Vissa har svårt att förstå!?

Sv: Vissa har svårt att förstå!?

Enligt dom vi tränat för (som sa att han va ett hopplöst fall iofs) så är han hård. Visst är 6-7 mån väldigt lång tid för att få bort ett sånt beteende, men med en hund som var totalt livrädd för allt och alla så ansåg jag att det var den bästa lösningen att ta det lugnt och gå försiktigt fram.

Men säg istället vad du skulle gjort med en rädd hund som är vuxen.

Tippan skrev:
Men säg istället vad du skulle gjort med en rädd hund som är vuxen.

Lämnat tillbax den har jag sagt 100gånger i andra trådar.:rofl:

Tror du att det skulle funka o ha en rädd hund me det jag gör?

sen är det svårt o säga utan o ens träffat hunden..

Men hur kan du förkasta hennes arbete och säga att det är värdelöst istället för att säga hur du själv skulle gjort????? Alltså... Gnäll inte på att folk tycker att du är dryg. Sen kanske inte allt snurrar kring dig heller, nu var det Mulle det handlade om som fått utstå en helt förkastlig träningsmetod enligt dig och du som tydligen har en bättre vill inte säga vad? Kontentan var att han inte skulle passa dig och vem bryr sig om det när det gäller den hunden??? *öh*

Tie skrev:
Denna mening gick inte riktigt ihop för mig....nåja.

Jättebra att du fick till din hund! :bump: Det måste kännas riktigt bra! Alltid trevligt att höra folk som verkligen kämpar för att få till sina hundar och inte bara skiter i det och låter problemen gro! vilken metod som då används spelar ingen roll bara det passar till hunden!

Men det du gjorde med klicker hade jag lika gärna kunnat gör med min röst! Det är den poängen jag har. Med tonläget på min röst kan jag korrigera och berömma på ett enligt mig bättre sätt.

Jag kan vara jätteglad på rösten och jag kan exempelvis om hunden inte lyder direkt vara berömmande när den tillslut gör rätt, men ändå visa att jag är lite missnöjd att det inte blev exempelvis reaktion direkt.

Sa ju att inlägget blev vimsigt ;)
jo det känns jättebra att han blev "normal" (eller hur jag nu ska uttrycka mej).
Jag hade nog iofs oxå kunnat göra allt det där med rösten, men samtidigt så blev han mkt mkt mer uppmärksam när klickern användes. I början låste han sej totalt så fort det kom en man närmare än 20 meter, å då spelade det ingen roll om matte var roligast i världen och jätteglad så fort han gjorde rätt. :crazy: Så var han väl iofs i början med klicker oxå, men han insåg väl till slut att klicker = godis = matte tycker jag är jätteduktig så vi skiter i alla andra.

I vilket fall som helst så är jag nöjd med resultatet och nu funkar han utmärkt ihop med barn, män och att vistas bland folk. Sålänge dom inte beter sej hotfullt mot honom, (händer väldigt väldigt sällan) då lägger han sej och skakar, men han gör inga utfall längre.

Tippan skrev:
Men hur kan du förkasta hennes arbete och säga att det är värdelöst istället för att säga hur du själv skulle gjort????? Alltså... Gnäll inte på att folk tycker att du är dryg. Sen kanske inte allt snurrar kring dig heller, nu var det Mulle det handlade om som fått utstå en helt förkastlig träningsmetod enligt dig och du som tydligen har en bättre vill inte säga vad? Kontentan var att han inte skulle passa dig och vem bryr sig om det när det gäller den hunden??? *öh*

Jag sa ingenstans att hon hade gjort ett dåligt jobb.
Men tycker med såna problem med aggressiv hund mot både folk o andra djur, att det är för långt tid.

Tippan skrev:

sen har jag väl rätt i tycka att 6-7månader med ett problem är för lång tid o inte behöva vara dryg för det.

Av de du skrivit så skulle jag vilja säga att du nog inte har en hård hund. Kanske envis vissa gånger, men inte hård.

Tyckte det lät lite konstigt att hunden var självständig men osäker:confused:

Iaf är det bra att allt löst sig!

exakt!! Det var därför jag undra vem som sagt hunden var hård.

att en hund som är hård är att han glömmer saker o ting som är obehagligt.

harmonerar inget med att hunden är osäker men självständig

Men vi säger nu att en hund som mulles hund vore din. Och du vill verkligen ha den kvar.
Hur skulle du göra då?
Eller avlivar du/lämnar tillbaka en hund så fort du får problem. Kan du kanske inte lösa sånt ;)

Ja en riktigt hård hund kan vara riktigt riktigt jobbig att dressera, man tror vissa stunder att den inte har någon minnesförmåga alls!

Vi har haft en måttligt hård hund och den var det inte heller en lek att dressera:eek: Men när man väl får till dem är det bland de bästa hundar man kan ha!

Hunden jag har nu ligger någonstans typ "något mjuk" till "lite lite hård" .....diffust och bra :rofl: hon ligger i alla fall i gränslandet mitt emellan.

Grana skrev:
Men vi säger nu att en hund som mulles hund vore din. Och du vill verkligen ha den kvar.
Hur skulle du göra då?
Eller avlivar du/lämnar tillbaka en hund så fort du får problem. Kan du kanske inte lösa sånt ;)

Men snälla lilla söta du jag kan inte ha en hund som är rädd för sig själv. vill helst ha en hund som aldrig blir rädd.Så det lär aldrig se att jag behöver tampas med dom problemen.

Ja vill ingen ha den hunden så åker den 2m under backen.

Grana skrev:
Hur skulle du göra då?

Jag skulle hellre ta bort en hund än att lämna bort den om det var en problemhund som jag inte kunde rå på. Om jag hade en hund som attackerade människor så skulle jag nog ganska snabbt ta bort den. Jag skall ha en hund som jag kan lita på i alla lägen.

Men om man skulle försöka fixa till ett sådant problem skulle jag gå tillväga på liknande sätt som hon gjorde, men använda mig av rösten och helstyphalsband/koppel vilket jag tror skulle ge ett snabbare resultat. Snabb korrigering genom kopplet och rätt berömningsläge på rösten......de är väldigt effektivt. Men man skulle måsta tänka ut de olika sakerna som kan tänkas hända och vad/när/hur jag skall korrigera dem.... för man får inte bli överrumplad....man skall ha en plan för alla tänkbara scenarion.

Som jag skrev till Piru, det är tränarna som sagt att han är hård... och självständig, men dom sa även att han är ett hopplöst fall, så man ska väl kanske inte lyssna allt för mkt på dom. Envis som en åsna är han hela tiden :crazy:

Det är så lätt att säga att en envis hund är hård. Men en hård hund har precis som Piru säger väldigt dåligt minne. Och är inte rädd. Man kan nästan uttrycka sig så att den är "för dum" för att vara rädd.... kanske inte riktigt rätt uttryck, men jag kommer inte på nått bättre just nu :rofl:

Jag är fullt medveten om att alla hundar och framförallt alla ägare är olika individer och att träningen därför måste anpassas efter dem. Jag blir bara något grinig när sk. klicker-folk kommer rantande och påstår att ren operant träning är det enda som fungerar tillfredställande, det enda som är schysst mot hunden, och alla andra är vi oupplysta fåntrattar. Lika lite som femtiotalsdressyr fungerar på alla hundar gör klicker det.

Det finns hundar jag aldrig skulle klappa till eller ens ta i, men det finns också hundar jag inte skulle korrigera med socialt tryck. Det finns hundar som aldrig behöver korrigeras och det finns de som kan behöva sig en resa. Det är något man måste förstå, speciellt om man ska jobba med andra hundar än sin egen. Om man då går och låser sig till en metod så blir man oerhört begränsad och jag tror man missar oerhört mycket om man låter någon form av idealism gå före det rent praktiska. Jag kan mycket väl förespråka femtiotalsdressyr, men passar det inte ekipaget får jag avstå från min egen filosofi och använda metoder som kan höra till en helt annan skola.

För egen del ser jag de rena klicker-människorna som väldigt inskränkta och enkelspåriga. De kör sitt race med operant träning och tänker inte utanför lådan. Det fungerar just därför att klickerfolk dras till en viss typ av hund och folk med hund av rejälare slaget som får problem söker sig inte till klicker-tränare. Det är nämligen först då problemen med klicker skulle uppdagas. Nu är det så höjt till skyarna att det nästan liknar en sekt.

Rädda hundar kan många gånger verka hårda, men är egentligen väldigt veka. De bara blockerar sig på grund av rädsla och har därför väldigt svårt att ta in ny information. Flertalet rädda hundar jag sett har varit just på det viset och när man väl fått bukt med rädslan så har man sett det där veka komma krypande. En rädd hund är väldigt sällan hård. Det går inte riktigt ihop.

Jadzia skrev:
För egen del ser jag de rena klicker-människorna som väldigt inskränkta och enkelspåriga. De kör sitt race med operant träning och tänker inte utanför lådan. Det fungerar just därför att klickerfolk dras till en viss typ av hund och folk med hund av rejälare slaget som får problem söker sig inte till klicker-tränare.

Vad menar du med hundar av "rejälare slaget" och vilken typ av hundar dras "klickerfolket" till?

Grana skrev:
Hur skulle du göra då?

Han skulle nog ge den till mig, om han inte tog bort den på en gång. :smirk:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 645
Senast: Tonto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar