Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

det funkar också att få ungarna lydiga genom att dra dem i öronen när de hittar på dumheter. men är det ett bra sätt? knappast. när man vet hur inlärning fungerar inser man också hur fantastiskt det är att det finns hundar som trots allt förstår vad föraren vill att de ska göra. men så har vi också lagt ner åratal på att få fram tålmodiga och intelligenta hundar. försök göra samma sak med en katt, och du är dömd att misslyckas.

Gnist skrev:
Du har alltså inte så stor personlig erfarenhet av hur mycket jobb det Kan krävas för att träna en 1½-årig hund, som vuxit upp utan uppfostran och utan några som helst krav på sig?

nej inte jätte stor nej!
men vet att följsamhet är inget man lär hunden utand et finns där naturligt.

men har ändå sett både försvarsmakten dresserat hundar i den åldern o aldrig varit problem där eller äldre hundar som bytt ägare för endra dom tagit över hos nån person o testas som väktarhund o heller inte sett så värst mycket problem i det.

Gnist skrev:
Du har alltså inte så stor personlig erfarenhet av hur mycket jobb det Kan krävas för att träna en 1½-årig hund, som vuxit upp utan uppfostran och utan några som helst krav på sig?

Som sagt - är man dujtig kan man nog reda ut det, med bra resultat
Men det är inget jag rekomenderar för de flesta (mig inräknad)

cillamuffins skrev:
det funkar också att få ungarna lydiga genom att dra dem i öronen när de hittar på dumheter. men är det ett bra sätt? knappast. när man vet hur inlärning fungerar inser man också hur fantastiskt det är att det finns hundar som trots allt förstår vad föraren vill att de ska göra. men så har vi också lagt ner åratal på att få fram tålmodiga och intelligenta hundar. försök göra samma sak med en katt, och du är dömd att misslyckas.

har aldrig sagt det heller..

Vi? lagt ner åratal på tålmodiga hundar?? de var lika tålmodiga för 50år sen

Gnist skrev:

Schäfern jag hade , den fick gå tillbax för den funka inte o ha tillsammans med min andra hane annars hade den lätt fått varit kvar utan o tveka på det även om den kosta 25000Dkr. sen var det såna "problem" att den gått i hundgård hela livet o jag bodde då i lägenhet men hade varit i dag så hade jag byggt hundgård åt den så den fått gått ute istället för den trivdes inte inne.

men som sagt va en skit trevlig hund som bara ville mer o mer hela tiden.

Av dygnets 24 timmar, så ser du ändock inte dessa andra hundar speciellt mycket..

Tro mig det finns få hundar som är så följsamma, föriga och allmänt lydnadstränade som unghanen(OBS nu snackar vi inte om IPO-hundar, då de flesta av oss hundmänniskor faktiskt inte tränar och tävlar i det......).
Trots detta underbara stabila psyke som hunden faktiskt har, så var han en riktig :devil: när han kom, för Ingen hade talat om för honom att det fanns regler att följa.
Han trodde att Han var kung över allt och alla och accepterade inte godvilligt och utan protester att bli nerpetad från sin position och att få krav på sig.

Jag har ändock 26 års hunderfarenhet. Är inne på hund nr 25 i mitt hundliv och har stor erfarenhet av problematiska, ouppfostrade unghundar och jag rekommenderar INTE en normal hundägare att vänta tills deras hund är 1-1½ år gammal innan de börjar träna sin hund i lydnad :cool:

Gnist skrev:
Av dygnets 24 timmar, så ser du ändock inte dessa andra hundar speciellt mycket..

Tro mig det finns få hundar som är så följsamma, föriga och allmänt lydnadstränade som unghanen(OBS nu snackar vi inte om IPO-hundar, då de flesta av oss hundmänniskor faktiskt inte tränar och tävlar i det......).
Trots detta underbara stabila psyke som hunden faktiskt har, så var han en riktig :devil: när han kom, för Ingen hade talat om för honom att det fanns regler att följa.
Han trodde att Han var kung över allt och alla och accepterade inte godvilligt och utan protester att bli nerpetad från sin position och att få krav på sig.

Jag har ändock 26 års hunderfarenhet. Är inne på hund nr 25 i mitt hundliv och har stor erfarenhet av problematiska, ouppfostrade unghundar och jag rekommenderar INTE en normal hundägare att vänta tills deras hund är 1-1½ år gammal innan de börjar träna sin hund i lydnad :cool:

Jo visst han var ingen ängel hemma det kan jag säga direkt men det är ju inte konstigt heller stått i hungård i 1,5år , sket på golvet o härjade rent allmämnt inomhus, men var aldrig elak o svara upp mot mig på nåt vis. Så han åkte till min tränings ansvarig o fick gå i 3 månader i hundgård istället men träna med han i 3ggr i veckan utan problem.

Du kan inte jämföra dig själv mot "vanliga" hundägare och tro att dessa kan göra på ditt vis.

Jag gör inte det, eftersom Jag Vet att de flesta vanliga hundägare inte klarar av att hantera en unghund som inte fått lära sig vart gränserna är på samma sätt som jag personligen klarar av.

Det är en stor fördel om man kan se saker och ting ur ett annat perspektiv än sitt eget...

Gnist skrev:
Du kan inte jämföra dig själv mot "vanliga" hundägare och tro att dessa kan göra på ditt vis.

Jag gör inte det, eftersom Jag Vet att de flesta vanliga hundägare inte klarar av att hantera en unghund som inte fått lära sig vart gränserna är på samma sätt som jag personligen klarar av.

varför kan inte jag ljämnföra mig med vanlig hundägare för jag är ju en normal hundägare, så det vore inte konstigt om jag gjorde det.

Med "normala/vanliga hundägare" menar jag exempelvis de som INTE tränar & tävlar IPO, skydd etc med sina hundar :smirk:

De vanligaste hundägarna är Betydligt mindre intresserade av att lägga ner flera timmar i veckan på träning av sina hundar än vad exempelvis Jag och Du är..
De vill ha i många fall hunden som ett snällt, socialt fungerande relativt väluppfostrat sällskap.

Ja det får ju stå för dig. jag ser mig ändå som en normal hundmänniska

även om jag tränar 5-6 gånger i veckan minst för det är ändå bara ett fåtal timmar det handlar om sen är min hund som vilken annan hund som helst.

*kl*

Om nu jadzia tittar in här så kommer hon att tycka att jag är världens mespropp som vanligt men...

Jag tycker det verkar som om här föreligger ett litet problem.Vissa användare, utan att ha sett Piru med sin hund, har förutfattade meningar om hur träningen går till. Likaså tror jag inte att Piru riktigt har fattat att han förmodligen har ett naturligt handlag med hund.

För att göra som Piru gör så krävs enligt min mening en stor portion intuition och känsla. Med vägledning av dessa egenskaper kan man reagera och agera rätt INNAN man får problem med sin hund.

Vi vanliga dödliga (ja, jag tillhör den kategorin som måste lära mig med hjälp av litteratur och instruktörer) får vackert gå kurs och försöka lära oss det som Piru förmodligen har intuitivt.

Jag kommer fram till denna slutsats eftersom det verkar som om det slår gnistor i debatten utan att de olika parterna förstår varandra. Cillamuffins, Gnist och övriga hänger upp sig på att Piru "ingenting gör" när han förmodligen gör massor utan att vara särskilt medveten om det.

För några år sedan hamnade jag i en liknande diskussion ang. unghästar och inridning. Jag har tidigare aldrig ansett att jag gjort något särskilt med hästarna. Kommunikationen bara fungerar ändå. Andra går en massa "fåniga kurser" och sysslar med NH som om det vore världens vetenskap och jag har fnyst åt hela paketet.

Numera har jag förstått att mitt hästhandlag är intuitivt och att jag ger massor av fina signaler utan att vara medveten om det. Kurserna som hålls är nödvändiga för många, men inte för mig - inget är rätt eller fel - vi är bara olika...

Så Piru, jag tror att din "passiva valpperiod" är full av små signaler som förstärker din roll som ledare. Därför fungerar träningen mycket bra när hunden är lite äldre.

Om du funderar en stund så inser du säkert att din relation till valpen bygger på intuition snarare än medvetna handlingar.

Vissa användare, utan att ha sett Piru med sin hund, har förutfattade meningar om hur träningen går till.
Jag har inga som helst förutfattade meningar ang. hur PIRU tränar med sin hund. Det har han förklarat i tidigare trådar

Cillamuffins, Gnist och övriga hänger upp sig på att Piru "ingenting gör" när han förmodligen gör massor utan att vara särskilt medveten om det.
Det är snarare PIRU, som tror att han ingenting gör..Jag försöker förklara för honom att det han gör även under valptiden är en form av lydnadsträning med valpen (vissla så kommer den = en form av inkallning etc..)

Så Piru, jag tror att din "passiva valpperiod" är full av små signaler som förstärker din roll som ledare. Därför fungerar träningen mycket bra när hunden är lite äldre.

Precis vad jag påstått hela tiden..

Vänd på det hela då och sluta inbilla dig att alla (i ditt tycke) "onormala" svensson hundmänniskor lägger ner samma tid som dig och övriga tävlingsinriktade hundägare (inklusive mig själv) gör..

Jag personligen inbillar mig inte att alla hundägare har intresse och kunskap nog att hålla på som vi gör.

Du har så långt i från nån aning hur jag tränar med min hund det kan jag säga dig direkt det är det få som vet.

sen att jag tränar mycket det är sant men de gör mig inte onormal för det för det är nån timme om dagen jag tränar sen är min hund lika som vem som helst.

så alla som löptränar eller simmar flera gåner i veckan de är onormala tränings narkomaner då?

Skillnad mellan det jag gör att det är spontana grejer med hunden som den inte uppfattar som nåt speciellt igentligen, men ni åker ju verkligen på träningar med era valpar vilket jag adlrig skulle göra o planera dagen för en valp vad man ska göra i dag på träningen.

Du har så långt i från nån aning hur jag tränar med min hund det kan jag säga dig direkt det är det få som vet.

Det jag vet är vad du själv skrivit.

sen att jag tränar mycket det är sant men de gör mig inte onormal för det för det är nån timme om dagen jag tränar sen är min hund lika som vem som helst.

Jag påstår inte att du är onormal, *suck* men du jämför Vanliga icke tävlingsmänniskor(hobbyhundägare om du så vill) med dig själv hela tiden och verkar tro att dessa kan och vill träna på samma sätt och i samma utsträckning som du och dina gelikar.
Jag Vet attd et inte är så eftersom jag har dessa människor på mina kurser...

så alla som löptränar eller simmar flera gåner i veckan de är onormala tränings narkomaner då?

Ska du göra den jämförelsen så får du ju jämföra de som går ut och går stavgång max 1 gång per vecka mot de som springer/ cyklar/ simmar 1-2 timmar varje dag.

Du måste ju inse att det är en viss skillnad mellan att träna sin hund en timme varje dag mot att efter avklarad valp och unghundskurs Inte träna (i den bemärkelse du har på att träna) överhuvudtaget med sin hund?

Skillnad mellan det jag gör att det är spontana grejer med hunden som den inte uppfattar som nåt speciellt igentligen,

Samma som jag då med andra ord

men ni åker ju verkligen på träningar med era valpar vilket jag adlrig skulle göra o planera dagen för en valp vad man ska göra i dag på träningen.

Jag åker INGENSTANS och tränar med en valp..
Har inga övningar som hunden SKA göra/kunna vid en viss ålder.

Du har gjort dig en bild av vad vi gör och menar som ligger så långt från sanningen som det kan komma..I alla fall i fråga om mig och mina hundar :cool:

Nej jag gör inte det för det är på hobby nivå jag tränar.

även om det är ofta.

skilland om jag vore dressör hos ex polis,miltären eller hade eget företag som dressördå kunde jag ändra mig på det eller om jag jobba med mina hundar som väktare det är en annan sak.

men när jag löpte som mest kvala jag inte till träng-SM men avstod men flesta tävlningar var ju med svensson svensson från Vivalla , få tävlingar som krävdes nåt kval för o få vara med. exakt likadant på dessa tävlingar jag kör nu...'

så jag ser mig som en helt normal hundägare med ett något större intresse än gemene hundägare.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet