Sv: Vitblack?

Att de skulle vara just brunblacka har jag aldrig hört, däremot att många är blacka?

Men kan jag i alla fall garantera att Kopar inte är :)

Alla Bakkakoti-hästar jag sett på annons och de jag vet kommer därifrån är brunblacka. Tror inte jag sett någon annan black färg därifrån, men det finns säkert.
Tyckte du skrev du inte visste vad föräldrarna hade för färg så det var därför jag skrev så för jag misstänker mamman är brunblack i och med hon kommer därifrån:idea:

När jag ändå är här inne måste jag fråga - är verkligen den här hästen vitblack? För mig ser han ut som att han är gulbrun, eventuellt musblack.

Jag har aldrig sett en vitblack med detta mörka huvud. Tittar man på en vitblack och en musblack fjordhäst bredvid varandra är det tydligt att vitblacken är tecknad som en brunblack. Den saknar mörk nos, nosrygg och svarta "glasögon" vilket musblacken har. Vitblacken brukar vara vit i ansiktet.

En musblack har precis som en svart häst mörk nos. Så därför bör denna kuse inte vara musblack heller, för han har "brun" nos. Nu är jag ju van vid fjordhästar och de tenderar ju till att vara väldigt rena i blackfärgen, d.v.s. inga tendenser till att vara "smutty". Därför kan kanske vitblackar se annorlunda ut i andra raser, men om man jämför med huvudbilderna på Bangsis vitblackar - så är jag van vid att de ser ut.

Musblack tror jag då definitivt att han inte är.

Får jag fråga er varför ni reagerar på hans mörka huvud? Det är ju annars ett ganska vanligt kännetecken på blackar att de har en mörk mask på huvudet.

Kopars pappa är brun och vad mamman är vet vi ju inte och lär heller aldrig få veta... Jag tvivlar varken på att Kopar har gulgen eller blackgen, bleckgen då han har alla blacktecken (ål som går ned i svansen, kantade öron, zebraränder och mörka ben och mörk mask på huvudet), dessutom är som sagt blackar vanligt förekommande hos hans uppfödare. Det som tyder på att han har gulgen är ju att han har ljusa ögon och något måste ju bleka hans kropp - antagligen gulgenen.

Min musblack, som till och med är reggad som ljus musblack (i och för sig kan jag inte hålla med om att hon är ljus mucblack, men i alla fall...) ser helt annorlunda ut. Jag har aldrig sett en så ljus varken musblack eller brunblack som Kopar är.

Alla Bakkakoti-hästar jag sett på annons och de jag vet kommer därifrån är brunblacka. Tror inte jag sett någon annan black färg därifrån, men det finns säkert.
Tyckte du skrev du inte visste vad föräldrarna hade för färg så det var därför jag skrev så för jag misstänker mamman är brunblack i och med hon kommer därifrån:idea:

Och jag har faktiskt inte sett en ända brunblack därifrån vad jag kan komma på :p

Men att mamman är brunblack har jag i och för sig också svårt att tro, för då skulle Kopar inte kunna vara annat än brunblack och det känns väldigt avlägset :)

Här ser man för övrigt Kopars ljusa man och ljusa ögon ganska bra
26180363.jpg

Kanterna runt öronen
26259614.jpg

Jag tror inte att jag har någon bild där man ser ålen eller zebraränderna bättre...

KL

Det här är en diskussion jag också vill vara delaktig i,
jag har en häst som är reggad som moldóttur. Vad blir det på "svenska"? Jag säger gulbrun. Men är han verkligen det? Jag får höra än det ena än det andra.
Han har också ål, zebraränder och kantade öron.

Oavsett vilken färg han har så är han skitsnygg.
min ljusa gulbruna blir också väldigt mörk i huvudet i vissa perioder när hon fäller,även om hon inte är black.

KL

Det här är en diskussion jag också vill vara delaktig i,
jag har en häst som är reggad som moldóttur. Vad blir det på "svenska"? Jag säger gulbrun. Men är han verkligen det? Jag får höra än det ena än det andra.
Han har också ål, zebraränder och kantade öron.

Tycker den ser ut som en vanlig gulbrun. Min har också de markerande öronen och hon har en fusk ål.
Moldótt = Gulbrun

Är ingen hejjare på färger men man får nog kolla vad föräldrarna har för färg, finns blackanlaget bakom så finns ju chansen att det är en black. Min har inga black föräldrar, hon har bara mamma är gulbrun och pappa är svart.
Vad ligger bakom din häst?
Här är min,hoppas länken fungerar...
http://http://www.pixbox.se/pic_show_id21955225.html

Senast ändrad:

Okej. Men alltså, vad är egentligen skillnad på en vitblack och en gulbrun?

Menar du rent utseendemässigt eller gentiskt ?

Utseendet är den största skillnaden den tvåfärgade manen och till viss del svansen.
En gulbrun har inte ljust i man och svans, den är svart.

Genetiskt är skillnaden att en vitblack har även blackgenen från nån av sina föräldrar vilket en gulbrun inte har....även om det kan se ut som alla tecken men mest troligt är de då sk falska.

Är ingen hejjare på färger men man får nog kolla vad föräldrarna har för färg, finns blackanlaget bakom så finns ju chansen att det är en black. Min har inga black föräldrar, hon har bara mamma är gulbrun och pappa är svart.
Vad ligger bakom din häst?
Här är min,hoppas länken fungerar...
http://http://www.pixbox.se/pic_show_id21955225.html

Din häst är ju väldigt mörkt gulbrun så där är ju ingen tvekan om att det inte är black me di blden , precis som du säger :)
Ett blackanlag hade gjort henne mycket ljusare.

Visst kan man titta på färgerna bakom men den blacka färgen måste komma direkt från någon förälder.
Sen har vi ju dilemmat att det inte alltid är rätt färg som hästen står reggad i, inte föräldrarna heller.

Mitt underligt färgade sto har tex en svart pappa och en gulbrun mamma.......men helt klart är det silver i henne och kanske tom black.....
Dessutom vet jag andra avkommor med samma pappa som har gult i sig som de inte kan ha fått ifrån mamman så han måste ha varit gulsvart.
Har hört att mamman till mitt sto hade samma färg som henne.......men står som sagt reggad som gulbrun, precis som mitt sto gör.

Så färgen som står ska man inte alltid lita på.
Ibland är det lättare att se vilka färger på avkommor hästne ifråga har fått för att kunna utröna vilka gener som verkligen döljer sig i färgen ;)

Med tanke på att gulbruna kan ha väldigt många olika nyanser och ibland är de jättemörka i hivudet ibland inte, så måste ju möjligheten att även en gulbrun med blackanlag, alltså en vitblack, oxå kunna ha många oilika nyanser, spceillt då på huvudet.
Utan att för den sakens skull vara brunblack......

Pappa var brun sa du och mamma visste du inte.....

Men vet du vilka färger andra avkommor till mamman har fått ?
På det viset kan du ev utröna om hon har blackgen eller inte.....och gul eller inte :)

På vintern är hon nästan vit, hon har en massa olika färger från att gå från vit till nästan mörkbrun i sina olika fällningsprioder.
En gulbrun utan blackanlag kan också bli väldigt ljus.

Senast ändrad:

Häftigt att få veta så mkt om fjördhästens färger och ras :)

Ja, naturligtvis är alla gentiska koder samma oavsett ras, på färgen menar jag !

Hmm, ja , det måste förbryllat folk att vitblack+vitblack gav något som såg ut som en albino - mindre populärt som du sa !!

Jag kan verkligen inget om fjordhästens ursprung.......vilka andra färger fanns från böjan ? Alla ?
Skäck oxå ?

Jag har faktiskt tom sett en renrasig nordsvensk för inte så många veckor sedan till salu på annons som var bukskäck !!!
Hade inte en susning om att det ens fanns det anlaget kvar i rasen.......
Russ visste jag att det har bevarats men nordsvensk......

Men bukskäcksanlaget är ett sånt där som kan ligga dolt i generationer för att plötsligt poppa upp om jag förstår det rätt....men det måste komma från båda föräldrarna för att kunna poppa upp, eller är jag ute och cyklar nu ?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 701
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar