Vita hår = bristsymptom?

Sv: Vita hår = bristsymptom?

*lånar knapp*

Mitt sto som är 15 år och nu dräktig har blivit stickelhårig.
Inte jättemycket men hon har inte varit det innan.

Om hästen har brist på något måste man väl kunna kolla upp det på något vis, eller??

Prover eller dyl???

Min häst har alltid varit stickelhårig och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara någon brist av något slag. Är det verkligen någon som tror på det?? Så om vi människor börjar bli gråhåriga så har vi brist på vadå?? ungdom.... :rofl:

har du läst igenom allt? och uppfattat att man menar om det kommer upp på senare år så KAN det vara brist?? Innan du hånskrattar åt folk

Det kanske är så att det är den bristen som hästarna får också. :idea: Brist på ungdom. :idea:
De hästar jag mött som blivit stickelhåriga har alla varit 10+. ;)

Till att börja med är 10 år ingen ålder på en häst, och hur kommer det sig att vissa hästar på 20 år inte har gråa strån?

Och angående människor så tror jag säkerligen det finns en anledning till att vissa blir gråhåriga snabbare än andra. Det finns 30 åringar med massor med gråa hår, och så finns det 50 åringar som faktiskt har klarat sig.

Och nu snackar JAG inte stickelhårig som i "stickelhårig färggen", utan jag talar om vita strån på "unga" hästar UTAN någon stickelhårig eller skimmelgen. Enligt min uppfattning blir hästar oftast inte stickelhåriga förräns de närmar sig 20+

minihopp skrev:
Det kanske är så att det är den bristen som hästarna får också. :idea: Brist på ungdom. :idea:
De hästar jag mött som blivit stickelhåriga har alla varit 10+. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är just det jag menar , vissa människor blir stickelhåriga tidigt vissa aldrig. Har en dam på mitt jobb som har färre gråa hår än min man. Han är 35 år och hon är närmare 80.
Har alltså träffat på hästar på 10-12 år som blivit stickelhåriga, men också haft att göra med hästar på över 20 år som inte har ett vitt strå. Det är inte bara ålder det kan bero på utan säkert också en viss ärftlighet.
Det är säkert inte en omöjlighet med någon form av bristsjukdom, men knappast på alla hästar som får "gråa" hår.

malumbub skrev:
Om man kollar på hur en hästs tarmar går runt i kroppen upptäcker man att de finns även uppe vid manken.
Ja, vita hår kan bero på täcken, eller sadel eller annan utrustning som sitter fel, men även tarmarna. samma sak på undersidan, eller där tarmarna finns ö h t

*gapskratt* Just vid manken är det synnerligen ont om tarmar! Om man tar sig tid att studera anatomin ännu lite noggrannare finner man att även hästen har en brösthåla! Och ryggrad!

Om vi överför det till människan då, jag fick gråa hår under min graviditet och jag tänkte mycket på att äta rätt, då var jag endast 23 år.. Det kanske har med dräktigheten att göra?

Från tarmarna går det en massa nervtrådar till ryggraden. De vita håren skall ha med dessa nervtrådar att göra.

Kul att mina inlägg roar.

min häst har börjat få vita hår på ryggen, han har haft lite problem med ryggen och jag undrar om de vita håren kan va ett teckan på att han har ont?

malumbub skrev:
Från tarmarna går det en massa nervtrådar till ryggraden. De vita håren skall ha med dessa nervtrådar att göra.

Kul att mina inlägg roar.

Magen har en viss anlutning till den bakre delen av ryggen, då ländryggen. Men detta har även vi människor, dvs individer med ryggproblem i den bakre/nedre delen kan få vissa problem vid toalett besök eller var man nu gör dom. ;)

Däremot finns ingen anknytning till manken, har du haft några problem med toalett besök och känt av det mellan skulderbladen?

http://img.photobucket.com/albums/v168/Boj59/Exempelillustration.jpg

joneya skrev:
Kan hästar bli stickelhåriga av någon näringsbrist? Har hört att det kan hända (via en amerikansk sida som hade "räddat" ett stickelhårigt varmblod och förklarade stickelhåren med undernäring). Är det någon annan som vet något om detta?

Tacksam för svar
M.v.h. från Joneya

Hej!
Har funderat över denna tråden ett tag och för att stilla min egen nyfikenhet har jag frågat två olika veterinärer när de vart ut till oss. Och båda säger att de vita håren inte beror på någon brist utan att de blir stickelhåriga beror snarare på att de har anlag för stickelhårighet!

Och HUR förklarar de då att hästar som saknar stickelhårigt anlag får stickelhår? Då menar JAG inte stickelhår som i små vita fläckar på vissa ställen eller som rejält med vita hår över hela kroppen; utan jag snackar om helbruna hästar med brun stam som helt plötsligt får vita hår lite här och var, och bara några enstaka.
Mig veterligen så finns det ingen stickelhårsgen i en helbrun stam från flera generationer tillbaka.

domino skrev:
Hej!
Har funderat över denna tråden ett tag och för att stilla min egen nyfikenhet har jag frågat två olika veterinärer när de vart ut till oss. Och båda säger att de vita håren inte beror på någon brist utan att de blir stickelhåriga beror snarare på att de har anlag för stickelhårighet!

Det frågade jag faktiskt inte men ska ta reda på mer om ämnet då min häst faktiskt har lite enstaka vita hår på kroppen (helbrun).. Han är kollad av vet. och har inga brister av något.. Men så vet jag ju inte hur det ser ut i generationer tillbaka om det finns anlag till stickelhårighet..

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
663
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 139

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka