Sv: Vitblack?
Jo, man kna tycka det BORDE heta gulblack eller gulbrunblack men det gör inte det.
Varför verka rju vara förklaringen till att det är såpass ljusa täckhår.
Vilket jag antar kommer av att det blir 2 olika blekanlag som bleker täckhåren till väldigt ljusa.
Finns säkert andra färger som borde hete något annat rent synmässigt (fenotypiskt ) men genmässigt ( genotyp ) så stämmer det inte.
JAg tror att när man ändrade benämningarna så gick man mera på genotypen än fenotypen.
Kanske inte fullt ut men man gjorde väl så gott man kunde
fast om det är ett gulanlag borde det ju heta gulblack eller gulbrunblack och inte vitblack. det är väldigt missvisande.
Gubrunblack borde vara det korrekta namnet eftersom det är en gulbrun häst som fått blackanlag.
Vit har ju inte med saken att göra alls. jag trodde att vitblack var en egen färg. det blir väldigt missvisande.
Jo, man kna tycka det BORDE heta gulblack eller gulbrunblack men det gör inte det.
Varför verka rju vara förklaringen till att det är såpass ljusa täckhår.
Vilket jag antar kommer av att det blir 2 olika blekanlag som bleker täckhåren till väldigt ljusa.
Finns säkert andra färger som borde hete något annat rent synmässigt (fenotypiskt ) men genmässigt ( genotyp ) så stämmer det inte.
JAg tror att när man ändrade benämningarna så gick man mera på genotypen än fenotypen.
Kanske inte fullt ut men man gjorde väl så gott man kunde