Sv: Vitblack?

Det var rent otroligt ju :)

Undrar om de kommit fram till vart anlaget kommer ifrån.
Syns ju i varje fall inte på mamman.....nånstans stod det att hon var reggad med en väldans massa tecken men jag såg inte något...möjligen en vit kronrand eller nåt...

Är dålig på just hur sabinoanlaget fungerar.....
Om det nu är en sabino men ser inte ut som något annat.

Häftigt .)
undrar hur det går...

fast denna var verkligen inte brunblack, mamman var isabell och därifrån kom gulanlaget. Den var den där riktigt guldgula färgen som min connemara hade fast med ål, zebra ränder och tvåfärgad man.

Så vad hade då denna om det inte kallades vitblack? för inte fasen var det en brunblack iaf.

Är ingen hejjare på färger men man får nog kolla vad föräldrarna har för färg, finns blackanlaget bakom så finns ju chansen att det är en black. Min har inga black föräldrar, hon har bara mamma är gulbrun och pappa är svart.
Vad ligger bakom din häst?
Här är min,hoppas länken fungerar...
http://http://www.pixbox.se/pic_show_id21955225.html

Ja hans mamma är reggad som brunblack. Har sett att hans farmor är "vanlig" gulbrun.

Menar du rent utseendemässigt eller gentiskt ?

Utseendet är den största skillnaden den tvåfärgade manen och till viss del svansen.
En gulbrun har inte ljust i man och svans, den är svart.

Genetiskt är skillnaden att en vitblack har även blackgenen från nån av sina föräldrar vilket en gulbrun inte har....även om det kan se ut som alla tecken men mest troligt är de då sk falska.

Tänkte mest till utseendet.
Min häst har tvåfärgad man, men det syns lite dåligt nu eftersom jag har den delad. Men det övre "lagret" är vitt/ljust. Även svansen är ljus.
Han har alltså en mamma som bär på blackanlaget (brunblack efter Ófeigur 882) och har alla saker en black ska ha, tvåfärgad man/svans, ål, kant på öron och zebraränder. Alltså borde han va black?

Såvida inte manen är solblekt och blacktecknen är "falska" ;)

Men jag skulle vilja påstå att en gulbrun har inte tvåfärgad man så det är möjligt din häst är black, spceillt som mamman är blakc finns ju möjligheten.

Men han kanske är brunblack och itne vitblack ??
Han måste ha gulgenen för att kunna vara vitblack.....

Och det kommer inte från mamma då hon är brun(black) och gult syns på brunt.....
Så vad är det för färg på hans pappa ??

fast denna var verkligen inte brunblack, mamman var isabell och därifrån kom gulanlaget. Den var den där riktigt guldgula färgen som min connemara hade fast med ål, zebra ränder och tvåfärgad man.

Så vad hade då denna om det inte kallades vitblack? för inte fasen var det en brunblack iaf.

Jag kan inte hitta början på denna fråga så jag kan inte svara :)

Var det om stoet som ni hade på prov ??

Jag har inte sett någon bild så jag kan inte avgöra om det är en black, en gulbrun, vitblack eller något annat :)

jo men det borde ju gå även om det är väldigt ovanligt om man tex betäcker en musblack med en gulsvart.

Haha hur många kombinationer kan det bli egentligen kan det bli tex silvermusblack med gulanlag:confused:

ja det var hon vi hade på prov, hon står en bit bort för det var några i närheten som köpte henne får gå dit o tjuvfota henne :p

det blir en gulmusblack....fast den färgen finns inte :)

Men rent gentiskt så blir de tju en svart med gult anlag och blackanlag.....alltså en gulsvart med blackanlag = musblack med gult anlag :)

Här är en black, ser ut som en väldigt ljus musblack men har testar för gulgenen och han har den också. Så frägan är vad det är för färg på dena här häasten:confused::crazy:
http://shetlandsponny.ifokus.se/For...s.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=2

Nu är jag inte helt 100 (har inte boken framför mig) men jag har för mig att det heter Gulmusblack, precis som gulsvart.

En gulmusblack häst ser oftast ut precis som en musblack men kanske en aning ljusare inne i öronen, precis som den gulsvarta hästen. Jag tror att en av mina uppfödningar efter Leria (vitblack - altså då med ett gulanlag) och Spuni (musblack) är just gulmusblack. Han är en aning ljusare än den andra musblacken men framförallt är luddet inne i öronen gulaktigt.

/Åsa - som för övrigt fick ett underbart stoföl i går efter Leria. Ser ut som fölet är viblack, men hon har också liiite för mörkt huvud så kankse blir hon ljust musblack. Det återstår att se.

jo men det borde ju gå även om det är väldigt ovanligt om man tex betäcker en musblack med en gulsvart.

Haha hur många kombinationer kan det bli egentligen kan det bli tex silvermusblack med gulanlag:confused:

Ja det går. Om jag betäcker någon av mina vitblacka ston med en svart/musblack/silvermusblack hingst så kan gulanlaget följa med även om det inte syns så tydligt. Tex på en gulsvart, gulmusblack, gulbrun.

Ja det kan bli en silvermusblack med gulanlag. "Lätt som en plätt" om jag återigen tar någon av mina vitblacka ston till tex en Silvermusblack hingst så finns möjligheten.

Det finns hur många olika kominationer som helst :-D

Grattis till fölet :D
Om man har ett gulbrunt sto och vill ha en vitblack , är det störst chans att få en sådan om man betäcker med en brunblack. Det är svart och gulbrunt i de första leden bakom stoet.

Såvida inte manen är solblekt och blacktecknen är "falska" ;)

Men jag skulle vilja påstå att en gulbrun har inte tvåfärgad man så det är möjligt din häst är black, spceillt som mamman är blakc finns ju möjligheten.

Men han kanske är brunblack och itne vitblack ??
Han måste ha gulgenen för att kunna vara vitblack.....

Och det kommer inte från mamma då hon är brun(black) och gult syns på brunt.....
Så vad är det för färg på hans pappa ??

Hans pappa är grå enligt WF men hans farmor är gulbrun.

Du menar att färgen står som grey...ja, då är han skimmel.
Möjligheten finns ju att han är född med en gulanlagsfärg men omöjligt att veta om det itne står.

Man kan oxå försöka klura ut det genom att kolla upp hans avkommor och vilken färg mamman är.
Om han har en gul avkomma med ett sto som har röd eller brun grundfärg´men utan gulnlag själv, ja då är han troligen gul själv i grunden :)

Dock kan man inte lita på det om stoet har svart grundfärg då hon kan vara gulsvart och då vet man igen inte vem det kommer från....

Ja, vet du det funderade jag oxå på.......
Det innebär ju, att OM det finns vitblacka fjordningar så har fjordningen ett gulanlag i sin ras.
Det är inget jag hört om tidigare MEn å andra sidan har jag knappt ens sett en musblack fjordning heller förrän sista året på nån annons......

OM fjordingrasen verkligen har ett gult anlag, viket itne alls är omöjligt, så blir det ju vissa individer som blir vitblacka.

Men varifrån det kommer har jag ingen aning om.....att fjordingar är homozygota för anlaget black är ju självklart och det är väl för att färgen varit en oerhört viktig del av rasuppbyggnaden men varifrån gult kommer......
Antagligen mycket mycket MYCKET långt bakåt.....

Men de har de jo. Ulsblakk er det norske ordet for vitblack. Det norske ordet gulblakk betegner isabellblack. Det burde teoretisk sett også finnes gråblakke (musblacke) fjordhester med gulgenet. Gulgenet har alltid vært der, så det er ikke noe stort mysterium. Det er ikke mer enn 100-150 år siden at man kunne se røde og svarte fjordhester, altså har ikke fjordhesten vært homozygot for blakk gjennom hele historien.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 704
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar