Vita hår = bristsymptom?

Sv: Vita hår = bristsymptom?

Jag har fått höra att vita hår runt tarmarna, t ex uppe vid manken, kan uppkomma då hästen har problem med nån störning i just det området. Och med tanke på vilken häst det gällde, så kan jag mkt väl tänka mig det.

Att brister/problem skulle kunna orsaka oväntade tillfälliga stickelhår kan jag tänka mig, då pälsen är en bra berättare om hästens välmående, men man bör kunna separera det från de som blir stickelhåriga ändå...

Sv: Re: Vita hår = bristsymptom?

Så med andra ord så bör man ha uppmärksammat andra brist symptomer för att eventuellt kunna förknippa de nyuppkomna vita stråna med just bristsymptom?

Vita hår runt tarmarna??

Eller så är dom vita håren uppe vid manken skav från täcket, ganska vanligt dessutom och då blir det oxå vita hår.

Om man kollar på hur en hästs tarmar går runt i kroppen upptäcker man att de finns även uppe vid manken.
Ja, vita hår kan bero på täcken, eller sadel eller annan utrustning som sitter fel, men även tarmarna. samma sak på undersidan, eller där tarmarna finns ö h t

Stackars min nu 22-åriga häst då!
From ungefär när han var 15 år blev han mer och mer stickelhårig.
I hans reg bevis står endast fux, en veterinär skrev i ett veterinärintyg i somras stickelhårig fux.

Måste tala om för min fullt brukbara 22-åring som inte är morgonstel, inte är knackig i början av ridpasset, är musklad som en belgian blue, har snustorra ben, är lika fräsch som alltid, samt veterinärbesiktigad för ngn månad sedan ua på böjprov och övrigt att han faktiskt inte mår bra! ;)

:D
Kan inget annat än avpolletera det påstådda ang vita strån kan vara tecken på brist av något slag.
Har aldrig hört det och går efter mitt sunda förnuft, samt veterinärs kunnande gällande kroppens funktion /välmående osv. :cool:

Senast ändrad:

Jag måste förstå dig fel. Tarmar i manken?? Det finns inga tarmar uppe vid manken!

Om det nu skulle var protein brist.Vad kan man ge hästen då som det är bra med proteiner i då?Min pålle 18 år blir bara mer och mer stickel hårig men mest på sommaren och han är pigg och glad och verkar inte må dåligt på något sätt.

Nej, inte I manken, men liksom omkring...

Jag ska försöka hitta en bild som förklarar det bättre!

Återkommer...

Hittar ingen bild, men jag har fått det förklarat för mig i a f alla nerverna (eller nåt) från de tarmar som ligger "överst" fäster i ryggen (skelettet?) runt manken (och resten av ryggen). Där ska pälsen kunna bli vit om hästen har störningar i det området (alltså även längre bak på ryggen). På undersidan finns ju tarmarna också, så öven där kan hästen få vita fläckar om tarmarna inte mår bra.

Vita hår kan också vara skavsår från utrustning som sitter fel, eller enkla stickelhår om de kommer som det, så liksom med allt annat får man ju leka detektiv när man upptäcker symptom...

Ojdå! Då måste ju mitt sto, som har en stor, halvmåneformad (nåja, nästan) vit fläck på höger sida av buken ha en ofantlig brist sen hon föddes! ;-)

Sv: Re: Vita hår = bristsymptom?

Jag har också en fux med ljus man och han får bara vita stickelhår när han byter till vinterpäls så jag antar att det har med det att göra. Min har ingen brist på bra mat.

Ja, det är likadant med min 19 åriga fux. Han blir mer och mer stickelhårig. Men det beror ju på åldern inget annat.

men kan det inte vara så på dom lite äldre hästarna att dom blir lite "gråhåriga" på äldre dar, precis som männsiskor??

paradox skrev:
men kan det inte vara så på dom lite äldre hästarna att dom blir lite "gråhåriga" på äldre dar, precis som männsiskor??

Nej nej, det beror naturligtvis på tarmarna kring manken.... Kanske järnskor har något med saken att göra också? :angel:

Mitt inlägg ju var inte riktat till dig,jag förstod ironin, den var bra.
Mina frågetecken gäller "mumbo jumbo malambumbo" inlägget.
PL

peter_lundin skrev:
Mitt inlägg ju var inte riktat till dig,jag förstod ironin, den var bra.
Mina frågetecken gäller "mumbo jumbo malambumbo" inlägget.
PL
Aha, då är jag med igen. Du menar det där om att tarmarna sitter fast i ryggraden/manken? Jag ser också fram emot att få veta mer om hur det går till...

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
663
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka