Visst ska Butros behålla sin fina avatar?

Idag bytte jag tillbaka till mitt gamla pepparkakshus. Den rosa avataren tänkte jag ursprungligen endast ha under Rosa-bandet-månaden oktober, men när @Enya och några till ville att jag skulle ha den kvar, bestämde jag mig för det. Nu har jag emellertid tappat lusten för att använda den.

I en annan tråd har flera seniorer varit direkt otrevliga mot mig, därför att jag har engagerat mig i en fråga som de anser att en man inte skulle kunna ha någon erfarenhet av. Varför män inte skulle kunna förstå, att det är obehagligt att se foster dö, förstår jag ännu inte. Däremot inser jag, att jag aldrig kommer att kunna få någon egen erfarenhet av bröstcancer.

Som en eftergift till dem som anser att män inte ska engagera sig i det de inte har egen erfarenhet av tar jag bort min rosa avatar. Jag ska inte mer här visa mitt stöd för rosa bandet. Det måste vara en himmelsk lycka för dem att ha drivit bort en man från en kvinnofråga.
PK-samh%C3%A4llets-offer1.jpg

Idag bytte jag tillbaka till mitt gamla pepparkakshus. Den rosa avataren tänkte jag ursprungligen endast ha under Rosa-bandet-månaden oktober, men när @Enya och några till ville att jag skulle ha den kvar, bestämde jag mig för det. Nu har jag emellertid tappat lusten för att använda den.

I en annan tråd har flera seniorer varit direkt otrevliga mot mig, därför att jag har engagerat mig i en fråga som de anser att en man inte skulle kunna ha någon erfarenhet av. Varför män inte skulle kunna förstå, att det är obehagligt att se foster dö, förstår jag ännu inte. Däremot inser jag, att jag aldrig kommer att kunna få någon egen erfarenhet av bröstcancer.

Som en eftergift till dem som anser att män inte ska engagera sig i det de inte har egen erfarenhet av tar jag bort min rosa avatar. Jag ska inte mer här visa mitt stöd för rosa bandet. Det måste vara en himmelsk lycka för dem att ha drivit bort en man från en kvinnofråga.
Jag upplevde inlägget som lite gnälligt gulligt så jag vill svara med en fråga blir det nog till sist. Hoppas det är ok. Bröstcancer kan män få som någon mer skrev. Den där foster/kön-diskussionen verkar ovettig men nu kommer frågan.

Varför ska det vara lättare för dig som man att vara feminist än vad det är för en kvinna? Ger du dig så lätt var du väl ändå ingen "riktig" feminist, eller ?

• Gilla
Reactions: kol
Jag upplevde inlägget som lite gnälligt gulligt så jag vill svara med en fråga blir det nog till sist. Hoppas det är ok. Bröstcancer kan män få som någon mer skrev. Den där foster/kön-diskussionen verkar ovettig men nu kommer frågan.

Varför ska det vara lättare för dig som man att vara feminist än vad det är för en kvinna? Ger du dig så lätt var du väl ändå ingen "riktig" feminist, eller ?
Faktum är att det inte var tänkt som gnälligt. Jag har heller inte kommenterat avatarbytet i den tråd som föranledde det, för den uppgiften var helt irrelevant där. Där hade jag hoppats på en saklig diskussion, men jag har gett upp det hoppet.

Jag vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Man behöver inte vara feminist för att stödja rosa bandet. Det kommer jag att göra i fortsättningen också. Däremot tappade jag lusten att visa det på buke. En stor del av kritiken mot mig har gällt att jag har påståtts engagera mig i fråga som jag inte kan ha någon erfarenhet av, och på ett sätt har de naturligtvis rätt. Jag har uttalat mig för rätten till abort, men som man skulle jag tydligen inte ha gjort det, om jag förstår de mest rabiata.

När så många seniorer provocerades av att en man engagerade sig för något som de ansåg vara en kvinnofråga, tappade jag alltså lusten att visa mitt engagemang för något som i betydligt högre grad är en kvinnofråga (även om bröstcancer tydligen i 0,6 % av fallen drabbar män).

Jag minns inte hur den rosa såg ut, men vem säger nej till ett pepparkakshus?
Oavsett könstillhörighet, pepparkakshus liksom!

Faktum är att det inte var tänkt som gnälligt. Jag har heller inte kommenterat avatarbytet i den tråd som föranledde det, för den uppgiften var helt irrelevant där. Där hade jag hoppats på en saklig diskussion, men jag har gett upp det hoppet.

Jag vet inte om jag riktigt förstår din fråga. Man behöver inte vara feminist för att stödja rosa bandet. Det kommer jag att göra i fortsättningen också. Däremot tappade jag lusten att visa det på buke. En stor del av kritiken mot mig har gällt att jag har påståtts engagera mig i fråga som jag inte kan ha någon erfarenhet av, och på ett sätt har de naturligtvis rätt. Jag har uttalat mig för rätten till abort, men som man skulle jag tydligen inte ha gjort det, om jag förstår de mest rabiata.

När så många seniorer provocerades av att en man engagerade sig för något som de ansåg vara en kvinnofråga, tappade jag alltså lusten att visa mitt engagemang för något som i betydligt högre grad är en kvinnofråga (även om bröstcancer tydligen i 0,6 % av fallen drabbar män).

Jag skulle nog säga att du uppfattades tycka att vårdpersonalens rätt att slippa är viktig att utreda. Och andra anser att det skulle ske på bekostnad av den fria aborträtten vi har i Sverige.

Att inte anse den risken som ett problem när man är man är inte så konstigt, du som man kommer inte drabbas av en sjukvård där din abort inte kan genomföras i tid därför att rätt personal måste finnas på plats.

Däri någonstans ligger problemet/motsättningen.

Jag kunde inte låta bli att svara... trots att denna tråd handlade om annat...
Jag tycker det är tråkigt att du tar det på det sättet. Alla får ju svara i alla trådar. Och jag tycker det är tråkigt när man drar till med att de blir kritiserade bara för att de är män istället för de åsikter man för fram.
Men tycker du verkligen att det är för mkt begärt att du behöver ha en viss respekt för en fråga/situation som du själv inte behöver konfronteras med på samma sätt som väldigt många kvinnor gör? Är det inte naturligt att du har en viss ödmjukhet för det?

haha.... nu ska jag sluta förstöra denna tråden..

Senast ändrad:

Det här luktar korspostning, något som i andra forum är ett grovt brott mot forumnetiketten. Jag har alltså inte en aning om var abortdiskussionen hör hemma men jag kan dock konstatera att hur du uttalar dig om bröstcancer som varande en "kvinnofråga" så är du nog värd att få den kritik du nu upplever dig få. Med råge och lite till.

Jag skulle nog säga att du uppfattades tycka att vårdpersonalens rätt att slippa är viktig att utreda. Och andra anser att det skulle ske på bekostnad av den fria aborträtten vi har i Sverige.

Att inte anse den risken som ett problem när man är man är inte så konstigt, du som man kommer inte drabbas av en sjukvård där din abort inte kan genomföras i tid därför att rätt personal måste finnas på plats.

Nu tycker jag inte, att den diskussionen bör flyttas över hit, men jag skrev explicit flera gånger, att jag inte var emot aborträtten.

Det här luktar korspostning, något som i andra forum är ett grovt brott mot forumnetiketten. Jag har alltså inte en aning om var abortdiskussionen hör hemma men jag kan dock konstatera att hur du uttalar dig om bröstcancer som varande en "kvinnofråga" så är du nog värd att få den kritik du nu upplever dig få. Med råge och lite till.
Nej, jag har inte korspostat. Jag har inte kommenterat avatarbytet i den andra tråden. Det var en annan person som förde in det i den debatten. I den här tråden har jag bara förklarat varför jag bytte.

I den andra tråden, som primärt handlade om en samvetsklausul, har flera påpekat, att en man inte har samma erfarenheter och därför ansett, att en man inte bör yttra sig. Om jag som man inte får stödja fri abort, kan jag inte förstå varför ett engagemang för rosa bandet skulle vara acceptabelt. Om ditt minne inte är alltför kort, kanske du minns olika statuskampanjer på Facebook, där män skulle hållas utanför, när det handlade om bröstcancer. Vilka är det som har sett det som en kvinnofråga?

Med detta lämnar jag denna fråga i den här tråden. Den handlar inte om det.

Och korspostningen fortsätter. Mitt minne är alldeles utmärkt, jag har aldrig sett i någon tråd att män skulle vara uteslutna på något sätt, dumhet göre sig dock inte besvär i någon tråd.

Och korspostningen fortsätter. Mitt minne är alldeles utmärkt, jag har aldrig sett i någon tråd att män skulle vara uteslutna på något sätt, dumhet göre sig dock inte besvär i någon tråd.
Först för du in något som inte hör hemma i denna tråd, och sedan anklagar du mig för korspostning, när du får svar på tal. Jag klargjorde också, att jag inte vidare tänkte kommentera det ovidkommande här. Vad var det som var svårt att förstå?

Jag antar, att du helt enkelt vill ha sista ordet till varje pris.

Jag anser också att det handlar om korspostning och vill någon fortsätta ventilera ämnet om samvetsklausul så föreslår jag att det sker i den aktuella tråden och inte i denna som enligt min ringa mening har spelat ut sin roll.

/LenaH, moderatorvikarie på senior

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 441
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 850
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 415
Senast: Niyama
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 448
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30