Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Nej det tar inte 8 år. Det går väldigt fort.
Jag kan ta ett ex, men det var bara på skoj. Vi skulle ha en hund att trycka på en viss knapp på en kassaapparat, sån som barn leker med.
Vi ville den skulle trycka med tassen på en knapp så pengakassan öppnades. Det fanns säkert 8 knappar på den apparaten.
På 10 minuter, hade hunden lärt sig att det var just den gröna knappen som den skulle trampa på.
Så till slut hade vi en hund som endast trampade på den gröna knappen, för det var då belöningen kom.
Och hunden fick komma på det själv.
Om du tar reda på lite mer vad klicker är, så inser du att man sitter inte bara på en pall och väntar. Jag har inte ens en pall ;)
Min yngsta har jag tränat in apportering med klicker (ja jag använde inte klicker, men körde på samma sätt).
Nu är hon inte helt klar, men grunden fixade vi lätt på kort tid.

Jag vet en som bara håller på med klicker, i just inlärning. Hon tävlar både elit i sök, spår och lydnad. och har även varit med i SM i nån gren, kommer inte ihåg vilken.

Nej kommer aldrig o ta reda på närmare hur en klicker funkar ALDRIG I LIVET, funkar mycket bra utan klicker också.

Men då kan du inte ha åsikter om det heller, när du inte vet hur det fungerar. Och ja, ditt sätt fungerar säkert också bra.
Jag håller väldigt lite på med klicker, men är ändå impad av att det fungerar så bra.

Sen en massa köttbullar behöver man heller inte ha, man kan belöna med olika saker. Boll, precis som du gör. Sen ser jag ingen skillnad på att belöna med boll eller godis, huvudsaken belöningen kommer och man belönar med det som hunden uppskattar mest.

Grana skrev:
Men då kan du inte ha åsikter om det heller, när du inte vet hur det fungerar. Och ja, ditt sätt fungerar säkert också bra.
Jag håller väldigt lite på med klicker, men är ändå impad av att det fungerar så bra.

Sen en massa köttbullar behöver man heller inte ha, man kan belöna med olika saker. Boll, precis som du gör. Sen ser jag ingen skillnad på att belöna med boll eller godis, huvudsaken belöningen kommer och man belönar med det som hunden uppskattar mest.

HAHahah men ni har ju åskiter om EL o stackel men 90% av er vet inte ens hur det ser ut ännu mindre hur man kan använda det.

bollen har man ju inte bara som belöning, utan man höjer driften med bollen också. Så därför är den solklart bättre framför "godis"

Jag vet lite grann om klicker det räcker för mig för o bestämmt mig för o aldrig slösa pengar på en iaf.

Så en hund som inte är intresserad av bollar får högre drifter och bättre motivation :confused: Jag tror helt ärligt att du har tränat lite för lite med olika slags typer av hundar och förare. Inte i antal, utan i beteende, mål och resultat.

Att förkasta något som fungerar för andra och säga att det enda som fungerar är att göra si och så är lite väl trångsynt.

Att träna med el är jag väl inte helt bortkommen med eftersom att jag har (haft) kontakt med fågelhundsvärlden. (Men även folk från F21 som haft tjänstehundar) De gemensamma för alla är att de inte varit odelade positiva och det tycker jag säger en del eftersom att de träffat på så otroligt många (olika)hundar.

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Så en hund som inte är intresserad av bollar får högre drifter och bättre motivation :confused: Jag tror helt ärligt att du har tränat lite för lite med olika slags typer av hundar och förare. Inte i antal, utan i beteende, mål och resultat.

Att förkasta något som fungerar för andra och säga att det enda som fungerar är att göra si och så är lite väl trångsynt.

Jag sa ju att en hund som har ett boll intresse kan man ta fram bollen snurra med bollen i ett höger varv så jagar hunden bollen o har då en högre drift när man kliver iväg.

Jag har iof aldrig jobbat med hundar utan stort föremåls intresse för de lär aldrig bli bra skyddshundar. så det är sant, jag jobbbar enbart med hundar i samma stil, som jag har hemma själv .

Jag har sett hur folk kör med klicker o sett att det inte är nåt för mig. Det är just såna här inlägg mot mig som jag är så FÖRBANNAT LESS PÅ att jag är trångsynt o.s.v. JAG måste väl för FAN veta vad som passar mig eller inte passar.

Jag vet väl mycket väl att klicker funkar o alla får köra som dom vill har aldrig sagt nåt annat heller...

Senast ändrad:

Vad som passar dig ja. Men du skriver inte att det handlar om dig. När du skriver så låter det alltid som att det är en sak som gäller för var och envar och inget annat. Du måste börja spceificera dig mer för att man ska förstå vad du menar. Ibland känns dina meningar lite halva och iaf jag förstår inte alltid vad du skriver. Så om du utelämnar hälften av vad du menar så blir det väldigt svårt för alla...

Nej du sa heller aldrig att det var för en hund med stort bolintresse, du skrev: bollen har man ju inte bara som belöning, utan man höjer driften med bollen också. Så därför är den solklart bättre framför "godis"

Man, vem är man? Det är vi alla? Eller är man du? Varför skriver du inte du då? Du utelämnade också att hunden skulle ha bollintresse innan. Jag kan inte läsa ut det av den meningen.

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Vad som passar dig ja. Men du skriver inte att det handlar om dig. När du skriver så låter det alltid som att det är en sak som gäller för var och envar och inget annat. Du måste börja spceificera dig mer för att man förstår vad du menar. Ibland känns dina meningar lite halva och man förstår inte alltid vad du skriver. Så om du utelämnar hälften av vad du menar så blir det väldigt svårt för alla...

****raderat***

Senast ändrad:

Jadzia har vaknat och just hittat tråden. (Hehe, ja du är en diplomatisk mespropp).

Till viss del har du rätt i att Piru har ett naturligt handlag. Det här kommer han och jag diskutera oss blå om nästa gång vi träffas, men han gör en hel del med sin valp men inte på samma medvetna sätt som oss andra. I hans ögon tränar han faktiskt ingenting för träning är i Pirus ögon något helt annat. Det är också här jag tror att ni missförstår varandra. Hemma hos Piru sker inte några kontaktövningar, ingen regelrätt inkallning, inte koppelträning eller mycket annat som man kan se på valpkurs. Däremot händer det en hel del i form av uppfostran, men Piru kommer aldrig att kalla det träning. Valpen får faktiskt mest springa runt och lalla lite som den vill om den inte bryter några av de få regler som finns.

Men inte heller jag skulle kalla hans hantering av valpen för träning och definitivt inte lydnadsträning. Det han sysslar med är enkel uppfostran och att leva med valpen. Lydnadsträning är mycket mer målmedveten, momentinriktad och framförallt arbetsrelaterad.

Men som alltid är det rätt intressant att se exakt hur mycket vissa kan veta om ett ekipage utan att ens ha träffat dem eller sett dem in action.

Ovetenskapliga?
Kallar du Skinner, Pavlov och resten av gubbarna för ovetenskapliga och stridande mot lagarna om inlärning?
Många av de gamla gubbarna påvisade genom evtenskapliga experiment att ett djur utför önskat beteende om det vinner belöning och oönskat beteende låts bli om det resulterar i bestraffning. Det är väl något av det första man får lära sig.

Man ska dessutom tänka på att det är farligt att börja överföra inlärningspsykologi baserad på människa till andra arter. Jag vet att vi haft den här debatten förut, men börjar du snacka om onaturliga och ovetenskapliga metoder bör du gräva djupare än böckerna om klicker.

Pyssla med dina metoder du, men jag ser ingen som helst mening med att släppa ihop ett helt gäng hundar eller att lägga tio veckor på att klicka bort ett beteende som man kan fixa till på en dag.

cillamuffins skrev:
det funkar också att få ungarna lydiga genom att dra dem i öronen när de hittar på dumheter. men är det ett bra sätt? knappast. när man vet hur inlärning fungerar inser man också hur fantastiskt det är att det finns hundar som trots allt förstår vad föraren vill att de ska göra. men så har vi också lagt ner åratal på att få fram tålmodiga och intelligenta hundar. försök göra samma sak med en katt, och du är dömd att misslyckas.

Barn är människor och hundar är hundar. Det är det första man måste lära sig. För övrigt svarar många tonåringar väldigt bra på gammal femtiotals-dressyr. Tydligt beröm är de gjort något bra och klart ogillande när de gör något oönskat. Att ignorera dåligt beteende och bara beröma bra beteende är något som kallas fri uppfostran och det fungerar inte kan jag tala om, inte ens med små barn.

Men då var du faktiskt knäpp. Du skulle ha vilat och det var rätt korkat att fortsätta träna. ;)

KungTulle skrev:
Jo men det första som man ska lära sig när man arbetar med djur är att INTE ha bråttom. Allting ska få ta tid om det behövs och det är ingen mening med att ta genvägar som man som tränare inte behärskar till fullo.

Vi har väl alla sett skräckexempel som elhalsband på hundar och gramantyglar på hästar etc etc.

/KT

Men det där är en sanning med modifikation. I inlärning av moment kan och ska det få ta tid, men viss uppfostran ska ske så snabbt som möjligt. Det finns vissa beteenden som ska tas bort så fort som möjligt. Klicker och shaping är en mycket bra metod för inlärning och rena cirkuskonster men det räcker inte alltid till i vardagen. Jag skulle aldrig sätta mig med en klicker i tio veckor för att försöka få bukt med en hund som hotar mig eller någon annan.

Jadzia skrev:
Men då var du faktiskt knäpp. Du skulle ha vilat och det var rätt korkat att fortsätta träna. ;)

jo jag hade det ju jäkligt jobbigt den period då jag gick i sär med X:et o såg bara till o inte sitta hemma o deppa ihop.
Jo jag vet det så här i efterhand om man ser hur långt tid jag hade ont efter åt :angel:

men kul hade jag då man slet som figurant åt allt o alla :rofl:

*kl*

Jag förstår inte ordet "metoder". Vad innebär det? Jag skapar MITT sätt att träna min hund. På ett sådant vis som jag trivs med och min hund naturligtvis. Många "metoder" som kanske skulle passa min hund, men som inte passat mig. Då blir det inget av det. Man får ju matcha det som passar en själv och jycken. Det ska ge resultat och kännas schysst.

Jag föredrar om jag ska placera mig i fack, den gamla skolan av hunddressyr. Dvs att man bestraffar ett felbeteende. Sen är ju bestraffningen olika beroende på vilken hund man har. En bestraffning för min hund kanske inte skulle vara bra för någon annan.

Hade ett problem på klubben för något år sedan. Att min hund stack så fort han fick lust. Så fort jag släppte loss honom stack han all världens väg. Lattjade omkring, kissade, tuggade pinnar osv. Det gick inte heller att köra med lina på honom. Han var och är inte korkad. En tränare sa då det mest korkade jag varit med om: "Klicka när han kommer till dig." Som om att min självständiga byracka skulle komma frivilligt när han har så mkt roligare där borta med sina pinnar. Försökte dock detta för att bevisa att det minsann inte gick. Naturligtvis blev det inte ett enda klick, då han totalt ignorerade mig.

Plan B var att springa och gömma mig. Synd då att jag har en självständig individ som anser att han klarar sig själv. Han tittade en snabbis, sen återgick han till sitt tuggande. Jag fick tjoa tjimma, kasta bollar och vara fånig. Ingen hund. Efter mkt om och men kom han dock (då alla pinnar var uppätna förmodligen) och inte fan berömde jag honom?

Ser många på klubben som kör med varianten: "Jag kallar på min hund 511 gånger och berömmer när den kommer lunkades emot mig efter 10 minuter." Till vilken nytta?

Sen att träna eller inte träna. Allt man gör med sin hund behöver inte vara träning enligt mig. Träning = förberedande inför tävling. Dvs moment osv. Allt annat är ju eg. ren uppfostran. Att gå i koppel, klippa klor, klara av miljö osv. Det är inte så att jag daddar med min hund på stan. Utan jag går han följer med. Sen är man nästan "illa" tvungen att kalla det för "lossträning", "miljöträning", "koppelträning" för att folk ska förstå ;)

Så länge hunden mår bra och svarar fint på sin ägares "metoder" så finns det väl inget att tjaffsa om? Har bara sett ett filmklipp av Piru's och hans råtta. Jag ser då ingen strykrädd hund som kryper fram med underlägen svans och bakåtslickade öron. Snarare tvärtom. En hund med gott själförtroende samt ett gott öga för sin husse. Det går inte bara att dömma ut människor som kör med "gamla skolan". Däremot funkar nog dessa metoder inte på alla FÖRARE. Man måste nog ha lite i sig naturligt. Veta hur, när och varför man bestraffar en hund. Har sett många ekipage som fått ett helvete pga ägaren har läst att man ska slänga hunden på rygg. Speciellt med hundar som har försvar i sig. Kan tala ifrån mig själv, när jag fick problem med min hunds könsmognad tog jag det sista strået. Att göra en sk. "alfarullning". Detta är något jag ALDRIG kommer rekommendera till någon. Det kan bli så mycket mer skada än nytta.

Jag föredrar att berömma med det som motiverar min hund mest. Dvs kamp eller bollar. Naturligtvis tycker han om korv också. Men han "dämpar" sig så. Jag vill ha min hund i 110% när vi tränar. Inte någon som enbart luktar i fickorna och väljer att kliva av planen när han upptäcker att jag inte har något gott att erbjuda. Så godiset ges nästan enbart vid lugna moment. Så som platsliggning tex.

Fortfarande så är allt individuellt. Det "metoder" som Piru använder sig av kanske inte alla här inne hade klarat. Medans klickermetoderna förmodligen aldrig fått Piru's hund så grymt duktig. Man får ju ha lite fingertoppskänsla när det gäller belöning, bestraffning, förstärkning osv. Det går inte bara att läsa en bok och köra det rakt av på sin hund.

Flummigt inlägg, klockan är mycket ;)

Jadzia skrev:
Men det där är en sanning med modifikation. I inlärning av moment kan och ska det få ta tid, men viss uppfostran ska ske så snabbt som möjligt. Det finns vissa beteenden som ska tas bort så fort som möjligt. Klicker och shaping är en mycket bra metod för inlärning och rena cirkuskonster men det räcker inte alltid till i vardagen. Jag skulle aldrig sätta mig med en klicker i tio veckor för att försöka få bukt med en hund som hotar mig eller någon annan.

Klicker och shaping kan funka toppen på en del hundar under vissa situationer. Men jag håller med dig till tusen. En del hundar funkar inte de sk. "snälla metoderna" mot. Att berömma när hunden gör rätt och ignorera felbeteenden.

Bad om hjälp ang min hunds otroliga försvarslust ang stöldgods. När han snott något ifrån diskbänken tex. Då la han sig rakt ner (gick inte iväg och gömde sig), tuggade på det han fått tag på sen kunde man glömma att ens vara i hans närhet. Käftarna slog till höger och vänster. Att då höra: "Byt mot en korvbit". Jo men eller hur? Som om att han skulle släppa fläskfilén mot ett stycke korv? "Träna loss och sånt mer innan." Min hund släpper ALLT jag ber om, förutom det han snor. Har gått fram och ruskat om honom rejält när detta hänt och det är ytterst sällan han snor något.

Nyfiken på hur människor som kör med sina "gullmetoder" löser en hund som tex sticker på vilt? Står man och lockar på hunden med godis? Springer man åt andra hållet? Jag tog min jycke i lina och han fick en flygresa. Sedan dess har han aldrig någonsin stuckit på varken katt, hare eller större vilt.

Sen tycker väl inte jag att "uppnå" innebär tävla med goda resultat alltid. Det beror på vilka mål man har med sin hund. Jag hade som mål att få Focus att fungera i samhället trots sina bokstavskombination. När han var "färdig" med det kom målet att lyckas hantera honom utan protester. Även det är avklarat. Detta är en träning som pågick dagligen i 1 års tid. Att få honom att slappna av, inte hugga folk som gick förbi, uppskatta smek och kärlek. Jag kan impas otroligt över ekipage som göra fina skyddsarbeten, duktigt spårarbete, fint sammarbete men även en "vanlig" god relation osv. För att det kan ligga grymt mycket jobb bakom en sån "lätt sak". Något som är beundransvärt är hur människor med livrädda hundar lyckas få dom att fungera. Det ger jag all heder åt. För det är fasiken inget lätt arbete!

Om min nästa hund har ett gott psyke samt fysisk kommer mina mål att bli helt annorlunda. Att få ett gott sammarbete med hund nr två kommer kanske inte alls att kännas som en sådan stor seger som det gjorde med nuvarande. Det beror ju på vart problemen och träningen ligger.

Aliide skrev:
Klicker och shaping kan funka toppen på en del hundar under vissa situationer. Men jag håller med dig till tusen. En del hundar funkar inte de sk. "snälla metoderna" mot. Att berömma när hunden gör rätt och ignorera felbeteenden.

Bad om hjälp ang min hunds otroliga försvarslust ang stöldgods. När han snott något ifrån diskbänken tex. Då la han sig rakt ner (gick inte iväg och gömde sig), tuggade på det han fått tag på sen kunde man glömma att ens vara i hans närhet. Käftarna slog till höger och vänster. Att då höra: "Byt mot en korvbit". Jo men eller hur? Som om att han skulle släppa fläskfilén mot ett stycke korv? "Träna loss och sånt mer innan." Min hund släpper ALLT jag ber om, förutom det han snor. Har gått fram och ruskat om honom rejält när detta hänt och det är ytterst sällan han snor något.

Nyfiken på hur människor som kör med sina "gullmetoder" löser en hund som tex sticker på vilt? Står man och lockar på hunden med godis? Springer man åt andra hållet? Jag tog min jycke i lina och han fick en flygresa. Sedan dess har han aldrig någonsin stuckit på varken katt, hare eller större vilt.

Jag kan inte annat än :bow: :bow: :bow: till allt som står ovan!

Jag är helt för den "gamla skolan" eller vad man nu ska kalla det. Och jag förstår inte heller hur man med "gullemetoder" får en hund att inte sticka efter exempelvis vilt? Så någon får gärna förklara hur det går till!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 647
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar