Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

nej det tycker jag inte. ska förklara bättre vad jag menar när jag är lite klarare i skallen.

cillamuffins skrev:
nej det tycker jag inte. ska förklara bättre vad jag menar när jag är lite klarare i skallen.

behövs inte förklara nåt för mig jag lovar jag kommer o lyckas även me denna hund :smirk:

jag har ju ändå gjort nåt rätt me den jag har så....

jag har aldrig sagt att det inte kan bli bra ändå! precis som jag inte kan påstå att man inte kan få till det med helt onaturliga inlärningsformer á la tysk militärofficer. det är ju du och din rottis ett strålande exempel på. med ett bra hundmaterial och ett bra ledarskap brukar det gå vägen vilken bana man än väljer. var och en är salig på sin tro som det brukar heta.

LIA skrev:
Att "hälsa" i koppel tycker inte jag heller är en så bra idé, däremot att släppa ihop hela bunten efter varje träning.
LAI

förklara för mig varför ska hundar leka med andra hundar som inte tillhör flocken det är ju direkt värdelöst.

Min får aldrig träffa andra hundar än dom som är i flocken, det fyller ingen funktion i en hunds liv o hålla på o leka med Pleti o Kleti
utan den som ska vara roligast i hela värden är Husse/matte inga andra.

tja, mina får hälsa på så många som möjligt och de har helt klart blivit mindre intresserade. nu är de väldigt olika som hundar, M tycker inte det är så kul att leka med främmande och L tycker det är roande, men vid stora släpp håller de sig alltid relativt nära och ser till så att jag okejar det hela. trots att de egentligen inte är särskilt lydiga och att mitt ledarskap är lite halvdant. det är helt enkelt inte så roligt efter ett tag.

vad hundarna får ut av det är utmärkt motion och utökade språkkunskaper.

Om man måste utestänga alla andra slags stimuli inklusive dess artfränder för att själv vara "roligast i världen" för sin hund...
då tycker jag man ska sätta sig ner och ta en rejäl funderare!

Hundar har den mycket trevliga förmågan att umgås/leka/vara med andra hundar oavsett flocktillhörighet. Om dom får chansen till det.

I vårt fall skulle det varit mycket lättsammare och trevligare om hunden haft en annan attityd gentemot andra hundar.

LIA

cillamuffins skrev:
jag har aldrig sagt att det inte kan bli bra ändå! precis som jag inte kan påstå att man inte kan få till det med helt onaturliga inlärningsformer á la tysk militärofficer. det är ju du och din rottis ett strålande exempel på. med ett bra hundmaterial och ett bra ledarskap brukar det gå vägen vilken bana man än väljer. var och en är salig på sin tro som det brukar heta.

hahahahahah du har aldrig ens sett mig träna med min hund så kalla mig inte tyskofficer är du gullig... jag är hur lugn som helst med han det kan du fråga både , Jadzia här på forumet o nu också Mitrolle som sett hur jag tränar både lydnad och skyddet.
Vad har du åstadkommit med din hund då??? på 4 genomförda tävlingar har jag haft som sämst en 3:e placering samt 1:a plats på Rottweiler mästerskapen i IPOII dessutom me relativt höga poäng

sen onaturliga inlärningsformer, det jag kör efter är gammla väl beprövade träningsmetoder o funkar än i dag o vet du varför jo för hundar ändras inte på sig de är lika enkla i dag som för 50år sen men det är bara vi människor som larvar oss med klicker o disskutions timmar med våra fyrbenta.

Tror du själv jag skulle välja nåt annat än bra hundmatrial eller vore det en dålig hund jag hade i kopplet då åkte den bort till nån annan eller så åkte den 2m under backen omedelbart.

Senast ändrad:

LIA skrev:
Om man måste utestänga alla andra slags stimuli inklusive dess artfränder för att själv vara "roligast i världen" för sin hund...
då tycker jag man ska sätta sig ner och ta en rejäl funderare!

Hundar har den mycket trevliga förmågan att umgås/leka/vara med andra hundar oavsett flocktillhörighet. Om dom får chansen till det.

I vårt fall skulle det varit mycket lättsammare och trevligare om hunden haft en annan attityd gentemot andra hundar.

LIA

nej det sa jag inte att man ska utestänga alla men min får inte träffa andra än den jag har o sen givetvis om det kommer nån hit med hund så, men inte åker jag nånstans o kastar ihop 10hundar som ska "leka" aldrig i livet det fyller noll funktion.

Kolla bara en vargflock inte fan springer dom till grannflocken o kastar ihop alla valpar i nån timme o springer hem sen bara för valpen ska vara trött så de får sova gott sen på natten. ;)

Jag har haft en hund som tävlat SK med bra reultat och han började tränas vid 4-5 månaders ålder...
En kanonhund är det, även om han nu gått i pension..

Gnist skrev:
Jag har haft en hund som tävlat SK med bra reultat och han började tränas vid 4-5 månaders ålder...
En kanonhund är det, även om han nu gått i pension..

ja jag vet att det funkar vet folk som kört full hets i uppbindning på 8v valpar som blivit kanon tjänstehundar/tävlingshundar senare i livet också men det är en annan femma.

nu är det såhär piru, att utvecklingen går framåt och vi vet en hel massa idag som vi inte visste förr. gårdagens träningsmetoder är helt oventenskapliga och strider mot lagarna för inlärning.

JAG har inte några bedrifter att skryta med än, men min tränare har och defenitivt hans son.

Jag har sett folk köra olika metoder, på olika hundar och jag har själv kört två olika metoder på de två hundar som jag haft från valpstadiet.
Din metod fungerar den med, OM MAN ÄR hundkunnig från början.
För medelsvennson med sin första hund är det dock inte att rekommendera:-)

cillamuffins skrev:
nu är det såhär piru, att utvecklingen går framåt och vi vet en hel massa idag som vi inte visste förr. gårdagens träningsmetoder är helt oventenskapliga och strider mot lagarna för inlärning.

JAG har inte några bedrifter att skryta med än, men min tränare har och defenitivt hans son.

skulle vilja säga att det är strunt för funka det bra för 30-40 år sen funkar det i dag också o det finns det ju goda tecken på,

hundar ändrar inte på sig de var exakt likadana som för 100år sen

Vari ligger skillnaden?

lite ot, men:
Unghanen var inte tränad öht när vi tog över honom vid 1½ års ålder och han var en ren :devil: första halvåret innan han accepterade att vi ställde krav på honom. Nu är han en helt suveränt duktig och lydig hund, men jag slipper gärna bråka med hundarna på det vis jag fått göra med honom och övriga unghundar jag tagit över i mitt hundliv..

Hur många halvvuxna hundar som Aldrig haft krav på sig har du personligen Själv tagit över och tränat?

escodobe skrev:
Jag har sett folk köra olika metoder, på olika hundar och jag har själv kört två olika metoder på de två hundar som jag haft från valpstadiet.
Din metod fungerar den med, OM MAN ÄR hundkunnig från början.
För medelsvennson med sin första hund är det dock inte att rekommendera:-)

då är jag född med ett koppel då????

detta är min första hund så
har aldrig haft hund innan heller jo som spädbarn hade familjen hund men men.

mina metoder vart får ni det ifrån o hur vet ni hur mina metoder är?
låter på er som jag slår in allt i hunden vilket är långt i från sanningen men är då inte rädd för o tala om för hunden att den gör fel heller.

Det tror jag absolut inte:-)
Med din metod - menade jag att du förespråkar metoden "ta det lungt tills hunden är ett år"
Inte att du hade upfunnit den;)
Jag vet en del som gör på samma sätt, men de har vart folk som varit duktiga redan innan.

Gnist skrev:
Vari ligger skillnaden?

lite ot, men:
Unghanen var inte tränad öht när vi tog över honom vid 1½ års ålder och han var en ren :devil: första halvåret innan han accepterade att vi ställde krav på honom. Nu är han en helt suveränt duktig och lydig hund, men jag slipper gärna bråka med hundarna på det vis jag fått göra med honom och övriga unghundar jag tagit över i mitt hundliv..

Hur många halvvuxna hundar som Aldrig haft krav på sig har du personligen Själv tagit över och tränat?

1 schäfer hane har jag själv haft från en av danmarks bästa kennlar en hund som har en godportion med försvarslust o var ett mycket god skyddsämne. han skapa inga större problem o absolut inte när dte gäller o vara samarbetsvillig...

sen har jag ju varit med dom i träningsgruppen när dom kört sina

Du har alltså inte så stor personlig erfarenhet av hur mycket jobb det Kan krävas för att träna en 1½-årig hund, som vuxit upp utan uppfostran och utan några som helst krav på sig?

Lite kuriåsa kan vara att miki gustavsons (en av mina favorithundtänare som skirvit böckerna "valpen" "unghunen" och flera serier i hundsport)
vanligaste råd på vapkurser är "gör ingenting"
*skratt*

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar