Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Jösses, det är inte regelrätta träningar på en valpkurs.
Och bara för man åker hemifrån och gör lite med sin hund, så behöver väl inte det vara negativt.
Jag tycker tvärtom det är bra, än låta valpen bara gå hemma och inte få se vida världen.
Jag tror inte du förstår hur vi menar, du förstorar upp allt.

Grana skrev:
Jösses, det är inte regelrätta träningar på en valpkurs.
Och bara för man åker hemifrån och gör lite med sin hund, så behöver väl inte det vara negativt.
Jag tycker tvärtom det är bra, än låta valpen bara gå hemma och inte få se vida världen.
Jag tror inte du förstår hur vi menar, du förstorar upp allt.

jag vet väl mycket väl hur valp kurser ser ut men det är inte det jag snackar om att valpkurser är regelrätta träningar men vet att folk satsar seriöst på träna med valpar i ung ålder.

menar du att min inte får se "vida världen" hahahah
han har nog upplevt en hel del redan, både miljö mässigt o platser , då vi är på träningar o han är med då o.s.v.
men för det mesta är vi hemma o skrotar men är ju på mina träningar med Piru då är ju givetvis valpen med också.

PIRU skrev:
förstår inte vitsen med en massa krav o så på en valp den får ju nog tungbörda i vuxet stadie.

Vilda hunddjur har krav på sig från de vuxna djuren i flocken/familjegruppen ända från det stadium då de börjar larva runt på egna ben.

Att sätta rimliga krav på ett djur i förhållande till dess ålder och mognad är inte att vara elak mot djuret-hunden, tvärtom- det är att vara snäll.

/KT

KungTulle skrev:
Vilda hunddjur har krav på sig från de vuxna djuren i flocken/familjegruppen ända från det stadium då de börjar larva runt på egna ben.

Att sätta rimliga krav på ett djur i förhållande till dess ålder och mognad är inte att vara elak mot djuret-hunden, tvärtom- det är att vara snäll.

/KT

ja det måtte väl jag också fatta, men hur många vargar går linförighet då???

finns ju olika krav.

går ju knappast o säga att en varg unge har krav på samma sätt som en hundvalp har.

PIRU skrev:
ja det måtte väl jag också fatta, men hur många vargar går linförighet då???

finns ju olika krav.

går ju knappast o säga att en varg unge har krav på samma sätt som en hundvalp har.

Tvärtom!

Vargungen lever ute i naturen där allmän oförmåga och social inkompetens, medför att denna individ inte kommer kunna skaffa sig mat eller hitta en partner att fortplanta sig med. Denna individ hamnar i en genetisk återvändsgränd.

Hundvalpen däremot lever i en skyddad verkstad i jämförelse.

/KT

KungTulle skrev:
Tvärtom!

Vargungen lever ute i naturen där allmän oförmåga och social inkompetens, medför att denna individ inte kommer kunna skaffa sig mat eller hitta en partner att fortplanta sig med. Denna individ hamnar i en genetisk återvändsgränd.

Hundvalpen däremot lever i en skyddad verkstad i jämförelse.

/KT

nu börjar ju du snöa iväg så långt i från ämnet man bara kan göra. orkart inte ens fortsätta disskutera detta...

Senast ändrad:

ojdå. nu blev det ganska klart att du inte riktigt har fattat vad vi gör på våra valpträningar.

vi sysslar mest med shaping, dvs att vi belönar det vi vill se och struntar i resten. vid ren shaping sitter man helt enkelt och väntar tills hunden utför den önskade handlingen, t ex sätter sig ner, men man kan också rigga verkligheten så att sannolikheten för att hunden ska utföra den önskade handlingen ökar, t ex genom att hålla en godisbit ovanför nosen. valparna lär sig mycket snabbt och tycker det är störtkul, som en lek med bonus!

en annan stor bit är den dagliga hanteringen och här läggs också den största tyngdpunkten. denna antar jag att inte ens militären vill att man hoppar över. här kan jag dock se att det kan bli lite konflikter i hunden, men det är också helt naturligt. man kan ju inte låta valpen bita och bita i ens händer för att man inte vill orsaka någon konflikt.

men en sak håller jag verkligen med dig om. bollen är överlägsen som belöning och det är väldigt positivt med en bolltokig hund. min ena kan gå genom eld och vatten för att få sin boll. kamplek är inte fy skam det heller, men mest intensitet får jag med en boll. en annan sak som jag också håller med dig om är vikten av miljöträning. det underlättar verkligen längre fram.

Ja visst får ni hålla på med eran Shaping helt okej.

men i fråga sätt då inte mina metoder heller för jag tycker det är okej att ni håller på med erat.

för jag har ju bevisat resultat iaf ändå med "mina metoder"
vilket inte du har med din "Shaping". tog mig endast 3år o få en hund klar från skratch i spår lydnad skydd samt väktarskyddet. har aldrig hållt i en hund innan dess att jag fick min,
o då inget halvdant utan med goda p spåret ligger han på alltid över 90p o max 100p på SM där kraven höjs dessutom, låg han på hela 96p i spår
och skyddet räknas dessutom som bland det svåraste grenarna o få till.

men då lägger jag hellre ner allt med hunderiet. o skaffar mig virknålar. för jag skulle då fan inte sitta o vänta tills hunden gör rätt det kan jag lova.

militären har inga valpar så det problemet lär inte uppstå. skulle en hund bita hundföraren eller dressören ja då lär den bli korrigerad för det det är ett som jag kan garantera redan nu.

Daglig hantering har jag med klippa klor o.s.v. det är väl okej att man gör med valpen.

men att jag visslar åt min valp ser jag inte som direkt träning för det är nåt som inte ska användas något senare när jag kör in HIT på han ser det som en tillfällig lösning bara, flesta gånger jag tar in han på de korta turer vi gör i skogen då ropar jag på den äldre bara, då automatiskt kommer valpen.

Senast ändrad:

cillamuffins skrev:
det är väldigt positivt med en bolltokig hund. min ena kan gå genom eld och vatten för att få sin boll.

En hund som är alltför fixerad vid något typ bolltokig eller pinntokig är inte bra heller. Det kan i extremfallet kosta hunden livet. Min far ( som var militär hundförare i många år) såg en hund en gång få huvudet söndersprängt av ett knallskott. Man skulle kontrollera skottfasthet ett antal hundar låg platslagda....men när knallskottet med tänd stubin kastades så var det en hund som rusade upp och högg tag i det..... hunden dog....

Inte så kul vad?

/Kung Tulle

KungTulle skrev:
En hund som är alltför fixerad vid något typ bolltokig eller pinntokig är inte bra heller. Det kan i extremfallet kosta hunden livet. Min far ( som var militär hundförare i många år) såg en hund en gång få huvudet söndersprängt av ett knallskott. Man skulle kontrollera skottfasthet ett antal hundar låg platslagda....men när knallskottet med tänd stubin kastades så var det en hund som rusade upp och högg tag i det..... hunden dog....

Inte så kul vad?

/Kung Tulle

Bara en engång händelse detta med knallskottet. Klart man ska ha en hund som är totalt tokig i bollen då är det lätt o jobba me dom under större press o man kan ställa högre krav för hunden är högre i drift.

PIRU skrev:
Bara en engång händelse detta med knallskottet. Klart man ska ha en hund som är totalt tokig i bollen då är det lätt o jobba me dom under större press o man kan ställa högre krav för hunden är högre i drift.

Visst du. Klart att det var en engångsföreteelse i alla fall för DEN hunden! Det här var en väldigt ovanlig olycka.

Men det händer faktiskt relativt ofta att hundar blir överkörda av bilar för att dom rusar ut i gatan efter bollar och är så fixerade vid bollen att dom vare sig ser bilen eller lyssnar på hundägarens inkallningsrop.

Jag vet hundar som är så fixerade vid tex pipleksaker att dom närmast är okontaktbara om dom hör ett ljud som liknar en pipleksaks.

Säkert finns det också andra exempel på att extrem fixering vid vissa saker är negativt.

Visst man kan utnyttja hundens fixering till fördel för träningen men det är väldigt lätt att det hela går ur händerna på hundföraren, särskilt om denne inte är så van vid att träna hundar.

/KT

Själv så gillar jag mina hundars godisfixering :p Jag är inte förtjust i att kasta boll i tid och otid. Jag vill inte ha fixering vid föremål på en apportör. (Trots att jag mest tränar annat så är ju apporteringen det som jag ändå anser vara deras viktigaste uppgift)

det du lyckats bäst med är att klappa dig själv på bröstet. lite gorillahanevarning där. och tro det eller ej, jag är inte SÅÅ imponerad över dina resultat.

mitt största resultat är att jag har en hund som lever idag. hon var högaggressiv och farlig, nu knallar hon glatt runt bland valpar och rör sig inte en millimeter på platsliggningen. all framgång kan inte mätas på papper.

vad det gäller svårighetsgrad så undrar jag om inte lydnaden är ett strå vassare. något mer onaturligt kan man knappast hitta på.

jag vill ha en hund som är väldigt bollfixerad, men det behöver inte betyda att den blir okontaktbar. säger jag stanna så är det stanna oavsett om bollen fortsätter rulla annars blir det ingen boll. det går att lära in på tre röda.

cillamuffins skrev:
vad det gäller svårighetsgrad så undrar jag om inte lydnaden är ett strå vassare. något mer onaturligt kan man knappast hitta på.

Jag Struntar ju högaktningsfullt i va du tycker är svårare det är ju konstaterat att skydds är svårare o tygla än lydnad för hundar i skydd är så mycket högre i drift än i lydnad o då blir inte lika svårt o styra dom i det, men är för det inponerad av duktiga lydnads hundar också givetvis.
Men har sett folk köra "mina metoder" även i lydnad enbart o fått mycket fina resultat.

sen får du ju tycka va du vill men sitt inte o tala om för mig va allt jag gör är fel o attt jag inte fattar nåt. när du inte kommer nånvart själv. jag har ju iaf visat resultat iaf mer än va du gjort. sen att det är skit reultat i dina ögon det bryr jag mig heller inte om för det är det långt ifrån.

Fick från början när ja sa att jag var intresserad av skydd raka NEJ, jag skulle satsa på nåt annat med min första hund, det kan du göra när du får mer skinn på näsan sa dom. Jag jag satt där på träning efter träning o frågade o frågade o var intresserad. Tränade med min vid sidan om i lydnad fick lite råd o tips. Sen började vi köra kamplekar med hunden o sen fortsatte det för allt flöt på, för jag hade styrning på han hela tiden.

Senast ändrad:

Jag säger som Cilla. Du sitter i var och varannan tråd och belönar ditt arbete.
Visst är det kul att det går bra. Men att hela tiden tala om hur bra man är, det imponerar inte på mig.
Och Cilla har kanske inte kommit långt inom tävling. Men om du läst hennes trådar om hennes hund, så har hon kommmit väldigt lååångt. Det behövs inga tävlingar, för att visa man kan hund.
Tävlingar är inte allt.

Alla har vi våra egna träningssätt. Vilket som är bäst kan man egentligen inte avgöra för det beror vilken individ man jobbar med. Jag håller med dig om det du tidigare i tråden säger om bla klicker. Det är lite påhitt och fungerar inte nått exeptionellt bättre än de gamla hederliga metoderna. Men denna nyhet får kanske även dom icke stortränande hundägarna att engagera sig mer i träningen av sin hund för att dom tror att det är en lättare väg(dom blir lite lurade!), så ur det perspektivet kan jag tycka det är bra med dessa nymodigheter om vi får mer hyffsat dresserade hundar i vårt samhälle. I övrigt kör jag själv efter de gamla metoderna och det har jag tänkt fortsätta med i fortsättningen också för det är den träningsmetod jag tror på.
Dock så börjar träningen från de att valpen är 8veckor. Och det tror jag egentligen din träning också gör men att du anser inte att du tränar för det är självklara saker. Precis som det är nämnt tidigare så låter det som om du har en naturlig fallenhet för detta med hunddressyr vilket gör att du kan använda de metoder du gör. Har dock sett resultatet av hundägare som använt metoden men inte varit duktiga dressörer och det resultatet är inte "vackert". Den schäferhanen är nu helt oregerlig! Fin hund som säkert skulle kunnat blivit en kanonhund i rätt händer eller med rätt dressyr och gränser från början!

Det du säger att hunden skall vara bolltokig kan vara farligt. Du nämner att det "smattrar runt fingrarna" så fort en boll kommer fram. Och just de får mig att reagera! Vad händer om ett litet barn helt plötsligt står och håller i en boll och din stora hund ser detta men du ser det inte?! Att man skall kunna säga stanna mitt i när hunden rusar efter sin boll tar jag för givet, men ingen människa är 100% uppmärksam hela tiden! Så det gäller att ha en bra balansgång på denna bollbesatthet och speciellt om man vet att det någon gång kommer att finnas barn i närheten av hunden! Då bör man tänka igenom det hela väldigt noga! Man vill ju inte måsta avliva hunden pga att den "huggit" en unge....... men visst kan det vara ett bra belöningssystem!

Lycka till i din fortsatta träning och jag hoppas du når dina mål. Att du sedan kan låta lite mer ödmjuk och mindre skrytig är en annan femma. Man har helt klart rätt att vara stolt över sina resultat och även berätta om sina fina resultat, men man berättar inte om sina resultat och jämför med att någon annan inte har samma fina resultat(sämre hund)......de klingar inte fint.....

Jo jag kan förstå att det kan reageras över det men det är ju inte svårare än om min hund inte funkar när det kommer bröder hit eller andra barn o sätta undan hunden. Så är det problemet ur världen

sen är det ju så att i en skyddshund tar man fram saker som inte alltid är önskvärda alla gånger som deras försvarslust ex.

Hunden går före det mesta kan jag säga direkt, men är ju inte dum för det, har inget i mot att dom får gå i hundgård här hemma om det skulle vara så. För ingen hund har dött av o gå i hundgård året runt. Så då kan dom gå där om det skulle komma barn också i nån timme/dag.

Det som är att ni sitter o talar om att jag gör så fel i allt jag gör med mina hundar o kör "mina metoder" som ni tror är allt annat än o dressera hund, så kanske man ska klappa igen en stund o fundera vad man själv åstakommit. Många här tränar långt mer än vad jag gör utan några större resultat o ska sitta o döma allt jag gör o tycka det är så galet fel. Finns ju många här som inte ens kan gå en vanlig promenad o ändå sitter o ifråga sätter allt man gör, det ser jag som jäkligt snett. Visst får man ifråga sätta det tycker jag är helt okej, men man behöver ju knappast se allt som det man gör är fel.

att jag endast kör min valp med så lite träning som är bara möjligt.
i ett svensk samhälle så går det inte o ha noll koll för då får man bo på kalfjället i en kåta, då kanske man kan göra så. Men som det ser ut i dag så måste det finnas viss styrning på sin valp o det är nog max va jag har ännu. Han kommer när jag visslar det är nog det enda sen vet han vem som är flockledare det är nog allt.

Sen att han tränar sig själv genom miljöträningen på jobbet är en helt annan femma för där är jag inte inblandad i alls det ser jag inte som direkt träning in den bemärkelsen vi disskutera. För träning för mig är när jag styr hunden till rätt bettende o får in ett system i det.

Allt en valp gör är ju träning de första månaderna, eller livserfarenheter vet inte om jag kallar det träning men men.

Tänker inte göra samma fel som jag gjort med Piru för där sa folk till mig hela tiden ååååh du har köpt rottweiler den kommer du inte klara av. Då vart man ju mycket hårdare för man ville inte det skulle hända att han gled ur nävarna på mig. Men me denna vet jag att han inte kommer göra det för nu finns det mycket mer skinn på näsan o jag är inte det minsta orolig över det även om det är mycket hund så kommer jag reda ut den på ett bra sätt.

Jag är ödmjuk mot folk som kan vissa mig det tillbax.

Jag blir kanon glad för de jag känner om det har gått bra på träning/tävling

Jag åker med på tävlingar o hjälper som uppvärmings figurant till de i våran tränings grupp. även om det innebär att jag får åka som till SSM när Fredrik skulle tävla o jag skulle vara uppvärmnings figurant åt han. fick åka 70mil o sova i bilen o.s.v. han betala mat o bensin pengar o fick sova i min bil i 4nätter tog semester för han skull för o hjälpa han, men för mig är det skitsamma för jag tycker det är skoj som fan allt med hund.

Lika det ringer folk hit o vill träna jag ställer mer än gärna upp även om jag knappt vet vem personen är. Du kan fråga Jadzia hur jag mådde i sommras med min rygg som jag hade en inflammation i som knappt ville ge sig bara för nån månad sen den gav sig. Ändå hjälpte jag till för folk skulle tävla..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar