Sv: Vitt hem

Meennn å... sitter i sommarstugan nu. Om tre veckor kan jag lägga upp bilder. ;) Fotar sommarstugan lite, så länge. Inredningen är inte lika bra som hemma men, men.

Huset är självklart vitt:

21559134.jpg

Köket på övervåningen (ej klart):

21559222.jpg

21555104.jpg

Vardagsrummet:

21559135.jpg

Sovrum:

21559472.jpg

Inte så bra bilder, men det var lite mörkt nu. Jag föredrar dock inte vita väggar tycker det är mycket snyggare med ljust gråa. Sen älskar jag att ta bryta det gråa med vitt... ex, Toalettens kakel är vita och har grå golvkakel. Sen tycker jag att det är så snyggt med ljusrosa blommor, det blir så fint.

:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket! Det blir jag glad att höra.

Jag är dock inte klar, på långa vägar. Men med det här dåliga vädret så går det snabbare med all renovering!

:laugh:

kl

Vårt orenoverade hus är inte speciellt mycket vitt i men jag har ett varmt öga till shabby chic stilen med mycket lantligt vitt och romatiskt utan att bli plottrigt :love:

Kala kalla vita kök gillar jag inte..

Ger lite bildexempel från google på sånt jag gillar.

white-sense.jpg

Frågan är om jag bara ska måla eller om jag ska spackla & slipa dem ordentligt.

Målar du så kommer tids nog det blåa att "slitas fram" och det går ju också att "torka av" färglagret vid knoppar/ handtag och andra "slitdelar" på luckorna för att skynda på processen. Här finns exempel där de förmodligen målat med vslip:
http://nostalgiochrosor.blogspot.com/2008/05/vardagsrum.html
Graden av "slitage" avgör man själv, men i ett kök bör ytan förmodligen skyddslackas också. Det finns lack av olika blankhet.

Jag tror dock det alternativet är snyggast med matt färg, vill du ha blankare luckor skall de vara vita och bör därmed underbehandlas rejält precis som förra gången. Det sistnämnda är nog vad jag skulle välja, och en bruten vit nyans. "Vitvit" är extremt vitt!

Har du nån bra färgaffär i närheten bör de kunna råda om färgval etc.

KL
Håller med om att vitt kan vara underbart!
men det måste finnas någon struktur i det vita för att jag ska känna det som hemtrevligt. Inget lack och perfekt!
älskar avskavda ANVÄNDA saker som ser ut att ha varit med ett tag.
Sedan så har jag inte kunnat löpa linan ut pga en till i hushållet med totalt krockande smak, svulstigt fluffigt norrländskt lantligt, med en touch av jotexkatalog.. *brr*

Men så sakteliga förvandlas hemmet mot det jag vill ha, hehe, i smyg!
Men det får gärna vara lite gammalt trä mot det vita, gillar alla reportage á la Feng shui, med vitt, trä, metall och milda kombinationer. lagomt, som en äkta (tråkig, näee..?) svensk!

Skitkul att ärva gammalt linne, hemvävda gardiner i vitt från farmor o mormor, måla upp gamla saker i ljusare färger osv.
Har en hög gamnla grejor som stod kvar här på gården, i absolut intensivaste turkosgrönt, rosa och blått.
Något av det där får vara kvar, men inte så det skär i ögonen. som alla dörrar o lister uppe i illturkos.. :crazy:

:love: Underbara bilder från er :bow:

Jag har iallafall hittat ett citat som jag tror att jag ska ha på min ena vägg i storarummet.

Härliga citat om hem och inredning av Ernst Kirchsteiger. "Men färger, former och möbler i all ära, men vad vore inredning utan människor"

Om någon undrar vad jag pladdrar om så kan ni kolla in Länk

Jag kommer att fixa texten själv, inte beställa.

Vad fint det blev! och vilken vacker duk!

jag gillar vitt men blandar gärna ut i lite naturfärger också.

Sovrum (tapeterna är faktiskt smalrandiga i svag brun nyans)
080315+%

Stryker av det vita med en timmervägg;
070603-070628+%2850%29.JPG

Detalj från fönstret;
080414-080423+%2850%29.JPG

Kristallkrona (vit)
lampan.jpg

Ångrar tapeten (vill ha vitare) och vill ge mig på det stora skåpet (men får ej för sambon- som är utsatt för övertalningskampanj)
080530-080621+%2829%29.JPG

Senast ändrad:

Så "vitkrävande" är inte jag. Jag tycker det är jättefint, och skulle gärna ha skåpet kvar mörkt. Det ger lite mera tyngd och står så fint centrerat för bordet.

Tjusigt i övrigt :)

Min far fick dille på det här med vitt nu när vi renoverade matsalen (ett av de sista leden i helrenovering av huset som började -99 nån gång).

Lite tomt kanske men...
Får be om ursäkt för verandan som inte är riktigt klar än ;)

Vad fint det blev! och vilken vacker duk!
jag gillar vitt men blandar gärna ut i lite naturfärger också.

:bow:

Duken är ett arvegods från min mormors barndomshem :love:

Din hemsida har del i mitt beslut ;)

I går fick jag faktiskt ett helt underbart klaffbord av min exex-svärmor.

DSCN4526.jpg

underbara detaljer på det dessutom

DSCN4528.jpg

DSCN4532.jpg

Ska bara finna passande stolar också.

Jag har även bytt ut knopparna nu på de vita skåpen som jag visade i första inlägget.

Dessa porslinsknoppar hittade jag på indiska

DSCN4543.jpg

Jag är nyfiken på hur det gick att måla kaklet för dig, hur nöjd blev du med resultatet?
Skulle du kunna göra så i ett halvkaklat badrum eller passar det sig bäst på mindre ytor?

(men vad svårt det var att formulera sig i det här inlägget då?)

Jag är också inne i en vit period (hehe) efter att jag på mäklares inrådan målat hela min etta i vitt så blev jag jätteförjust! Då kan man ju trolla desto mer med kuddar, gardiner, mattor m.m. Och fräscht, ljust och luftigt blev det.

Jag är jättenöjd! :)
Jag vet inte riktigt hur det skulle se ut på större ytor... Jag tycker man ser att det är målat, eller så är det bara för att jag vet om att det är det. Hur som helst är det ju ett superbilligt och smidigt sätt att förändra :)

Hm, något att allvarligt överväga då. Jag har nämligen ett badrum halvkaklat i dassig turkos färg... :crazy: Då kan jag måla över så länge och spara ihop till en "omkakling" senare. *fnular*

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hemmet Jo, jag vet att det varit en trend att väggar och gärna möbler också ska vara vita i hemmet. Sen har man kunnat välja om man vill ha...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 519
Senast: SusieQ
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?