Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Gnist skrev:
Samma som jag då med andra ord

Jag åker INGENSTANS och tränar med en valp..
Har inga övningar som hunden SKA göra/kunna vid en viss ålder.

Du har gjort dig en bild av vad vi gör och menar som ligger så långt från sanningen som det kan komma..I alla fall i fråga om mig och mina hundar :cool:

hahahahah o det har inte ni gjort om mig då????

ni tror jag tar på EL-halsbandet o stacklet o sen baseball träet o sen går jag ut o tränar hund mer eller mindre så tror ni om mig.

PIRU skrev:
hahahahah o det har inte ni gjort om mig då????

ni tror jag tar på EL-halsbandet o stacklet o sen baseball träet o sen går jag ut o tränar hund mer eller mindre så tror ni om mig.

:eek: :eek: Men snälla nån :eek: :eek: Tror du verkligen att jag tror det om dig :confused: :(

Det tror jag ju inte alls!!

Däremot, så tror jag att du är en väldigt engagerad hundägare med ett större intresse än gemene hundägare i att träna din hund och jag tror dessutom att du gör det på ett för dig och hunden bra sätt ;)

det går inte att få några vidare tävlingsresultat om man gör så. och det har du ju.

Tror du har missupfattat hur de flesta så kallade valpkurser är!!!

Skulle kanske heta nyblivenhundägarkurs:idea:

Kursen är till för hundägaren som får lära sig hur man tränar hunden vad man ska tänka på och hur man kan gå tillväga...Detta är en fördel att lära sig tidigt för att man ska undvika att få ett "felaktigt" beteende på hunden!!!

Dessutom underlättar lite vardagslydnad för både hund och människa, detta även på valpstadiet;)
självklart utan en massa krav:banana:

ALLT du gör med en hund är krav o en konflikt i en hund.

sen att hunden uppfattar det som ett väldigt milt krav om man är mjuk o försiktigt är en annan sak likadant med att det blir en väldigt liten konflikt för hunden om man är mjuk o lugn, men konflikt o krav är det.

PIRU skrev:
ALLT du gör med en hund är krav o en konflikt i en hund.

sen att hunden uppfattar det som ett väldigt milt krav om man är mjuk o försiktigt är en annan sak likadant med att det blir en väldigt liten konflikt för hunden om man är mjuk o lugn, men konflikt o krav är det.

utveckla. var ligger konflikten vid positiv förstärkning av utvalda beteenden?

Jag måste bara ställa en fråga... Du säger att man ska behandla en valp som ett barn, eller rättare sagt låta den ha sin valptid som just vad den är - en valp. När och om du får barn...när ska du börja lära den vad som är rätt och fel?

Kan tänka mig att cillamuffins menar tex: När valpen på eget initiativ kommer till dig och söker kontakt, så får den beröm.

Tätta mig om jag har fel cillamuffins.

Lillaloppan skrev:
Jag måste bara ställa en fråga... Du säger att man ska behandla en valp som ett barn, eller rättare sagt låta den ha sin valptid som just vad den är - en valp. När och om du får barn...när ska du börja lära den vad som är rätt och fel?

givetvis lär jag han rätt o fel det är inte lydnad i den bemärkelsen utan förbud.

han får inte vara i soffan tas ner i nackskinnet men säger inget åt alltså ett förbud.

Ok får försöka ta en annan metafor då.. När du visslar på din valp och den inte kommer, hur hanterar du då det? Skiter du bara i det och sen en dag när hunden fyller "mogen för träning" så kräver du då helt plötsligt att den ska komma till dig eller hur lägger du upp det? Jag har bara lite svårt att förstå ditt resonemang i vissa lägen... Jag anser själv att nästintill allt man gör med sin hund är ju en form av träning, oavsett ålder på hunden..

Att använda sig av förbud, är i mina ögon en form av träning. Jag har uppfattat dina tidigare inlägg som att du i princip inte "gör något alls" med valpen, och det verkar lite knepigt att ha någon form av "icke-relation" fram till dess att hunden är 8 månader.

Tror att folk definierar "träning" på lite olika sätt. För mig är träning nästan allt jag gör tillsammans med hunden såväl på lydnadsplan, som hemma, på stan eller på skogspromenaden. Någon annan skulle kanske inte definiera det som träning, utan "social samvaro".

Lillaloppan skrev:
Ok får försöka ta en annan metafor då.. När du visslar på din valp och den inte kommer, hur hanterar du då det? Skiter du bara i det och sen en dag när hunden fyller "mogen för träning" så kräver du då helt plötsligt att den ska komma till dig eller hur lägger du upp det? Jag har bara lite svårt att förstå ditt resonemang i vissa lägen... Jag anser själv att nästintill allt man gör med sin hund är ju en form av träning, oavsett ålder på hunden..

Klart att jag inte skiter i det när han kommer, även jag är ju mänsklig o kan dra lite på smilbanden o klappa min hund o bli glad.

men när jag kör in mina kommandon på min hund då blir allt med en boll. jag gör min hund totalt boll tokig, jag vill ha det att när jag tar fram bollen ska det bara smälla i kring fingrarna så sugen ska han vara på bollen. Jag bygger all min lydnad på föremåls intresse, och tacka vare bollen kommer jag få hunden o utföra momenten snabbt som ögat för o få bollen. Alla moment jag ska ha ska gå så fort det bara går när jag säger ligg då vill jag min hund blixt snabbt lägger sig inge halvdant, det blir senare i livet poäng avdrag i lydnaden på tävling. Mycket därför gör jag inget nu alls med min hund.

Fine skrev:
Att använda sig av förbud, är i mina ögon en form av träning. Jag har uppfattat dina tidigare inlägg som att du i princip inte "gör något alls" med valpen, och det verkar lite knepigt att ha någon form av "icke-relation" fram till dess att hunden är 8 månader.

Tror att folk definierar "träning" på lite olika sätt. För mig är träning nästan allt jag gör tillsammans med hunden såväl på lydnadsplan, som hemma, på stan eller på skogspromenaden. Någon annan skulle kanske inte definiera det som träning, utan "social samvaro".

Klart att jag inte har en icke relation med min hund men håller inte på med han så mycket hela tiden han får vara hund vilket han förmodligen är jäkligt glad över han går med mig o skrotar på gården, han har knappt varit av den, förrutom när vi åkt till jobbet o han är med där o härjar på nätterna.
Ser då såna saker som att han är jävulskt stark i miljö, han gör saker som 8v som många hundar här på detta forum aldrig skulle göra exempelvis, han går balanaserat i gallertrappor utforsskar på egen hand bullriga miljöer , mörka o trånga utrymmen, busar på pressening o.s.v.

cillamuffins skrev:
du har så rätt så ;)

Okej du menar så!
men jag menade tvärt om allt du säger gör med din hund är en konflikt, det må bli en väldigt liten konflikt i många sammanhang men ska ta några ex.
ska försöka förklara vad jag menar.

men låt o säga att du tar din "valp" e o ska få den o sitta men den vill nåt helt annat, du tar till dig valpen igen o kör om för den har dragning åt nåt helt annat, men till slut sätter sig, för det kan ju faktiskt hända nåt kul om jag lyssnar, där har du ställt ett litet krav att valpen faktiskt ska sitta o en liten konflikt för den vill igentligen något helt annat.

sen har "unghunden" som ska appotera den är snabb ut griper fullt kommer in med apporten kommer in, du tar approten ifrån hunden du har då en krav att hunden SKALL släppa apporten sen en konflikt för hunden vill behålla den o springa i väg med den.

sen "vuxen hunden" ska gå rygg transport med figurant du håller 5m avstånd men hunden pendlar väldigt o vill framåt o ta ärmen från figurant. där har du ett Krav att hunden SKALL vara vid din sida sen en konflikt för hunden vill igentligen vara hos figuranten o kampa inte hos vara hos Husse/Matte

men nu är detta bara en massa ex så häng inte upp er på dom. men ville visa bara hur jag menar att allting är ett krav o en konflikt i det man gör rent lydnads mässigt med hunden sen behöver inte vara så att konflikterna är så stora men som vuxen hunden i ex kan det vara en jäkla konflikt men otrorligt mycket bråk med.

hoppas du förstod nu, är trött o förkyld.
Det valpen eller hunden gör själv som eget intiativ ser jag ju ingen konflikt i, om du förstår hur jag menar här uppe

Men nu tycker jag inte att du skiljer mellan allmänlydnad och lydnadsplanslydnad. Att lägga sig snabbt har inget med allmänlydnad att göra och börjar du med det när hunden är 3 månader eller 3 år spelar ingen roll. (nästan) Men den allmäna lydnaden som inte är sitt och ligg och sådana saker utan nej och här och relation börjar man ju med direkt valpen kommer innanför dörren.

Jag resonerar på ett sätt och det verkade lite som att du resonerar ungefär likadant om jag förstod dig rätt. Vad gäller t.ex. apporteringen med hundarna så börjar jag inte för tidigt. Jag checkar av ibland att det finns intresse och en spontan vilja att komma till mig. Men sen låter jag det vara. En valp som gör fel med apporten kan jag inte korrigera!! Allt är lek och bygger bara på det. En unghund med huvudet fullt av hoppande hormoner kan börja leka med apporten och dra iväg, då är det bättre att låta bli och aldrig få in detta felbeteende och konfklikt, utan man väntar tills hunden är så pass gammal att jag kan ställa krav och korrigera om det behövs. Så jag är inte vän av att bygga in stress och felbeteende på en valp genom att låta de apportera och arbete för mycket i fält så att säga.

PIRU skrev:
Ser då såna saker som att han är jävulskt stark i miljö, han gör saker som 8v som många hundar här på detta forum aldrig skulle göra exempelvis, han går balanaserat i gallertrappor utforsskar på egen hand bullriga miljöer , mörka o trånga utrymmen, busar på pressening o.s.v.

Det du räknar upp skulle jag klasificera som en form av miljöträning, vilket ju är en förberedelse inför framtiden precis som det mesta man gör med sin valp. Om man utgår från att du hämtade din valp när den var 8 veckor, så är väl ovanstående rätt mycket att göra första veckan ändå?

Hur allt kan vara en konflikt beror väl på hur man tränar. Shapar man valpen kan jag inte se var konflikten ligger.

Fine skrev:
Det du räknar upp skulle jag klasificera som en form av miljöträning, vilket ju är en förberedelse inför framtiden precis som det mesta man gör med sin valp. Om man utgår från att du hämtade din valp när den var 8 veckor, så är väl ovanstående rätt mycket att göra första veckan ändå?

Hur allt kan vara en konflikt beror väl på hur man tränar. Shapar man valpen kan jag inte se var konflikten ligger.

Ja visst tränas han men det är inget jag planerar utan spontant o det säger jag inget om heller om du läst mina inlägg.

men jag åker då inte på regelrätta träningar med han som många gör utan gör hunden nåt så är det på hans initiativ o det är ju en viss träning men jag är inte inblandad i den träningen alls.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet