Sv: Vitblack?

fast om det är ett gulanlag borde det ju heta gulblack eller gulbrunblack och inte vitblack. det är väldigt missvisande.

Gubrunblack borde vara det korrekta namnet eftersom det är en gulbrun häst som fått blackanlag.

Vit har ju inte med saken att göra alls. jag trodde att vitblack var en egen färg. det blir väldigt missvisande.

Jo, man kna tycka det BORDE heta gulblack eller gulbrunblack men det gör inte det.
Varför verka rju vara förklaringen till att det är såpass ljusa täckhår.
Vilket jag antar kommer av att det blir 2 olika blekanlag som bleker täckhåren till väldigt ljusa.

Finns säkert andra färger som borde hete något annat rent synmässigt (fenotypiskt ) men genmässigt ( genotyp ) så stämmer det inte.

JAg tror att när man ändrade benämningarna så gick man mera på genotypen än fenotypen.
Kanske inte fullt ut men man gjorde väl så gott man kunde :)

Vitblack heter white dun på engelska. Dunalino är "isabellblack". Buckskin dun är inte korrekt benämning konstaterar jag efter en stunds googlande, det är antingen buckskin eller dun, inte bådaderana. Hope that helps! :)

Dunskin er vitblack på amerikansk engelsk. Britene har ingen tradisjon for å skjelne mellom brunblakk og gulbrun og har dermed ingenting de skulle ha sagt. ;)

Men i fjordhestmiljøet pleier kanskje folk å si white dun eller uls dun.

Dunskin er vitblack på amerikansk engelsk. Britene har ingen tradisjon for å skjelne mellom brunblakk og gulbrun og har dermed ingenting de skulle ha sagt. ;)

Men i fjordhestmiljøet pleier kanskje folk å si white dun eller uls dun.

OM man tittar på hur tex quarterhästar burkar ha namn på sina färger så är det:

brunblack - bay dun
rödblack - red dun
musblack - grullo
gulbrun - buckskin

Så för MIG var det logiskt att vitblack, som ju är brun+gul+black borde heta buckskin dun.......

Jag har aldrig sett benämningen white dun nånstans.....inte dunskin heller för den delen.

Ulsblak är en, såvitt jag vet, dansk benämning på vitblack...kanske oxå norsk ;)

Olla in denna:

http://www.twisted-e-ranch.com/inde...=article&id=56:ljosi&catid=41:ljosi&Itemid=55

Silvervitblack !!
det ni ;)

Han är mycket lik ett av mina ston......

hennes färg är mycket omdiskuterad av alla runt mig, ljugulsvart är en gissning.
eftersom hon gett ett silvergulbrunt föl med silversvart hingst så har jag konstaterat att hon är iallafall gulbrun, och troligen även med silver.

Hon har dock oxå blacktecken, dock svaga men ål, zebraränder på benen, mörk kant i örat.......så kanske hon även har blackgenen......

Ska se om jag kan få till en bild......

Bild från förra sommaren med sitt silvergulbruna stoföl :)

Dock syns stoets färg dåligt.....

Mjllflis121juli-08.jpg

BIld från 2007, med sitt gulbrunskäckade stoföl.
Man ser ju de ljusa benen och ansiktet, öronen.....

PICT0025.jpg

Bild från häromdagen, nyduschad och inne i stallet, dåligt ljus.....

Mjllnyduschad-09.jpg

mjlldusch-09.jpg

så namnet gulblack finns inte längre utan man benämner alla som vitblacka ?

vi hade ett sto här på prov inför köp (blev inget hon var för het för att passa i verksamheten) men iaf hon var registrerad som gulblack och hon hade den där riktigt gula färgen med ål och tvåfärgad man.

Heter de mörkare "gulblacka" fortfarande gulblack eller benämns de också som vitblacka?

så namnet gulblack finns inte längre utan man benämner alla som vitblacka ?

vi hade ett sto här på prov inför köp (blev inget hon var för het för att passa i verksamheten) men iaf hon var registrerad som gulblack och hon hade den där riktigt gula färgen med ål och tvåfärgad man.

Heter de mörkare "gulblacka" fortfarande gulblack eller benämns de också som vitblacka?

Jag var nog lite otydlig....

Gulbrunblack är benämningen vitblack.

Däremot det som vissa hästar står reggade som gulblack är mest troligt brunblack, alltså vitblack utan gulgenen ;)
Hängde du med ;)

Förr så kunde man benäma det både som gulblack eller brunblack men nu heter det brunblack.....
Jag har en vännina som har en från Island som är reggad gulblack....men han är klart brunblack så....

vad är fjordingens vitblacka färg för snlag då?

Ja, vet du det funderade jag oxå på.......
Det innebär ju, att OM det finns vitblacka fjordningar så har fjordningen ett gulanlag i sin ras.
Det är inget jag hört om tidigare MEn å andra sidan har jag knappt ens sett en musblack fjordning heller förrän sista året på nån annons......

OM fjordingrasen verkligen har ett gult anlag, viket itne alls är omöjligt, så blir det ju vissa individer som blir vitblacka.

Men varifrån det kommer har jag ingen aning om.....att fjordingar är homozygota för anlaget black är ju självklart och det är väl för att färgen varit en oerhört viktig del av rasuppbyggnaden men varifrån gult kommer......
Antagligen mycket mycket MYCKET långt bakåt.....

Är denna tösen vitblack?

mormor gulblack, mamma vindott, pappa musblack?

Senast ändrad:

Ja, vet du det funderade jag oxå på.......
Det innebär ju, att OM det finns vitblacka fjordningar så har fjordningen ett gulanlag i sin ras.
Det är inget jag hört om tidigare MEn å andra sidan har jag knappt ens sett en musblack fjordning heller förrän sista året på nån annons......

OM fjordingrasen verkligen har ett gult anlag, viket itne alls är omöjligt, så blir det ju vissa individer som blir vitblacka.

Men varifrån det kommer har jag ingen aning om.....att fjordingar är homozygota för anlaget black är ju självklart och det är väl för att färgen varit en oerhört viktig del av rasuppbyggnaden men varifrån gult kommer......
Antagligen mycket mycket MYCKET långt bakåt.....

Fjordhäst har gulanlag och det således fjordhästar som är vitblacka, isabellblacka och gulmusblacka. I Sverige godkändes den vitblacke hingsten Cirkus bara för några år sedan. Han har ärvt färgen av sin mamma Cindy som i sin tur fått den av sin farm Almin. Färgenetiken funkar ju likadant för alla hästar - en vitblack fjordhäst har genetiskt samma färg som en vitblack islandshäst.

När fjordrasen byggdes upp var vitblack en mycket vanlig färg. En av stamfädrerna i stambokens början Rosendalsborken 8 (f. 1863 tror jag) var t.ex. vitblack. Men eftersom vitblack + vitblack kunde resultera i (främst) pärlvitblack vilket man trodde var albino. Därför blev färgen mindre populär.

Gulanlaget går alltså tillbaka till fjordhäststambokens början. Rosendalsborken hade nr 8 i stamboken. Det fanns fjordhästar av andra färger förr, även om black alltid varit en vanlig färg i rasen. Men när det blev viktigt att visa att detta var en renrasig häst, värd att bevara (det var vanligt att korsa bort lanthästraser vid förra sekelskiftet - ja inte bara hästar, utan alla lantraser) så verkar man ha inriktat sig på att avla på blacka individer. Enhetlig färg = renrasig stam tyckte man då.

Här är en vitblack.

Vinterpäls
26272477.jpg

Sommarpäls
13318917.jpg

När jag ändå är här inne måste jag fråga - är verkligen den här hästen vitblack? För mig ser han ut som att han är gulbrun, eventuellt musblack.

Jag har aldrig sett en vitblack med detta mörka huvud. Tittar man på en vitblack och en musblack fjordhäst bredvid varandra är det tydligt att vitblacken är tecknad som en brunblack. Den saknar mörk nos, nosrygg och svarta "glasögon" vilket musblacken har. Vitblacken brukar vara vit i ansiktet.

En musblack har precis som en svart häst mörk nos. Så därför bör denna kuse inte vara musblack heller, för han har "brun" nos. Nu är jag ju van vid fjordhästar och de tenderar ju till att vara väldigt rena i blackfärgen, d.v.s. inga tendenser till att vara "smutty". Därför kan kanske vitblackar se annorlunda ut i andra raser, men om man jämför med huvudbilderna på Bangsis vitblackar - så är jag van vid att de ser ut.

Jag har alltid fått Kopar's färg till Gulbrunblack, men eftersom många säger att det är samma sak som vitblack så ...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar