Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

Vi har mkt vitt hemma hos oss i kombination med ekgolv. Tycker det är snyggtochså kan jag lätt ändra hela känslan i rummet genom att inreda annorlunda :)

Jag undviker tydliga färger på allt som är svårt att byta: väggar, soffa mm. Tröttnar fort, och vill kunna hålla ett hyfsat enhetligt intryck. Här byts soffkuddar, plädar, smålampor och mattor i så fall.

Ett hem med klara, pastelliga eller varma färger hade blivit direkt ommålat innan jag flyttade in, så på det sättet har mäklarna rätt här iaf. För mig är det outhärdligt tröttande att ha det för mörkt eller "fel" färger, så jag hade vantrivts direkt.

Personligen gillar jag inte vita väggar, utan väljer helst mönstrade tapeter. Till ett av sovrummen köpte jag tapeter på Blocket som skulle vara smalrandiga i beige och guld, upplevelsen av tapeterna på väggen är dock vit. Jag tycker att det är svårt att få ett rum med ljus bas lika mysigt som mina mönstrade rum.

Jag ser inte riktigt den uppenbara kopplingen mellan vita väggar och ett färglöst hem, som vissa tar upp i tråden? Jag har vita väggar i hela min lägenhet, utom i sovrummet som går i två nyanser av grått, och jag älskar starka färger! På tavlor, textilier, krukor etc.

Jag tycker absolut att det kan vara fantastiskt fint och ombonat med färgade och mönstrade väggar också, men visst kan man kombinera vita väggar och trägolv med färg!

Jag ser inte riktigt den uppenbara kopplingen mellan vita väggar och ett färglöst hem, som vissa tar upp i tråden? Jag har vita väggar i hela min lägenhet, utom i sovrummet som går i två nyanser av grått, och jag älskar starka färger! På tavlor, textilier, krukor etc.

Jag tycker absolut att det kan vara fantastiskt fint och ombonat med färgade och mönstrade väggar också, men visst kan man kombinera vita väggar och trägolv med färg!
Visst kan man det - men det är lite underligt att just när det gäller heminredning så är konsensus så stark och att så många agerar som om det finns ett rätt sätt med ganska snäva ramar. Vita hem med accentfärger är nästan vanligare än svarta ytterrockar. Även äldre hus som kanske skulle både fungera och klä bättre i andra stilar öppnas i nock och målas gråvita. Hur kommer sig det? Finns det något som är objektivt snyggt eller blir vi påverkade av media/kändisar whatever? Om vi blir påverkade - vill vi det? Kommer vi om tio år att se det vita på samma sätt som vi nu ser sjuttiotalet med brunt/orange/furu. 80-90% tyckte att det var snyggt då - liksom säkert 80-90% av oss (inklusive jag själv) tycker vitt med accentfärger är snyggt nu.

Jag tog upp mina röda väggar - för det tycks som om de är lika clicheartade fast i en annan kulturell kontext. Vi kommer nog inte undan att mer eller mindre medvetet söka omgivningens gillande. Kanske är det det som är nyckeln - att bostäder är investeringsobjekt och att vi därför vill att de ska appellera till så många som möjligt?

Inget vitt här - jag gillar färg :) ! Terracotta-väggar i vardagsrummet, och jag ÄLSKAR färgen. Den går så bra ihop med guld, som jag också tycker om :) . Sovrummet målade jag en härlig turkos för ett par år sedan. Också en färg som är en av mina favoriter. De andra rummen är lite mindre färgglada, med "café latte"-väggar (är väl det närmsta man kan beskriva det). Det ena rummet är smalt och avlångt, så där har vi en mörkare brun fondvägg på ena kortsidan. Gardiner vill jag också ska vara en färgklick, gärna med stora mönster. Jag älskar att blanda stilar, och ärver gärna möbler.

Hela vår lägenhet är vit, förutom sovrummet som har medaljongtapeter i vitt och fyra sorters beige. Vi gillar naturfärger, så vi har från vitt och grått till brunt och nyanserna däremellan.

Vi har ekparkett i hela lägenheten, men jag hade gärna betsat golven lite mörkare.
Så gott som alla våra möbler är vita, förutom soffan som är svart/grå och soffbordet som är i metall. Sedan har jag en jättetavla som är typ 1.20x1.50 som föreställer en kvinna och ett barn som läser en bok utomhus. Den är en enda stor färgbomb och bryter av ganska skönt mot resten av lägenheten som är ganska mjuk i färgerna :D

Jag tycker om det engelskt murriga, gärna ett par rum fast inte hela huset, men det får bli när vi har ett hus som kan bära upp det. En 1,5 på 37 kvm blir verkligen inte större av mörka väggar och chesterfieldsoffor :p

Jag är snarare så att jag måste ha ljusa färger, annars mår jag inte bra. Jag gillar inte mörkt och smått, utan vill ha ljust och öppet. Finns inget bättre än vita rum för mig (och för att göra det mindre tråkigt, kanske ljus blåa detaljer eller en fondvägg för att göra det fint). Jag gillar även nya och moderna möbler osv, och som sagt så ljust som möjligt. Jag mår psykiskt dåligt av mörkt, gammalt och instängt. :(

Men tur att vi alla är olika! :up:

Jag vill gärna ha en röd tråd i mina rum sen om du är vitt eller inte bekommer mig inte så mycket.

Vår inredningsstil är lite industri (tänk gammal smedja) blandat med modernare tänk.

Jag tillhör dem som gärna vill ha vita väggar men DÄREMOT gillar betonad färg på inredning. Vardagsrummet går i dagsläget i svart och vitt men jag tänkte mig en färgbomb utav silver eller lila vad gäller gardiner, kuddar, ljus och filtar. Även fondvägg. :love:

självklart styrs vi av vad som är mode och inne just nu. Nåt annat vore väl märkligt? vi har inte krulligt hår eller pastellögonskugga heller numer.

Hela mitt hus är vitmålat, både inne och ute :D Utomhus är det sk utevit och inne är det nog ungefär samma, sk stockholmsvit som är ungefär S0502y.
Det har jag så jag kan ha mina färglada gardiner, kuddar och mattor till mörka träfärgade möbler (inte en vitmålad möbel i mitt hus tack) och på golven är det ekparkett i nästan alla rum. Jag har svårt att tänka mig något annat.

Det är precis det folk har sagt: "det är ju 90-tal", ja kanske det, men om man inte följer några trender öht varför inte, det blev iaf en varm ton i rummet. Nä furu är inget vi gillar heller, men vi har däremot en hel del ek, Det finns ju mycket olika träslag och furu är väl inget man direkt använt sedan 70-talet och 80-talet?
Vi har en fototapet i vårt sovrum. Närmare bestämt denna:
P111502-7.jpg

Kartan är väl från 1700-tal antar jag eftersom en del länder saknas (hela antarktis bl.a.) och lite i den här stilen går hela vårt hem (fast vi har inte så gamla saker, men mycket gamla möbler och saker. Färgerna hos oss går i dessa toner dock, med ett par vita väggar då.

Åhhhh gud det där var så jäkla snyggt :love:

Förövrigt förstår jag inte heller hela fascinationen med vitt överallt. Mår illa av det. Känns kallt och opersonligt och riktigt riktigt tråkigt.
Speciellt om man har vita väggar, vita trägolv och sedan stackars underbara gamla möbler om man målat vita för att det är "shabby chic" KRÄÄÄÄKS
Alla dessa stackars fina gamla möbler som får möta det ödet :(

Har gärna ljusa eller faktiskt vita väggar, men då är gardiner, mattor och möbler mm färglada.

Däremot kan jag tycka att vitt kan vara snyggt och fräscht i ett modernt hem.

Är väl egentligen mest när det blir "shabby chic" till det överdrivna som det stör mig.

Senast ändrad:
Här i huset fanns faktiskt inga helt vita väggar vid inflyttningen. Nya vardagsrummet går i nån grå nyans samt den äkta tegelväggen som löper in i badrummet med där andra sidan har träpanel i betsad lasyr. Sovrummet har svart glasfibervävtapet, tvättstugan gul osv.
Dock var det oranga väggar i gamla vardagsrummet och den kombinationen tillsammans med trätaket och parketten blev för mörk.
Så den tapeten målade jag över i vitt. Ser mycket fräschare ut nu. Taket är fortfarande omålat trä.

Jag har börjat uppskatta vita väggar. Misstänker att det är för att jag har stort behov av ljus.

Men ex en hall är så sjukt opraktiskt för oss att ha vit, så där vill jag ha en tapet i mörkare, men vi kan inte hitta en som både jag och sambon gillar:D Därför har vi vitt, och så tror jag det är för ganska många.

Nå vad säger ni, måste man måla vitt eller är man efter i utvecklingen annars?
Jag är hopplöst efter gällande inredning eftersom jag alltid inrett som jag vill. Jag har aldrig följt något mode. Detta innebär att de flesta (de som följer modet) tycker att jag inte har det så fint hemma. De (få) som gillar mitt hem brukar vara konstnärliga människor.

Trots att jag tycker att man ska göra som man vill gällande inredning, så har jag - som hemnet-knarkat i några år - reagerat på att de flesta hus ser likadana ut. Jag retar mig inte på inredningsstilen per se, utan på att hemmen är kopior av varandra.

Men ex en hall är så sjukt opraktiskt för oss att ha vit, så där vill jag ha en tapet i mörkare, men vi kan inte hitta en som både jag och sambon gillar:D Därför har vi vitt, och så tror jag det är för ganska många.
Man får se till att man målar med en färg som ger en yta som är lätt att torka av!

Det jag brukar fundera över är, när blev vitt = lantligt?

För egen del håller jag på att renovera ett gammalt torp på landet i skogen och det sista jag skulle ha där är just vita väggar. Det kommer finnas lite vit pärlspont men förutom det vill jag inreda med mönster och färger som passar i miljön. Det finns så fina mönster som inte skulle passa i någon annan miljö än just där. Om något så tänker jag nog främst på Skåne och kusten när jag tänker helvit inredning, är det därifrån hela uttrycket kommer?

Vi har vitt kakel i badrummet och vita köksluckor. I övrigt inget vitt. Jag ycker det är så sjukt opersonligt, rent generellt. Sen hade det varit helt omöjligt att hålla rent hos oss, vi kanske är skitigare än genomsnittsfamiljen...

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 711
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Det är dags för ommålning i lägenheten. Vi bor litet, omkring 65-70 kvadrat, i två rum och kök. Det är ekparkett (ska bli) i hela...
2
Svar
37
· Visningar
2 236
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar