det kan bli för mycket tomt ark/för sterilt/för tråkigt, men inte fult. Tycker jag :). Enda undantaget är skabb-chick som gått överstyr! Men då är det allt det vita pyntet och vitmålade möblerna i kombination som är fula, inte väggarna.

Men om något är fult eller inte är ju en egen värdering. Du tycker att vitt inte kan bli fult, för att det inte kan skära sig mot annat. Medan lilarandigt kan bli fult, för att det kan skära sig. Men det finns fler sätt än så som saker kan klassas in under "fult", tex kan man tycka att något är just fult (icke tilltalande/direkt frånstötande för ögat) för att man värderar något som fegt, intetsägande, opersonligt.

När jag målade mitt första rum satt jag en stund och bara njöt av den underbara känslan, såg ljuset röra sig över väggarna. En bekant kom för att titta på renoveringen, och hon blev direkt upprörd när hon klev in i det rummet - hon tyckte det vita var fullkomligt aggressivt... Hur man värderar saker är personligt. Ja, vitt låter gärna andra färger vara ifred, men det är inte det enda som avgör om man tycker något är fult eller ej. (Jag tycker till exempel att lilarandigt med silverprickar är apfult även om det matchar totalt - eller till och med bara har vitt omkring sig. ;))

@Sedna Självklart blir det ju så, men då tycker åtminstone jag, att iom att detta är ett forum där vuxna diskuterar, så borde de som läser kunna utgöra vad som är någons högst personliga åsikt och vad som är direkta påhopp på någons stil eller person. Bara för att jag skriver att jag skulle aldrig kunna ha vita väggar pga ditt eller datt, är inte det ett påhopp på alla som fulkomligen älskar sina vita hem utan det är min egen åsikt, om jag däremot hade skrivit : Alla som har vitt hemma måste ha något fel i huvudet eller liknande,blir det ett påhopp. Jag inser att många, @Monstermom skrev det ju tom här, gillar inte hur vi gjorde med rummet, men det är ju ok, sålänge de inte hoppar på mig som person för att jag inte målat vitt eller för den delen, inleder en övertalningskampanj om att jag måla vitt för att de tycker det och det är så det ska vara.
Jag har, så länge jag kan minnas, aldrig varit som man ska vara, och kommer troligen fortsätta gå min egen väg resterande del av mitt liv.

Sen är det ju notoriskt svårt med forum, då man missar både kroppsspråk och tonläge på den som skriver och missförstånd har en tendens att springa ur intet.

@Monstermom skrev det ju tom här, gillar inte hur vi gjorde med rummet

Det är inte riktigt vad jag menade dock... Jag kan se att ni skapat ett tema i rummet, att ni lagt ner tanke och skapat något ni faktiskt trivs med. Och att det är något som går med resten av ert hem (mtp andra bilder du lagt upp). Så jag kan uppskatta vad ni gjort med rummet i viss mån. Jag skulle däremot aldrig själv trivas i det, men det behövs ju inte heller.

Bara så du inte tror jag fullständigt dömer ut din smak. Den är väldigt annorlunda mot min, men jag tycker inte det är fel. ;)

Det är inte riktigt vad jag menade dock... Jag kan se att ni skapat ett tema i rummet, att ni lagt ner tanke och skapat något ni faktiskt trivs med. Och att det är något som går med resten av ert hem (mtp andra bilder du lagt upp). Så jag kan uppskatta vad ni gjort med rummet i viss mån. Jag skulle däremot aldrig själv trivas i det, men det behövs ju inte heller.

Bara så du inte tror jag fullständigt dömer ut din smak. Den är väldigt annorlunda mot min, men jag tycker inte det är fel. ;)

Nä det är lugnt, jag tolkade bara jag skulle inte trivas med gillar inte. Fel av mig.
Men jag inser ju att alla inte uppskattar den stilen. Faktiskt lyckades vi omvända en av alla de som gnällde från början, när hon såg resultatet tyckte hon det var snyggt. Sa först att bara vitt dög (de ska dessutom bo i rummet över julen).
Hon bor å andra sidan i Stockholm och jag antar att man inte inreder en nybyggd lägenhet där likadant som ett hus på Öland.

@Sedna Självklart blir det ju så, men då tycker åtminstone jag, att iom att detta är ett forum där vuxna diskuterar, så borde de som läser kunna utgöra vad som är någons högst personliga åsikt och vad som är direkta påhopp på någons stil eller person. Bara för att jag skriver att jag skulle aldrig kunna ha vita väggar pga ditt eller datt, är inte det ett påhopp på alla som fulkomligen älskar sina vita hem utan det är min egen åsikt, om jag däremot hade skrivit : Alla som har vitt hemma måste ha något fel i huvudet eller liknande,blir det ett påhopp.

Fast när man börjar diskutera i termer som stillöshet, brist på personlighet och visuell förmåga berörs den personliga karaktären och stilen. Viss skillnad på att säga att man aldrig skulle inreda på ett visst sätt för att man inte skulle trivas i det och att säga att ett färgval är opersonligt. Det ena är en personlig åsikt, det andra framhålls som fakta.

Fast jag skrev faktiskt aldrig att vitt i sig var opersonligt utan om man bara gjorde som alla andra (eller som det är i en hel del inredningsbloggar och affärer) dvs köper en färdig inredning som bara kan varieras i begränsat antal versioner. Så blir det opersonligt. Det var inte jag som skrev något om visuell förmåga, du blandar nog ihop inläggen. Det är det likriktade och att man förväntas att följa strömmen, jag opponerade mig emot inte personen som bor i hemmet, eller dennes förmåga att hantera färger eller icke färger.
Vi har t.ex. en affär här som helt koncentrerar sig på Shabby chic och när man kommer hem till någon som köpt grejer därifrån och kopierat affärens (eller någon bloggs) upplägg rakt av, så är det opersonligt (dessutom visar det väl ändå lite brist på fantasi).

Helt ärligt känns det som att det inte spelar någon roll vad jag skriver eftersom du verkar gett dig den på att sätta dit mig och letar fel i det jag skrivit/tycker.

@SusieQ jag är inte ute efter att sätta dit dig, jag vet vad du skrivit och inte, det handlar inte om det, det handlar om varför diskussionen är känslig.

Jag älskar vitt, jag är en sån där som har vitt överallt i vår lägenhet. Jag har vita väggar i alla rum, i vissa rum är det möntrade vita vägar med vitt på vitt. Jag har vitt parkettgolv som jag älskar. Mixar i mitt visa hem in lite brunt, guld och har både möbler i trä och vitt. Jag älskar vitt.

Givetvis behöver man inte ha vitt överallt men jag älskar vitt på det mesta, jag har mycket vita kläder, jag gillar vit inredning, vill ha en vit bil etc. Jag gillar vitt! Så i mitt tycke är det inte opersonligt. Alla färger kan väl i så fall vara opersonliga eller för de som inte kan komma fram till en färg. För mig är vitt en färg. Skulle aldrig någonsin måla mina väggar i terracotta. Däremot ser jag inget problem med att andra gör det. Man skall bo och inreda som man vill. Däremot känns det tråkigt att bara för att vitt är inne så blir det en tråkig och opersonlig inredning. Så behöver det inte alls vara. Jag trivs i alla fall ypperligt i vårt vita hem. :) det bekommer mig inte så mycket hur andra tycker att mitt hem är. Så länge jag trivs. Vilket jag hoppas att alla som gillar mönster, färg och annat också tänker! Så länge man trivs själv :)

Jag tycker hela tråden är konstig och lite ful, faktiskt. Att starta en tråd enbart för att klanka ner på en inredningsstil förstår jag mig inte alls på.

Det finns massor av saker som jag tycker är skitfult, men inte fan startar jag en tråd för att smutskasta dem som gillar den stilen.

Nej, det var det som jag menade med "fed up", att det var en känslomässig reaktion.
Det spelar väl ingen större roll vad inlägget bottnade i? Inredning är precis som övrig formgivning, design och konst en kombination av personlig smak, trender och vetenskap. Startar man en tråd och gör "pannan i väggen" åt allt det vita och hävdar att det är opersonligt, får man såklart räkna med att få lite mothugg. Den personliga smaken är en del av ens identitet och ingen vill identifiera sig med att vara opersonlig.

Det spelar väl ingen större roll vad inlägget bottnade i? Inredning är precis som övrig formgivning, design och konst en kombination av personlig smak, trender och vetenskap. Startar man en tråd och gör "pannan i väggen" åt allt det vita och hävdar att det är opersonligt, får man såklart räkna med att få lite mothugg. Den personliga smaken är en del av ens identitet och ingen vill identifiera sig med att vara opersonlig.
Jag svarade på @em-pirres "Att starta en tråd enbart för att klanka ner på en inredningsstil...". Att jag tolkade det som en reaktion från TS´sida och inte så mycket ett inlägg för att klanka ner. Därmed inte sagt att det skulle stå oemotsagt :)

Men strunt samma, jag tycker att det är intressant att inredning väcker så mycket känslor - hos mig också.

Jag tycker att det är intressant att inredning väcker så mycket känslor - hos mig också.
Intressant kanske det är men inte särskilt konstigt. Inredning är ju ett skapande som man lägger in väldigt mycket av sig själv i. Det blir därför svårt att låta bli att ta all form av kritik personligt. Jag känner lika starkt för det jag skapar i hemmet som för mina målningar. Även om tycke och smak är olika, känns det inte särskilt kul när någon dissar det man har lagt ner sin själ i.

För att jämföra: Det är skillnad på om någon bara säger "Jag gillar abstrakt konst" eller om någon säger "Jag gillar inte din konst, abstrakt konst är bättre".

Att uttrycka sin egen smak genom att visa sitt ogillande mot någon annans smak eller skapande blir väldigt mycket starkare.

Inredning är ju ett skapande som man lägger in väldigt mycket av sig själv i.
Undrar om inte det är ett hyfsat nytt fenomen? Jag har inget minne av att gemene man förr "la in mycket av sig själv" vid möblering av vardagsrummet. Visst, alla ville ha snyggt och valde kanske med omsorg men inte på samma sätt som nu. Idag däremot tycks det många gånger vara otänkbart att bara flytta in utan att renovera osv. (Säger jag som precis flyttat in i mitt hus och låtit byta golv i hela huset och måla/tapetsera flera rum ;))

För att jämföra: Det är skillnad på om någon bara säger "Jag gillar abstrakt konst" eller om någon säger "Jag gillar inte din konst, abstrakt konst är bättre".

Att uttrycka sin egen smak genom att visa sitt ogillande mot någon annans smak eller skapande blir väldigt mycket starkare.

Framför allt om det läggs fram som ett konstaterande, "abstrakt konst är bättre".

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.