Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

Trots att jag tycker att man ska göra som man vill gällande inredning, så har jag - som hemnet-knarkat i några år - reagerat på att de flesta hus ser likadana ut. Jag retar mig inte på inredningsstilen per se, utan på att hemmen är kopior av varandra.

Det är ju Precis det här jag menar, men inte lyckades formulera rätt. Det blir liksom likadant och opersonligt. Vitt kan man väl få ha, men då bör man göra det personligt för att det ska bli riktigt snyggt.

Det jag brukar fundera över är, när blev vitt = lantligt?

För egen del håller jag på att renovera ett gammalt torp på landet i skogen och det sista jag skulle ha där är just vita väggar. Det kommer finnas lite vit pärlspont men förutom det vill jag inreda med mönster och färger som passar i miljön. Det finns så fina mönster som inte skulle passa i någon annan miljö än just där. Om något så tänker jag nog främst på Skåne och kusten när jag tänker helvit inredning, är det därifrån hela uttrycket kommer?

Vitt räknas väl bara som lantligt om man gör shabby chic av det, annars är det tvärtom tycker jag.

Det är ju Precis det här jag menar, men inte lyckades formulera rätt. Det blir liksom likadant och opersonligt. Vitt kan man väl få ha, men då bör man göra det personligt för att det ska bli riktigt snyggt.

Fast är Hemnet verkligen representativt för hur folk bor? Det är trots allt bostäder som är till försäljning. Min lägenhet såg helt olika ut på fotona som mäklaren tog jämfört med hur det såg ut innan. Det bör inte se för personligt ut. Mäklaren förklarade hur han ville ha det för att det skulle dra så många spekulanter som möjligt och jag fixade lydigt. Jag skulle t.ex. aldrig själv välja tillrättalagda komplementfärger, men det gör sig bra på bild och det säljer ...

Fast är Hemnet verkligen representativt för hur folk bor? Det är trots allt bostäder som är till försäljning. Min lägenhet såg helt olika ut på fotona som mäklaren tog jämfört med hur det såg ut innan. Det bör inte se för personligt ut. Mäklaren förklarade hur han ville ha det för att det skulle dra så många spekulanter som möjligt och jag fixade lydigt. Jag skulle t.ex. aldrig själv välja tillrättalagda komplementfärger, men det gör sig bra på bild och det säljer ...

Har aldrig påstått att det är, men har varit hemma hos ett antal människor med denna stil plus sett foton folk tagit själva hemma (tex instagram och ett antal inredningsbloggar) och då är det absolut inte säljstylat utan de har det så alltid. Det är inget jag bara fått för mig.

Jag själv målade ju, som jag redan skrivit, vitt när jag sålde min lägenhet, men det var också det enda fixet jag gjorde.

Har aldrig påstått att det är, men har varit hemma hos ett antal människor med denna stil plus sett foton folk tagit själva hemma (tex instagram och ett antal inredningsbloggar) och då är det absolut inte säljstylat utan de har det så alltid. Det är inget jag bara fått för mig.

Jag själv målade ju, som jag redan skrivit, vitt när jag sålde min lägenhet, men det var också det enda fixet jag gjorde.

De som inredningsbloggar och/eller lägger upp bilder på instagram är knappast heller representativa för hur folk i allmänhet inreder sina hem. Det är - inbillar jag mig - människor som delar en (livs)stil och i den ingår att visa upp bostaden för andra som delar samma intresse.

Jag vill fortfarande hävda att det i stor utsträckning handlar om vilka medier man använder sig av för att titta på andras inredning. Bloggar, instagram och hemnet är inte representativt. Det är lika lite representativt som att utifrån tidningar som Gods & Gårdar dra slutsatsen att alla inreder högborgerligt.

Däremot håller jag med om att det går moden i vitt och vitt kom som en reaktion på 90-talets Tricia Guild-trend med färg, färg och färg. Idag är väl egentligen trenden att frångå vita väggar och ha tapeter med färg, men det brukar ta ganska många år innan trenderna når gemene hem (precis som i mode). Alla följer ju heller inte det som är mode. Jag tycker att jag ser lika många andra stilar som jag ser vita hem (allt från gulnad furu till Tricia Guildfärger med tillhörande gerberor och till högborgerlig inredning med äkta mattor och gustavianska stolar). Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Det verkar som att det du stör dig på är just mode och trender, att det är likriktat. Eller?

De som inredningsbloggar och/eller lägger upp bilder på instagram är knappast heller representativa för hur folk i allmänhet inreder sina hem. Det är - inbillar jag mig - människor som delar en (livs)stil och i den ingår att visa upp bostaden för andra som delar samma intresse.

Jag vill fortfarande hävda att det i stor utsträckning handlar om vilka medier man använder sig av för att titta på andras inredning. Bloggar, instagram och hemnet är inte representativt. Det är lika lite representativt som att utifrån tidningar som Gods & Gårdar dra slutsatsen att alla inreder högborgerligt.

Däremot håller jag med om att det går moden i vitt och vitt kom som en reaktion på 90-talets Tricia Guild-trend med färg, färg och färg. Idag är väl egentligen trenden att frångå vita väggar och ha tapeter med färg, men det brukar ta ganska många år innan trenderna når gemene hem (precis som i mode). Alla följer ju heller inte det som är mode. Jag tycker att jag ser lika många andra stilar som jag ser vita hem (allt från gulnad furu till Tricia Guildfärger med tillhörande gerberor och till högborgerlig inredning med äkta mattor och gustavianska stolar). Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Det verkar som att det du stör dig på är just mode och trender, att det är likriktat. Eller?

Alltså visst om bloggar är tillrättalagda, det fattar jag, men jag nämnde även att jag personligen varit hemma hos en hel del "vanliga dödliga" som gått all in på vitt och det ser precis ut som på bloggarna (de kopierar helt enkelt).

Jag stör mig inte på hur människor i allmänhet har det i sina hem (även om tråden har gått i nån slags riktning till att jag vill förbjuda vit väggfärg, vilket är fel). Folk får ha det precis som de vill, men de ska inte komma med pekpinnar för hur jag ska ha det hos mig för det.

Därav min fråga, måste det verkligen vara vitt överallt?

Det jag stör mig på mest och även har påpekat innan i tråden är att, när vi sa att vi skulle (och sedan även gjorde) måla väggarna i terrakotta när vi renoverade vårt gästrum, fick folk att hoppa högt och grimasera illa, med kommentarer som " man ska ju måla väggarna vita" och "är inte det lite väl mörkt, vitt är ju bäst på väggar" samt "terrakotta? är inte det lite väl mycket 90-tal?" (vilket ju även påpekats här i tråden). Fine, de tycker kanske att det är fult och gräsligt, låt dem tycka det. vi gillar hur det blev och det passar resten av huset.

Jag bryr mig faktiskt inte om vare sig mode eller trender, men jag gillar inte att man förväntas följa dem, istället för att göra det man själv gillar bäst. Alltså, låt folk göra som de vill utan att säga hur det ska/bör vara, tycker man att det är fult, var ärlig och säg det och håll sedan tyst.

Alltså visst om bloggar är tillrättalagda, det fattar jag, men jag nämnde även att jag personligen varit hemma hos en hel del "vanliga dödliga" som gått all in på vitt och det ser precis ut som på bloggarna (de kopierar helt enkelt).

Jag stör mig inte på hur människor i allmänhet har det i sina hem (även om tråden har gått i nån slags riktning till att jag vill förbjuda vit väggfärg, vilket är fel). Folk får ha det precis som de vill, men de ska inte komma med pekpinnar för hur jag ska ha det hos mig för det.

Därav min fråga, måste det verkligen vara vitt överallt?

Det jag stör mig på mest och även har påpekat innan i tråden är att, när vi sa att vi skulle (och sedan även gjorde) måla väggarna i terrakotta när vi renoverade vårt gästrum, fick folk att hoppa högt och grimasera illa, med kommentarer som " man ska ju måla väggarna vita" och "är inte det lite väl mörkt, vitt är ju bäst på väggar" samt "terrakotta? är inte det lite väl mycket 90-tal?" (vilket ju även påpekats här i tråden). Fine, de tycker kanske att det är fult och gräsligt, låt dem tycka det. vi gillar hur det blev och det passar resten av huset.

Jag bryr mig faktiskt inte om vare sig mode eller trender, men jag gillar inte att man förväntas följa dem, istället för att göra det man själv gillar bäst. Alltså, låt folk göra som de vill utan att säga hur det ska/bör vara, tycker man att det är fult, var ärlig och säg det och håll sedan tyst.

Att dina vänner inspireras och kopierar bloggarna? Ja, de tilltalas väl av det de ser i sådana bloggar, annars hade de väl inte läst dem. Jag gissar att du inte läser sådana bloggar eftersom du inte tilltalas av det du ser i dem.

Måste det vara vitt överallt?
Svar: Frågar du de som har vitt överallt så tycker de nog det, annars skulle de inte ha det så.
Man hade lika gärna kunnat fråga om alla måste ha tunika och leggings? Eller om alla måste ha stuprörsjeans och oversizekappa ...

Nu framkommer det dock att din fråga egentligen är en annan än den du skriver i ditt första inlägg. Det är ohyfsat av dina vänner att ifrågasätta din smak bara för att den inte överensstämmer med deras. Jag kan ha personliga synpunkter på det mesta när det kommer till smak, men jag skulle aldrig ifrågasätta hur någon annan klär sig eller inreder. Jag ser nog deras ohyfs som allvarligare än att de inreder i vitt.

Att dina vänner inspireras och kopierar bloggarna? Ja, de tilltalas väl av det de ser i sådana bloggar, annars hade de väl inte läst dem. Jag gissar att du inte läser sådana bloggar eftersom du inte tilltalas av det du ser i dem.

Måste det vara vitt överallt?
Svar: Frågar du de som har vitt överallt så tycker de nog det, annars skulle de inte ha det så.
Man hade lika gärna kunnat fråga om alla måste ha tunika och leggings? Eller om alla måste ha stuprörsjeans och oversizekappa ...

Nu framkommer det dock att din fråga egentligen är en annan än den du skriver i ditt första inlägg. Det är ohyfsat av dina vänner att ifrågasätta din smak bara för att den inte överensstämmer med deras. Jag kan ha personliga synpunkter på det mesta när det kommer till smak, men jag skulle aldrig ifrågasätta hur någon annan klär sig eller inreder. Jag ser nog deras ohyfs som allvarligare än att de inreder i vitt.

Frågan står ju i rubriken (varför vitt? sen kanske jag spydde lite väl mkt galla över det vita, men var mest förbannad på folk) och jag har ju fått svar i tråden, det måste inte vara vitt utan det är ok som vi gjort, även om de som har vitt förespråkar det o vice versa (givetvis). Kändes lite som om vi "förstört" vårt hus enligt en del (vi får väl lugna dem med att sängen som ska stå där är målad antikvit (lugn @NotlikeI det är en IKEA Malm säng så ingen gammal fin möbel som tar stryk :)).

Vänner och släktingar är det som reagerat. Brukar inte heller bry mig om hur folk klär sig eller inreder, bara de låter mig göra på mitt sätt.

Fast du är duktigt oförskämd i tråden måste jag säga när du säger att man "bör göra dittan och datten".
Sen när gör två fel ett rätt?

Jag bodde rätt länge i en vitmålad lägenhet med ytterst få möbler, väldigt sparsmakad och jag tyckte det var så skönt.
Det var ordning och reda och gav mig ett lugn. Vissa tycker det är mysigt med massa grejer, jag blir stressad.
Om du vill att folk ska acceptera din inredningsstil så gör detsamma mot andra.

Fast du är duktigt oförskämd i tråden måste jag säga när du säger att man "bör göra dittan och datten".
Sen när gör två fel ett rätt?

Jag bodde rätt länge i en vitmålad lägenhet med ytterst få möbler, väldigt sparsmakad och jag tyckte det var så skönt.
Det var ordning och reda och gav mig ett lugn. Vissa tycker det är mysigt med massa grejer, jag blir stressad.
Om du vill att folk ska acceptera din inredningsstil så gör detsamma mot andra.

Var det menat till mig?
Du får ursäkta mig, men jag har läst hela tråden igen och kan faktiskt inte hitta något inlägg där jag skrivit att man ska göra si eller så, annat än att jag blivit tillsagd av andra människor att du ska/bör/måste göra så (var därför jag startade tråden för jag blev ställd av dessa måsten).
Jag har även skrivit att folk får ha precis hur de vill hemma hos sig bara jag får ha det som jag vill hos mig. Trivs du med vitt? go for it, men kom inte och säg att jag påstår att det är fel av dig att tycka så. Jag ber inte heller om att bli accepterad, det kommer aldrig hända ändå, min undran var och är fortfarande varför folk tar för givet att man målar vitt om man renoverar nu. Dvs måste allt verkligen vara vitt? Suck.

"Vitt kan man väl få ha, men då bör man göra det personligt för att det ska bli riktigt snyggt."

Här är tex ett statement du gör om hur man bör ha det.
Says who? Om alla får göra som de vill, varför starta en tråd där du kräks på de som har vitt?

Det där är väl ändå min åsikt om hur jag tycker att man kan göra det snyggt med vita väggar och inget annat, men visst tar man det ur sitt sammanhang som du gjort, ser det ju värre ut. och som sagt, jag har inte kräkts på som har vitt, de får ha det om de vill, min personliga åsikt är dock en annan. Jag har fått svar på det jag ville, det räcker nu.

Och vad är personligt enligt dig? Personligt hos mig är just en ganska enkel och stram stil. Ända sedan jag inredde mitt första rum någongång på 90-talet har vitt eller ljusgrått, men accentfärger och enstaka tavlor varit förhärskande i mina hem (och då har jag hunnit med ett tiotal :crazy:). Det speglar vem jag är och hur jag fungerar väldigt väl, men det skriker inte ut en massa eftersom det hade gjort mig utmattad av att bara vara hemma.

Mina vänner har allt mellan modernistiskt till kitchigt prylfullt och "ombonat orientaliskt". Det kan vara hur fint som helst (och om jag inte tycker det är det fortfarande deras val i deras hem), men det är inget jag skulle trivas i.

Men det är ju inte på något sätt så att de är "vi vitälskare" som kritiserar de som tex vill ha terracottaväggar. Hur du än gör kommer någon att tycka att det var ett helt galet val. Jag vet inte hur många som uttryckte både allmän förskräckelse och direkt kritik när jag valde hink efter hink med vitfärg. Just kallt och opersonligt var vad många kallade det... Det pågår ingen konspiration där de som inte vill ha vita väggar ska uppfostras av de som följer den Vita Vägen, det är helt enkelt så att folk tycker olika och en del uttrycker det - och inte alltid så trevligt.

Jag älskar vita väggar. Drömmer om den dag tak och väggar i sovrum och vardagsrum blir nymålade. :love:
Gillar ljusa väggar helt enkelt, vitt eller grått. Inredning och så har jag dock gärna i färg, men vita väggar gör mig faktiskt lycklig. :o :D

Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha shabby chic med patinerade vita möbler och lite gullegull inredning (väldigt "tjejig" stil enligt mig) eller strikt skandinavisk modern stil med rena linjer och stram hållning. Glöm bort det här med att sätta färg på tillvaron.

Tittade på husannonser, innan vi köpte det hus vi har nu, och i en del var allt verkligen vitt så till den milda grad att man troligtvis hade behövt konstant plåster på tårna, efter att man gång efter annan gått in i sin soffa som inte syntes, för den var vit på det vita golvet mot de vita väggarna.:banghead:
Är det verkligen kul att ha det så?
Är det överhuvudtaget möjligt att ha det så med husdjur och barn? Hur mycket måste man inte städa för att behålla den där stilen (vitt är ju känt för att lätt bli smutsigt).

Vi målade precis om vårt gästrum, vi målade till allas förtret väggarna i terrakotta och la in en ekparkett, genast började ropen om att det kommer att bli för mörkt och det är alltid bäst att måla väggarna vita.

Men hallå! Det passar inte oss, vi gillar trärent och gamla saker, vi har varken klassiskt stilrent eller ens något liknande shabby chic. Gör det verkligen så mkt att det är mörkt i ett rum där man främst kommer att sova?

Jag har dessutom fått för mig att man mer och mer går ifrån det vita, men det kanske bara är ngt jag fått för mig?

Denna färgen blev det i gästrummet, sängen har vi målat vit iaf.
IMG_20141201_113002_zpsjbufcfy7.jpg

Nå vad säger ni, måste man måla vitt eller är man efter i utvecklingen annars?

Vitt har gått till överdrift, tycker jag. Jag själv älskar det lantliga, men framför allt älskar jag färg och naturmaterial. Trä är det finaste jag vet! Men vill inte ha det vitmålat. Jag har en del vita möbler hemma, tv-bänk, skrivbord och köksbord är vitt. I övrigt har jag faktiskt kastat ut det övriga som är vitt. Eller, jag har snarare sålt av. Byråer och soffbord såldes fort som attan när jag fick tag på ersättare - soffbordet ersattes av en gammal kista för motorsågar som jag fick gratis av morfar, då den bara "stod och skräpade". Byråerna ersattes av en gammal apoteksskänk som jag fick gratis av mammas kollega. Det passar perfekt hos mig!

Min mammas hus var väldigt vitt och ljust, då mormor älskar vitt och ljust och det var hon som ägde och renoverade upp huset innan mamma tog över det. Nu har hon målat om väggarna i köket till avokadogrönt och det är HELT fantastiskt!! :love: Mycket bättre än vitt!

Och bokhyllan som också var vit, målade hon om så här:

10847926_10152963896160362_5650560099955322711_n.jpg

Oavsett vilken "stil" man väljer så blir det ju gräsligt när det görs av människor som inte har öga för det estetiska.

Då ser det kopierat, opersonligt och fejkat ut (om det är den Vita Vägen) eller ibland bara rent ut skrattretande (se Spännande hus-tråden).

Det gör att den Vita Vägen är ju ett väldigt safe choice just nu för de som inte är visuellt begåvade. Det blir på sin höjd lite opersonligt i andras ögon, istället för gräsligt.

Hej!

Jag tycker vitt är sjukhusfärg och undviker det så långt det går. Vi har champinjon, vinrött, gult och blått istället. Jag trivs superbra i vårt mer färgglada hem.

/Lavinia, som tycker vitt är ganska tråkigt.

Fundering. Varför är vitt mindre personligt än till exempel beige? Eller grått? Please tell me, för jag fattar verkligen inte!

Om man ska analysera det hela... Vitt är ju en kombination av alla (ljusets) färger, det är ett icke-val. Vitt förknippas med oskrivna blad, det finns ju en anledning till att hemside-ytan jag skriver på just nu är vit, att skriv- och ritblock är vita, etc etc.

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar