Sv: Vitblack?

kl
Är inte hästarna här gulblacka? Jag vill få det till att vitblacka hästar är helt vita, men men mörkare ben/huvud samt ål.

Gulblack är egentligen en färg som itne "finns" även om det finns hästar som är reggade som det.
Oftast är de brunlacka i verkligeheten, möjligen ljusbrunblacka.

Vitblack är ju en underlig färg som, precis som redan talats om, kommer från brun grundfärg med gult anlag OCH blackt anlag.

Alltså är en vitblack brun i grund och botten.
Sen beror det på vilken nyans som faller ut.

Det gula anlaget bleker den bruna grundfärgen och likså gör blackanlaget, dvs man har en relativt ljus-ljusgul-ljusbrun-vitgul-gulvit häst.
Som oxå får blacktecken - ål, mörk kant runt örat, mörkare huvud och ben, tvåfärgad man och svans och ofta är det en distinkt skillnad i det tvåfärgade.

Så en vitblack kan alltså ha stor variation i nyanserna men generna är desamma :)

På isländska har jag inte sett någon korrekt benämning men det borde ju vara typ bleikmoldott eller moldottbleik möjligen.
Fast när jag tänker efter så är väl just bleik rödblack så kanske det borde bli.......bleikalottmoldott ??
Kaka på kaka......

På engelska vet jag itne heller...White dun har jag aldrig hört talas om faktiskt.....
Vanlig gulbrun är ju buckskin så rimligen borde det bli buckskin dun.....
Jag har någon gång sett benämningen dunalino, kanske det är en vitblack på engelska, någon som vet ?

Måste bara fråga, hur är det med fjordingarna då? Tycker man hör jämt att de är gulblacka eller gulbrunblacka. Men är de alltså vitblacka eller ljusbrunblacka egentligen?
(Den vanligaste varianten menar jag, vet att det finns musblackar och sånt också.)

Måste bara fråga, hur är det med fjordingarna då? Tycker man hör jämt att de är gulblacka eller gulbrunblacka. Men är de alltså vitblacka eller ljusbrunblacka egentligen?
(Den vanligaste varianten menar jag, vet att det finns musblackar och sånt också.)

Samma färggenetik gäller för alla hästraser. Däremot är det vanligt att man uttrycker sig "slarvigt" när det gäller färger. Dessutom har det ju nomenklaturen ändrats genom åren så det är ju inte alltid så lätt.

Här är en bra länk till en sida om fjordhästfärger. Där finns inte gulblack eller gulbrunblack med, just av anledningen till att vi inte skall använda det uttrycket.

http://www.stuterikry.se/Fakta/black.htm

Den vanligaste färgen bland fjordhästar är brunblack i olika nyanser.

/Åsa

Här är en vitblack.

Vinterpäls
26272477.jpg

Sommarpäls
13318917.jpg

Vad har du för stam på denna hästen?
vilken färg har hennes mamma?

Mvh Åsa

hur stor chans är det att jag får en vitblack föl om jag betäcker jrounn med en vitblack hingst??
Jorunn har ju förmodligen blackgenen=)

Är Jorunn black?
Anlaget för black kan ju inte ligga dolt. Men det kanske du redan vet.
Hon måste ha en ganska skarp och tydlig ål, åtminstonde skall den fortsätta
ned i svansen. Manen kan man inte ta det på när de är isabeller.
En isabell som är black kan vara lite trixigt att se.

Leiras mamma, Gletta är ju isabellblack. Lerias pappa är svart.
Så då blev det Leria som är vitblack.

Men först tycker jag du skall ta reda på om Jorunn själv verkligen är black. Är någon av hennes föräldrar blacka?

Mvh Åsa

Han är e. Thytur frá Glaesibae och u. Snoppa frá Bakkakoti, vilka färger föräldrarna har vet jag inte, jag kommer inte in på wf...

Ok tack.
Jag gick in på WF och kikade lite på stammen. Tyvärr står det ingen färg på mamman. Men för att han skall vara vitblack måste hon ha varit vitblack eller isabellblack. Pappan är brun.

Jag funderade bara lite för jag tycker inte han ser ut att vara "äkta black" utan mer gulbrun, som han ockå står registrerad som på WF. Men WF kan ha fel, speciellt när det gäller dessa färger.

/Åsa

Jag har hört det där förut, men han är har skarpt ål (som går ned i svansen), zebraränder och kanter runt öronen så nog tycker jag att han kan vara vitblack?

Jag har hört det där förut, men han är har skarpt ål (som går ned i svansen), zebraränder och kanter runt öronen så nog tycker jag att han kan vara vitblack?

Jag förstår att du har hört det förut. Han är liksom lite för mörk på kroppen men framförallt på huvudet.

Men klart att han kan vara vitblack. Så länge vi inte vet hur mamman ser ut är det ju svårt att säga att han INTE är det.

/Åsa

Samma färggenetik gäller för alla hästraser. Däremot är det vanligt att man uttrycker sig "slarvigt" när det gäller färger. Dessutom har det ju nomenklaturen ändrats genom åren så det är ju inte alltid så lätt.

Här är en bra länk till en sida om fjordhästfärger. Där finns inte gulblack eller gulbrunblack med, just av anledningen till att vi inte skall använda det uttrycket.

http://www.stuterikry.se/Fakta/black.htm

Den vanligaste färgen bland fjordhästar är brunblack i olika nyanser.

/Åsa

Aha, då fattar jag! Tackar för hjälpen:laugh:!

På engelska vet jag itne heller...White dun har jag aldrig hört talas om faktiskt.....
Vanlig gulbrun är ju buckskin så rimligen borde det bli buckskin dun.....
Jag har någon gång sett benämningen dunalino, kanske det är en vitblack på engelska, någon som vet ?

Vitblack heter white dun på engelska. Dunalino är "isabellblack". Buckskin dun är inte korrekt benämning konstaterar jag efter en stunds googlande, det är antingen buckskin eller dun, inte bådaderana. Hope that helps! :)

Hur ser man skillnad på en ljust brunblack och en mörkt vitblack?

Vad är min?

22173985.jpg

26597320.jpg

Jag skulle vilja mena att denna häst på bilderna är brunblack då den inte har så distinkt tvåfärgad man som en vitblack brukar ha.
Manen på en vitblack brukar verkligen vara riktigt vit och riktigt svart.

I varje fall de jag har sett.

Å andra sidna så tycker jag just denna hästen faktiskt är helt "vanligt" gulbrun.......huvudet är inte typiskt blackfärgat......även en gulbrun kan ha blacktecken men de är då sk falska tecekn.

om det är en gulbrun hät med ett blackanlag borde det ju vara gulblack och inte vitblack. Vitblack måste ju vara ett eget anlag. annars undrar jag vad är det för skillnad på gulblack och vitblack?

jag hade en häst förut som såg ut som de ljusa på bilderna och den var reggad som gulblack-gulbrun med blackanlag fast egentligen borde det heta gulbrunblack.

mamman var isabell så visst var det ett gulanlag, men vad är vitblack för anlag?

fast om det är ett gulanlag borde det ju heta gulblack eller gulbrunblack och inte vitblack. det är väldigt missvisande.

Gubrunblack borde vara det korrekta namnet eftersom det är en gulbrun häst som fått blackanlag.

Vit har ju inte med saken att göra alls. jag trodde att vitblack var en egen färg. det blir väldigt missvisande.

fast om det är ett gulanlag borde det ju heta gulblack eller gulbrunblack och inte vitblack. det är väldigt missvisande.

Gubrunblack borde vara det korrekta namnet eftersom det är en gulbrun häst som fått blackanlag.

Vit har ju inte med saken att göra alls. jag trodde att vitblack var en egen färg. det blir väldigt missvisande.

Citat från Färgboken:

Blackfärger med gulanlag

Vitblack har mycket ljusa täckhår, blekt gulbruna till nästan vita. Färgen i ål, pannlugg, mittstol och svansfjäder samt på fötterna är svart eller gråaktigt. Ev zebrastrimmor är svarta eller gråbruna. manens sidohår är vita. Huden är mer eller mindre blekt brunt och ögonen ljusare än normalt.

På engelska kallas färgen bl a för: coyote dun, golden dun, silver dun.

Så det är alltså det ljusa täckhår som gett namn till vitblack och det som ska utmärka just vitblacken.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 068
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar