Vita hår = bristsymptom?

Sv: Vita hår = bristsymptom?

peter_lundin skrev:
Mitt inlägg ju var inte riktat till dig,jag förstod ironin, den var bra.
Mina frågetecken gäller "mumbo jumbo malambumbo" inlägget.
PL

HEY! Kul med ett nytt nick! Den kanske man ska använda nästa gång!

Jag delade bara med mig vad jag hört. NEJ, jag menar inte att "tarmarna sitter fast i ryggraden" som nån skrev. Jag påstår inte ens att detta är fullständigt sant. Jag ville bara dela med mig av det jag hört, att de vita hårstråna KUNDE ha nåt med nerverna från tarmarna att göra.
Jag hoppas verkligen alla använder eget huvud i såna här frågor. Jag trodde bara att ni ville höra olika teorier...

HALLÅ! Tänk lite! SJÄLVKLART behöver inte alla vita tecken eller fläcker eller hår bero på nån brist, vilket jag trodde framkom av mina svar. Jag försökte bara ge en alternativ anledning till nya märken...

Men det kanske ni inte förstod?

peter_lundin skrev:
Om tarmarna sitter fast i manken då måste väl lungorna sitta fast i ländkotorna. :devil:
PL
Jag trodde att njurarna satt där, strax under huden... Kanske sadeln inte trycker på njurarna - den kanske trycker på lungorna och orsakar bronkit? :devil:

malumbub skrev:
HALLÅ! Tänk lite! SJÄLVKLART behöver inte alla vita tecken eller fläcker eller hår bero på nån brist, vilket jag trodde framkom av mina svar. Jag försökte bara ge en alternativ anledning till nya märken...

Men det kanske ni inte förstod?

Ja du! Det är ju precis det som vi gör. Tänker lite själva.
Vi tycker bara att DU funderar och tänker lite konstigt. ;)

gejsa skrev:
Ja du! Det är ju precis det som vi gör. Tänker lite själva.
Vi tycker bara att DU funderar och tänker lite konstigt. ;)

That's me! Så är det bara.
Jag tycker det är intressant med flera olika teorier, och jag hoppas på att få reda på mer om denna teorin under hösten, då jag hoppas på att få prata med den som sagt den. Vill ha en tydligare förklaring.

Kul att man kan roa folk! :D

Min häst har fått extra proteinrikt foder senaste åren, just pga att äldre hästar ofta har ett högre proteinbehov.

Så detta att stickelhårighet ska vara en näringsbrist, det klassar i allafall jag som en skröna! Precis som råttan i pizzan, långhårskatten i mikron och andra sådana saker.;)

(Väljer ett meddelande på måfå att svara på)

Så vitt jag vet (i allafall när det gäller hundar) så påverkar zink piggmenteringen av pälsen. En rejäl brist på zink kan alltså leda till att pälsen blir grå.
Måste då alltså påpeka att det rör sig om rejäla brister på zink, och om nu hästar påverkas på samma sätt som hundar, så ska det alltså krävar extrema brister för att det ska märkas på pälsens färg. :idea:

ylvali2 skrev:
Nej nej, det beror naturligtvis på tarmarna kring manken.... Kanske järnskor har något med saken att göra också? :angel:

TSSS :idea: :rofl:

En häst jag känner blir bara stickelhårig under sommaren,Vad beror det på :confused:

...................
Donald Duck

malumbub skrev:
Jag har fått höra att vita hår runt tarmarna, t ex uppe vid manken, kan uppkomma då hästen har problem med nån störning i just det området. Och med tanke på vilken häst det gällde, så kan jag mkt väl tänka mig det.

Med tanke på vilken häst det gällde? Inte för att starta debatt, men jag undrar faktiskt vad du baserar uttalandet på. Hästen har varit hos mig i snart ett år och mår numera prima (ohalt, glad och mjuk i musklerna), så det känns för mig som ett väldigt elakt uttalande. Kanske menade du det inte så?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen aning om hur din häst är. Jag syftade på hästen som det pratades om när jag fick höra teorin. Jag bara formulerade mig klantigt. Sorry.

humm.. stickelhårig är faktiskt inte helt omöjligt, trots allt drabbar ju inte en brist av ett ämne bara en fläck av huden, utan hela hästen.
Det bästa exemplet jag vet var en uppfödare av NewFoundland hundar som alltid hade ljust grå valpar. Men efter dom blivit sålda fick alla sin svarta färg.
Förklaringen visade sig vara att uppfödarens hemlagade hundmat saknade den mängd zink valparna behövde, så när dom flyttade och fick ett bra foder fick dom helt enkelt färgen tillbaka.

min häst är 16 nu och för 1-2 år sedan började hon också bli stickelhårig.. men hon har vita stårn i man och svans också.. mamman flugskimmel, pappan mörkbrun. Kan det vara så att hon börjar bli gammal? :confused:

En häst jag känner till får alldeles för mycket energirikt foder och är mkt het, totalt galen. Enligt mig får den för helt fel foder och rids inte heller tillräckligt. Den är 11 år och har de senaste åren blivit mer och mer stickelhårig. Kan DEN ha brist då? Förstår mycket väl att det inte alls är alla stickelhåriga hästar som har brist :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Märkt att min svartbruna häst får vita hår över hela kroppen plötsligt. Möjlig orsak vet någon? Född 2007.
Svar
6
· Visningar
663
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 807
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka