Sv: Vissa har svårt att förstå!?
*kl*
Jag förstår inte ordet "metoder". Vad innebär det? Jag skapar MITT sätt att träna min hund. På ett sådant vis som jag trivs med och min hund naturligtvis. Många "metoder" som kanske skulle passa min hund, men som inte passat mig. Då blir det inget av det. Man får ju matcha det som passar en själv och jycken. Det ska ge resultat och kännas schysst.
Jag föredrar om jag ska placera mig i fack, den gamla skolan av hunddressyr. Dvs att man bestraffar ett felbeteende. Sen är ju bestraffningen olika beroende på vilken hund man har. En bestraffning för min hund kanske inte skulle vara bra för någon annan.
Hade ett problem på klubben för något år sedan. Att min hund stack så fort han fick lust. Så fort jag släppte loss honom stack han all världens väg. Lattjade omkring, kissade, tuggade pinnar osv. Det gick inte heller att köra med lina på honom. Han var och är inte korkad. En tränare sa då det mest korkade jag varit med om: "Klicka när han kommer till dig." Som om att min självständiga byracka skulle komma frivilligt när han har så mkt roligare där borta med sina pinnar. Försökte dock detta för att bevisa att det minsann inte gick. Naturligtvis blev det inte ett enda klick, då han totalt ignorerade mig.
Plan B var att springa och gömma mig. Synd då att jag har en självständig individ som anser att han klarar sig själv. Han tittade en snabbis, sen återgick han till sitt tuggande. Jag fick tjoa tjimma, kasta bollar och vara fånig. Ingen hund. Efter mkt om och men kom han dock (då alla pinnar var uppätna förmodligen) och inte fan berömde jag honom?
Ser många på klubben som kör med varianten: "Jag kallar på min hund 511 gånger och berömmer när den kommer lunkades emot mig efter 10 minuter." Till vilken nytta?
Sen att träna eller inte träna. Allt man gör med sin hund behöver inte vara träning enligt mig. Träning = förberedande inför tävling. Dvs moment osv. Allt annat är ju eg. ren uppfostran. Att gå i koppel, klippa klor, klara av miljö osv. Det är inte så att jag daddar med min hund på stan. Utan jag går han följer med. Sen är man nästan "illa" tvungen att kalla det för "lossträning", "miljöträning", "koppelträning" för att folk ska förstå
Så länge hunden mår bra och svarar fint på sin ägares "metoder" så finns det väl inget att tjaffsa om? Har bara sett ett filmklipp av Piru's och hans råtta. Jag ser då ingen strykrädd hund som kryper fram med underlägen svans och bakåtslickade öron. Snarare tvärtom. En hund med gott själförtroende samt ett gott öga för sin husse. Det går inte bara att dömma ut människor som kör med "gamla skolan". Däremot funkar nog dessa metoder inte på alla FÖRARE. Man måste nog ha lite i sig naturligt. Veta hur, när och varför man bestraffar en hund. Har sett många ekipage som fått ett helvete pga ägaren har läst att man ska slänga hunden på rygg. Speciellt med hundar som har försvar i sig. Kan tala ifrån mig själv, när jag fick problem med min hunds könsmognad tog jag det sista strået. Att göra en sk. "alfarullning". Detta är något jag ALDRIG kommer rekommendera till någon. Det kan bli så mycket mer skada än nytta.
Jag föredrar att berömma med det som motiverar min hund mest. Dvs kamp eller bollar. Naturligtvis tycker han om korv också. Men han "dämpar" sig så. Jag vill ha min hund i 110% när vi tränar. Inte någon som enbart luktar i fickorna och väljer att kliva av planen när han upptäcker att jag inte har något gott att erbjuda. Så godiset ges nästan enbart vid lugna moment. Så som platsliggning tex.
Fortfarande så är allt individuellt. Det "metoder" som Piru använder sig av kanske inte alla här inne hade klarat. Medans klickermetoderna förmodligen aldrig fått Piru's hund så grymt duktig. Man får ju ha lite fingertoppskänsla när det gäller belöning, bestraffning, förstärkning osv. Det går inte bara att läsa en bok och köra det rakt av på sin hund.
Flummigt inlägg, klockan är mycket