Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Gnist skrev:
Kraven kommer inte in i bilden för mina hundar före 6-8 månaders ålder, beroende på ras och individ.
Man kan lära dem grunderna i alla fall på ett positivt och lekfullt sätt.

ja det fattar jag med, men ingen av er kan ju ge nåt mer argument än så, "att inga krav kommer föräns 6-8månader, jag säger ju iaf att jag hinner med allt ändå. så varför hålla på med valpen då?

varför inte? egentligen är det ju inte momenten som sådana man tränar, utan följsamhet och samarbete.

För att en unghund som inte lärt sig något av följsamhet, förarkontakt och någon form av inkallning, under sin uppväxt får man bråka så mycket mer med :cool:
Har tagit över ett antal unghundar som haft en "fri uppväxt" och fy f*n vilken skillnad det är på dem och de hundar som får lära sig grunderna under uppväxten!

cillamuffins skrev:
varför inte? egentligen är det ju inte momenten som sådana man tränar, utan följsamhet och samarbete.

allt det där får jag ändå in om hunden är 8-9 månader. Du ger så dåliga argument, varför man ska köra med en valp.

jag säger ju varför jag inte tränar valpar hur många gånger som helst!!!

Jag personligen "kör" inte med valpar..
Jag tror du virrar ihop det vi skriver med att vi kör regelrät lydnadsträning ;)
Vilket vi då Inte gör...

Gnist skrev:
För att en unghund som inte lärt sig något av följsamhet, förarkontakt och någon form av inkallning, under sin uppväxt får man bråka så mycket mer med :cool:
Har tagit över ett antal unghundar som haft en "fri uppväxt" och fy f*n vilken skillnad det är på dem och de hundar som får lära sig grunderna under uppväxten!

YEAH RIGHT!!!!!!!

nej knappast varför tror du alla myndigheter vill ha unghundar 15-18månader som är orörda Annars vill dom knappt ha dom. både polis o försvarsmakten.

hade en 15månaders schäfer hane från Danmark här förra sommaren totalt orörd körde in IPOI lydnads program på 2 måander o den var så följsam o trevlig på alla vis inte ett enda rejält bråk inte ens när man la in kravfaserna o den hade en rejäl portion allvar i sig också.

Så du menar att de vill ha hundar, som INTE kan någonting och som inte har en grunduppfostran?
Låter väldigt märkligt :cool:

Jag Har rätt så stor erfarenhet av sådana hundar och tro mig har de vuxit upp utan krav på sig tills de är 1½ år, så inte fasen finner de sig godvilligt och utan protester att få krav ställda på sig..

Men är ju lät för dig som kan hund. Men fru Svensson som är förstagångsägare och inte kan hund. Hon får ju mkt hjälp genom att gå en valpkurs och se vaman kan göra med en hund.
Jag har sett många som inte kommit kurser förrän de har problem, och då får de ju slita sig blå med hundarna. Och ofta är de runt 8-12 månader.
Tänk vad lätt allt blir när man börjar i tid.
Och jag tycker visst vi har gett argument varför vi "tränar" med våra valpar. är kanske du som inte förstår dom.
Jag tycker det är viktigt med kontakt och samspel, och har man det, då har man mycket gratis.
Sen om du inte vill ha det förrän vid 8 månaders ålder, säger ju inte att vi andra gör fel.
Kanske det rent av blir så att du får vara hårdare i din inlärning än vi andra, just för du låtit hunden bara vara...
För att du tränar på ett hårdare sätt, det har vi ju läst i trådarna.

Jag vet flera som haft hundar från hundskolan när den fanns. och då skulle de gå på brukshundklubben och lära in grunder mm. De fick vissa regler att gå efter.

Sen diskuterar ju alltid du utifrån vad du gör, alla håller inte på med skydds och vad det nu är.

Gnist skrev:
Så du menar att de vill ha hundar, som INTE kan någonting och som inte har en grunduppfostran?
Låter väldigt märkligt :cool:

Jag Har rätt så stor erfarenhet av sådana hundar och tro mig har de vuxit upp utan krav på sig tills de är 1½ år, så inte fasen finner de sig godvilligt och utan protester att få krav ställda på sig..

stämmer gott jag har gjort militärtjänstgöring på ett förband med hundar och en hundskola, de får in hundar som är köpta som är i dom åldrarna o är totalt orörda i lydnad, spår, skydd o man får en perfekt idivid o köra in på den har inte lärt sig något konstigt av andra folk. FÖRSVARET har ju en mall för hundar, att i olika veckor ska dom klara vissa saker gör dom inte det då åker dom bort, där av vill man ha en så orörd hund som möjligt.
Sen finns det givetvis hundar som kommer in som är körda men då ofast av riktigt duktiga hundförare som säljer hunden till försvaret.

lika polisen de vill inte ha en hund som är körd nåt speciellt av pleti o kleti utan helst så orörda som möjligt.

Tycker inte att en hund som är totalt orörd ställer till det har man avlat på förighet så är den förig även om den är okörd upp till 15 månader.

Grana skrev:
Jag vet flera som haft hundar från hundskolan när den fanns. och då skulle de gå på brukshundklubben och lära in grunder mm. De fick vissa regler att gå efter.

Sen diskuterar ju alltid du utifrån vad du gör, alla håller inte på med skydds och vad det nu är.

spelar ju ingen roll om jag kör skydd eller inte.

en skyddshunds ställs det betydligt högre krav på än en sällskapshund eller lydnadsahund eller va det nu är.

Förstår inte hur du resonerar.

valp är betraktat som baby o ska förbli det till hunden är mogen för o kunna koncentrera lite grann iaf.
Ex: Betyder det att dina valpar inte blir rumsrena förrän vid vuxen ålder?
Är det inte så att det mesta man gör med en valp är träning (uppfostran/inlärning etc)? Inkl inkallning via vissling, rop eller annat?
Vartefter kuggas så in "sitt", "ligg", "nej" etc, osv på ett naturligt sätt.

Den typ av lydnad du skriver om är väl ett helt annat område?

Jag har gjort en riktigt stor tabbe i mitt hundliv, och det var att inte låta senaste valpen "leka av sig" i samband med valpträningarna. Detta på order av BHK-instruktörerna som körde med nya idéer. Resultatet blev en hund som inte grejar andra hundar på ett naturligt sätt.
Att "hälsa" i koppel tycker inte jag heller är en så bra idé, däremot att släppa ihop hela bunten efter varje träning.

LAI

Rumsrenhet är ju en helt annan femma, de kan inte kontrollera det som små för de har ingen knipreflex så inte mycket o göra åt om den pissar inne.

:confused:
Förstår avgjort inte hur du tänker.
Försök att läsa mitt inlägg en gång till!

LIA

men nu tror jag att du har missförstått något. att militär och polis vill ha "orörda" hundar beror på att det är betydligt enklare att lära in än att lära om. är ett beteende riktigt befäst kan det ta evigheter att ändra på. det är ju inte så att det är lättare att lära hunden saker vid den åldern, snarare tvärt om.

ett bra samarbete gynnar både hund och förare och det finns bara fördelar med att lära in det så tidigt som möjligt.

jag kan bara jämföra med de andra i min grupp som sedan tidig valpålder tränat på följsamhet och förberett moment. mina egna är typiska crossovers, speciellt den ena, och vi kommer nog aldrig få den naturliga följsamhet som många av de andra har trots bra material. allt tar betydligt längre tid för mig, de behöver ju bara fila lite så sitter det.

cillamuffins skrev:
men nu tror jag att du har missförstått något. att militär och polis vill ha "orörda" hundar beror på att det är betydligt enklare att lära in än att lära om. är ett beteende riktigt befäst kan det ta evigheter att ändra på. det är ju inte så att det är lättare att lära hunden saker vid den åldern, snarare tvärt om.

det är ju det jag säger det är lättare o få en hund som ingen rört o få in rätt bettende på.

cillamuffins skrev:
men nu handlade det inte om att inte lära in fel från början, utan rätt.

ja men du o gnist började ju disskutera följsamhet o bla bla bla
o jag sa att det är strunt samma för det är avels sak med följsamheten så det spelar ingen roll om hunden är 8-10v när man börjar eller 15-18månader så kommer hunden vara lika följsam ändå.

och jag menar att de inte alls får lika naturlig följsamhet som när man börjar tidigt. visst kan man lära in ett korrekt fotgående även senare, men det blir inte riktigt samma som de som gjort det från början. dessutomlägger man grunden för en god relation vilket man alltid ar nytta av senare, vad man än tänkt ha hunden till.

sorry om det blir lite svamligt, är snuvig och febrig och det ser inte lika bra ut i texten som det gör i mitt huvud. men det jag ville ha fram är att man kan få till en fin följsamhet även på en hund som inte är så följsam naturligt om man bara börjar tidigt. samma övningar går att göra med vuxna hundar, men det blir helt enkelt bättre med små valpar.

Senast ändrad:

Om det skulle vara så då är det knepigt att folk tar sig till SM,WM me sina hundar om de inte skulle få en naturlig följsamhet om man inte börjar med valpen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar